Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nykyään hoivakodeissa

Vierailija
19.01.2023 |

Pitääkö ite maksaa lääkkeet

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää itse maksaa WC paperin vaihto myös...

Vierailija
2/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ap sulle selviää kun on sen aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet pitää maksaa. WC-paperi ja sen vaihto kuuluu vuokraan. 

Vierailija
4/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jotaki oon kuullu että wc paperistaki pitää maksaa, siis oikeesti

Vierailija
5/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää maksaa, viimeisetkin laitospaikat pyritään sulkemaan.

Vierailija
6/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet pitää maksaa. WC-paperi ja sen vaihto kuuluu vuokraan. 

Osassa yksityisiä hoivakoteja maksaa myös wc-paperirullan vaihto.

Vierailija
7/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pitkäaikaispäätöksen saaneille laitoksissa kuulu myös lääkkeet eli " kunnan taksoilla" hoitomaksu on liki koko eläke.

Jos itse maksavana, no ei eläke riitä, nehän on 5000 ja vessapaperit päälle.

Vierailija
8/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaanki muuttunu ku tuli se hyvinvointialue🤔 noi maksut

Vierailija
9/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokodissa pitää maksaa kaikki itse. Tämä tulee monesti järkytyksenä omaisille, koska heidän mielestään yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki.

Vierailija
10/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kunnan paikkaankin" erityispalvelut pitää itse kustantaa. Kälyni lapset käyttivät äidillään fysioterapeuttia ja kampaajaa.

Vierailija
11/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö pitkäaikaispäätöksen saaneille laitoksissa kuulu myös lääkkeet eli " kunnan taksoilla" hoitomaksu on liki koko eläke.

Ei noita laitoksia juuri enää ole. Meidän alueella on lakkautettu kaikki. Hoitokoti ei ole laitos.

Vierailija
12/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksityisiä on kunnallisia. Läheiseni oli yksityisessä , oli tyytyväinen, hyvä palvelu. Mutta tosiaan laskutusta tuli jos erikseen hoitaja kävi vaikka sulkemassa ikkunan

Vierailija
13/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksut

Tuon kun jaksaa lukea kelaamalla näkyy olevan myös pitkäaikaishoidosta. Eli päätökaestä että pääsee kunnalliselle ( hyvinvointialueen) paikalle.

Vierailija
14/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakoti on nimensä mukaisesti vähän niin kuin koti ja kuuluu asumispalveluihin. Asumispalveluista maksetaan vuokraa, johon sisältyy oma huone, yhteisten tilojen käyttö, ympärivuorokautinen hoiva ja hoivakodissa tarjottava ruoka. Jokaisella asukkaalla on henkilökohtaiset lääkkeet, jotka säilytetään lukollisessa lääkehuoneessa. Hoitajat huolehtivat lääkkeiden antamisesta.

Jos lääkekulut on isot, voi hakea toimeentulotukea tai asukasmaksun alentamista tai jopa asukasmaksun vapautusta. Reseptilääkkeiden kanssa ei ole ainakaan meidän hoivakodissa koskaan ollut ongelmia, vaikka olisi pienituloinen asukas, koska Kela maksaa ne jos ei ole itsellään rahaa.

Joskus on ollut vaikeaa, jos asukkaalla on paljon käsikauppalääkkeitä tai luontaistuotteita tai kalliita homeopaattisia valmisteita, joihin ei ole ollut lääkärin määräystä, mutta joita asukas, tai lähinnä omaiset, haluavat kuitenkin ostaa. Niitä ei Kela suostu korvaamaan. Tuollaiset valmisteet rinnastetaan lähinnä kosmetiikaksi, jota saa käyttää jos on varaa. 

Vierailija
15/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu laitoksissa edelleen kaikki lääkkeet hoitomaksuun. Hoivakoti ei ole laitos vaan asumispalvelu, josta maksetaan vuokraa. Mutta esimerkiksi psykogeriatrinen osasto kuuluu laitoshoitoon. 

Vierailija
16/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoti on nimensä mukaisesti vähän niin kuin koti ja kuuluu asumispalveluihin. Asumispalveluista maksetaan vuokraa, johon sisältyy oma huone, yhteisten tilojen käyttö, ympärivuorokautinen hoiva ja hoivakodissa tarjottava ruoka. Jokaisella asukkaalla on henkilökohtaiset lääkkeet, jotka säilytetään lukollisessa lääkehuoneessa. Hoitajat huolehtivat lääkkeiden antamisesta.

Jos lääkekulut on isot, voi hakea toimeentulotukea tai asukasmaksun alentamista tai jopa asukasmaksun vapautusta. Reseptilääkkeiden kanssa ei ole ainakaan meidän hoivakodissa koskaan ollut ongelmia, vaikka olisi pienituloinen asukas, koska Kela maksaa ne jos ei ole itsellään rahaa.

Joskus on ollut vaikeaa, jos asukkaalla on paljon käsikauppalääkkeitä tai luontaistuotteita tai kalliita homeopaattisia valmisteita, joihin ei ole ollut lääkärin määräystä, mutta joita asukas, tai lähinnä omaiset, haluavat kuitenkin ostaa. Niitä ei Kela suostu korvaamaan. Tuollaiset valmisteet rinnastetaan lähinnä kosmetiikaksi, jota saa käyttää jos on varaa. 

Kuka niitä esim. Toimeentulotukea papereita täyttää, jos ei ite asukki siihen pysty

Vierailija
17/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopi on hoivakodissa ja wc-paperia ei tarvitse maksaa, jos on kunnallisella paikalla, olipapaikan omistaja kuka hyvänsä.

Lääkkeet maksetaan.

Vierailija
18/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisin huolissaan hoitajien moraalista

Vierailija
19/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopi on hoivakodissa ja wc-paperia ei tarvitse maksaa, jos on kunnallisella paikalla, olipapaikan omistaja kuka hyvänsä.

Lääkkeet maksetaan.

Jatkan vielä. Ihmettelen toki lääkkeiden maksamista, mutta ainakin anopille tulee lasku joka kuukausi.

Vierailija
20/21 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä esim. Toimeentulotukea papereita täyttää, jos ei ite asukki siihen pysty

Läheiset, sosiaalityöntekijät, hoitajat jos ehtii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän