Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keittiön komposiittiallas vaurioitui kuumasta kattilasta - takuuvuokra?

Vierailija
03.01.2025 |

Hei!

Keittelin puuroa kerroskattilassa ja havahduin jännään hajuun. Hups, alakattilan vesi oli haihtunut pois.

Paniikissa nostin kattilan levyltä pois ja kattilan reuna osui komposiittialtaaseen. Sitten tulikin uusi haju,

kun altaan reunaan suli painauma kuumasta kattilasta. Keittiö on todella pieni ja levyn ja altaan välillä on 

5 cm laskutila. 

Miksi ihmeessä keittiöön laitetaan allas, joka ei kestä kuumuutta? Etenkin, kun laskutilaa levyn ja altaan

välissä on tosiaan se 5 cm. Nyt mietin, että näinköhän menetän takuuvuokrani tästä johtuen? Toki mulla on vakuutus

ja siinä omavastuu 150 €, mutta mielestäni keittiö ei vain sovellu tarkoitukseensa.

Nyt siis "palstalakimiehet" ja muut tietäjät, kertokaa :). Miten mahtaa käydä? Millä voin "uhata" eli kehen olen *

riitatilanteessa yhteyksissä?

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin olevan normaalia asunnon kulumista käytössä. Tuntuu osalla olevan sellainen harhaluulo, että vuokra-asunto pitää luovuttaa lähitessä samassa kunnossa kuin se oli saapuessa. Ei pidä paikkaansa.

No tuo ei kyllä mene normaalin kulumisen piikkiin. 

Riippuu siitä oliko tuo kohta alkujaankaan sitä mitä voi olettaa olevan. Esim. hellan ja uunin voi olettaa kestävän kuumiakin esineitä. Samoin entisajan teräksiset tiskipöydät ja altaat kesti ilmiselvästi.

Komposiitin väitetään kestävän kuumaa, mutta en tiedä kun en ole käytännössä kokeillut. Muoviahan (tai sekoitetta, komposiittia) nuo on pohjimmiltaan. 

Vierailija
42/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutuksessa on kuitenkin joku 500 e omavastuu ja altaan vaihto maksaa 800 e. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vi..... järki on laittaa materiaalia keittiöön joka ei kestä kuumuutta?

Kestäähän se kuumuutta. Eli ruoanlaitossa tavallisesti käytettyjä lämpötiloja. Se ei tarkoita että se kestäisi hellalle tyhjänä jätettyä punahehkuista kattilaa, eikä sen kuulukaan sellaista kestää.

Vierailija
44/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kun muutin asumaan tähän, niin sain kaiken kattavan ohjekansion. MUTTA tuosta altaasta ei ollut mitään mainintaa. Lisäksi K-Raudan sivuilla mm. lukee, kestää hyvin kuumuutta. Ja tästä olen jutellut muutaman raksamiehen kanssa ja ovat olleet hyvin yllättyneitä, ovat myös kuvitelleet, että kestää kuumuutta. Itselläni on tosiaan hyvät vakuutukset, joten sieltä se sitten lopulta menee, mutta jollain tasolla ajattelen, että tämä ei ole ns. minun mokani. Kyllä keittiön pitää kestää kuumuutta? Kyseessä on nyt vuokrayhtiö Kodisto ja itselläni muutenkin ärsytystä yhtiötä kohtaan, joten olen kynnet terotettuna lopputarkastuksessa. Myöskin asunnon kunnosta tuli kyselylomake ja laitoin kuvan altaasta ja tuon saman, mihin kuuma kattila olisi pitänyt vahinkotilanteessa laskea. Saa nähdä, miten käy.

On kyllä aivan kaikilla tasoilla sinun mokasi. Vahinko tietysti, joten siksikin ihmetyttää miksi vastuun ottaminen on noin vaikeaa.

Muovi sulaa kuumassa. Laskit kuumaa muovisekoitteen päälle. Niin selvä asia kuin ikinä voi olla.

Vierailija
45/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisempien allasmateriaalien kestävyys ei kuulu jokanaisen yleistietoon. 

Punahehkuisen kattilan laskeminen jäähdyttämättä yhtään mihinkään sen sijaan kuuluu.

