Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkirjoitus: Hei kolmekymppiset, kohta mummut ja vaarit asuvat teillä

Vierailija
01.01.2025 |

Mikäli eläkkeitä leikataan velvollisuus omien vanhempien hoitoon kirjataan lakiin ja ylläpito on lapsien vastuulla.

Veikkaan omaisten roolin kasvavan. Vai aiotteko katsella sivusta, kun omat vanhempanne makaavat hoivakodissa lattialla eikä kukaan ehdi nostaa takaisin sänkyyn? Onnekkaita ovat he, joiden aikuiset lapset asuvat lähellä ja ovat kyvykkäitä auttamaan. Miten pärjäävät ikäihmiset, joilla ei ole omaisia? Tai he ovat satojen kilometrien päässä?

Myös työelämä muuttuu rajusti, kun ihmiset yrittävät työnteon ohessa hoitaa ikääntyneitä omaisiaan tai ainakin heidän asioitaan.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010371943.html

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaan (tai parhaassa tapauksessa kahden muistisairaan) hoitaminen omassa kodissa kaiken muun elämän keskellä on melkoinen urakka. Jos on vielä toimintakykyä jäljellä ja muisti nanosekunnin mittainen, niin muistisairas mummo tai vaari on pahempi kuin parivuotias taapero ilman valvontaa. Puhun omasta kokemuksesta alzheimeria sairastavan äitini kanssa. Hänellä on (onneksi) lonkkavaiva ja rollaattori, eikä hän pääse yksin ulos karkaamaan. Mikään ei tosin estä häntä esim. kiipeämästä saunan ylimmälle lauteelle, mutta hän ei kykene tulemaan sieltä enää alas. 

Vierailija
22/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vanhempani ovat -ainakin vielä!- terveehköjä työssäkäyviä vajaa kuuskymppisiä. Tässä itse työssäkäyvänä, opiskelevana kahden lapsen yh:na ei olisi aikaa tai muita resursseja jatkuvasti auttaa vanhempiani. Kolmiooni ei myöskään mahtuisi mamman ja papan elämä, nyt jo lasten kanssa ajoittain ahdasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani on iso talo ja mökki, minä muutan ennemmin sinne ja lopetan työt. Näin se talous kääntyy nousuun!

Vierailija
24/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hlvetissä asu! Mihin stanaan minun maksamat verot menee kun valtio ei kohta hoida enää mitään sen tehtäviään????

Yläpään johtajille ja viranhaltijoille ne menee. 

Vierailija
25/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas nyt hölmölle että miten hallitus voi niitä eläkkeitä leikata kun eläkkeet maksaa yksityiset eläkefirmat? 

Minä katsoin omaa eläkettä netistä ja minä olen Varman asiakas, eikö tuo Varma ole yksityinen yritys? 

Vierailija
26/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykiset talot ovat mahdottoman isoja ja ilmaa täynnä. Taloihin mahtuu hienosti oma osasto omille vanhemmille. Nyt on kyse omista vanhemmista miehen/vaimon. Ei toki uusista puolisoista, ne hoidattakoot itsensä hoitokodeissa.

Asnnoissa on tilaa kylliksi. Suomalainen vaan ei ole sosiaalinen alkuunkaan.

Vierailija
27/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos molemmat vanhemmat ovat aivan itse omasta tahdostaan muuttaneet yli 500 km päähän minusta. Toista en ole nähnyt 40 vuoteen, toista neljään. Mitenkäs tämän hoidon pitäisi tapahtua kun mulla vakituinen työpaikka ja perhe täällä?

Vierailija
28/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen hinku se on ajaa maa takaisin 1900-luvuulle? Kohta varmaan lakkautetaan päiväkoditkin ja kouluista tulee kiertokouluja. 

No ennemmin se kuin tämä 2020-luku.

Vierailija
29/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sairaiden ja terveysongelmaisten lasten kyky huolehtia vanhemmistaan on huomioitu? Onko lakiin kirjattu minun ihmeparanemiseni, että voin huolehtia omasta vanhemmastani?

Niinpä. Veljeni on pyörätuolissa ja minulla kova särkylääkitys selän vuoksi. Kumpikin olemme sairaus eläkkeellä. 

Äitimme porskuttaa hyvävointisena 89 vuotiaana omakotitalossaan. Me lapset olemme perineet Isältämme tämän etenevän hermokavava-ahtauman, joka vie minutkin pyörätuoliin. Isämme kuoli 28 vuotta sitten

Vierailija
30/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan mallia kohti ollaan menossa aika kokonaisvaltaisesti askel askeleelta.

