Miksi aina kun olen säästänyt rahaa tulee jokin ylimääräinen kulu johon kuluu kaikki säästöni??
Olin työttömänä 3 vuotta ja opiskelin samalla uuden, työllistävän alan. Asun Helsingissä miehen työsuhdeasunnossa ja meillä on kaksi poikaa elätettävänä myös.
Rahasta on aina ollut tiukkaa viimevuosina, mutta joten kuten olemme pärjänneet juuri ja juuri. Olen myynyt kaiken arvokkaan (merkkivaatteita, ulkovaatteita, koruja, pöytähopeita yms).
Kolmeen vuoteen en ole ostanut kotiin tai itselleni mitään muuta kuin ruokaa. Vaateostokset ym on jäädytetty. Vain kasvaville pojille on ostettu vaatteita esim UFF tai muista kirpputoreilta.
Olen kuitenkin saanut säästöön rahaa pikkuhiljaa, mutta aina kun olen saanut pienen pesämunan kokoon on tullut jokin yllättävä meno johon ne säästöt ovat huvenneet! Esim olin säästänyt 1000 euroa mutta kaksi viikkoa ennen joulua auto (joka on yli 20 vuotias farmarivolvo) hajosi ja säästöt menivät kokonaan autoremonttiin. Perheemme tarvitsee autoa koska miehen työ vaatii oman auton käyttöä ja meillä on jakamattoman kuolinpesän mökki käytössämme jonne pääsemme autolla.
Minulle on käynyt myös ennen useasti että kun olen säästänyt rahaa niin sitten eräänkin kerran kävi niin että perheen pesukone ja kuivari -torni meni juuri ennen joulua rikki ja säästöillä piti hankkia uusi pesutorni.
Myös toisena kertana hajosi tiskikone ja vähän ajan päästä imuri ja niihin hupeni toiset säästöt.
Tuntuu kuin kirous seuraisi että aina kun ollaan saatu säästöön rahaa niin aina tulee jokin odottamaton kuluerä mihin säästöt hupenevat.
Olisi kiva kerrankin lähteä lomamatkalle tai hankkia lapsille vähän kalliimpia lahjoja jouluna kuten uusi puhelin tmv mutta ei! Aina kaikki ylimääräiset rahat valuvat yllättäviin menoihin
Kommentit (33)
Totta. Ja ellei pysty etukäteen säästämään vaikka siihen välttämättömään. Moni asia maksaa reippaasti Suomessa. Ehkä palkat ja tuet joillakin pieniä suhteessa menoihin, varsinkin pk-seutu ja kaupungit. Vai tilaako joku temusta pesukoneen ja imurin.
Toi on niin totta! Ja nykyisin tekniikka ja kodinkoneet on suunniteltu niin, ettei niiden elinkaari ole kuin 2-5 vuotta. Ennen saattoi pesukone kestää 20 vuottakin samoin kuin imurit olivat pitkäikäisiä.
Nykyään imurit, läppärit, puhelimet, tiski- ja pesukoneiden elinkaari on noin 2 vuotta, sitten alkaa mm akun kesto takkuilla ym kunnes hajoavat kokonaan
1980-1990 luvuilla tekniikka ja kodinkoneet olivat kestäviä etenkin jos ostit laatua. Ei enää
Olisit voinut ottaa jotain lainaa mikäli sinulla ei olisi ollut säästöjä. Tai sitten kulkea väliaikaisesti bussilla jne. Olisit vaihtanut edullisempaan vaikka käytettyyn pesukoneeseen. Puhelimia saa 100e kun on pakko ostaa joku mahdollisimman halpa. Käytännössä suunnittelet kalliimpia matkoja, kalliimpia ostoksia.
Sinä et vaan ole ennakoinut ajoittaisia epäsäännöllisiä menoja, joita tulee muutamia vuosittain.
Aloituksessasi on kuitenkin loogonen virhe sanoessasi "Miksi aina kun olen säästänyt rahaa tulee jokin ylimääräinen kulu". Se ylimääräinen kulu tulee joka tapauksessa, se oletko säästänyt rahaa vai et, ei ole syy siihen.
Asiaankuulumaton havainto: Aina kun näillä palstoilla otsikko alkaa "Miksi", heti perään seuraa paikkansapitämätön väite.
