Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaushepatoosista kyselisin

27.02.2007 |

Teillä joilla on ollut, niin millä viikoilla kutina on alkanut? Olen ymmärtänyt, että se on yleensä loppuraskauden vaiva, mutta onko jollain oireet alkaneet jo aiemmin?

Itselläni viikkoja vasta 18+2 ja nyt alkanut kova kutina lähes kaikkialla kehossa ja kutina pahenee yleensä iltaisin. Nyt on tietysti ollut pakkasilmoja ja iho voi olla muutenkin kuiva ja kutiseva, mutta kun ei oikein tunnu tuo rasvauskaan auttavan. Lähinnä nyt kutisee jalat, mutta ei jalkapohjat, kyljet, selkä ja kädet kainaloiden alta.

Mietin vain, että kannattaisiko soittaa huomenna neuvolaan vai vielä seurata tilannetta ja rasvailla ahkerasti.

Kaksosraskauden myötä melkein hermoheikoksi tullut Nuksuli

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mulla myös oli kutinaa kaksosia odottaessa, se alkoi vko30:n paikkeilla ja tosiaan koko keho kutisi.. Mainitsin asiasta neuvolassa,koska hermo oli mennyt jatkuvaan kutinaan eikä rasvauskaan auttanut, sieltä käskivät mennä verikokeisiin ja raskaushepatoosiahan se oli. En itse osannu epäilläkkään, kun olin lukenut jostain että jalkapohjat ja kämmenet kutiaa ja mulla ne tais olla ainoat mistä ei kutittanut. Sen jälkeen sain lääkekuurin jolla arvot laskivat ( ja kutina loppu). Maksa-ja sappikontrolleissa kävin loppuraskauden ajan ja viimesen kerran jälkitarkastuksen aikaan. Olin ton hepatoosin takia osastollakin pari päivää (seurasivat ettei arvot ainakaan nouse) ja siellä sanoivat että kaksosraskaudessa hepatoosi on aika yleistäkin.

Vierailija
2/7 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tosiaan alkaa vasta 35 viikolla tms., näin olen ymmärtänyt. Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan, pääset verikokeisiin, ja siitä se selviää. Itselläni nyt kans sama epäilys, vielä en ole labrassa käynyt... tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Soita neuvolaan ja mene verikokeisiin.

Itselläni kutisi vatsaa ja sääriä silloin tällöin ehkä viikolta 24-26 alkaen mutten arvannut ettö vois olla vaarallista koska minäkin olin lukenut että nimenomaan jalkapohjien ja kämmenien tulisi raskaushepatoosissa kutista. Minulla ne eivät kutisseet lainkaan.

Sitten viikolla 29 yhtenä päivänä kutisi sääriä hiukan enemmän ja seuraavana päivänä ei taas ollenkaan. soitin kuitenkin Kätilöopistolle josta neuvoivat soittamaan neuvolaan ja sieltä sain lähetteen verikokeisiin. yllätys oli aikamoinen kun saman tien soittivat minulle takaisin ja sanoivat ettö sappihapoarvot ovat todella korkeat ja käskivät lähteä välittömästi sairaalaan.

Raskaus käynnistyi 3 päivän kuluttua tästä. Ilmeisesti käynnistymisellä oli joku yhteys raskaushepatoosiini. Harmittaa, etten älynnyt aikaisemmin mennä verikokeisiin, siksi neuvonkin ihan piensitäkin kutinoista menemään siihen verikokeeseen. Kaksosraskaudessa ei voi ylireagoida kummallisiin oireisiin, aina kannattaa tarkistuttaa mistä ne johtuvat.

Lapsemme syntyivät viikolla 30+5 ja viiden sairaalaviikon jälkeen pääsimme kotiin. Onneksemme saimme sitten kuitenkin terveet kaksoset, vaikka syntyivätkin keskosina.

Vierailija
4/7 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin sitten aamulla neuvolaan, kun yölläkin herätessä aina vaan kutis. Kävin labrassa ja huomenaamulla saan sitten soittaa neuvolasta tulokset.

Jos tulokset on normaalit niin saapahan ainakin itselleen mielenrauhan.

Mukavaa päivänjatkoa

Nuksuli

Vierailija
5/7 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kutina noin rv 20 ja jatkui koko raskauden,kaksi kertaa kävin verikokeissa mutta mitään ei löytynyt. Kaikkialta muualta kutisi paitsi käsistä ja jalkojen pohjista. Töissäkään en pystynyt istua kun sain outoja sähköiskuja jotka kutittivat vielä lisää,tuskallista. Kaikki meni kuitenkin loppuun asti hyvin ja tytöt syntyivät käynnistyksellä rv 38+3. Toivottavasti ei johdu sullakaan hepatoosista.

Memmi ja tytöt 5kk

Vierailija
6/7 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan tosiaan että olisi vaan muuta kutinaa. Huomen aamuna se sitten selviää..

Nuksuli

Vierailija
7/7 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kutisivat nimenomaan jalkapohjat ja kämmenet. Olin muiden ongelmien takia jo sairaalan kirjoilla, jossa otettiin verikokeet. Kotilomalla olin, kun soittivat ja käskivät äkkiä takaisin sairaalaan. Arvot olivat todella korkeita, epäilivät jopa hepatiittia ensin. Liekö hepatoosilla ollut joku osuus asiaan, kun vedet menivät rv 26+2 ja pojat syntyivät rv 26+4.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme