Miksi aina kun olen säästänyt rahaa tulee jokin ylimääräinen kulu johon kuluu kaikki säästöni??
Olin työttömänä 3 vuotta ja opiskelin samalla uuden, työllistävän alan. Asun Helsingissä miehen työsuhdeasunnossa ja meillä on kaksi poikaa elätettävänä myös.
Rahasta on aina ollut tiukkaa viimevuosina, mutta joten kuten olemme pärjänneet juuri ja juuri. Olen myynyt kaiken arvokkaan (merkkivaatteita, ulkovaatteita, koruja, pöytähopeita yms).
Kolmeen vuoteen en ole ostanut kotiin tai itselleni mitään muuta kuin ruokaa. Vaateostokset ym on jäädytetty. Vain kasvaville pojille on ostettu vaatteita esim UFF tai muista kirpputoreilta.
Olen kuitenkin saanut säästöön rahaa pikkuhiljaa, mutta aina kun olen saanut pienen pesämunan kokoon on tullut jokin yllättävä meno johon ne säästöt ovat huvenneet! Esim olin säästänyt 1000 euroa mutta kaksi viikkoa ennen joulua auto (joka on yli 20 vuotias farmarivolvo) hajosi ja säästöt menivät kokonaan autoremonttiin. Perheemme tarvitsee autoa koska miehen työ vaatii oman auton käyttöä ja meillä on jakamattoman kuolinpesän mökki käytössämme jonne pääsemme autolla.
Minulle on käynyt myös ennen useasti että kun olen säästänyt rahaa niin sitten eräänkin kerran kävi niin että perheen pesukone ja kuivari -torni meni juuri ennen joulua rikki ja säästöillä piti hankkia uusi pesutorni.
Myös toisena kertana hajosi tiskikone ja vähän ajan päästä imuri ja niihin hupeni toiset säästöt.
Tuntuu kuin kirous seuraisi että aina kun ollaan saatu säästöön rahaa niin aina tulee jokin odottamaton kuluerä mihin säästöt hupenevat.
Olisi kiva kerrankin lähteä lomamatkalle tai hankkia lapsille vähän kalliimpia lahjoja jouluna kuten uusi puhelin tmv mutta ei! Aina kaikki ylimääräiset rahat valuvat yllättäviin menoihin
Kommentit (33)
AP tässä.
Meillä on mennyt yksi jääkaappi, yksi liesi-uuni, yksi pakastin rikki, kaksi pyykinpesukonetta ja tiskikonetta ja kaksi kuivaajaa rikki, kolme imuria ja läppäriä rikki noin 10 vuoden aikana. Ei ne koneet mitään ikuisia ole. Ja pesukoneen korjaaja sanoi minulle että kyse ei ole käyttöviasta tai huonosta hoidosta vaan ihan siitä, ettei nyky kodinkoneet ole pitkäikäisiä
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Meillä on mennyt yksi jääkaappi, yksi liesi-uuni, yksi pakastin rikki, kaksi pyykinpesukonetta ja tiskikonetta ja kaksi kuivaajaa rikki, kolme imuria ja läppäriä rikki noin 10 vuoden aikana. Ei ne koneet mitään ikuisia ole. Ja pesukoneen korjaaja sanoi minulle että kyse ei ole käyttöviasta tai huonosta hoidosta vaan ihan siitä, ettei nyky kodinkoneet ole pitkäikäisiä
Aika taitavaa. Itellä viimisen 20 vuoden aikana: 1 liesi, 2 pesukonetta, 1 tiskikone, 1 imuri.
1 pakastin oli 80-luvulta, vaihdettiin se pois.
Läppäreistä hyytyy akut, lasken sen ominaisuudeksi enkä viaksi.
Autotalli- ja remonttikäytössä on imuri vuodelta 1992, hyvin pelaa ja pussejakin saa vielä tilattua.
Mikro myös hyytyi ja laitettiin pois, en ostanut uutta tilalle.
Ole tyytyväinen että Sulla on varaa maksaa hajonneet vempeleet! Pulassa oisit jos ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Teillä on mennyt rikki 15 kodinkonetta kymmenen vuoden aikana? Siinä 10 vuoden aikana mitä minulla on ollut oma kotitalous, aina on ollut nuo samat jääkaapit, liesi-uunit, pakastimet, pyykinpesukoneet, tiskikoneet, kuivaajat, imurit ja läppärit kuin sinullakin, eikä yhtään ainutta kertaa ole rikkoutunut yksikään. Mitä ihmettä teidän sakki oikein tekee kodinkoneilleen kun kaikki rikkoutuu koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Aika taitavaa. Itellä viimisen 20 vuoden aikana: 1 liesi, 2 pesukonetta, 1 tiskikone, 1 imuri.
1 pakastin oli 80-luvulta, vaihdettiin se pois.
Läppäreistä hyytyy akut, lasken sen ominaisuudeksi enkä viaksi.
Autotalli- ja remonttikäytössä on imuri vuodelta 1992, hyvin pelaa ja pussejakin saa vielä tilattua.
Mikro myös hyytyi ja laitettiin pois, en ostanut uutta tilalle.
Jos sulla on kodinkoneita jotka hankittu 80-90 luvulla niin nehän on tosi kestäviä. Ja sulla on tosiaan ollut tuuria, sillä kodin koneet tuppaa hajoamaan viimeistään 5 vuoden jälkeen
Saanko kysyä miksi miehesi ei osallistu kuluihin? Autoa käyttää hän pääasiassa joten eikö hänen olisi se remontti kuulunut maksaa? Luulen, että miehesi kerryttää omaa omaisuuttaan sinun kustannuksellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneet eivät ole ikuisia. Olisi ennemminkin outoa ja aavemaista, jos mikään ei koskaan hajoaisi.
