Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako vuokraa nostaa?

Vierailija
01.01.2025 |

Tänään olisi se päivä, kun pitäisi ilmoittaa. Toisaalta ärsyttää jos vuokralainen lähtee 20e korotuksen vuoksi. Toisaalta asunto on halvalla, alle 700e vuokralla, vuokrattu yksiö eikä kata kuluja lähellekään.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän siitä saa, kun ostaa sijoituksia velalla. Itse en ikinä muuttaisi vuokralle asuntoon, josta va:lla on velkaa tai asunto on jonkun muun velan vakuutena. Koskaan ei tiedä, milloin kämppä lähtee alta.

Vierailija
22/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pälli edes miettii jotain 20€ nostoa jos hyvä vuokralainen? Jos väkisin haluut eroon nosta sitten 200€. Kunnon perseilyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole kuin vajaan 3 kolmen prosentin korotus, ihan järkevä. 

Vierailija
24/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusasunnon lainan koroista 100 % on verovähennyskelpoisia. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että sijoituslainan ostamista varten otettu laina on nimetty veroilmoituksessa "tulonhankkimislainaksi" eikä esimerkiksi "sijoituslainaksi" tai "asuntolainaksi".

Noin aina väitetään, mutta kokeilepas veroprosenttilaskurilla. Todellisuudessa koroista saa vähennystä vain 70%, koska pääomavero on 30%.

Vierailija
25/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut samalla yksityisellä vuokralla jo 7 vuotta eikä kertaakaan ole noussut vuokra, josta olen äärimmäisen kiitollinen. 

Vierailija
26/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole pariin vuoteen nostanut vuokraa. Kun laskin veroprosenttia aiemmin korotuksen kanssa ja ilman niin nettotulo on sama. Vuokratulon veron maksan siis muiden tulojen yhteydessä.

Kyllä siitä korotuksesta jää käteen 66-70 %. Muutos voi olla niin pieni, että se ei näy ennakonpidätysprosentissa, mutta lopullisessa verotuksessa se vaikuttaa käteen jäävään summaan.

Vierailija
27/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pälli edes miettii jotain 20€ nostoa jos hyvä vuokralainen? Jos väkisin haluut eroon nosta sitten 200€. Kunnon perseilyä. 

Tämä on hyvä pointti, hyvä vuokralainen on arvokas. Kuitenkin jos aina ajattelee näin, niin vuokra jää jälkeen yleisestä hintakehityksestä ja kymmenen vuoden päästä sulla on tyytyväinen vuokralainen muttei vuokratuloja. Tasapainoilua vaativaa hommaa, tämäkin.

Vierailija
28/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tässä hankalassa tilanteessa maksattamaan vuokralaisellani lainanhoitokuluja. Ainakaan kokonaan.

Minulla on vuokrattavat asunnot olleet koko ajan velattomia. Vuokraemäntäkokemusta Helsingin kantakaupungissa jo 22 vuotta.

Vierailija
29/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jäädä luu käteen. Täällä Tampereella on paljon tyhjiä asuntoja, syy ihan siinä kun vuokrat jo liian kalliita.

Vierailija
30/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuokrananatajani on ilmoittanut nostavansa vuokraa "kunnolla". Meille kummallekin koittavat vaikeat ajat. Minun on lähdettävä muualle, mutta asunnon löytäminen on erittäin vaikeaa, ja siinä voi mennä vuosikin tai enemmän. Vuokranantaja taas joutuu odottelemaan sitä, milloin pääsee etsimään uutta vuokralaista, mikä pitkän matkan päästä on työläs projekti.

Olen hoitanut vuokranantajan eli osakkaan puolesta akuutteja asioita isännöitsijän ja muiden asianosaisten suuntaan jo kuukausia. Onnea vain siihen, että löytyy yhtä omistautunut ja tarkka seuraaja.

