Työtön kaveriporukan illanvietossa, mökkireissulla, taksissa, polttareissa...
Todella rasittavaa roikottaa mukana sellaista kun kaikki tuntuu olevan hänelle liian kallista. Ollaan totuttu siihen, että se joka istuu taksissa eteen maksaa laskun, kukin tarojaa vuorollaan ravintolassa juomat ilman, että lasketaan kuluja. Mökin vuokra maksetaan kyllä porukalla tasan mutta ruoat ja juomat tuodaan nyyttärimeiningillä ilman että jokainen laskee eurojaan. Mutta mutta se työtön on koko ajan laskemassa senttejä ja koskaan ei tarjoudu esim. taksikyydin maksajaksi. Pitääkö sille vain sanoa ettei ole jatkossa tervetullut mukaan yhteisiin rientoihin?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dokaa taksissa tai julkisissa siirtymillä taskupullostaan täysillä. Baarissa roikkuu pöydässä koko illan kahta halpisstobea litkien. Välillä käy vessassa pitämässä nousuhumalaa yllä littanasta suomiviina-taskupullostaan. Kehuu vielä darroissaankin, kuinka "dokas koko päivän" baareissa muutamalla kympillä.
Ai työtön?
Eikun joku duunari. Osaatsä lukea?
Minä maksan niitä vähempivaraisten reissuja, eihän se porukassa tunnu missään. Minulla on yksi ystävä jolla on ollut töiden suhteen vähän huonoa tuuria elämässä, ja nuorempia kollegoja joilla ei vielä voikaan olla kovin hyvin varallisuutta.
Meitä on neljä kaverusta.
Yksi on kotiäiti, me kolme muuta töissä. Mentiin neljästään lasten kanssa erääseen tapahtumaan. Lopputulos: tämä kotiäiti suuttui. Aivan sama, tunnistaako joku tästä.
Syyt:
- Yksi kaveri kävi ostamassa jäätelöannokset kahdelle lapselleen. Mun lapset ei pidä jäätelöstä ja toisen kaverin lapsilla allergia esti tämän huvin. Neljännellä kaverilla ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta ostaa omilleen jäätelöä, mikä on tosi kurjaa. Varmaan oltaisiin porukalla lasten iloksi tarjottu, jos kaikki lapset olisi kyseisessä hetkessä syöneet jotakin. Mutta nyt jäätelöstä nauttivat vain yhden kaverin lapset, muut olivat ilman. Eli ei syytä mököttää mielestäni.
- Valittiin ruokapaikka kotona olevan kaverin toiveiden mukaan, eikä tarkoitus ollutkaan mihinkään fine diningiin mennä. Mentiin hintatasoltaan edullisen puolelle kallistuvaan ravintolaan. Menu oli monipuolinen; pihviä, kalaa, kanaa, kasviksia, pitsaa, kai jotain burgereitakin. Ihan ok ruokaa, siis. Kotona oleva kaveri tilasi omalle poppoolleen jotkut keitot. Yksi kaveri tilasi itselleen ja lapsilleen pizzaa, mun lapset söi pasta bolognesea ja minä kalaa, ja kolmas kaveri lapsensa kanssa herkutteli pihvillä. Kotiäiti suuttui, koska olisi pitänyt syödä samaa ruokaa.
- Tapahtumassa ollessa käytiin kiertelemässä erinäisiä kojuja. Yksi meistä osti muutaman koristeen, yksi tekstiilejä ja yksi vähän erikoisempia makeisia, mitä ei muualta saanut. Kotona oleva kaveri ei ostanut mitään, koska ilmeisesti ei voinut. Hän suuttui, koska oma tilanne harmitti.
Tarjouduin kerran maksamaan yhden kaverin laivaristeilyn, kun hän kertoi että lähtisi mielellään, muttei ole rahaa. Hän tuntui ilahtuvan, mutta minä en tajunnut, että hänellä ei ollut rahaa reissussa kirjaimellisesti ollenkaan. Hän pummi kaiken muilta. Hörppi jopa juomia, kun joku seurueesta kävi vessassa tai tanssimassa. No, ei tullut seuraavaa kertaa.
Ei työtävieroksuvia yhheiskunnan elättejä tartte mukaansa ottaa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hänen pitäisi ihan itse ymmärtää jättää välillä reissuja väliin, jos hänellä ei ole varaa!
Mää oon käytännössä jättänyt kaikki reissut väliin kun ei ole varaa. Välillä käyn äidillä ja veljellä ja nyt ennen joulua hautajaisissa johon veljeni lupasi maksaa matkat ja majoituksen. En lokkeile, ainoo vaan et meinaa mädäntyä kämpille.
Mä ainakin maksan mieluusti illan kuluja rahattomille. Pitäisihän se taksi joka tapauksessa tilata, eli siitä tulisi joka tapauksessa kuluja. Siis esimerkiksi taksin tms. T: hyvätuloinen perheellinen mies
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi joku varaton lähtee edes tuollaisiin mukaan... Tottunut lokkeilemaan?
En ihmettele, että komppaat. Ystävät on ystäviä erilaisissakin elämäntilanteissa. Pinnalliset "ystävät" ei ole. Mutta aloittaja tahtomattaan pureutuu kyllä suoraan työttömien syrjäytymisen dynamiikkaan.
Miksi alapeukut aloitukselle? Väitättekö ettette ole koskaan olleet samassa tilanteessa?
No ehkä te varakkaammat voisitte lopettaa itse sen eurojen kyttäämisen ja tarjota taksit ja juomat niin työtön ystäväkin pääsisi osallistumaan? Tai sitten voitte olla m*lkkuja ja jättää hänet ulkopuolelle. Ja toivoa ettette ikinä itse jää työttömäksi tai vaikka sairastu.
Aloitus on provo. Yrittää levittää vihaa työttömiä kohtaan.
Ei työtön tarjoudu tietenkään taksin ja shottien maksajaksi, kun ei hänellä ole siihen varaa! Menkää rikkaat keskenänne, tai keksikää sellainen illanvietto joka ei maksa niin pirusti
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi joutua työttömäksi milloin tahansa. Haluatko itse olla joku päivä se työtön, että ei ole varaa laittaa siihen taxiin ym? Merkitseekö sinulle ystävyys oikeasti vain sitä, että kuinka paljon ystävillä on rahaa laittaa yhteiseen taxiin ym? Sinulle näköjään ystävyys merkitsee vain rahaa ja tuloja? Hyvät ystävät pysyvät elämässä, ei siis rahan vuoksi. Vai arvotatko oikeasti ystäviä vain heidän taloutensa suhteen? Oikea ystävä on empaattinen, auttaa toisia, kuuntelee, on lämmin, myötätuntoinen, osaa pitää rajat omien ja ystävien suhteen ym.
Kuka tahansa voi joutua työttömäksi, mutta se on vain väliaikainen elämänvaihe. Fiksu laittaa säästöön sen kymppitonnin tai pari työttömyyden varalta, jolloin on varaa maksaa menoja kuten aiemminkin.
Kyllähän se on vähän ongelmallista, jos porukka on eri tuloluokissa ja toiset haluavat tehdä tehdä kalliimpia asioita, joihin joillakin ei ole varaa.
Työttömänä jäisin itse pois tilaisuuksista, joihin ei ole varaa. En halua, että muut maksaisivat iltani tai mitään kolehteja. Osallistuisin siihen mikä on oman budjettini rajoissa.
Muun porukan on pysyttävä rahallisesti niissä suunnitelmissa, mitä alunperin oli. Kesken iltaa ei vuokrata extemporee helikopteria a 500€/nuppi ja pakottaa kaikkia maksamaan. Kesken iltaa ei voi jättää ketään ulkopuolelle.
Jokainen maksaa oman kulunsa. Ravintolalasku oman syömisen ja juomisen mukaan. Itse vihaan sitä, jos joku kantaa tarjottimellisen shotteja pöytään. Haluan itse päättää mitä juon ja kuinka paljon, enkä ostaa tarjottimellista shotteja vuorollani jos juon vain pari drinkkiä itse. Taksikulut jaetaan, koska aina porukassa on joku (varakaskin) lokkeilija, joka väistelee maksamasta joka ikinen kerta.