Mies neuvoo muuta perhettä koko ajan
Nyt viime vuoden aikana olen havahtunut siihen, että mies neuvoo taukoamatta meitä muita perheenjäseniä. Äsken meni kuppi nurin täysin, kun hän jäi katsomaan, miten paistan kanoja (olimme sopineet, että minä teen ruoan) ja sanoi, että voisi neuvoa minua, kun muka olin aiemmin pyytänyt neuvoa siihen, miten saada hyvää kanaa. Suutuin ja tiuskaisin, etten tarvitse enää yhtään neuvoa.
Sama esim. joululomalla. Mukava tunnelma kuolee, kun mies neuvoo jatkuvasti lapsille, miten syödä oikein, miten lautasliina laitetaan jne. Siis lähes koko ajan. Lapsetkin ovat sanoneet, etteivät oikein jaksa.
Aiemmin syksyllä mies on neuvonut mm. täyttämään oikein astianpesukoneen, ja käy järjestelemässä sitä jälkeeni. Samaan aikaan itse hoidan pyykkihuollon, siistin kodin päivittäin, vaihdan lakanat, pesen vessat, hoidan lapsille vaatteet ja kengät kauden mukaisesti jne.
Tuntuu, että ilo kuolee tässä talossa. Kertokaa ajatuksianne tästä.
Kommentit (27)
Tehkää kotitöiden jako omiin vastuualueisiin. Mies kuulostaa siltä, ettei tee oikeasti mitään. Hänelle tekisi hyvää kantaa itse vastuuta työn muodossa.
Mikromanagerointia, joka voi kummuta monesta asiasta. Esim. jos on haasteita joillain elämän osa-alueilla ja kokee sen vuoksi tärkeänä olla edes oman kotinsa/perheensä "herra". Jotkut on myös kotoa oppineet tai elämän varrella omaksuneet hyvin mustavalkoisen ajattelumallin, että olisi vain yksi hyväksyttävä tapa hoitaa asiat elämässä ylipäätään. Tietystikään sun tehtävänä ei ole juurisyytä selvittää, eikä sietää jatkuvaa neuvomista ja puuttumista, mutta sun tehtävänä on nostaa asia esille riittävän painokkaasti. Todennäköisesti joudut sanomaan useastikin ennen kuin toinen herää käytökseensä. Mieti jo valmiiksi sanoituksia ja perusteluja, koska kiukkuisena tai turhautuneena voi tulla sanoneeksi sellaista, mitä ei tarkoita. Voi myös pehmittää asiaa miettimällä tilanteita, joissa oikeasti haluaa toisen neuvoja ja kertoa niistäkin. Ja toisaalta voi antaa esimerkkejä tilanteista, joissa sinä voisit neuvoa miestäsi, mutta et niin tee, ellei hän neuvoa pyydä. Miten vaan saat miehen vastaanottavaiseksi asialle.
Meillä joskus teki vähän samoin . Pari kertaa kuuntelin ja katselin ja sitten sanoin että tee ihan itse nämä jutut mitkä muka osaa paremmin. Kyse tiskikoneen täyttämisestä. En kyllä koskaan ole tykännyt siitä hommasta, joten mies on saanut täytellä ja tyhjentää koneen sen jälkeen aina. Sopii minulle hyvin.
Kiitos! Hyviä pointteja. On tosiaan raskasta, kun esim. kylppäri on pesemättä, ja samaan aikaan toinen neuvoo ja järkkäilee astianpesukonetta uudelleen. Tunnelma kiristyy ja kukaan ei oikein jaksa iloita.
Mikromanagerointi on juuri oikea termi. Paras ehkä olisi kotitöiden selkeä jako ja sopimus, että molemmat tekevät omalla tyylillään. Nythän minä teen suuren osan, ja mies puuttuu ja neuvoo. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tehkää kotitöiden jako omiin vastuualueisiin. Mies kuulostaa siltä, ettei tee oikeasti mitään. Hänelle tekisi hyvää kantaa itse vastuuta työn muodossa.
Mutta hänhän tekee kaikki metatyöt! Komentelee muita, ja tietää ainoan oikean tavan toimia.
no öö. Mitä mies on sanonut kun olet nostanut esiin sen seikan että hänen jatkuva ohjeistaminen rasittaa?
Jos sukupuolet olisi toisin päin ja neuvoja olisi nainen ja tekijä olisi mies, mies olisi jo aikaa sitten sanonut että ei sitten tee ollenkaan kun ei kelpaa.
Eikö tuo lasten osalta ole ihan kasvattamista ja tapojen opettamista?
Sinun neuvomista tuollaisissa asioissa en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sukupuolet olisi toisin päin ja neuvoja olisi nainen ja tekijä olisi mies, mies olisi jo aikaa sitten sanonut että ei sitten tee ollenkaan kun ei kelpaa.
Ja täällä päiviteltäisiin että onpa tyhmä mies sinulla kun ei neuvoista huolimatta osaa tehdä oikein. Jätä se sika
Kyllähän lapsia voi ja kannattaa neuvoa. Jos esim. ravintolassa syödään kyynärpää pöydällä, tottakai siitä pitää vanhemman sanoa. Mutta kun iso osa kommunikaatiosta tuntuu miehen osalta olevan muiden neuvomista tai komentamista. Tai kotitöiden kohdentamista oudosti. Jos vessa pitäisi pestä tai pyykit viikata kaappiin tai vaihtaa lakanat, niin se ei onnistu. Sen sijaan hän tiskaa astianpesukoneesta astiat, lisää teenkeittimeen vettä (ei keitä sitä) samoin kuin kahvinkeittimen lasikannuun. Se minusta niin outoa ja rasittavaa. Ja päälle neuvot, vaikka itse ei osaa lakanoita vaihtaa. Ap
On todella raskasta. Mistä luulet, että se johtuu? Miten olet reagoinut? Itse ignooraan ja teen kotityöt kommentoimatta, en vaadi huomiota enkä huomauttele muille. Mutta väsyneenä saatan tiuskaista, että anna jo olla. Yleensä vain tarkkailen kuitenkin. Mitä tuolla saavuttaa? Ap
Uusi mies? Heitä hiiteen koko äijä, kun menee koko ajan pahemmaksi.
Miksi et anna miehen huolehtia itse tiskeistä ym. kun osaa sen paremmin? Tavallisissa perheissä on harvemmin lautasliinat käytössä arkiaterioilla. Mitä erikoista niiden käytössä on teidän perheessänne?
Sanoisin, että joo, neuvo vaan! Mä neuvon sit sua, miten vaihdat lakanat ja peset kylppärin lattian!
En kestäis kyllä tollasta ollenkaan...
Mutta sinulla on komea mies niin ettei kannata valittaa jos mies neuvoo. Otit sen miehen koska se oli komea. Komeuden mukana ei saa hyvää kumppania vaan narsistin joka neuvoo sinua joka asiassa.
Vähän sama, tosi ärsyttävää tulla seisomaan selän taakse ja kommentoimaan esim. ruoan laittoa. Siihen auttaa se, että käsken häipyä samantien, jos tulee lähellekkään. Ihan suoraan: älä tule neuvomaan, häivy.
On raskaan oloinen ukko. En ikävä kyllä osaa antaa muuta neuvoa kun keskustelu. Varmaan tietty loukkaantuu jos ottaa asian esille.