Yle: "Ihmisen ei kuulu olla koko ajan aivan saatanan poikki"- kirjoittaja uskoo lempeään hyvinvointikapinaan
Miksi ajattelemme, että lepo pitää ansaita niska limassa töitä painamalla, hyvinvointikapinallinen Katri Kilpiäinen kysyy.
Näinpä. Itsekin ihmettelen miksi monilla on "kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat"-mentaliteetti. Itse esimerkiksi olen päättänyt pysyä lapsettomana ja sinkkuna - näin aikaa jää PALJON kiinnostavampiin asioihin, kuten lukemiseen ja nukkekotiharrastukseeni :)
Kommentit (29)
Voihan sitä olla kärsimättä, kun ei delegoi kulujaan muille. Ei kiinnosta maksaa kenenkään vieraan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä olla kärsimättä, kun ei delegoi kulujaan muille. Ei kiinnosta maksaa kenenkään vieraan elämää.
Kaikille ei ylipäänsä edes riitä työtä, jossa ahertaa (niin, että saisi siitä myös palkkaa, jolla pärjää ilman tukia). Siis ihan turha itseään vääntää ja kääntää, kun työttömiä koko ajan vaan tulee lisää.
Emt toi on monimutkanen aihe pohdiskella koska mun mielestä työnteko kuuluu ihmisen perusohjelmointiin, siis ihmisellä pitää olla joku asia mitä se tykkää tehdä, mut se ongelma on nimenomaan siinä miten sitä toteutetaan tässä nykyisessä yhteiskunnassa. Meillä on niin paljon ihmisiä aloilla mitkä ei kiinnosta niitä oikeesti ollenkaan, ihmiset vaan tekee "jotain" koska se ajattelumalli on se että "jotain on tehtävä". Tottakai se uuvuttaa ihmisen henkisesti jos se elää elämää mikä ei oo ees luotu sille :D
Siin pitää keskittyy oikeisiin asioihin ja pureutua jokaisen ihmisen kohdalla siihen että missä se ihminen on oikeasti hyvä ja mihin se kuuluu, koska jokainen meistä on hyvä jossain ja jokainen meistä kyllä kuuluu johonkin, se asia vaan on se että mihin? Toki mä ymmärrän että se on ihan mahdotonta toteuttaa näin isolla mittakaavalla ku mitä meitä on, sen takia se ideaali olisi ehkä nimenomaan asua pienemmissä yhteisöissä eikä kaikki samassa läjässä.
Usein uupumus johtuu huonoista elintavoista, alkoholista ja lihavuudesta. Ei se työn syytä ole. Mutta tätähän ei saisi ääneen sanoa.
🇺🇦🇮🇱
Meidän pitäisi olla kadulla vaatimassa lyhyempää työaikaa kaikille. Neljän päivän työviikko tai kuuden tunnin työpäiväkin on vielä naurettavan ylimitoitettu. Nyt osa makaa toimettomana ja osa nuutuu taakkansa alle.
Ei ole terveyden merkki, että on sopeutunut sairaaseen yhteiskuntaan, sanoi Jiddu Krishnamurti.
Eli downshiftaamista? Muotitermi 2010-luvun loppupuolelta, mutta sitten unohtunut jonnekin ja tekee uutta tulemistaan uudella nimellä?
Kaffebulla kirjoitti:
Usein uupumus johtuu huonoista elintavoista, alkoholista ja lihavuudesta. Ei se työn syytä ole. Mutta tätähän ei saisi ääneen sanoa.
Ja nykyään erityisesti somen selaamisesta. Sitä kun monta tuntia päivässä selaa miten muilla menee kaikki paremmin niin johan siinä lannistuu.
Kaffebulla kirjoitti:
Mutta naisten kohdalla tuollaisesta elintyylistä kuuluu käyttää yksinkertaisesti termiä kehopositiivisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kenenköhän elämää sinä olet tällä kertaa maksamassa? Etkö ole vieläkään saanut juopotteluputkeasi poikki?
Kaffebulla kirjoitti:
Työnteko valitettavasti kuuluu tuohon samaan sarjaan noiden muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei ylipäänsä edes riitä työtä, jossa ahertaa (niin, että saisi siitä myös palkkaa, jolla pärjää ilman tukia). Siis ihan turha itseään vääntää ja kääntää, kun työttömiä koko ajan vaan tulee lisää.