Vierailija
31/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤡 

Vierailija
32/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten oli tilanne, että vuokralainen saattoi ilmoittaa vuokraisännelle, että 100€ pois vuokrasta tai lähden lätkimään.

Vierailija
33/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän siitä saa, kun ostaa sijoituksia velalla. Itse en ikinä muuttaisi vuokralle asuntoon, josta va:lla on velkaa tai asunto on jonkun muun velan vakuutena. Koskaan ei tiedä, milloin kämppä lähtee alta.

Mistä sinä sen tietäisit?

Vierailija
34/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitonut vuokrasopimuksen elinkustannusindeksiin ja nostan sen mukaan joka vuosi. Ei tule yllätyksenä vuokralaiselle eikä tarvi pohtia kehtaisko nostaa vai ei. Ja vuokralaiseni on ollut jo 5v sama, joten tuskin lähtee tuon takia. Muutoin en ole vuokraa nostanut edes remonttien takia, vaikka  sekin olisi ollut mahdollista.

Vierailija
35/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kannattaako? No ei. Vuokrat on ihan muutamassa vuodessa nousseet järkyttävälle tasolle. Yksiön sait ennen muutamalla sadalla ja sinunkin vuokrapyynti yksiöstä 700e?? Toivottavasti on edes jonkun ison kaupungin keskustassa ja rempattukin vielä. Ja enemmän kuin 20 neliötä. Tällein töissä käyvänä joskin pienituloisena on nykyään lähes mahdotonta löytää sen hintaista asuntoa ettei 1/3 palkasta menisi vuokraan. Enkä töissä olevana ihmisenä toisaalta haluaisi edes viedä niitä vähän halvempia yksiöitä kun mitä jää sitten työttömille? 

Vierailija
36/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiön hinnan kipuraja on 600 euroa, ja silloin saa sijaita kyllä ihan pääkallopaikalla keskellä kaikkea.

Vierailija
37/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tietäisit?

Kyllä sen tietää kun kysyy suoraan tai vuokraa joltakin tutulta, joka ei harrasta velkasijoittamista.

Vierailija
38/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut samalla yksityisellä vuokralla jo 7 vuotta eikä kertaakaan ole noussut vuokra, josta olen äärimmäisen kiitollinen. 

Mä ehdin olla yhdeksän vuotta ennen kuin ensimmäisen kerran vuokranantaja varovasti tiedusteli, että menenkö konkurssiin jos hän nostaa vuokraa 10 euroa. Oli muutenkin tosi edullinen asunto kaupungin keskustassa, joten ei ollut ongelmaa suostua, mutta kuulosti että vuokra ei olisi noussut jos olisin sanonut joutuvani korotuksen takia muuttamaan pois.

Vierailija
39/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitonut vuokrasopimuksen elinkustannusindeksiin ja nostan sen mukaan joka vuosi. Ei tule yllätyksenä vuokralaiselle eikä tarvi pohtia kehtaisko nostaa vai ei. Ja vuokralaiseni on ollut jo 5v sama, joten tuskin lähtee tuon takia. Muutoin en ole vuokraa nostanut edes remonttien takia, vaikka  sekin olisi ollut mahdollista.

Tuo on ihan yleinen käytäntö. Tosin elinkustannusindeksi on jäänyt Helsingin keskustassa markkinavuokrista jälkeen kymmeniä prosentteja tällä vuosituhannella. Minulla on ollut sama vuokralainen yhdessä asunnossa vuodesta 2006 ja asuu siinä edelleen. Tein asunnon ostaessani lainsalliman 15%:n korotuksen, mutta saisin silti 20% enemmän vuokraa, jos hän lähtisi.

Vaan tällaistahan tämä on.

Vierailija
40/42 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan etsintään sitten. velattomia kämppiä on vähän, ja vähän myös vuokranantajia, jotka tekevät vuokralaiselleen selkoa asiasta, joka ei hänelle kuulu.