JUURI NYT! Nyt rytisee! Finanssivalvonta: Seitsemän eri kiinteistörahastoa suljettu!!!
Finanssivalvonta tiedottaa!! Finanssivalvonta: Seitsemän eri kiinteistörahastoa suljettu!! NYT RYTISEE!!! Pelkäävät ilmeisesti ns. "Bank run" ilmiötä, joka romahduttaisi kiinteistöjen arvot!!! https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/finanssivalvonta-seitseman-eri-kiin…
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohtuullisen hyvätuloinen, maksan tällä hetkellä asumisoikeusasunnon vastiketta 1200€/kk, kysyin syksyllä pankista asuntolainaa ja asunnon hinta olisi saanut olla max 160000€, minulla on säästöjä 30000€, eli laina olisi ollut 130000€. Lisäksi oli ehtona, että asunnon kunnon tulee olla hyvä. Arvaatte varmaan löytyikö tuohon budjettiin Tampereelta perheasuntoa. 😂 No ehkä kohta löytyy jos asuntojen hinnat romahtaa.
>maksan tällä hetkellä asumisoikeusasunnon vastiketta 1200€/kk
Mitä vittua aikuisten oikeasti??????? Me taidetaan todellakin elää parodiauniversumissa.....
Onko se mielestäsi halpa vai kallis? Siihen sisältyy kaksi autopaikkaa ja viiden ihmisen vesimaksut. Vastaavaan asuntoon asuntolaina + yhtiövastike, niin summa alkaisi kakkosella.
Helvetin kallis. Minä maksan asunnostani (100 m2 neliö espoossa) 450 €/kk sisältäen autopaikat ja vedet.
Niin tässähän on kyse rahastosta. On ihan eri asia, jos on ostanut sijoitusasunnon, jossa on vuokraa maksava asukki. Ei siinä ole mitään hätäpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
Elämä jatkuu ja nuo rahastot avautuvat jossain vaiheessa.
Ei asuntomarkkinoiden lama kestä ikuisuutta. Parin vuoden päähän on jo ennustettu pulaa vuokra-asunnoista kun rakentaminen on täysin jäässä tällä hetkellä.
Tilanne alkaa kohentua kun hallitus vaihtuu. Eli yli 2 vuotta vielä kärsitään.
Vaikka näin, mutta jos elämä kaatuu siihen että sijoitettu pääoma on jumissa kaksi vuotta niin ei kannata sijoittaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miljardin rahasto ei saa kaupaksi isompia kokonaisuuksia niin myy sitten yksitellen. Nyt on ollut puolivuotta aikaa muuttaa omaisuutta rahaksi. Rahaston käypäarvo perustelu toimii massoille vain vähän aikaa. Jos juna ei liiku niin osuuden omistajien kusetus tulee yhä ilmeisemmäksi ja rahastoyhtiön rahastus päivänselväksi.
Tuo rahasto voi olla vuoden ajan suljettuna. Se avataan vasta sitten kun asuntomarkkinat alkaa vetää nykyisillä hinnoilla.
Näin tosiaan sanottiin uutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
Elämä jatkuu ja nuo rahastot avautuvat jossain vaiheessa.
Ei asuntomarkkinoiden lama kestä ikuisuutta. Parin vuoden päähän on jo ennustettu pulaa vuokra-asunnoista kun rakentaminen on täysin jäässä tällä hetkellä.
Tilanne alkaa kohentua kun hallitus vaihtuu. Eli yli 2 vuotta vielä kärsitään.
seuraavat vaalit on alue- ja kuntavaalit huhtikuussa. Kannattaa niissäkin äänestää ja miettiä todella tarkkaan mille puolueella äänensä antaa. EI toki vaikuta suuresti eduskunnan toimintaan, mutta vähän vaikutusta kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohtuullisen hyvätuloinen, maksan tällä hetkellä asumisoikeusasunnon vastiketta 1200€/kk, kysyin syksyllä pankista asuntolainaa ja asunnon hinta olisi saanut olla max 160000€, minulla on säästöjä 30000€, eli laina olisi ollut 130000€. Lisäksi oli ehtona, että asunnon kunnon tulee olla hyvä. Arvaatte varmaan löytyikö tuohon budjettiin Tampereelta perheasuntoa. 😂 No ehkä kohta löytyy jos asuntojen hinnat romahtaa.
>maksan tällä hetkellä asumisoikeusasunnon vastiketta 1200€/kk
Mitä vittua aikuisten oikeasti??????? Me taidetaan todellakin elää parodiauniversumissa.....
Onko se mielestäsi halpa vai kallis? Siihen sisältyy kaksi autopaikkaa ja viiden ihmisen vesimaksut. Vastaavaan asuntoon asuntolaina + y
Etuovessa oli Espoossa vastaava ASOasunto 1 392€. 450€ ei kuulosta ihan todelta, oletko trolli?
Vierailija kirjoitti:
Niin tässähän on kyse rahastosta. On ihan eri asia, jos on ostanut sijoitusasunnon, jossa on vuokraa maksava asukki. Ei siinä ole mitään hätäpäivää.
Kyllä siinä.on. kassavirtaongelma. Korkeat korot, laina, yhtiövastikeet ym. Kassavirta on liian pitkään miinuksella eikä sitä asuntoa saa myytyä. Arvo romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tullee myyntiin niitä asuntoja puheista huolimatta, kun ensimmäinen pankki alkaa kaatumaan ja ei ole institutionaalisia ostajia mailla halmeilla. Tuhansia.
Rahastot ovat juridisesti irrallaan pankista aivan omassa yhtiössään vaikka niitä myydään ja markkinoidaan pankin luottamusta herättävällä nimellä.
Asiakkaiden puolesta pankit voivat pitää rahastoja suljettuna vaikka maailman tappiin koska suomen kansa on vain lammaksia joita suuryritykset saavat keriä valltiovallan suojeluksessa.
Kupla poksahtaa rahastojen ahneuteen koska nämä halusivat maksimoida voittonsa korkeimmalla mahdollisella velkavivulla.
Näiden luottojen myöntäjät eivät anna armoa kun herää pienikin epäilys siitä että vakuutena olevan salkun todellinen arvo ei katakaan enää saatavia.
Ne eivät kuuntele minuuttiakaan lässytystä "hetkellisestä häiriöstä joka ei tule mitenkään hidastamaan 10x inflaatiota nopeampaa ikuista hintojen nousua. Only in Finland. Mehän ollaan niin rikkaita että suomalaisten ostovoima ei ole kasvanut lainkaan vuoden 2008 jälkeen mutta asuntojen hinnat ovat kyllä kaksinkertaistuneet"
Vierailija kirjoitti:
On hätäpäivää. Ainakin muilla on ollut viimeiset vuodet vaikeuksia saada kunnollisia vuokralaisia. Suurinta osa kyselijöistä Kela-tuella tai luottotietohäiriöitä.
Tuotto enää 2..3 % . Ja kun paukahtaa putkiremontti, niin tappiollehan se mene. Juuri kun julkisivuremontin on saanut maksettua. Putkirempan jälkeen tulee kattoremontti tai jälleen kaikkien asuntojen lukkojen vaihtokierros. Tai se vakio, hissiremontti. Tai...
Asuntosijoitusbisnes perustui asunnon arvon jatkuvaan nousuun ja edullisiin korkoihin. Ja kohtuullisiin remonttikustannuksiin. Nyt mikään näistä ei toimi sijoittajalle eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tullee myyntiin niitä asuntoja puheista huolimatta, kun ensimmäinen pankki alkaa kaatumaan ja ei ole institutionaalisia ostajia mailla halmeilla. Tuhansia.
Rahastot ovat juridisesti irrallaan pankista aivan omassa yhtiössään vaikka niitä myydään ja markkinoidaan pankin luottamusta herättävällä nimellä.
Asiakkaiden puolesta pankit voivat pitää rahastoja suljettuna vaikka maailman tappiin koska suomen kansa on vain lammaksia joita suuryritykset saavat keriä valltiovallan suojeluksessa.
Kupla poksahtaa rahastojen ahneuteen koska nämä halusivat maksimoida voittonsa korkeimmalla mahdollisella velkavivulla.
Näiden luottojen myöntäjät eivät anna armoa kun herää pienikin epäilys siitä että vakuutena olevan salkun todellinen arvo ei katakaan enää saatavia.
Ne eivät kuuntele minuuttiakaan lässytystä "hetkellisestä häiriöstä joka ei tule mite
ei lammaksia, vaan lampaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hätäpäivää. Ainakin muilla on ollut viimeiset vuodet vaikeuksia saada kunnollisia vuokralaisia. Suurinta osa kyselijöistä Kela-tuella tai luottotietohäiriöitä.