Minulla hajoaa hyvin harvat kodinkoneet. Yksikään jääkaappi ei ole ikinä hajonnut. Yksikään telkkari ei ole ikinä hajonnut, ei myöskään imuri (joka on ahkerassa käytössä.) En siis ole saanut yhtäkään imuria rikki ikinä. En yhtäkään kahvinkeitintä jne. Hyvin harvoin minulla hajoaa kodinkoneita.
Ne hajoaakin kaikki samaan aikaan. Kun elektroniikka on esim. 15v ikäistä. Yksi lämmin kesä ja kaikki on rikki.
Läppärit tuntuu että ne ei kestä 3 vuotta kauempaa. Olen ostanut kaksi uutta viimeisen 4 vuoden aikana ja nyt tämäkin läppäri saattaa hajota koska kun kirjoitan tätäkin viestiä niin tähän tulee yhdellä kirjaimen painalluksella 2 tai 3 kirjainta. Joskus tulee jopa 5-6 i kirjainta samaan aikaan ja joudun korjaamaan kirjoitusta koko ajan ja poistamaan ylimääräiset kirjaimet. Todella ärsyttävää siis vaikka kirjoittaisin hitaasti niin ei se auta. Sitten minulla on fillari niin siitä hajoo aina takavanteen akseli ja sitten pitää ostaa uusi vanne joka maksaa 80 euroa. Itseltä siis hajoo joku vehje aika ajoin ja olen just säästänyt rahaa vaikka 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kodinkoneet eivät ole ikuisia. Olisi ennemminkin outoa ja aavemaista, jos mikään ei koskaan hajoaisi.
Uusin James Bond elokuva: "Kodinkoneet eivät ole ikuisia". Kissaa silittelevä Blofeld on asettanut kodinkoneisiin laskurin ja ajastimen, jonka tultua täyteen ne vain lakkaavat toimimasta ilman oikeaa syytä ja James Bondin on ratkaistava ongelma etsimällä ja tuhoamalla Blofeld.
jos sulla on s-pankin bonuskortti, niin sijoita boonukset s-pankin rahastoihin. SIeltä saa kympillä sijoittaa, eli sitä ei edes huomaa kun sijoitat ne bonukset ja kympin silloin tällöin. Ne muut säästämiset menis niihin hajoilemisiin!
Mä asun ja ostan yksin, niin bonuksia ei tule kuin vähän, mutta sinne ne menee. Aloitin vasta pari kk sitten.
Ap koska 1000 euroa on nykyään pahanpäivän varalle liian vähän säästöjä yllättäviin menoihin. Pitää olla enemmän säästössä.
Koita laittaa ylös paperille mihin sulla menee rahaa ja katso voi esim jonkun mihin menee paljon ostaa halvempaa tai kokonaan olla ilman.
Katso pysyviä menoja voiko niistä nipistää jostain, onko jotain tilaus. Onko esim puhelinliittymät kilpailutettu. Ruoka on tosi kallista ne kalliit einekset kannattaa jättää kauppaan ja tehdä itse ruokaa ja samaten kaikki roskaruoka kuten sipist ja karkit on tosi kalliita ja turhia.
Säästä joka kuukausi vaikka 200 euroa sinne säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Läppärit tuntuu että ne ei kestä 3 vuotta kauempaa. Olen ostanut kaksi uutta viimeisen 4 vuoden aikana ja nyt tämäkin läppäri saattaa hajota koska kun kirjoitan tätäkin viestiä niin tähän tulee yhdellä kirjaimen painalluksella 2 tai 3 kirjainta. Joskus tulee jopa 5-6 i kirjainta samaan aikaan ja joudun korjaamaan kirjoitusta koko ajan ja poistamaan ylimääräiset kirjaimet. Todella ärsyttävää siis vaikka kirjoittaisin hitaasti niin ei se auta. Sitten minulla on fillari niin siitä hajoo aina takavanteen akseli ja sitten pitää ostaa uusi vanne joka maksaa 80 euroa. Itseltä siis hajoo joku vehje aika ajoin ja olen just säästänyt rahaa vaikka 500 euroa.
Itsellä kesti sentään kymmenisen vuotta ennenkuin ensn T-näppäin yhden äkin lopetti toimimasta kokonaan. Ostin ulkoisen usb -näppäimistön jonka avulla olen jatkanut koneen käyttöä, mutta nyt on esiintynyt satunnaisesti noita haamunäppäinpainalluksia, ilmeisesti alkuperäisestä kiinteästä näppäimistöstä. Pahinta on että Enter -näppäin on se mikä häiriköi, kun se on periaatteessa sama kuin hiiren vasen nappi, se toteuttaa toimintoja. Jouduin muuttamaan näppäinten toiston asetuksia kun kerran tuli niin paha häiriö että kone alkoi loputtomasti aukomaan tekstitiedostoja ja meni lopulta niin jumiin että vain pakkosammutus auttoi ja uudelleenkäynnistys.
Kiinteä näppäimistö lienee jonkinlaisessa osittaisessa oikosulussa erinäisistä oireista päätellen. Varaosana näyttäisi olevan uusiakin, mutta ei ole työkaluja joilla pääsisi käsiksi kaukana näppäimistön alla oleviin lattakaapelien liittimiin hyvin kapeasta raosta jonka kaapelit antaa periksi konetta purkaessa. On ne keiveläksi suunniteltu!
Mies on käytännössä elättänyt perhettä ja minä myös, mutta yhdessä ollaan päätetty että tietty summa laitetaan yhdessä sivuun joka kuulausi jos vaan voidaan. Ja minä ja mies yhdessä ollaan oltu ns ostoslakossa jossa kumpikaan ei hanki kuin välttämättömät asiat kuten ruoat