Suomesta häviää vuodesta toiseen paljon työpaikkoja mutta monen äly ei riitä sitä ymmärtämään. He mieluummin ulisevat samaa "menkää töihin"-mantraa. He haluaisivat todellisuudessa itsekin olla työttömiä mutta ovat hankkineet niin suuret velat, että työttömyys ei tule kysymykseenkään pitkään aikaan. On kuitenkin aina hienoa, kun ulisijalta loppuu työt ja he tajuavat, että työn saanti nykypäivän Suomessa on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mutta jos siitä maksetaan asianmukainen palkka, jolla pärjää ilman tukia, niin huomattavasti paremmin menee, kun ei tarvitse sen suhteen sitten stressata.
Kaffebulla kirjoitti:
Oletkohan sinä edes ollut töissä koskaan? Nykyään työelämä on monessa paikassa todella stressaavaa kusipäisten pomojen ja jatkuvan säästämisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Oletkohan sinä edes ollut töissä koskaan? Nykyään työelämä on monessa paikassa todella stressaavaa kusipäisten pomojen ja jatkuvan säästämisen takia.
Hoitoalalla olen joten kyllä, tiedän. Olen sitä ikäpolvea joka jaksaa töissä paremmin kuin nykyajan kolmekymppiset, jotka eivät halua tehdä mitään yhtään raskasta tai kokea ikäviä tunteita ilman että alkaa ahdistaa.
Jonkun ne työtkin pitää tehdä, ei voi kaikki olla kotona sohvalla makaamassa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ja jos työ ylipäänsä on sitä, että istutaan 8 tuntia putkeen, niin eihän semmoiseen ihmistä ole oikeasti suunniteltu. Tätäkin asiaa alettu kyseenalaistaa vasta noin vajaa 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mutta jos siitä maksetaan asianmukainen palkka, jolla pärjää ilman tukia, niin huomattavasti paremmin menee, kun ei tarvitse sen suhteen sitten stressata.
Jos työ syystä tai toisesta stressaa koko ajan niin ei siihen auta vaikka palkka olisi suuri. No, tietenkin jos palkka on mallia "Postin toimitusjohtaja" (joka tienasi vuonna 2023 melkein miljoonan) niin eiköhän iso osa kykene sellaisella palkalla pari vuotta kituuttamaan paskassakin työssä. Sen jälkeen rahaa on verojenkin jälkeen jo niin paljon, että koskaan ei tarvitse ainakaan rahan takia tehdä mitään.
Mä jättäisin ap:nä nuo nukkekotijutut pois ja hankkisin lapsen. Se antaa paljon enemmän. Lukemaan kyllä silti ehtii ja nykyään voi vaikka kuunnella samalla äänikirjaa, kun on vaunulenkillä vauvan kanssa. Mulla on lapsia ja aina olen ehtinyt lukemaan. Lapset antaa oikeasti elämään kaiken tarpeellisen ja pieniä ne on vain hetken ja tarvitsee kaiken vanhemman ajan. Sen jälkeen niitä on pelkkää iloa, matkaseuraa, muutenkin hyvää seuraa, harrastusseuraksi vaikka tekemään sitä nukkekotia joka hetkeksi jäi tauolle. En keksi yhtään huonoa asiaa lapsista sen jälkeen, kun raskas pikkulapsiarki on ohi. Sen jälkeen on hyvässä lykyssä 60v hyvää ja mukavaa seuraa.
Vauvapalstalle tyypilliseen tapaan tämä saa paljon alapeukkuja, mutta ei haittaa. Lapset oikeasti on tärkeinta ja antavat eniten elämässä. Jos sitten ottavatkin, mutta antavat aina enemmän.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Hoitoalalla olen joten kyllä, tiedän. Olen sitä ikäpolvea joka jaksaa töissä paremmin kuin nykyajan kolmekymppiset, jotka eivät halua tehdä mitään yhtään raskasta tai kokea ikäviä tunteita ilman että alkaa ahdistaa.
Jonkun ne työtkin pitää tehdä, ei voi kaikki olla kotona sohvalla makaamassa.
30+ lapseni on tehnyt kahtakin työtä samaan aikaan. Mitä tiedät kenenkään muunkaan sohvalla makaamisista?
En ole keksinyt, miksi työelämän pitäisi ikuisesti joustaa, kun yksityiselämässä halutaan tehdä huikeita suorituksia.
Niinpä.