Minkä ikäisten lasten äidillä saa jo olla omaa elämää/menoja/harrastuksia?
Kommentit (90)
Eikö lasten kanssa eletty elämä ole omaa elämää? Kenen elämää sinä elät, lastesiko? Nyt valoja päälle.
Mielstäni kun on lapsia hankkinut, ne ovat prioriteetti numero 1. Omat menot ja harrastukset jos lasten harrastuksilta ja heidän kanssaan olemiselta jää aikaa, mutta yleensä ei jää.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka pikkuvauvan äiti voi tehdä ihan mitä vaan, jos isä/mummo/hoitaja hoitaa vauvan. Pääasia, että joku hoitaa.
Vetää viinaa ja aineita, käydä vieraissa ja häipyä maisemista? Selvä.
0v äiti ei ole olemassa vaan lasta varten. Ihmiselle on hyväksi, että hänellä on omiakin juttuja meneillään. Isi voi vahtia sillä aikaa kun äiti käy harrastamassa.
Keskity tähän päivään. Miten tänään saat asiat sujumaan niin, että sinä ja lapset voitte hyvin. Älä unohda itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka pikkuvauvan äiti voi tehdä ihan mitä vaan, jos isä/mummo/hoitaja hoitaa vauvan. Pääasia, että joku hoitaa.
Vetää viinaa ja aineita, käydä vieraissa ja häipyä maisemista? Selvä.
No kyllähän pikkuvauvan isäkin voi tehdä tuon ihan saman. Toinen kysymys on, että kannattaako. Mutta tässä kysyttiinkin voimisesta.
Äiti ei ole työ jota tehdään tiettyyn kellonaikaan. Äitiys on elämäntapa. Lapset ovat elämä. Jos et hyväksy ja ymmärrä tätä niin oletko valmis äidiksi? Äitinä sinä olet yhteydessä omiin lapsiisi vaikka he olisivat vanhoja. He ovat osa sinua ja sinä osa heitä. Kuinka sinä voit sanoa miten sinulla voi olla omaa elämää kun elämäsi on sidottuna heihin?
Tarkoitettiin ihan sellaista omaa kuin ennen lapsia oli. Tietysti pitää ilmoittaa kulloinenkin olinpaikkansa ja vastailla viesteihin mutta yli 15 vuotiaiden lasten vanhempi saa jonkin verran olla pois kotia. Ja itse tienaavien lasten vanhempi kyllä miten vaan. Kun me olimme täysi-ikäisiä vanhempamme kävivät ulkomaanreissuillakin kaksin.
Vierailija kirjoitti:
Mielstäni kun on lapsia hankkinut, ne ovat prioriteetti numero 1. Omat menot ja harrastukset jos lasten harrastuksilta ja heidän kanssaan olemiselta jää aikaa, mutta yleensä ei jää.
Tää varmaan pätee sit molempiin vanhempiin.
Ihan kaikenikäisten. Mä alotin kerran viikossa harrastuksessa käymisen kun vauva oli 3vk vanha ja olin toipunut synnytyksestä sen verran, että pystyi harrastamaan. Lapsi on nyt 1v11kk ja kävin 2x viikossa salilla, jonka lopetin kun mulla oli paha unettomuus eikä jaksaminen riittänyt mihinkään. Nyt voisi taas aloittaa kun nukkuminen on kunnossa. Olen käynyt kerran viikossa yhdessä toisessa harrastuksessa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
0v äiti ei ole olemassa vaan lasta varten. Ihmiselle on hyväksi, että hänellä on omiakin juttuja meneillään. Isi voi vahtia sillä aikaa kun äiti käy harrastamassa.
Mä olen arvoliberaali, ja se tarkoittaa että vastustan, jos joku tarjoaa yhtä ainoaa oikeaa mallia. Itse olin vauvavuodet täysin symbioosissa vauvan kanssa, todellakin olemassa vain lasta varten. Toiset saavat tehdä miten heille parhaiten sopii, mutta toivoisin että se toimisi myös toiseen suuntaan: että ei toitotettaisi yhtä ainoaa mallia, joka on ihmiselle hyväksi.
No mä jatkoin mun säännöllistä 2x viikossa olevaa harrastusta heti, kun kroppa sen taas salli eli noin 1,5 kk synnyttämisen jälkeen. Kun vauva oli 3kk niin olin viikonlopun tyttöjen kanssa jo paljon aiemmin sovitulla reissulla. Isä hoiti sillä aikaa ja hoitaa harrastusiltoinakin, mulla on tosin käynyt tuuri siinä, että miehen asenne on ollut jo valmiiksi sellainen, että hän on ihan yhtä pätevä huoltaja kuin minäkin.
Heti kun siltä tuntuu. Se ei ole mikään meriitti jättää omat menot ja harrastukset kokonaan äidiksi tullessa.
Jos harrastuksella tarkoitetaan noin kerran viikossa tapahtuvaa 1-2,5h+matkat menoa, niin kai ihan minkä tahansa ikäisen lapsen äidillä voi olla sellainen, jos lapsella on toinenkin vanhempi.
Eikö synnäriltä kotiuduta noin kolmen päivän jälkeen? Eli heti kun on kotiuduttu, saa olla myös omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tajuavatko tällaisten kirjoittajat,että se on lapselle erittäin haitallista,jos äiti on kodin ja lapsenhoidon vanki vuosia ilman mitään omaa elämää tai aikaa? Tätä ei näköjään saa tällä palstalla sanoa, aiempi kommenttini estettiin. Kyllä on sairasta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti ei huolehdi omasta hyvinvoinnistaan ennen kaikkia, niin hän ei pysty huolehtimaan kunnolla toisen ihmisen hyvinvoinnista. Tää lapset kaiken edellä kasvatus tapa on sinänsä myös aika uusi ja suomalainen tapa kasvattaa lapsia. Ranskassa esim. lapset sopeutuvat aikuisten maailmaan eikä päinvastoin. Ei ole lasten kehitykselle hyvä, että kaikki aina mukautuvat heidän mukaan. Hyvä äiti on iloinen äiti ja äiti ei voi olla iloinen, jos käyttää kaiken aikansa sisällä kukkimiseen. Harrastukset, kaverit, oma aika on kaikki tärkeitä ihmisen hyvinvoinnin kannalta.
Äiti ei ole mikään lapsen palvelija 🙄