Mitkä asiat ärsyttää kaupassa käydessä. Gallup, peukutetaan kyllä tai ei
Kun viereinen kassa avataan, jonossa takanasi seisovat rynnivät eteen. Uusi jono pitäisi täyttää siinä järjestyksessä jossa on jo jonotettu viereisessä
Kommentit (1818)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...mulla ei ole koskaan mitään viissatasia hallussa. Mistä joku ihminen niitä edes saa?
...
Miksi valtio edes painattaa mitään viidensadan seteliä, jos se ei edes kelpaa maksuksi mihinkään?
Mutta tosiaan mua nyt enemmän ihmetyttää se, että mistä joku niitä viissatasia oikein haltuunsa saa? Ei kukaan työnantaja maksa palkkaa käteisenä. Käykö joku varta vasten pankissa nostamassa tililtään käteistä ja pyytää sen viidensadan seteleinä?
Aika on ajanut viissatasten ohi. EU ei enää painata niitä lisää ja ilmeisesti liikkeellä olevatkin pyritään keräämään pois.
Ne olivat aikanaan kätevä tapa säilyttää ja siirtää suurehkoja rahasummia, mutta inflaatio iski ensimmäiseen ja muoviaraha toiseen.
Kansainvälisen rahanpesun, terrorismi
Joskus ennen, vielä 90-luvulla, kun hinnat oli toiset - eli ostovoimaa enemmän kuin suoraan markan ja euron kurssia nyt vertaamalla -, oli tuhannen markan seteleitä. Niitä käytettiin jopa lama-aikana suvereenisti. Totta kai piti olla isoakin rahaa. Se oli luonnollista.
Nyt tietysti yritetään kerätä isot setelit pois. Ensin viissataset, seuraavaksi kaksisataset. Kontrolli ja valvonta kyseessä ja toisaalta myös varastaminen tileiltä. Ihmiset eivät sitä huomaa, jos joka kuukausi heidän tililtään sentti kerralla nipistetään vaikka euro. Digitaalisia rahavirtoja on helppo manipuloida.
Jonon epäselvyys. Lattialla ei ole paksua pitkää viivaa merkkinä missä jonon suunta. Syntyy kaksi jonoa ja pahaa mieltä ihmisille. Hylly voi estää näkymän toiselle puolelle ja kärryn kanssa on vaikea kierrellä pitkää hyllyä edes takaisin tai ihmisten ohi.
Huonot tuotteet. Kokeilet jotain ja monen sisältö on ultraprosessoitu outo pötkö. Luonnollisen ruoan ja juoman puutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...mulla ei ole koskaan mitään viissatasia hallussa. Mistä joku ihminen niitä edes saa?
Aika on ajanut viissatasten ohi. EU ei enää painata niitä lisää ja ilmeisesti liikkeellä olevatkin pyritään keräämään pois.
Ne olivat aikanaan kätevä tapa säilyttää ja siirtää suurehkoja rahasummia, mutta inflaatio iski ensimmäiseen ja muoviaraha toiseen
Joskus ennen, vielä 90-luvulla ... oli tuhannen markan seteleitä. Niitä käytettiin jopa lama-aikana suvereenisti. Totta kai piti olla isoakin rahaa. Se oli luonnollista.
Itse en ole koskaan nähnyt Chydeniusta (1000 mk) luonnossa, mutta yhden edellisen sarjan Urkin (500 mk) sain kummisedältäni lakkiaislahjaksi toukokuussa -76. Menin kesäkuussa uittoon (etelän varisten inttiin). Urkki meni, eikä piisannutkaan.
Mielenkiintoinen yksityiskohta 80-luvun lopulta on, että ko. setelisarjaan oli suunniteltu myös 5000 markan seteli (Agricola), mutta euro ehti ennen inflaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää asiakkaat, jotka kaahii omia tuotteitaan mun tuotteiden yli. Siis kun minulla on se kassan asioinnin puoleinen hihna, ja toisella on se kassan selkäpuolen hihna, niin pitää siitä asiointipuolelta kaahia toisen ostosten yli ne omat kauemmat ostoksensa likaisilla vaatteillaan. Miksi ei voi mennä kassan päätyyn pakkaamaan tavaransa?
