Minkä ikäisten lasten äidillä saa jo olla omaa elämää/menoja/harrastuksia?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei ole työ jota tehdään tiettyyn kellonaikaan. Äitiys on elämäntapa. Lapset ovat elämä. Jos et hyväksy ja ymmärrä tätä niin oletko valmis äidiksi? Äitinä sinä olet yhteydessä omiin lapsiisi vaikka he olisivat vanhoja. He ovat osa sinua ja sinä osa heitä. Kuinka sinä voit sanoa miten sinulla voi olla omaa elämää kun elämäsi on sidottuna heihin?
Ei kuulosta terveeltä sitoa omaa arvoa täysin lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielstäni kun on lapsia hankkinut, ne ovat prioriteetti numero 1. Omat menot ja harrastukset jos lasten harrastuksilta ja heidän kanssaan olemiselta jää aikaa, mutta yleensä ei jää.
Tajuavatko tällaisten kirjoittajat,että se on lapselle erittäin haitallista,jos äiti on kodin ja lapsenhoidon vanki vuosia ilman mitään omaa elämää tai aikaa? Tätä ei näköjään saa tällä palstalla sanoa, aiempi kommenttini estettiin. Kyllä on sairasta touhua.
Kollegani kertoi, että hänen äitinsä sai neljä lasta 1-2v ikäeroilla ja oli kotiäiti. Väsyi lopulta niin, että vietti päivänsä lukien ja kutoen ja isä hoiti lapset. Kollegani sanoi ettei hänellä muodostunut oikein mitään suhdetta äitiinsä koskaan.
Mahtava lukea että äidillä saa olla oma elämä. Olen täysin vakuuttunut, että yksi syy lapsikatoon on se, että äideiltä on odotettu 110 % sitoutumista lastenhoitoon. Löysätkää pipoa, sallikaa äideille omakin elämä, niin saattaa alkaa se lisääntyminen vaikuttaa houkuttelevammalta. Ei nykynaisia kiinnosta 110 % äitiys kuten miehiä se ei ole ikinä kiinnostanut, eikä tarvikaan. Kyllä ne lapset pärjää, vaikka vanhemmilla on muitakin kiinnostuksenkohteita.
Esikoiseni taisi olla 10v kun uskalsi jättää kotiin ilman lapsenvahtia, kun kävin kaverin kanssa kahvilla tai shoppailemassa.
Tuossa iässä hän oli myös itse ns. valmis olemaan kotona ilman, että pelkäsi.
Se milloin on sopiva ikä on varmaan paljon lapsesta kiinni. Tosin en kyllä paljoa alle 10v jättäisi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mielstäni kun on lapsia hankkinut, ne ovat prioriteetti numero 1. Omat menot ja harrastukset jos lasten harrastuksilta ja heidän kanssaan olemiselta jää aikaa, mutta yleensä ei jää.
🤦
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseni taisi olla 10v kun uskalsi jättää kotiin ilman lapsenvahtia, kun kävin kaverin kanssa kahvilla tai shoppailemassa.
Se milloin on sopiva ikä on varmaan paljon lapsesta kiinni. Tosin en kyllä paljoa alle 10v jättäisi yksin.
Mikset?
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei ole mikään lapsen palvelija 🙄
Äiti palvelee lastaan kunnes iän myötä suhteesta tulee tasavertainen. Äidin ollessa vanha roolit kääntyvät päinvastoin. Lapsi palvelee äitiään. Näin ainakin meidän perheemme mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset?
En tiedä muiden lapsista, mutta äitinä tietää jossain sisimmässä milloin uskaltaa jättää lapsen yksin. Omani oli vielä koulun ensimmäisillä luokilla vahdittava tapaus eikä osannut ratkoa ongelmia ja liikenteessäkin haahuili. Ärsytti opettajan puuttuminen, kun vielä saatoin lasta kouluun, mutta hän ei tosiaan osannut vielä kulkea yksin turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti palvelee lastaan kunnes iän myötä suhteesta tulee tasavertainen. Äidin ollessa vanha roolit kääntyvät päinvastoin. Lapsi palvelee äitiään. Näin ainakin meidän perheemme mukaisesti.
Kyllä lapsiltakin voi odottaa osallistumista kodin töihin. Ei äidin tarvitse eikä kannata pelkäksi palvelijaksi heittäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0v äiti ei ole olemassa vaan lasta varten. Ihmiselle on hyväksi, että hänellä on omiakin juttuja meneillään. Isi voi vahtia sillä aikaa kun äiti käy harrastamassa.
Mä olen arvoliberaali, ja se tarkoittaa että vastustan, jos joku tarjoaa yhtä ainoaa oikeaa mallia. Itse olin vauvavuodet täysin symbioosissa vauvan kanssa, todellakin olemassa vain lasta varten. Toiset saavat tehdä miten heille parhaiten sopii, mutta toivoisin että se toimisi myös toiseen suuntaan: että ei toitotettaisi yhtä ainoaa mallia, joka on ihmiselle hyväksi.
Se nyt vaan on ihan tosiasia, ettei ole koskaan aidosti hyväksi lapselle tai äidille elää 24/7 vain lasta varten. Ei liity arvoihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Missä isä? Vaihtoehdot eivät pitäisi äideillä olle joko lapsenvahti tai yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvattaa uusavuton narsisti 101
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsiltakin voi odottaa osallistumista kodin töihin. Ei äidin tarvitse eikä kannata pelkäksi palvelijaksi heittäytyä.
Mitä 2kk lapsi voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvattaa uusavuton narsisti 101
Kerrotko minulle kuinka alle vuoden ikäinen lapsi voi osallistua kodin töihin? Jos osaisit lukea huomaat tekstissä kohdan kunnes iän myötä suhteesta tulee tasavertainen. Tietenkin kun lapsi tulee vanhemmaksi hän tekee sen mihin kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 2kk lapsi voi tehdä?
Isi voi vahtia sillä aikaa kun äiti käy rentoutumassa :) synnytyksen jälkeen äidillä pitäisi olla kuitenkin tarpeeksi omaa aikaa palautumiseen ja on objektiivisesti vain väärin jos muut perheenjäsenet eivät tätä äidille mahdollista
Kun esikoinen oli vauva, vaipanvaihto oli yksi tärkeimpiä tehtäviäni - mutta se ei milloinkaan ollut ainoa. Vähän olosuhteiden pakosta palasin työelämään lapsen ollessa 4kk, siihen päälle pari kertaa viikossa salillemeno. Lapsen isä ei missään vaiheessa ollut äidin pikku apuri, vaan tasavertainen huoltaja, jolle pystyin ja halusin jättää lapsen. Toki oma tilanteeni ei ole se tavallisin, jollei olisi ollut pakko palata töihin niin nopeasti, ehkä minun ja lapsen side olisi ollut vauvavuonna erilainen ja molemmilla eroahdistusta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Näin luodaan takertuvia vanhempia, jotka eivät anna lapsille tilaa kasvaa ja itsenäistyä.
Jos äiti joutuu edes miettimään tälläisiä, niin sitten on isällä kyllä syvä peiliin katsomisen paikka..