Mitä teen hämähäkin kanssa?
Kylppärissä, jossa myös WC, asustaa iso ja minun mielestä ihan komea hämähäkki.
En ole mitenkään sinut hämähäkkien kanssa ja kesäisin kannan ne nätisti ulos. Nyt on kuitenkin talvi, joten ulosvieminen ei ole mahdollista.
Itse olen jo jollain tavalla tottunut siihen, että siellä se on omilla paikoillaan ja saan ihan rauhassa käydä vessassa.
Mietityttää lähinnä vieraat. En haluaisi, että joku pelästyy. Itsekin olen pelännyt hämähäkkejä jopa irrationaalisesti.
Toisaalta se, että vessan ovessa lukisi varoituslappu isosta hämähäkistä ei myöskään kuulosta hyvältä.
Kommentit (42)
Veisin sen taloyhtiön kellarivarastoon. Siellä sen olisi hyvä elää.
On terveen sisäilman merkki, jos on hämähäkkejä huushollissa. En silti niistä tykkää, yritän kuskata ulos...
Vierailija kirjoitti:
Jokin pieni terraario kunnes voit vapauttaa luontoon. Lasipurkki tms. Pitää myös saada happea ja ravintoa. Mikähän laji mahtaa olla kyseessä. SUomesA ei kai ole myrkyllisiä hämähäkejä vai onko.
No on, mutta ei ne mitään tappavia ole niinkuin ei suurin osa muutenkaan. Maailmassa on 43 000 eri hämähäkkilajia joista 30 on raportoitu purreen niin että ihminen on siihen kuollut joista suurin osa on kuulunut riskiryhmään, eli vanhus, pieni lapsi, allerginen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Helsingin Kampissa vähän vastaava tilanne erään hämähäkki ystävän kanssa. Yleensä ne on kivoja, ei häiritse. Pitäväthän ne esim. sokeritoukat ja muut öttiäiset kurissa. Tämä kyseinen hämis oli vain sen verran isokokoinen, että aloin olla huolissani onkohan ihan turvallinen kaveri. En ole vastaavaa ennen enkä sen jälkeen Suomessa nähnyt.
Ei tehnyt mieli viedä ulos talvella, mutta en myöskään ollut ihan sinut asua hänen kanssaan, vaikka tälläkin oma sovittu nurkka vessan kulmassa oli.
Onneksi muutinkin pian pois muissa syissä, niin ei tarvinnut sen enempää ongelmaa pohtia sitten.
Sokeritoukkua eivät verkkohämähäkit saa saaliikseen.
Teoriassa joku juoksu- tai hyppyhämähäkki vois niitä saalistaa, mutta niitä on harvemmin kylppäreissä pysyvästi, etenkään talvella.
Mä olen ihan omin silmin todistanut sen, kuinka hämyri oli omassa seitissään köllöttelemässä kylppärini nurkassa ja kun sokeritoukka kipitteli seitin alapuolella lattialla, hämppy pudottautui sen päälle ja tappoi sen siihen paikkaan. Siihen nurkkaan myös kertyi hämyrin kakkaa lattialle, niin paljon se niitä siinä nurkassa lahtasi menemään. Siivosin vaan sen kakat siitä lattialta välillä pois.
Sen jälkeen minusta tuli hämyrifani. Ei liene mitään sattumaa, että hämyrit viihtyy nimenomaan kylppäreissä.
Anna sen syödä pois luteet ja kärpäset.
Vierailija kirjoitti:
Jos lude ongelma on ehtinyt jo tulla, siinä ei yksi hämyri auta. MUTTA, jos hämyri ehtii tappamaan sen ensimmäisen asuntoon eksyneen luteen, siinä säästyy kaikilta asukkailta pitkä penni.
Älkää missään nimessä tappako hämähäkkejä. Vanhan kansan neuvo pätee siinä edelleen, että hämähäkin tappaminen tietää huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Jokin pieni terraario kunnes voit vapauttaa luontoon. Lasipurkki tms. Pitää myös saada happea ja ravintoa. Mikähän laji mahtaa olla kyseessä. SUomesA ei kai ole myrkyllisiä hämähäkejä vai onko.
No kyllä Suomessakin on myrkyllisiä hämähäkkejä ja käytännössä kaikki hämähäkit erittävät myrkkyä. Meidän lajistossa se tarkoittaa lähinnä sitä, että purema aiheuttaa kivuliaan paukaman mutta ei sentään kuolemia. Varsinkin kun nää ei sentään käy porukalla kimppuun, kuten esimerkiksi ampiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lude ongelma on ehtinyt jo tulla, siinä ei yksi hämyri auta. MUTTA, jos hämyri ehtii tappamaan sen ensimmäisen asuntoon eksyneen luteen, siinä säästyy kaikilta asukkailta pitkä penni.
Älkää missään nimessä tappako hämähäkkejä. Vanhan kansan neuvo pätee siinä edelleen, että hämähäkin tappaminen tietää huonoa.
Mikä vit un hämyri??? Hämähäkki, hämis. Ei mikään hel vetin hämyri.
Nuo talvella kylppäreiden nurkissa asustelevat hämähäkit ovat useimmiten pallohämäkkejä l. pavukkeja l. pallokkeja.
Ne pyydustävät saaliinsa verkoilla, siis käytännössä lentäviä hyönteisiä. Lattiaa pitkin vilistävät hyönteiset kuten sokeritoukja tai paperitoukka jäävät niiden saaliiksi hyvin harvoin. Niitä saalistavat väijymällä, hyppäämällä tai juoksemalla saalistavat hämähäkit.