Joku sinun edes mennyt sukulainen kummittelee ja rikkoo laitteita.
Mielestäni olet säästynyt velkakierteeltä näin. Olet onnistunut saamaan säästöön ja joku hajoaa viisaasti vasta sitten. Mieti missä rämpisit jos olisit joutunut joka kerta ottamaan velkaa.
Meilläkin on ollut auto ja kodinkoneita, jotka osaa aavistaa kaikki veronpalautukset ym. bonukset. Mutta tosiaan parempi noin kuin pikku hiljaa syvenevä velkakierre.
Sellaista on elämä.
Ja kaikki paska tulee aina kerralla ryöppyinä.
2 autoa mökkireissujen takia tuntuu melkoisen isolta ja turhalta kuluerältä?
Vierailija kirjoitti:
Olisit voinut ottaa jotain lainaa mikäli sinulla ei olisi ollut säästöjä. Tai sitten kulkea väliaikaisesti bussilla jne. Olisit vaihtanut edullisempaan vaikka käytettyyn pesukoneeseen. Puhelimia saa 100e kun on pakko ostaa joku mahdollisimman halpa. Käytännössä suunnittelet kalliimpia matkoja, kalliimpia ostoksia.
Kuka muka työttömälle myöntää lainaa?? Ja toisekseen en halua ottaa lainaa joka pahentaa vain perheen taloudellista tilannetta. Ja kokemusta on niistä käytetyistä kodinkoneista ja puhelimista, ne kun hajoavat vielä nopeammin kuin uudet kodinkoneet joissa on pidempi elinkaari kuin käytetyissä vastaavissa, joten ehdotuksesi oli mielestäni lyhytnäköinen.
Ja toki olisi kiva päästä matkalle jota varten on säästänyt ja nuukaillut! Kyllä köyhäkin haluaa joskus nauttia elämästä varsinkin kun on siihen satsannut säästämällä ja nuukailemalla.
Vierailija kirjoitti:
2 autoa mökkireissujen takia tuntuu melkoisen isolta ja turhalta kuluerältä?
Olet väärässä. Perheellämme on vuoden 2004 Farmarivolvo, ei muita autoja todellakaan
Miksette hae toimeentulotukea? Voi hakea myös harkinnanvaraista, vaikkei perustoimeentulotukeen olisi oikeutta.
Mihin miehen kaikki rahat menee? Miksei hän voi säästää?
Miksi puhut, että sinä säästät - oletettavasti omista tuloistasi siis. Ja kun mikä tahansa yhteinen asia hajoaa (auto, pesukone jne.), ostetaan se sinun omista tuloistasi maksetuilla säästöillä. Miksi näin?
Minä kysyn ensimmäisenä: mitä noista mies maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Mihin miehen kaikki rahat menee? Miksei hän voi säästää?
Vaimon elättäminen on kallista
Itselläkin auton katsastus edessä tässä kuussa. Viime vuoden lopulla rahaa paloi niin paljon muuttoon että mulla ei ole nyt rahaa korjata mitään jos katsastuksessa tulee jotain. Alan jo valmistautua ajatukseen luopua autosta ainakin joksikin aikaa. Elämä vaikeutuu mutta ei voi mitään, negatiivisuuden vyörytys on mennyt ylivoimaiseksi, en mahda mitään sille että yhteiskunnan niskaani vyöryttämä paska pilaa elämäni.
Miksi mies ei maksanut "oman" autonsa korjausta?
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneet eivät ole ikuisia. Olisi ennemminkin outoa ja aavemaista, jos mikään ei koskaan hajoaisi.
Minulla hajoaa hyvin harvat kodinkoneet. Yksikään jääkaappi ei ole ikinä hajonnut. Yksikään telkkari ei ole ikinä hajonnut, ei myöskään imuri (joka on ahkerassa käytössä.) En siis ole saanut yhtäkään imuria rikki ikinä. En yhtäkään kahvinkeitintä jne. Hyvin harvoin minulla hajoaa kodinkoneita.
Kodinkoneet eivät ole ikuisia. Olisi ennemminkin outoa ja aavemaista, jos mikään ei koskaan hajoaisi.