Vierailija
46/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin 10 vuotta samassa vuokra-asunnossa, jossa oli muovimatot. Lähtiessä oli mm. huonekalujen jalat syöneet mattoa puhki. Ei todellakaan tullut minun maksettavaksi sinne uudet matot :D

Ei sitten ymmärrys riittänyt että olisit huopapatat laittanut  huonekalujen jalkojen alle ?🙄

Muovimaton pitää kestää asumista yli 10 vuotta? Iloksesi voin kertoa, että matossa oli lähtiessä myös parissa kohtaa tummentumia, joita ei voinut poistaa ja eteisessä kulumia ihan vaan kengistä. Penniäkään ei tarvinnut (eikä kuulunutkaan) maksaa.

Vierailija
47/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin 10 vuotta samassa vuokra-asunnossa, jossa oli muovimatot. Lähtiessä oli mm. huonekalujen jalat syöneet mattoa puhki. Ei todellakaan tullut minun maksettavaksi sinne uudet matot :D

Ei sitten ymmärrys riittänyt että olisit huopapatat laittanut  huonekalujen jalkojen alle ?🙄

Ehjä lattia kestää huonekaluja ilman huopia. 

No ei todellakaan kestä.

Vierailija
49/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kun muutin asumaan tähän, niin sain kaiken kattavan ohjekansion. MUTTA tuosta altaasta ei ollut mitään mainintaa. Lisäksi K-Raudan sivuilla mm. lukee, kestää hyvin kuumuutta. Ja tästä olen jutellut muutaman raksamiehen kanssa ja ovat olleet hyvin yllättyneitä, ovat myös kuvitelleet, että kestää kuumuutta. Itselläni on tosiaan hyvät vakuutukset, joten sieltä se sitten lopulta menee, mutta jollain tasolla ajattelen, että tämä ei ole ns. minun mokani. Kyllä keittiön pitää kestää kuumuutta? Kyseessä on nyt vuokrayhtiö Kodisto ja itselläni muutenkin ärsytystä yhtiötä kohtaan, joten olen kynnet terotettuna lopputarkastuksessa. Myöskin asunnon kunnosta tuli kyselylomake ja laitoin kuvan altaasta ja tuon saman, mihin kuuma kattila olisi pitänyt vahinkotilanteessa laskea. Saa nähdä, miten käy.

Kyllä se kestää kiehuvaa vettä, mutta tuollainen kuiviin kiehunut kattila on paljon kuumempi. Meidän taloudessa eräs toinen keitteli kattilan kuiviin tai paremminkin mustan karren sen pohjalle. Kun nosti sen puisen pannunalustan päälle, niin alusta hiiltyi mustaksi sen kattilan kuumuudesta. Ei sellaista tapahtu, kun normaalisti nostelee kattilan hellalta ruoanlaiton lopuksi. Onneksi ei tullut tulipaloa kaiken lisäksi.

Vierailija
50/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen syyntakeettomia kommentoijia tuntuu olevan. Huhhuh. Vähän vastuuta nyt omasta toiminnasta. 

Vierailija
51/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin yhteyttä tapahtuneesta heti siihen vuokranantajaan. Hän saattaisi haluta tulla tarkastamaan sen tilanteen ja sitten selviäisi tulisiko se allas vaihtaa. Siitä sitten eteenpäin ja hyvä kuulla että sinullakin on kotivakuutus! Vahinkoja sattuu mutta vastuutakin täytyy silti ottaa. Tsemppiä asian hoitoon!

Vierailija
52/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vi..... järki on laittaa materiaalia keittiöön joka ei kestä kuumuutta?

Sama järki kuin kaikessa muovin käytössä. Halvempaa.

Vierailija
53/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Suosittelen ilmoittamaan vakuutukseen ja vuokranantajalle. Se, ettei ilmoita tapahtuneesta katsotaan olevan vahikoteko ja näin jää sinun maksettavaksi.

Ilmoitus asiasta on tosiaan tärkeintä hetimiten. Laita vaikka kuva vuokranantajalle ja kysy miten hän haluaa asiassa toimia, ja sano että sinulla on voimassaoleva kotivakuutus. Itse vuokranantajana varmaan vaihdatuttaisin altaan toimivampaan vakuutuksesi piikkiin ja hyvittäisin sitten omavastuun sinulle vuokrasta.