Olen koko ikäni harrastanut kaikenlaisia ötököitä, pitänyt niitä terraarioissa ja seurannut sisällä ja ulkona. Joten eri hämähäkkien saalistustavoista ja saaliseläimistä on kohtalaisen hyvä käsitys.
Parissa asunnossa ( toisessa niistä paljastui massiivinen vesivuoto alapohjassa), joissa oli todella paljon sokeritoukkia ja melko paljon pallohämähäkkejä. Koskaan en tavannut niiden verkoista yhtään sokeritoukkaa. Muita hyönteisiä talvellakin yllättävän paljon.
Sokeritoukka ei lentokyvyttömyyden lisäksi siksikään jää verkkoon, että sen pinta on kauttaaltaan helposti irtoavien ja kaikkea hylkivien suomujen peitossa. Seitin liima ei tartu ja jos tarttuu, ei pidä
Ihan harmittomia otuksia hämpyt ovat. Hyödyllisiäkin. Varsinkin jos kylppärissä on viemärihyttysiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se hämähäkin purema oikein mukavalta tunnu, mutta eivät ne pyri puremaan, jolleivat päädy umpikujaan esim. vaatteittesi alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Helsingin Kampissa vähän vastaava tilanne erään hämähäkki ystävän kanssa. Yleensä ne on kivoja, ei häiritse. Pitäväthän ne esim. sokeritoukat ja muut öttiäiset kurissa. Tämä kyseinen hämis oli vain sen verran isokokoinen, että aloin olla huolissani onkohan ihan turvallinen kaveri. En ole vastaavaa ennen enkä sen jälkeen Suomessa nähnyt.
Ei tehnyt mieli viedä ulos talvella, mutta en myöskään ollut ihan sinut asua hänen kanssaan, vaikka tälläkin oma sovittu nurkka vessan kulmassa oli.
Onneksi muutinkin pian pois muissa syissä, niin ei tarvinnut sen enempää ongelmaa pohtia sitten.
Sokeritoukkua eivät verkkohämähäkit saa saaliikseen.
Teoriassa joku juoksu- tai hyppyhämähäkki vois niitä saalistaa, mutta niitä on harvemmin kylppäreissä pysyvä
Mielenkiintoista. Todella harvinainen havainto. Olisipa mielenkiintoista tietää mikä hämähäkkilaji oli kyseessä. Verkkohämähäkit kun eivät yleensä verkostaan poistu. Joku väijyvä hämähäkki kyllä pesänsä suojasta voi hyökätä tuolla tavoin. Varsinaista saalistusverkkoa liimoineen niillä ei ole. Hälytyslankoja kyllä virittelevät lymypaikkansa ympärille.
Se on hyötyeläin. Lemmikki. Syö pienet lentävät. Elo siis.
Vierailija kirjoitti:
Mä tapan hämähäkit kun sellaisia sisällä näen. Kissa saattaa myös tappaa niitä.
Kissalle et mitään mahda, mutta älä nyt itse ole niin tyhmä, että tarkoituksella tapat hämähäkin! Ne ovat meidän ilmaisia hyväntekijöitä.
Anna sille nimi, esim. Kalle. Kerrot vieraille, että Kalle asuu kylpyhuoneessasi eikä sitä pidä säikähtää, vaan se on ollut pitkään jo siellä.
Itse onnistun bongaamaan hämpyt ja ne aiheuttavat inhon väreitä. Tuommoinen esittely on tarpeen, jotta osaan suhtautua rauhallisemmin.
Meillä asuu iso, jo monessa sukupolvessa oleva hämis pannuhuoneessa. Aina imuroidessa pitää olla tarkkana etti sitä nappaa. Ne on hyödyllisiä koska tappavat jotain pieneliöitä mitä on jokapaikassa... eihän nuokaan olisi hengissä pysyneet yli 40v ilman ruokaa. Autotallista kuljetaan pannuhuoneen, tai oikeammin teknisentilan kautta sisälle, joten jaloissa ulkoa kulkeutuu varmaankin ruokaa sille. Kissa on opetettu, ettei sitä saa läpätä joten katselee nätisti hämistä.
Minulla on araknofobia. Lukkeja on maalaistalossa paljon. En tapa niitä. Puoliso ne vie luotani pois kun ne kiipeilevät päälleni. Olen yrittänyt selittää niille rauhanomaisesta rinnakkaiselosta, mutta ei ne usko.
Meidän kylppärissä asuu Hämis. Pitää kylppäriä omana yksityoatilanaan ja mullottaa pahantuulisena nurkassa kun sinne tulee. Kun talvisin innostun ottamaan superpitkän ja tosikuuman suihkun, se joutuu hyvin ärtyneenä siirtymään jonnekin sivummalle kuivaan. Ei voi mitään. Kyllä me sinne mahdumme.
Kaikki kissatkaan eivät pyydystä hämiksiä, meillä piti kaverinaan, seuraili rennosti, melkein nukahtaen, tassulla pehmeästi ohjaten. Sitten tulin minä, luomakunnan kruunu, älyn ruumiillistuma ja listin sen hämiksen, vaistomainen reaktio, inho, kissan ilme oli niin syyttävä, että näen sen vieläkin silmissäni.
Hämikset on sööttejä mutta kamaloitteellisia otuksia. Eikä se oo niitten oma vika, et noon saanu hämiksellisii genii. Kaiken parempi, kun rupeet viljeleen ruoanjätepussissa banskukärpäsii niin runsaasti, et niiton ympäri kämppää. Sit kesällä sen voi lasin ja kortin kanssa viedä varovasti ulos luontoon. Kynis.mies