Miksi ihmisistä on tullut niin ilkeitä toisia ihmisiä kohtaan
somessa ja ihan oikeassakin elämässä. Itsekin kokenut kaikenlaista ikäävä ihan oikeassakin elämässä. Ei vaan pysty ymmärtämään mihin käytöstavat on niin monella ihan aikuisellakin ihmisellä hävinnyt ja sitten on some, jossa huudellaan tuntemattomille ihmisille kaikenlaista törkeää. Somessa huutelua helpottaa tietysti feikkiprofiilit yms. mutta onhan se vaan ihmeellistä, miten jotkut jaksavat sellaiseen kuluttaa aikaansa ja energiaansa. Vai onko ihmiset todella niin huonovointisia, että heidän täytyy purkaa sitä pahaa oloaan muihin ihmisiin ja jopa täysin tuntemattomiin.
Se miten nykyään puututaan toisten asioihinkin on jotain omasta mielestäni käsittämätöntä. Itse hoidan vain oman tonttini, eikä kiinnosta kyllä yhtään mitään joku minulle tuntematon ihminen elämässään tekee tai laittaa someen yms.
Meno menee koko ajan vaan hullummaksi ja sairaammaksi. Surullista.
Kommentit (49)
Tämä on semmonen puberteettiyhteiskunta. Aikuisuus vähentynyt kaiken ikäisiltä. Katleena Kortesuo on kirjoittanut loistavan kirjan Tunteet tapissa, kuvaa hyvin nyky-yhteiskuntaa. Ihmiset suhtautuu joka asiaan tunteenomausesti, olisi hyvä olla järkeäkin ja itsehillintää. Ihmiset oli aikuismaisempia aiempina vuosikymmeninä. Tietenkin hieman yleistystä, kuitenkin yleisesti ottaen on niin.
Ihmiset on lapsia, 80% suomalaisista aikuisistakin on vielä ihan lapsen tasolla henkisesti. Se on fakta asia. Aikuinen ihminen tietää mitä tarkoittaa välitön karma, eli siis kun sä ilkeilet toiselle niin sulle tulee automaattisesti samantien huono olo itselle. Lapsi ei erota sitä vielä, lapsi kuvittelee aina olevansa oikeassa kaikessa, lapsi rynnistää aina kimppuun.
Ei suomalaiset ole mitään fiksua kansaa, ihan samanlaista pöpipäätä tämä kansa on kuin ihan mikä tahansa muukin kansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on semmonen puberteettiyhteiskunta. Aikuisuus vähentynyt kaiken ikäisiltä. Katleena Kortesuo on kirjoittanut loistavan kirjan Tunteet tapissa, kuvaa hyvin nyky-yhteiskuntaa. Ihmiset suhtautuu joka asiaan tunteenomausesti, olisi hyvä olla järkeäkin ja itsehillintää. Ihmiset oli aikuismaisempia aiempina vuosikymmeninä. Tietenkin hieman yleistystä, kuitenkin yleisesti ottaen on niin.
Täytyy lukea tuo kirja. Kiitos vinkistä. Se on täysin totta, että ihmiset eivät ole enää samanlailla aikuisia kuin ennen. Ei oteta vastuuta edes omista teoistaan ja se varmasti osasyy myös siihen miksi ihmiset eivät löydä enää kunnollisia parisuhteitakaan. Parisuhteista on tullut kertakäyttötavaraa, eikä parisuhteessa olemiseen panosteta vaan hypitään vieraasta sängystä toiseen, Tinderin ja muun somen tehdessä siitä helppoa. Niin ei toki voi kaikista sanoa näin, on niitä järkeviäkin ja ihan oikeasti aikuisiakin ihmisiä vielä olemassa. AP
Vierailija kirjoitti:
Sitä se autismin yleistyminen aiheuttaa.
Tulitkin heti antamaan malliesimerkin käytöksestä, jota ap tarkoittaa. Hyvää työtä.
Ja jo toisessa vastauksessa alkoi olkiukkojen syyttely... Ap. Ehkä väärä foorumi pohtia tätä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se autismin yleistyminen aiheuttaa.
Tulitkin heti antamaan malliesimerkin käytöksestä, jota ap tarkoittaa. Hyvää työtä.
Juuri näin, autismilla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että suomalaisten käytös on usein miten lapsellista, asiatonta ja törkeää. AP
Vierailija kirjoitti:
Ja jo toisessa vastauksessa alkoi olkiukkojen syyttely... Ap. Ehkä väärä foorumi pohtia tätä asiaa?
Ei vaan juuri oikea, siksi että täällä niitä ilkeitä somettajia riittää, sen varmasti moni tietää. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy lukea tuo kirja. Kiitos vinkistä. Se on täysin totta, että ihmiset eivät ole enää samanlailla aikuisia kuin ennen. Ei oteta vastuuta edes omista teoistaan ja se varmasti osasyy myös siihen miksi ihmiset eivät löydä enää kunnollisia parisuhteitakaan. Parisuhteista on tullut kertakäyttötavaraa, eikä parisuhteessa olemiseen panosteta vaan hypitään vieraasta sängystä toiseen, Tinderin ja muun somen tehdessä siitä helppoa. Niin ei toki voi kaikista sanoa näin, on niitä järkeviäkin ja ihan oikeasti aik
Jos laittaa googleen Katleena Kortesuo haastattelu, ja video niin siellä on haastattelu.
Saman huomannut. Joten alkanut pitämään huolta, että olen itse hyväkäytöksinen ja mukava. Etenkin kasvotusten. Moni jää happamana miettimään, kun hänen huonoon käytökseensä on vastattu kiltisti sievästi ja kohteliaasti. Vielä toivotettu hyvät päivänjatkot. On siellä jossain vielä inhimillisyyttä jäljellä, kun vastareaktiot saavat omantunnon soimaamaan. Jotkut huutaa perään sorry hei... toiset ei mitään, mutta huomaa, että jäi funtsimaan.
Enkä ole ottanut henkilökohtaisesti. Lisäksi harva mua saa suuttumaan. Kerran suutahdin, kun keski-ikäinen mies töni tarkoituksellisesti n. 10 vuotiasta muslimityttöä junassa. Vähän korotin ääntäni, mutta en sanonut rumasti silloinkaan vaikka mieliteki. Sekin mies jäi vähän hölmistyneenä kattomaan, eikä sanonut mitään takas.
Oikeassa elämässä ihmiset ovat edelleen enimmäkseen mukavia tai sitten olen vain ollut niin onnekas että ei ole tullut ikäviä ihmisiä kohdattua.
Mutta netissä tosiaan käyttäydytään aivan ala-arvoisesti, ehkä se on se kasvottomuus. Jotkut kuvittelee, että anonyyminä voi sanoa mitä vain kun siitä ei joudu vastuuseen tai se että ei tajua että se on joku ihminen kenelle kirjoitat ja kaikki se ilkeys tuntuu pahalta.
Nehän oli ip-lehdestä soitellut ihmisille jotka oli viimeisintä Luciaa solvannut ja kun niiltä kysyttiin että oletko oikeasti tätä mieltä ja saako toiselle sanoa näin niin suurin osa oli sitten nolona kiemurrellut ja enhän minä nyt oikeasti ja juu ei ehkä olisi pitänyt sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Joten alkanut pitämään huolta, että olen itse hyväkäytöksinen ja mukava. Etenkin kasvotusten. Moni jää happamana miettimään, kun hänen huonoon käytökseensä on vastattu kiltisti sievästi ja kohteliaasti. Vielä toivotettu hyvät päivänjatkot. On siellä jossain vielä inhimillisyyttä jäljellä, kun vastareaktiot saavat omantunnon soimaamaan. Jotkut huutaa perään sorry hei... toiset ei mitään, mutta huomaa, että jäi funtsimaan.
Enkä ole ottanut henkilökohtaisesti. Lisäksi harva mua saa suuttumaan. Kerran suutahdin, kun keski-ikäinen mies töni tarkoituksellisesti n. 10 vuotiasta muslimityttöä junassa. Vähän korotin ääntäni, mutta en sanonut rumasti silloinkaan vaikka mieliteki. Sekin mies jäi vähän hölmistyneenä kattomaan, eikä sanonut mitään takas.
Itekin huomannut sen omassa käytöksessä, että alkanut olemaan vieläkin hyväkäytöksisempi ja muut huomioonottavampi mitä aiemmin, vaikka aiemminkin kyllä siihen pyrkinyt eikä tulisi mieleenkään kenellekään tuntemattomalle eikä edes tutulle somessa tai oikeassakaan elämässä alkaa sanomaan tai kirjottelemaan mitään asiatonta. Muiden huono käytös saa jotenkin itseni olemaan vielä parempi ihminen ja toivon, että se edes vähän tarttuisi muihinkin niihin jotka ei vielä sitä osaa. Välillä kokee kyllä joitakin kanssaihmisiä kohtaan niin suurta myötähäpeää esim. somessa kun lukee vaikkapa jonkin postauksen kommentteja, ne ikävät kommentit muille kertoo ihmisistä niin paljon enemmän kun kommentin kirjottaja osaa ehkä edes kuvitellakaan.
Menemme kohti raakaa, totaalista sotaa. Nyt vasta alkumetreillä. Ihmiset vaistoavat aggression ja saavat siitä tartunnan kuin koirat. Sota tulee.
Edellisen hallituksen hedelmiä. Aivan erityisesti. Toki kehitys on alkanut jo aiemmin. Sitä me nyt niitetään. Sitä satoa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa elämässä ihmiset ovat edelleen enimmäkseen mukavia tai sitten olen vain ollut niin onnekas että ei ole tullut ikäviä ihmisiä kohdattua.
Mutta netissä tosiaan käyttäydytään aivan ala-arvoisesti, ehkä se on se kasvottomuus. Jotkut kuvittelee, että anonyyminä voi sanoa mitä vain kun siitä ei joudu vastuuseen tai se että ei tajua että se on joku ihminen kenelle kirjoitat ja kaikki se ilkeys tuntuu pahalta.
Nehän oli ip-lehdestä soitellut ihmisille jotka oli viimeisintä Luciaa solvannut ja kun niiltä kysyttiin että oletko oikeasti tätä mieltä ja saako toiselle sanoa näin niin suurin osa oli sitten nolona kiemurrellut ja enhän minä nyt oikeasti ja juu ei ehkä olisi pitänyt sanoa.
No se olikin väärän värinen Lucia. Sori nyt vaan. Oli toimittajilta ilkeää alkaa maalittamaan yksityisiä ihmisiä.
"miten jotkut jaksavat sellaiseen kuluttaa aikaansa ja energiaansa"
No, sinäkin olet - kuten minäkin ja moni muu - täällä kuluttamassa aikaansa ja energiaansa. Noin ihan alkajaisiksi. Mikä se syy on meille itse kullekin, sitä kannattaisi monen miettiä (minunkin).
Mutta siihen ilkeyteen.
Osa kaipaa dopamiinipiikkiä ja kirjoittaa provosoivan aloituksen. Osa saattaa oikeasti olla tietämätön tai jopa tyhmä (mikä ihmisille sallittakoon, meistä on moneksi), ja muut provosoituvat tuosta tietämättömyydestä/tyhmyydestä. Sitten on valittaminen. Vali-vali-vali. Jos aloituksessa on valitusta, se triggeröi monet automaattisesti, ihan vain siitä syystä, että Kaikki. Valittavat. Ihan. Koko. Ajan.
Koko "somea" ja näitä keskustelupalstoja ja nettilehtien ja ylen keskusteluosioita ei olisi, siis niissä ei olisi mitään sisältöä, jos esimerkiksi lailla kiellettäisiin valittaminen suomen kielellä yhdeksi kuukaudeksi. Tyhjyyttään kolisisivat somet, palstat, laudat ja muut keskustelut.
Sitten kun tuohon valitukseen ja siihen reagointiin ehdollistuu, on kuin Pavlovin koira ja kuola jo valuu, että saa reagoida. Ja seura tekee kaltaisekseen: yksi kun ilkeilee, niin siitä on helppo jatkaa.
Siksi minullakin tässä kommentissa jos nyt ei suoraan ilkeä niin ainakin turhautunut, saarnaava ja "minä tiedän kyllä miten asia on"-tyylinen asenne ja tunnelma.
Lopetan tähän ja menen miettimään, miksi juuri minä roikun tänään täällä palstalla ja katselen keskustelujen otsikoita ja haluan provosoitua ja tulla purkamaan sitä "jotain ikävää", joka minun sisuksissani jostakin syystä on. (Todettakoon, että ei ole montaakaan tuntia siitä, kun mietiskelin, että itse asiassa elämä on aika kivaa. Niin miksi sitten täällä, ja tällaisella asenteella? Miksi...)
Saman olen huomannut. Tuntuu täysin puuttuvan jokin suodatin ihmisillä nykyään.