Tuotto enää 2..3 % . Ja kun paukahtaa putkiremontti, niin tappiollehan se mene. Juuri kun julkisivuremontin on saanut maksettua. Putkirempan jälkeen tulee kattoremontti tai jälleen kaikkien asuntojen lukkojen vaihtokierros. Tai se vakio, hissiremontti. Tai...
Asuntosijoitusbisnes perustui asunnon arvon jatkuvaan nousuun ja edullisiin korkoihin. Ja kohtuullisiin remonttikustannuksiin. Nyt mikään näistä ei toimi sijoittajalle eduksi.
Aha. Olen ilmeisesti poikkeuksellinen asuntosijoittaja kun en ole laskenut asunnon arvon nousun varaan mitään. Arvo kun on täysin fiktiivinen siihen asti kunnes kauppakirjat allekirjoitettu. Uskon kyllä että 20v päästä arvo on korkeammalla kuin nyt mutta tämän luokan aikajännettä nämä asuntorahastoihin sijoittaneet eivät ole ajatelleet. Siksi tämä myrsky vesilasissa
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki nämä asuntorahastojen omistamat asunnot sitten tyhjillään? Hämmentävää.
Mulla on 10 sijoituskämppää. Kaikki velkarahalla ostettuja. Nukun hieman huonosti.
Jos olisitte salkunhoitaja niin ettekö olisi toimineet samoin? Minä ainakin olisin. Miksi ei? Jos olisitte esim. Vouti niin ettekö ulosmittaisi omaisuutta koska se ei ole mielestänne oikein? Vai mitä ihmettä tämä japina
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 10 sijoituskämppää. Kaikki velkarahalla ostettuja. Nukun hieman huonosti.
Määrä on kieltämättä pieni. Ei riitä päätulonlähteeksi saati rikastumiseen
Nämä uutiset kertovat enemmän talouden todellisesta tilasta kuin hallituksen tilaamat porvarimedian uutisoinnit.
Näitä ei voi piilotella.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisitte salkunhoitaja niin ettekö olisi toimineet samoin? Minä ainakin olisin. Miksi ei? Jos olisitte esim. Vouti niin ettekö ulosmittaisi omaisuutta koska se ei ole mielestänne oikein? Vai mitä ihmettä tämä japina
Olen samaa mieltä. Rahaston sulkeminen oli oikea ratkaisu. On pitänyt voida olettaa, että kiinteistörahastoihin sijoittaneet ovat ymmärtäneet kyseessä olevan erikoisrahaston ja että kiinteistörahasto on eri asia kuin joku osakerahasto ja että tämä tuo mukaan riskiä, mutta myös viivettä omien rahojen saamiselle, kun haluaa lunastaa osuutensa. Tämä on hyvä oppintui kaikille sijoittajille: koskaan ei pitäisi sijoittaa rahojaan johonkin, jota ei ymmärrä tai johon ei ole perehtynyt tarpeeksi. Tai jos haluaa, niin koskaan ei pidä laittaa kaikkia rahojaan tuollaiseen, vaan vain se osa rahoista, joiden takaisinsaamista voi odotella hiukan pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Rahaston sulkeminen oli oikea ratkaisu. On pitänyt voida olettaa, että kiinteistörahastoihin sijoittaneet ovat ymmärtäneet kyseessä olevan erikoisrahaston ja että kiinteistörahasto on eri asia kuin joku osakerahasto ja että tämä tuo mukaan riskiä, mutta myös viivettä omien rahojen saamiselle, kun haluaa lunastaa osuutensa. Tämä on hyvä oppintui kaikille sijoittajille: koskaan ei pitäisi sijoittaa rahojaan johonkin, jota ei ymmärrä tai johon ei ole perehtynyt tarpeeksi. Tai jos haluaa, niin koskaan ei pidä laittaa kaikkia rahojaan tuollaiseen, vaan vain se osa rahoista, joiden takaisinsaamista voi odotella hiukan pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä uutiset kertovat enemmän talouden todellisesta tilasta kuin hallituksen tilaamat porvarimedian uutisoinnit.
Näitä ei voi piilotella.
Samalla näkyy miten tavalliset keskituloiset suomalaiset on hukassa. Työttömyys on tosiasia eikä ansiosidonnaista juurikaan ole, ei pystytä maksamaan omaa asuntolainaa. Kukaan ei osta sitä asuntoa. Konkurssihuutokauåassa saa puolet ostohinnasta ja näin olet edelleen velasta ja ilman asuntoa.
1990-luvun lamaan tarina toistuu.