Tämän takia melkein tekisi mieli jäädä pakkaamaan omansa siihen linjalle eikä päätyyn, koska joku siinä linjalla kuitenkin kaahii ja tuo on vielä pahempaa että kaahii kaukaisempia tuotteita.
Miksi kukaan tekisi noin vaikeasti? En ole koskaan itse nähnyt vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman iguaanin/leguaaninpaskaa pannaan samaan hyllyyn oikean ruuan kanssa.
Ne nimetään "hauskasti" härkiksiksi, vihiksiksi ja vuustoiksi eivätkä pakkaukset kerro mistä on kysymys.
Usein ainoa vihje on tuplahinta.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010955086.html
Jedem das Seine.
Räävin itse aina ne tuoreimmat. Ei hävetä, vaikka vähän vanhemmatkin tuotteet olisivat ihan käypäsiä.
On kyllä vaikea järjellä ymmärtää, miksi on niin ylivoimaista uutta kassaa avatessa ohjeistaa, että "Jonosta järjestyksessä uudelle kassalle!" Kassamyyjät on kai yleensä aikuisia ja jokseenkin normaalijärkisiä. Mutta kaipa on pisimpään jonottaneille asiakkaille helpompi rasti tulla etuilluksi kuin että kassa tuon mahdottomuuden sanoisi.
Kapeat käytävät jotka tukittu tavararullakoilla.Joo, ymmärrän että hyllyjä pitää täyttää mutta silti ärsyttää kun käytävät on niin ahtaat, käytävillä on rullakoita ja vastaan tulee muita asiakkaita kärryineen.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä vaikea järjellä ymmärtää, miksi on niin ylivoimaista uutta kassaa avatessa ohjeistaa, että "Jonosta järjestyksessä uudelle kassalle!" Kassamyyjät on kai yleensä aikuisia ja jokseenkin normaalijärkisiä. Mutta kaipa on pisimpään jonottaneille asiakkaille helpompi rasti tulla etuilluksi kuin että kassa tuon mahdottomuuden sanoisi.
Ihmettelen ihmisten röyhkeyttä. Jos näkee että edessä jonottava vaihtaa juuri avattuun jonoon, miten kehtaa työntyä siihen eteen. Selvää ohittamista.
Itse en aina laita kapulaa, vaan jätän selvän välin edelliseen asiakkaaseen ja usein nostan tavaroitani hihnalle vasta sitten kun edellisen asiakkaan ostokset on selvitetty. Arvatkaapa minkälainen tuhina ja puhina siellä jäljessäni jonossa käy. Jotkut ovat jopa yrittäneet väen vängällä tunkea ostoksiaan samaan aikaan hihnalle, vaikka siinä ei kertakaikkiaan ole tilaa.
Jos kapulaankin koskevista välttelee sen takia, että siihen on niin moni muukin koskenut, niin jättäkää sitten ne korit ja kärrytkin käyttämättä. Kärryjen kahvat on usein vielä lämpimät edellisen käyttäjän jäljiltä. Eikä niitä voi valkkailla, jos ne vaatii sen poletin tai vastaavan. On otettava se kärry, mikä siihen on viimeksi palautettu.
Sitä kärryjen kahvaa kuitenkin hierotte käsiinne paljon tiiviimmin ja kauemmin kuin sitä vaivaista kapulaa kassahihnalla.
Ostoksia on vähän vaikea tehdä hanskat kädessäkään, en ole ikinä nähnyt paitsi yhdellä allergikolla jolla tiedän olevan vähän väliä koprat veriruvella.
Eikös ne kädetkin pestä viimeistään heti kotiin tultua, minä ainakin teen aina niin. Useimmiten on kauppojenkin yhteydessä käsipesumahdollisuus. Käyttäkää sitä, niin ei tarvitse äkäillä. Se on juuri noin, niin kuin se yksi täällä kirjoitti, että kaikkeen, mitä kaupassa on, on joku muu koskenut.
Ja jos kaupassa käyminen on näin ärsyttävää, kuin mitä täällä on kuvailtu tosi vihaisin sävyin, niin onhan mahdollista käyttää sitä kotiin toimitusta. Tosin siinäkin joku muu on koskenut niihin tuotteisiin, mutta säästyy ainakin siltä niin rasittavalta kapulan koskemiselta ja yleensäkin muilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat, jotka yrittävät hevi-osastolla tunkea omat ostoksensa sinun sillä hetkellä käytössä olevalle vaa'alle, siinä välissä, kun sinä yhden punnitun tuotteen laitat koriin/kärryyn ja nostat sieltä punnitsemattoman vaa'alle. Tuota on tapahtunut jopa silloin, kun en ole vaa'an edestä askeltakaan mihinkään liikkunut. Ja vaikka muutaman askeleen päässä olisi useampia vapaita vaakoja.
Mä aina varmistan, että ei punnitse useampaa.
Ärsyttää ne, jotka punnitsee, ottaa sen lapun, katselee sitä hitaasti, miettii mihin kohtaa liimaa sen ja vielä sen kymmenen kertaa varmistavat taputtelemalla, että se tarra nyt varmasti on siinä pussissa kiinni. Sitten aletaan pistää pussin suuta solmuun siinä vaaan päällä ja muut odottaa.
Som tidigare konstaterat, är det frågan om ett u-landsproblem. I Finland
Ruotsin opiskeluun on olemassa parempiakin ympäristöjä kuin mammapalstan vapaa.
Käyn itse vaan istumassa kaupassa kassojen luona penkillä ja katson, mitä ihmiset ostavat. Itsellä rahaa vain vähän ja siksi täyteen ladatut ostoskärryt kiinnostaa. Stalkkaan siis mitä ihmiset ostaa, ärsyttääpä se sitten ketään tai ei. Helposti siihen menee 2-3 tuntiakin päivässä, kun eläkkeellä on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkikset kaupan ovien edessä. Ja osa polttaa röyhöttää just siinä. Tai saapuu kaupan pihan poikki käryävän käärön kanssa.
Mikä siinä ärsyttää? Enää ei sentään kaupassa asti tupakoida.
Eilen olin kaupassa ja suhrasin vaa'an kanssa. Painoin väärää numeroa ja punnitsin uudestaan. Katson aina tarran että oon kuitenkin oikein punninnut.
Sanoin sit vuoroaan oottavalle että anteeks kun kesti. Tämä lausui, keski-iän ylittänyt nainen, ei vielä vanhus, hyvän ohjeen. "Silloin täytyy pysyä kaupoista pois jos ei jaksa odottaa vuoroaan eikä muita asiakkaita. "
Jatkuvat kuulutukset siitä, kuinka kassalla tarvitaan apua
Viimeksi ärsytti, kun Prismassa ei ollut ihan tavallisiakaan vihanneksia hyllyssä, vaan ilmeisesti odottelemassa niissä kuormalavoissa, jotka tukkivat käytäviä myöhäisiltapäivän ruuhkassa. Lienee toteutettu se halpuutus henkilökunnasta säästämällä? Kävin sitten piskuisesta K-marketista hakemassa sen puuttumaan jääneen varsisellerin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää asiakkaat, jotka kaahii omia tuotteitaan mun tuotteiden yli. Siis kun minulla on se kassan asioinnin puoleinen hihna, ja toisella on se kassan selkäpuolen hihna, niin pitää siitä asiointipuolelta kaahia toisen ostosten yli ne omat kauemmat ostoksensa likaisilla vaatteillaan. Miksi ei voi mennä kassan päätyyn pakkaamaan tavaransa?
Tämän takia melkein tekisi mieli jäädä pakkaamaan omansa siihen linjalle eikä päätyyn, koska joku siinä linjalla kuitenkin kaahii ja tuo on vielä pahempaa että kaahii kaukaisempia tuotteita.
Mitä on kaahiminen?
Ilmoititko henkilökunnalle tai vartijalle, vai säästitkö tiedon vain meille?