Ei todellakaan pientä sulanutta kohtaa lähde vakuutus maksamaan kokonaan, vaan pelkästään osan, jos kuitenkin allas on muuten toimiva eikä se pieni vaurio haittaa altaan käyttöä. Myös tuostakin otetaan huomioon altaan ikä. Se menee kyllä vuokranantajan pussista suurin osa, jos tahtoo uuden "toimivamman" altaan.

Tämä. Usein omistajat vaativat jopa oven uusimista ja yrittävät pitää vuokravakuuden jos oven reunassa joku muuton osumajälki. Tai porattu reikä seinään niin ihan vakavissaan ehdottavan seinän maalaamista. Ei mene läpi nykyaikana enää.

Vierailija
54/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolta löytyy vuokranantajia, jotka ihan täysillä uskoo, että vanhan vuokralaisen lähdettyä asunnon saa automaattisesti remontoida uuden veroiseksi lähtijän vuokravakuudella. Ei pidä paikkaansa. Yhtään.

Vierailija
55/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestää kuumuutta, sanotaan monessa tuoteselosteessa. Mutta kuumuutta on monenlaista. Tavallinen ruoanvalmistuksen kuumuus, ja sitten vaikkapa silitysraudan kuumin kuumuus. Jos kuuman silitysraudan laittaa vaikkapa keittiön työtasolle   kestää kuumuutta niin jäähän siitä jälki. Haisemaan ruvennut palanut kattila on varmaan kuumempi kuin kestää kuumuutta.

Kattilan alle normaalistikin pitää laittaa pannunalunen.

Vierailija
56/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutuksessa on kuitenkin joku 500 e omavastuu ja altaan vaihto maksaa 800 e. 

Kotivakuutuksen omavastuu riippuu aivan siitä, millaisen on halunnut. Omavastuun määrällä pystyy helposti vaikuttamaan vakuutuslaskuun. Mitä suurempi omavastuu, sitä pienemmät vakuutusmaksut.

Vierailija
57/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teräskattilan tulikuuma pohja tekee jäljen kyllä melkein mihin materiaaliin vain, tai painauman tai lohkeaman kun osuu sopivassa kulmassa. Mutta että materiaali lähtisi sulamaan, niin hetken aikaa olet ap saanut sitä reunaa vasten pitää. 

Kyse on totta kai vahingosta, mutta sellaisesta että sinä ihan itse olet siitä vastuussa. 

Jos lähdet amerikkalaiselle "en tiennyt kun kukaan ei kertonut" - linjalle, niin onnea vaan matkaan. Voi olla että saat uuden altaan vuokranantajalta kuin lahjana tai sitten saat selitellä vuokranantajan vakuutusyhtiölle pilkun tarkkaan mitä tapahtui JA maksat itse omavastuun. 

ps. Komposiittialtaita on ollut markkinoilla 15 vuotta ja kauemmin, mikään uusi asia se siis ei ole. 

Vierailija
58/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitenkään mahdollista, kuvittele itsesi vuokrahuoneiston omistajaksi ja löydät ehkä tähän vastauksen...

Vierailija
59/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kestää kiehuvaa vettä, mutta tuollainen kuiviin kiehunut kat

Juuri näin. Normaalissa ruoanlaitossa keittoastian lämpö ei nouse koskaan juurikaan yli sadan asteen, koska sisällä oleva vesi jäähdyttää sitä. Paistoastiatkaan eivät tyypillisesti lämpeä kuin max 200 asteeseen, ja tuollaiset komposiitit kestävät sen 250-300 astetta. Tyhjäksi jätetty kattila kuumenee kuitenkin helposti sinne 400-500 asteeseen, eikä mikään keittiössä käytetty materiaali kestä sellaista. Terästasokin ottaa rakenteellisesti nokkiinsa tuollaisesta, vaikka ulkoisia jälkiä ei välttämättä jäisikään.

Vierailija
60/147 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komposiitilla on hyvä lämmönvaihtelun kesto. Allas kestää 280 asteen lämmön, joten sinne voi periaatteessa laskea vaikka kuuman kattilan, mutta sitä ei suositella, sillä keittiövälineet voivat olla joskus kuumempiakin.

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/1430d75b-e7ea-49db-9024-433…