Ranskassa matkustaneita/asuneita/asuvia paikalla! Paras syömäsi ruoka siellä? Voi toki olla moniakin.
Kommentit (77)
Minusta pelkästään lounasruuat on todella hyviä, ihan tavallisissa lounasravintoloissa, brasserie, maaseudullakin. Maukkaita, muttei liian raskaita.
Leivokset ovat sitten ihan omaa luokkaansa. Ranskattaret eivät pahemmin tuhlaa aikaansa leipomiseen, leivät ja leivonnaiset ostetaan leipomoista, joten valikoimat ovat hyvät. Eikä ole kallista. Yleensä vielä niin isoja leivoksia, että riittää hyvin kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut erikoisen hyvää ruokaa Pariisissa.
Tripadvicer:ista kannattaa tarkistaa hyvät ruokapaikat, muuten voi tulla pettymys turistikaupungeissa.
Ranskan maaseudulla esim. Normandiassa olen saanut hyvää ruokaa ihan paikallisissa pikkukylissä.
Crepes, juustot, ihanat tuoreet leivät ja leivonnaiset aamupalalle.
Ystävät asuvat siellä ja ostavat lihat ja kasvikset naapurin tilalta. Paikalliselta torilta paljon kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pelkästään lounasruuat on todella hyviä, ihan tavallisissa lounasravintoloissa, brasserie, maaseudullakin. Maukkaita, muttei liian raskaita.
Leivokset ovat sitten ihan omaa luokkaansa. Ranskattaret eivät pahemmin tuhlaa aikaansa leipomiseen, leivät ja leivonnaiset ostetaan leipomoista, joten valikoimat ovat hyvät. Eikä ole kallista. Yleensä vielä niin isoja leivoksia, että riittää hyvin kahdelle.
Samaa mieltä, ihan tavalliset lounasruuat ovat olleet maittavia. Ja ranskalaiset juustot, jälkiruuaksi. Leivoksista ei ihan täyttä kymppiä, mutta ehkä en ole käynyt oikeisssa paikoissa.
Olen ihastunut mielestäni todella hyvään ja kevyeen lounasateriaan nimeltään "Aïoli".
Turskaa tai muuta valkoista kalaa keitetyllä kanamunalla, vihanneksilla ja aiolikastikkeella. Sairaan hyvää ja kevyttä :-)
Kalaruuat. Sea bass grillattuna vihannesten kanssa ja sole meuniere eli leivitetty meriantura persiljalla ja sitruksella maustetussa voikastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Ranskan maaseudulla esim. Normandiassa olen saanut hyvää ruokaa ihan paikallisissa pikkukylissä.
Crepes, juustot, ihanat tuoreet leivät ja leivonnaiset aamupalalle.
Ystävät asuvat siellä ja ostavat lihat ja kasvikset naapurin tilalta. Paikalliselta torilta paljon kaikkea muuta.
Itse söin Normandiassa lounaalla mereneläviä, ihan tavallisessa lounaskuppilassa, oli päivän lounasateria. Todella hyvää.
Laihuin muuten 10 kg vuodessa, kun muutin Ranskaan, silti käyn joka päivä kahvilassa leivoksilla. Ranskassa syödään hyvin, muttei raskasta eikä liikaa. Ja välipaloja suositellaan vältettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ihan tavalliset lounasruuat ovat olleet maittavia. Ja ranskalaiset juustot, jälkiruuaksi. Leivoksista ei ihan täyttä kymppiä, mutta ehkä en ole käynyt oikeisssa paikoissa.
Riippuu todella leipomosta. Pikkukylääni tuli onneksi uusi leipomo, jossa todella laaja valikoima. Entisessä oli paljon niukemmin mistä valita.
Vierailija kirjoitti:
Normandian suodattamaton siideri suoraan tilalta.
Sama Bretagnessa
Axoa ja tonnikalacarpaccio Atlantin rannalla Saint-Jean-De-Luzissa
Juustot ovat ihan omaa luokkaansa. Niin paljon mistä valita. Kokeilen uusia joka kerta. Riippuu ihan mielialasta mikä milloinkin on suosikki :-D
Muuten, luonani kävi äskettäin vieraita Suomesta, ja yksi vieraista ilmoitti heti ettei syö kuin suomalaista juustoa. No, onneksi muille kelpasivat paikallisetkin ;-))
Salade de chèvre chaud, bœuf bourguignon, soupe au pistou, profiteroles, bouillabaisse.
Yksi erikoisuus on muuten, että Ranskassa kiinalaisessa buffeessa on tiikerikatkarapuja ja jopa ostereita. Muutenkin kiinalainenkin ruoka on kevyempää kuin vastaavissa ravintoloissa pohjoismaissa. Vähemmän rasvaisia kastikkeita ja enemmän kalaa ja lihaa.
Krepit ja galettet. Simpukat valkoviinissä.
Ostin kerran siinä Eiffel-tornin alla patongin, missä oli varmaan ehkä voita (???), mutta ainakin oli paksuja siivuja brie-juustoa. Oli paras leipä koskaan. Huuhhuh. Yksinkertaisuus kunniaan.
Täällä on ollu tosi hyviä vinkkejä ja vaihtoehtoja. Heitetään tähän vielä mukaan ranskalainen sipulikeitto, joka oikein tehtynä on herkullinen.
Kandee muistaa sitten kuitenkin, että pihvi ja ranskalaiset on yhdessä paikassa lötköt perunat ja pieni kuiva pihvi ja toisessa rapsakat perunat, hyvät lisukkeet ja mehevä hyvä pihvi. Eli sama kun Suomessa, pitää vaan kokeilemalla tai lukemalla tai saamalla paikallisilta vinkkejä päätyä siihen missä paikoissa kannattaa syödä.
Minun myös yksi erikoinen ja yksinkertainen ikuinen suosikki on tuore patonki, voi ja punaviini. Yksinkertainen välipala, mutta jotenkin siellä se vaan maistuu aivan erilaiselle ja herkulliselle. Olen minä täälläkin kokeillut, mutta ei ole sama asia. Plus että siellähän se patonki maksaa puolisen euroa jos sitäkään, ja viinipullo sen vitosen.
Mahtava ruoka- ja viinimaa, alkoi heti näin vuoden aluksi himottaa taas lähteä kiertelemään.
En ole saanut erikoisen hyvää ruokaa Pariisissa.