Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työpaikan juttuja pakko maksaa omalla kortilla

Vierailija
02.01.2025 |

Saan rahat aina takaisin kulukorvauksena, mutta ostokset voi olla jopa pari tuhatta euroa, jotka on pakko ostaa luotolla välillä tai olen joutunut kotiuttamaan rahastoista välillä. En yleensäkään haluaisi pitää tilillä tuhansia ylimääräistä työpaikkaa varten, vaan laitan sijoituksiin. Työnantaja vetoaa siihen, että maksaa kuitenkin suht nopeasti takaisin. Onko tähän olemassa mitään sääntöä tai lakia? Ei tosiaan ole vaikka loppukuusta enää rahaa makaamassa tilillä, vaikka hyvätuloinen olenkin. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootko tollo! Mitä sulle kuuluu kenekään raha-asiat, jos työnantajalla ei ole rahhaa, niin ei se sulle kuulu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "juttuja" sä joudut maksamaan itse?

Jos useinkin joudut maksamaan itse "juttuja", niin kyllä kysyisin mahdollisuutta saada firman luottokortti.

Tililtä en maksaisi suoraan ikinä (debit), kaikki aina luotolta vaikka omallakin kortilla ja katsoisin, että saan kulukorvaukset ennen luottokorttilaskun eräpäivää.

Vierailija
4/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan pomolle että sulla ei ole tilillä paria tuhatta, et voi nyt ostaa tuotetta x.

Vierailija
5/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos useinkin joudut maksamaan itse "juttuja", niin kyllä kysyisin mahdollisuutta saada firman luottokortti.

Tililtä en maksaisi suoraan ikinä (debit), kaikki aina luotolta vaikka omallakin kortilla ja katsoisin, että saan kulukorvaukset ennen luottokorttilaskun eräpäivää.

Kyllähän korkoa silti menee vaikka maksaisi ennen eräpäivää??

Vierailija
6/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa pitäisi saada firman luottokortti. Sano että et pysty maksamaan, ei ole rahaa siihen. En ikinä suostuisi tuollaiseen.

Vierailija
7/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, meillä hotellit joutuu maksaan itse, esim kun olin viikon koulutuksessa, saa matkakuluina joskus

Vierailija
8/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene, vaikka maksaisi eräpäivänäkin, kunhan maksaa koko summan kerralla. 

Vierailija
9/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene, jos maksaa koko saldon tyhjäksi. Tai sitten on huonot luottokorttiehdot.

Vierailija
10/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan muuan pörssiyhtiö järkkäsi meille omat luottokortit. Siis firma hankki kortit mutta itse oli vastuussa laskuista, kulukorvaukset kyllä tuli suht nopeaan. Aiemmin oli ollut väärinkäytöksiä kun reissuissa maksettiin omia menoja firman kortilla, siksi tuo pöljä muutos. En ottanut, ja sihteeri sitten varasi ja maksoi mulle esim hotellit ja lennot.

Vierailija
11/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, meillä hotellit joutuu maksaan itse, esim kun olin viikon koulutuksessa, saa matkakuluina joskus

Minä varaan työntekijöille hotellit firman kautta. Moni haluaisi varata ne itse, koska silloin ns. palkintoyöt pystyy työntekijä sitten hyödyntämään itse. Mutta meillä linja on se, että firma hoitaa ja minä kerään palkintöyöt itselleni 

Vierailija
12/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät firman kortin, jos säännöllisesti on tuollaisia ja varsinkin, jos suurimmat summat on parin tonnin luokkaa.

Vierailija
13/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan muuan pörssiyhtiö järkkäsi meille omat luottokortit. Siis firma hankki kortit mutta itse oli vastuussa laskuista, kulukorvaukset kyllä tuli suht nopeaan. Aiemmin oli ollut väärinkäytöksiä kun reissuissa maksettiin omia menoja firman kortilla, siksi tuo pöljä muutos. En ottanut, ja sihteeri sitten varasi ja maksoi mulle esim hotellit ja lennot.

Niinpä. Kaikki eivät ymmärrä, että bileet baarissa ja tolkuton taksilla ajelu ei kuulu työntekijöille ainakaan firman piikkiin. Se on ainoastaan firman omistajan oikeus. 

Meillä oli nimittäin samaa ongelmaa. Äijät halusivat, että vaimo ei huomaa maksulliselle seuralaiselle tarjottuja asioita, kun ne menee firman luottokortilla. Mutta ei niitä firman kuluihin pysty kirjanpidossa hyväksymään. Eli sitten pidätetään palkasta - mutta ei sinne palkkakuitille toki laiteta ihan sitä oikeaa kuluerä. 

Vierailija
14/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Perisstteessa firma on velvollinen tekemään kaikki hankinnat ja jos kyseessä on julkisen puolen toimija, et edes saisi ostaa tai varata mitäön itse, koska kaiken pitää mennä sen hankalan könttänä kilpailutetun palvelun kautta, vaikka se onkin kalliimpi kuin mihin hintaan itse saisit ostettua. 

jos sun oitää ostaa esim rakennustarivikkeita firmalle sitä mukaa kun teidån työssä tarvitaan, firma voi sopia jonkun tietyn kaupan kanssa laskutuksesta. Tai sit voit saada firman maksuaikakortin (sekin tosin pitää itse maksaa, mutta saat kulukorvaukset ennen laskun tuloa).

ja jos haluat käyttää omaa korttia, niin et tietenkään mitään rahastoja sitä varten kotiuttele, sehän on hölmöyden huippu! Vaan maksat aina luotolla ja teet kululaskun heti, niin ehdit saada rahat ennen laskun erääntymistä tai korkojen kertymisrä.

Vierailija
15/15 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään velvollisuutta antaa työnantajalle ilmaista lainaa. Mä en suostu maksamaan edes kahvipakettia. Antakoot miulle firman luottokortin, jos pitää ostoksia tehdää.