Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkirjoitus: Hei kolmekymppiset, kohta mummut ja vaarit asuvat teillä

Vierailija
01.01.2025 |

Mikäli eläkkeitä leikataan velvollisuus omien vanhempien hoitoon kirjataan lakiin ja ylläpito on lapsien vastuulla.

Veikkaan omaisten roolin kasvavan. Vai aiotteko katsella sivusta, kun omat vanhempanne makaavat hoivakodissa lattialla eikä kukaan ehdi nostaa takaisin sänkyyn? Onnekkaita ovat he, joiden aikuiset lapset asuvat lähellä ja ovat kyvykkäitä auttamaan. Miten pärjäävät ikäihmiset, joilla ei ole omaisia? Tai he ovat satojen kilometrien päässä?

Myös työelämä muuttuu rajusti, kun ihmiset yrittävät työnteon ohessa hoitaa ikääntyneitä omaisiaan tai ainakin heidän asioitaan.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000010371943.html

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule.

Multa o vanhemmatkin jo kuollu tähä ikään mennessä!

Esikoisen syntymää ootan, saan häneen kaikki hoivani laittaa! 

Vierailija
2/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu. Palstailet innokkaasti mainostavat kuinka isoissa taloissa asuvat. Niihin mahtuu omat ha muidenkin vanhukset👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan, ei vanhainkoti ole ihmisarvoinen paikka asua.

Vierailija
4/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kotiini henkilöä, jota en ole nähnyt kymmeneen vuoteen ja johon olen katkaissut välit.

Vierailija
5/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat yli 3-kymppisiä ja itse olen 6-kymppinen. Ajattelimme elellä 9-kymppiseksi tässä isossa talossamme.

Ehkä joku lapsistamme vuorollaan tekee etätöitä ja voi autella, kun asuvat kaikki tässä lähellä? Ovat tosin itse silloin jo lähellä eläkeikääkin, jollei jo eläkkeellä. Säästöillämme pystyisimme kyllä ostamaan palvelut kotiimme.

Vierailija
6/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän resursseilla hoidan ku ite työtön yksiössä

Vierailija
7/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän resursseilla hoidan ku ite työtön yksiössä

Aluksi etsimällä töitä. Siitä on hyvä aloittaa. Jos ei ole koulutusta, niin opiskele ammattiin.

Vierailija
8/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen harmiton mummo. Jos tyttäriltä jommalta kummalta liikenee vaikka pikkumökki pihaan, niin saa mun eläkkeen ruokaa, punkkua ja sätkätarpeita vastaan. Oon kaikkiruokainen, enkä jaksa nautintoaineitakaan kohtuuttomasti kuluttaa enää. Ne tienaa mulla 😂

Vierailija
9/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat yli 3-kymppisiä ja itse olen 6-kymppinen. Ajattelimme elellä 9-kymppiseksi tässä isossa talossamme.

Ehkä joku lapsistamme vuorollaan tekee etätöitä ja voi autella, kun asuvat kaikki tässä lähellä? Ovat tosin itse silloin jo lähellä eläkeikääkin, jollei jo eläkkeellä. Säästöillämme pystyisimme kyllä ostamaan palvelut kotiimme.

Sinäkö siis kuvittelet, että etätyöntekijällä on pelkkää luppoaikaa? 

Vierailija
10/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hlvetissä asu! Mihin stanaan minun maksamat verot menee kun valtio ei kohta hoida enää mitään sen tehtäviään????

11/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kohtaan voi kyllä sanoa, ettei se tulossa oleva "potkulaki" ainakaan tule helpottamaan työnteon ja iäkkäistä vanhemmistaan huolehtimisen yhteensovittamista.  Pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
12/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule kotiini henkilöä, jota en ole nähnyt kymmeneen vuoteen ja johon olen katkaissut välit.

Näyttää siltä että olet tullut äänestäneeksi valtaan ihmiset, joiden mielestä sinulla on lakiin perustuva velvollisuus huolehtia heistä. Onnee vaan.

Vierailija
13/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sairaiden ja terveysongelmaisten lasten kyky huolehtia vanhemmistaan on huomioitu? Onko lakiin kirjattu minun ihmeparanemiseni, että voin huolehtia omasta vanhemmastani?

Vierailija
14/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tähän kohtaan voi kyllä sanoa, ettei se tulossa oleva "potkulaki" ainakaan tule helpottamaan työnteon ja iäkkäistä vanhemmistaan huolehtimisen yhteensovittamista.  Pikemminkin päinvastoin.

Nykyinen työlainsäädäntö on syy miksi eläkevarat loppuvat kesken eikä ihmisillä ole varaa järjestää vanhuksille hoitoa.

Mutta pidetään vaan kiinni noista raharei'istä.

Vierailija
15/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin mummoani luokseni asumaan noin 30-vuotiaana. Ei halunnut, koki että olisi ollut vain tiellä. 8 vuotta myöhemmin kuoli hoitokodissa vanhuuteen. Asia on jäänyt harmittamaan.

16/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sairaiden ja terveysongelmaisten lasten kyky huolehtia vanhemmistaan on huomioitu? Onko lakiin kirjattu minun ihmeparanemiseni, että voin huolehtia omasta vanhemmastani?

Ei sellaista lakia vielä olekaan. Ehkä joskus on, muttei nyt. Ja mitä siihen - jos sellainen joskus tulee - kirjataan, se selviää aikanaan. Ainakin se laki edellyttää iäkkäiden ihmisten itsemääräämisoikeuden merkittävää rajoittamista. 

Vierailija
17/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, Suomessa tasapäistetään niinkuin aina ennenkin 

Vierailija
18/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopaa joo, sukulainen hoiti muistisairasta vanhempaansa kotonaan vaikka kävi samalla töissä. Oli aivan lopussa univajeesta ja kaikesta. Ja kun vanhempansa kuoli oli lähinnä helpottunut.

Vierailija
19/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla elää vielä omatkin isovanhemmat näin kolmekymppisenä. Enkä jaksa uskoa, että päätyvät ikinä mihinkään hoitolaitokseen vaan kuolevat saappaat jalassa. Sen verran ikää on heillä kuitenkin jo ja kaikki asuvat kodeissaan. Mitä siihen tulee, että pitäisi hoitaa omat vanhemmat niin onnistuu. Omat lapset ovat siinä kohtaa jo aikuisia, joten uskon, että pystymme sisarusten kanssa auttamaan vanhempia. Mutta jos iskee joku muistisairaus, niin sitten voi kyllä olla liian hankalaa järjestää 24h valvonta. Tai ylipäänsä se hoito, kun ei ole ammattilainen.

Vierailija
20/48 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen hinku se on ajaa maa takaisin 1900-luvuulle? Kohta varmaan lakkautetaan päiväkoditkin ja kouluista tulee kiertokouluja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä