Mies neuvoo muuta perhettä koko ajan
Nyt viime vuoden aikana olen havahtunut siihen, että mies neuvoo taukoamatta meitä muita perheenjäseniä. Äsken meni kuppi nurin täysin, kun hän jäi katsomaan, miten paistan kanoja (olimme sopineet, että minä teen ruoan) ja sanoi, että voisi neuvoa minua, kun muka olin aiemmin pyytänyt neuvoa siihen, miten saada hyvää kanaa. Suutuin ja tiuskaisin, etten tarvitse enää yhtään neuvoa.
Sama esim. joululomalla. Mukava tunnelma kuolee, kun mies neuvoo jatkuvasti lapsille, miten syödä oikein, miten lautasliina laitetaan jne. Siis lähes koko ajan. Lapsetkin ovat sanoneet, etteivät oikein jaksa.
Aiemmin syksyllä mies on neuvonut mm. täyttämään oikein astianpesukoneen, ja käy järjestelemässä sitä jälkeeni. Samaan aikaan itse hoidan pyykkihuollon, siistin kodin päivittäin, vaihdan lakanat, pesen vessat, hoidan lapsille vaatteet ja kengät kauden mukaisesti jne.
Tuntuu, että ilo kuolee tässä talossa. Kertokaa ajatuksianne tästä.
Kommentit (27)
Suora puhe/toiminta auttaa. "Häivy siitä päsmäröimästä!" Tai vaihtoehtoisesti lykkäät kauhan herran käteen ja lähdet itse pois.
Itse kyllä en kuuntelisi, vaan lykkäisin rätin/imurin/kauhan tms. miehen käteen ja poistuisin paikalta. Joka kerta, niin kauan että viesti menee perille.
No valitettavasti itselläni on paha tapa antaa hyviä neuvoja, en todellakaan tarkoita pahalla, vaan kuvittelen auttavani. Olen tietoisesti yrittänyt päästä siitä eroon, mutta välillä vieläkin lipsahtaa. Parasta on se, kun mies/teinit sanoo, että ei kaivata sun neuvoja. Tosin erona teidän tilanteeseen se, että teen enemmän kotitöitä kuin mieheni.
Sanot suoraan tai linkkaa tämä keskustelu miehellesi, ei ehkä itse tajua kuinka raskas on.
Isäni oli myö neuvonantajien aatelia, ehkä se on geeneissä.
Pahenee vaan, jos et tee asialle mitään. Appiukkoni on tuollainen neuvoja, mutta nyt seitsemänkymppisenä käytös on laajentunut ihmettelyksi. Jos anoppi on vaikka laittanut vahingossa veitsen haarukoiden sekaan, appi riemastuu ja alkaa ääneen hämmästellä asiaa. Eikä se riitä, vaan korjatessaan virhettä mutisee jotain tyyliin "miten ei voi tajuta", "miten voi olla niin idiootti". Ja tällaista tapahtuu monta kertaa päivässä. Mielestäni todella moukkamaista ja nöyryyttävää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi siettää tollasia ihmisiä, jotka neuvoo ja käskyttää
Naiset sortuu tähän valitettavan usein, myöntäkää pois. Mies ei siivia oikein, ei pese pyykkiä oikein, ei pue lapsia oikein, jne. Ainahan täällä valitetaan että aina saa miehen jälkiä siivota.
Tulee mieleen oma isäni aikanaan. Vapaa-aikansa vietti lähinnä sohvalla telkkaria katsellen ja välillä käyden tupakalla parvekkeella. Kotitöitä ei tehnyt ikinä, mutta sitten huomautti jostain esimerkiksi, että hän ei tykkää sitten ollenkaan, kun WC:n ovi on jätetty auki. Tai sitten puhkui, kun roskikset ovat taas täynnä, eikä itse tehnyt elettäkään niiden viemiseksi.
Mun mies on muuten ihan ihana, mutta sillä oli joku sokea piste autoilussa. Jos ajoin, se antoi jatkuvasti ohjeita. Sanoin siitä pari kertaa ja se muisti ehkä viikon olla neuvomatta. Kerran tein saman. Ehdin sanoa muistaakseni nyt kannattaa ottaa vasen kaista, ja hetken päästä nyt kannattaa kiihdyttää nopeasti liikenteen joukkoon. Siinä vaiheessa se sanoi että en tajunnutkaan kuinka ärsyttävää tuo on. Eikä ole sen koommin kertaakaan neuvonut.
Mun mies on siis ihan älykäs ja persoonaltaan normaali. Välttämättä ei pääse noin helpolla, jos taustalla on persoonallisuushäiriötä tms.