Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Ihmisen ei kuulu olla koko ajan aivan saatanan poikki"- kirjoittaja uskoo lempeään hyvinvointikapinaan

Vierailija
01.01.2025 |

Miksi ajattelemme, että lepo pitää ansaita niska limassa töitä painamalla, hyvinvointikapinallinen Katri Kilpiäinen kysyy.

https://yle.fi/a/74-20132277

Näinpä. Itsekin ihmettelen miksi monilla on "kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat"-mentaliteetti. Itse esimerkiksi olen päättänyt pysyä lapsettomana ja sinkkuna  - näin aikaa jää PALJON kiinnostavampiin asioihin, kuten lukemiseen ja nukkekotiharrastukseeni :)

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Usein uupumus johtuu huonoista elintavoista, alkoholista ja lihavuudesta. Ei se työn syytä ole. Mutta tätähän ei saisi ääneen sanoa. 

Oletkohan sinä edes ollut töissä koskaan? Nykyään työelämä on monessa paikassa todella stressaavaa kusipäisten pomojen ja jatkuvan säästämisen takia.

Hoitoalalla olen joten kyllä, tiedän. Olen sitä ikäpolvea joka jaksaa töissä paremmin kuin nykyajan kolmekymppiset, jotka eivät halua tehdä mitään yhtään raskasta tai kokea ikäviä tunteita ilman että alkaa ahdistaa. 

Jonkun ne työtkin pitää tehdä, ei voi kaikki olla kotona sohvalla makaamassa.

Vaikka oletkin oikeassa siinä, että nuoret yleisesti ottaen ovat aika "heikkoja", niin sinä et selvästikään ole koskaan joutunut kokemaan mitä jatkuvat säästöt ja sitä kautta tuleva jatkuva kiire ihmiselle aiheuttaa. Et todellakaan ole vaikka kuink alkaisit nyt väittämään vastaan.

Minä muuten sitten en ole mikään kolmekymppinen jos minuun sillä viittasit. Olen yli 50.

Vierailija
22/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepo on lepoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kyllä omasta hyvinvoinnista tulee pitää huolta. Itse teen sen niin että seuraan töiden aikatauluttamisessa edeltäjäni tahtia. Saan kahdeksan tunnin työt tehtyä neljässä, joten jäljelle jäävän ajan voin käyttää hyvinvointiin.

Vierailija
24/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin vuosi sitten oli tutkimus, missä työuupumus kytkettiin linkitettiin enemmän siihen, että ihmiset kokevat työnsä lopulta turhaksi ja merkityksettömäksi. Voisin kuvitella monissa virastossa ja toimistossa työskentelevän tällaisia ihmisiä. Yhtään palautumisaikaa väheksymättä. Minulla on työsähköposti iltaisin "kiinni". Luen viestit herättyäni aamukahvin lomassa.

Vierailija
25/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin vuosi sitten oli tutkimus, missä työuupumus kytkettiin linkitettiin enemmän siihen, että ihmiset kokevat työnsä lopulta turhaksi ja merkityksettömäksi. Voisin kuvitella monissa virastossa ja toimistossa työskentelevän tällaisia ihmisiä. Yhtään palautumisaikaa väheksymättä. Minulla on työsähköposti iltaisin "kiinni". Luen viestit herättyäni aamukahvin lomassa.

En usko tutkimuksen tuloksiin. Voi olla joko täysin keskitty tutkimus tai sitten siihen on otettu mukaan vain sellaisia ihmisiä joilta todennäköisimmin saa "oikean" vastauksen.

Vierailija
26/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emt toi on monimutkanen aihe pohdiskella koska mun mielestä työnteko kuuluu ihmisen perusohjelmointiin, siis ihmisellä pitää olla joku asia mitä se tykkää tehdä, mut se ongelma on nimenomaan siinä miten sitä toteutetaan tässä nykyisessä yhteiskunnassa. Meillä on niin paljon ihmisiä aloilla mitkä ei kiinnosta niitä oikeesti ollenkaan, ihmiset vaan tekee "jotain" koska se ajattelumalli on se että "jotain on tehtävä". Tottakai se uuvuttaa ihmisen henkisesti jos se elää elämää mikä ei oo ees luotu sille :D

Siin pitää keskittyy oikeisiin asioihin ja pureutua jokaisen ihmisen kohdalla siihen että missä se ihminen on oikeasti hyvä ja mihin se kuuluu, koska jokainen meistä on hyvä jossain ja jokainen meistä kyllä kuuluu johonkin, se asia vaan on se että mihin? Toki mä ymmärrän että se on ihan mahdotonta toteuttaa näin isolla mittakaavalla ku mitä meitä on, sen takia se ideaali olisi ehkä nimenomaan asua pienemmissä yhteisöissä eikä

Aika utopistista tuo on pienemmälläkin mittakaavalla ellei jopa mahdottomampaa. Ajattele jotain kyläyhteisöä. Ei siellä ole tilaa varmaan edes yhdelle taidemaalarille toteuttaa itseään maalaamalla, kun tarvitaan se vähäinen väki tuottamaan niitä elämälle välttämättömämpiä hyödykkeitä.

Ennen kuin robotit alkaa oikeasti tekemään about kaikki fyysiset työt, joutuu suurin osa valitettavasti tyytymään johonkin perushommaan, joka on vaan pakko tehdä.

Vierailija
27/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aniharva tekee unelmatyötä. Lähes kaikki uuvuttavaa ja tylsää työtä. Tätähän siitä tulee, kun kaikista tehdään muka korkeakoulutettuja. Työt yksinkertaistuvat, tittelit kasvavat. 

Vierailija
28/29 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pitäisi olla kadulla vaatimassa lyhyempää työaikaa kaikille. Neljän päivän työviikko tai kuuden tunnin työpäiväkin on vielä naurettavan ylimitoitettu. Nyt osa makaa toimettomana ja osa nuutuu taakkansa alle.

Ei ole terveyden merkki, että on sopeutunut sairaaseen yhteiskuntaan, sanoi Jiddu Krishnamurti.

Jos systeemi on rikki niin pitääkö siihen sopeutua? Ei.

Vierailija
29/29 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Usein uupumus johtuu huonoista elintavoista, alkoholista ja lihavuudesta. Ei se työn syytä ole. Mutta tätähän ei saisi ääneen sanoa. 

Työnteko valitettavasti kuuluu tuohon samaan sarjaan noiden muiden kanssa.

Mutta jos siitä maksetaan asianmukainen palkka, jolla pärjää ilman tukia, niin huomattavasti paremmin menee, kun ei tarvitse sen suhteen sitten stressata.

Mutta se työ voi olla niin tressaavaa, että se  sairastuttaa.  itse menin 60v uuteen työpaikkaan joka olikin niin tressaava koska koin, että en osannut tehdä sitä työtä yhtään ja se oli kuitenkin vastuuliinen työ ihmisten terveyden/paranemisen kannalta. (olin opiskellut aikoinaan tuohon ammattiin ja tehnytkin sitä, mutta ihan eri tyyppisesti, kuin nyt ja ollut siitä työstä pois vanhempana vuosikausia ja unohtanut kaiken+ koulutukseni oli jo vanhentunut) Töissä piti myös käyttää tietokoneohjelmia, joista olin ihan pihalla. Tressi oli niin valtava, että sain aivoverenvuodon, koska verenpaineet oli töissä huidelleet vaarallisen korkeissa lukemissa. Muuta syytä verisuonen pettämiseen ei löytynyt.  Tällä hetkellä olen työttömänä, koska katsoin, että halua mielummin olla hengissä, kuin töissä tuossa työpaikassa, mutta töitä tietenkin haen, koska niin vaaditan. Kunnassani on noin 400 työtöntä ja tyopaikkoja auki välillä vain 19 joten aika vaikea on töihin päästä.  Nuokin työpaikat yleensä sellaisia, että niihin vaaditaan kunnon koulutus,ja itse olen oikestaan vailla pätevyyttä mihinkään työhön.

Toki minulla ei ole taloudellisia vaikeuksia, koska olen tehnyt töitä lähemmäs 40v ja sinä aikana säästänyt ja kerrytäänyt omaisuutta.