Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikainen työ hoitovapaalla + äp-raha jos uudestaan raskaaksi...

27.02.2007 |

Tietääkö kukaan, miten määräytyy äitiyspäivärahan suuruus, jos on osittaisella hoitovapaalla ja tulee uudestaan raskaaksi?

Mietin vain, kun mulla olis tarkoitus jäädä kotiin tekemään osa-aikaisesti töitä ja hoitamaan osa-aikaisesti meidän poikaa ensi syksystä lähtien. Nyt mulla on ollut aika hyvä äitiyspäiväraha edellisen työn tulojen perusteella. Mutta osittaisella hoitovapaallahan ei voisi ansaita yhtä paljon kuin jos olisi kokopäivätöissä, eli ei kai uutta äitiyspäivärahan määrää voitaisi laskea tuon osa-aikaisen työtulon perusteella, jos kävisi niin onnellisesti, että tulisin uudelleen raskaaksi?

Vai saisinko silloin saman verran, kuin nyt? Eikö nykyään ole se sääntö, että jos uusi vauva syntyy ennen kuin edellinen lapsi on 3v. ja äiti on ollut hoitovapaalla, niin uuden vauvan kanssa äp-raha on sitten sama kuin edellisellä kerralla, jos ei siis siinä välissä ole ollut töissä? Osittainen hoitovapaa onkin sitten taas tietysti eri juttu...

Soittelen tästä varmaankin vielä Kelaan, mutta jospa joku palstalainen tietäisi oman kokemuksen perusteella jotain?

-Q- ja poitsu kohta 7kk

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suunnittelemme vähän samaa... :-)

Vierailija
2/4 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 3v. sääntö pätee myös silloinkin, kun olet ollut välissä töissä eli saat samansuuruisen äitiysrahan kuin edelliselläkin kerralla. Jos tulot ovat nousseet, silloin tietenkin kannattaa hakea äitiysraha uusilla tuloilla. Osa-aikaisuuden ei pitäisi mitenkään vaikuttaa tuohon sääntöön. Itse saan saman kuin edellisellä kerralla, tosin välillä olin töissä ihan kokopäiväisesti. Soita Kelalle ja varmista; ilmoittele mitä sanovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni Kela maksaa äitiyspäivärahan parhaimpien tulojen mukaan seuraavista vaihtoehdoista

- vanha äitiyspäiväraha indeksikorotuksilla, jos lapsi on alle 3 vuotta

- vahvistetun verotuksen mukaan laskettuna

- 6 kk:n tulojen mukaan laskettuna

Vierailija
4/4 |
28.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, olispa kiva, jos se tosiaan menis noin! Ajattelinkin, että varmasti on monia, jotka toimii esim. perhepäivähoitajana samalla kuin hoitaa omaa lastaan kotona hoitovapaalla, ja silloinhan tulot ei kaikilla välttämättä yllä ihan samaan kuin jos olisi oman alan työssä. Kiitos tosi paljon kun vastasitte, tämä oli kiva kuulla! :)

-Q-