Tarvii olla kolme työtä ja terveysvakuutus, jotta pysyy edes jotenkin leivän syrjässä kiinni.

Jotta saa sitten ite syötyä ja buumeri ikäpolven paijattua.

Siinä on kyllä se ikäpolvi jolla kävi lottovoitto syntymisen ajoituksen suhteen.

Varmaan tässä vielä sotimaankin päästään.

Vierailija
31/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä sitten mitään. Toisella kädellä naputat tietokonetta, jotta saat edes jotain tuloja, toisella kädellä vaihdat vaippaa dementoituneelle mummolle, kolmannella kädellä estät dementoitunutta pappaa lähtemästä ulos hortoilemaan.

Mutta ei huolta, Stubb tuossa just lupasi, että jos apua tarvitaan, niin kyllä me autamme.

Vierailija
32/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekusettajille yhteisparakkeja asuttavaksi. Sinne sitten yhteinen iso puurokattila , minkä ympärillä sitten pistelevät lusikalla. Lisännoksia työtä vastaan. 

Vierailija
33/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sairaiden ja terveysongelmaisten lasten kyky huolehtia vanhemmistaan on huomioitu? Onko lakiin kirjattu minun ihmeparanemiseni, että voin huolehtia omasta vanhemmastani?

Niinpä, olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä. Ihan sama mitä lakiin kirjataan, en pysty hoitamaan ketään.

Vierailija
34/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopaa joo, sukulainen hoiti muistisairasta vanhempaansa kotonaan vaikka kävi samalla töissä. Oli aivan lopussa univajeesta ja kaikesta. Ja kun vanhempansa kuoli oli lähinnä helpottunut.

Ei tuosta mitään tule. Narkkilapset eivät varmaan ole kovin hyviä hoitajia.

Vierailija
35/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin jo omani. Elämän ei ole tarkoitus olla aina pelkästään helppoa. 

Vierailija
36/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykiset talot ovat mahdottoman isoja ja ilmaa täynnä. Taloihin mahtuu hienosti oma osasto omille vanhemmille. Nyt on kyse omista vanhemmista miehen/vaimon. Ei toki uusista puolisoista, ne hoidattakoot itsensä hoitokodeissa.

Asnnoissa on tilaa kylliksi. Suomalainen vaan ei ole sosiaalinen alkuunkaan.

Olisitko valmis huolehtimaan puolisosi vanhemmista? Niinhän se menee, pariskunnasta toinen joutuu hoitamaan "tuntemattomia", ei omia vanhempiaan.

Vierailija
37/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat yli 3-kymppisiä ja itse olen 6-kymppinen. Ajattelimme elellä 9-kymppiseksi tässä isossa talossamme.

Ehkä joku lapsistamme vuorollaan tekee etätöitä ja voi autella, kun asuvat kaikki tässä lähellä? Ovat tosin itse silloin jo lähellä eläkeikääkin, jollei jo eläkkeellä. Säästöillämme pystyisimme kyllä ostamaan palvelut kotiimme.

Sinäkö siis kuvittelet, että etätyöntekijällä on pelkkää luppoaikaa? 

Itse olen tehnyt etätöitä ja tiedän, että kyllä siinä ehtii välillä yhden mummun vessaan auttaa. :) Ruokiksekla samalla kun syöt, ruokit mummunkin. Itse laitoin myös esim pyykit koneeseen kesken työpäivän. Työpäivää on myös helppo jatkaapuoli tuntia pidempään, jos esim. ruokis venähtää.

Tosin en odota, että lapsiemme tarvitsee minua ja isäänsä hoitaa, vaikka tähän mahtuu hyvin useampikin asumaan ja saisivat eläkkeemme käyttöönsä.  Sama

Vierailija
38/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairas yli 90-vuotias sukulaiseni kuoli äskettäin. Asui yksin, mutta lapsensa kävi kolmesti päivässä ruokkimassa, pukemassa ja pissattamassa hänet. Viisi vuotta tällaista. Tämä vanhus oli samoin aikoinaan hoitanut oman äitinsä ja anoppinsa kotonaan. Kunnia-asia oli hoitaa hänet myös hyvin. Oli aina tyytyväinen. Nyt  on päässyt pois. Kertaakaan lapsi ei valittanut hoidon raskautta.

Vierailija
39/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän resursseilla hoidan ku ite työtön yksiössä

Mulla sama, mutta lisäksi olen itse toimintakyvytön ja lähes petipotilas. 

He ovat ainakin tällä hetkellä paremmassa kunnossa.

Vierailija
40/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan, mulla ei ole varaa elää kuin pikkuisessa yksiössä tai vanhempieni luona. 

T; kolmekymppinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi