Ketuttaa lääkkeiden omavastuu 70 euroa.
Lääkkeiden omavastuu on nyt vuoden alussa 70 e (ennen 50 e).
Eläkkeeni on pienin mahdollinen, koska sairastuin nuorena.
Harmittaa, että en saanut ostettua kallista lääkettä tämän vuoden puolella enää kelakorvaavuuden rajoissa. Silmätippa glaukoomaan maksaa lähes 80 e normaalihinnalla, joten kovasti saa pulittaa tiskillä rahaa. Olisi muitakin menoja.
Sitten joku vielä kehtasi sanoa: Eihän se mitään haittaa. Sulla tulee se katto täyteen nopeammin. No ei hitto tule täyteen ollenkaan, kun kolmen kuukauden välein haen tuon silmälääkkeen ja särkylääkkeet ja verenpainelääkkeet lisäksi. Ne on onneksi suht halpoja.
Kommentit (43)
Muistakaa sitten siellä apteekissa että mikään ei ole sen farmaseutin syy, ei lääkekatto, ei alv:in nosto, ei mikään!
Ihan turhan paljon on siellä asiakkaita jotka ovat vihaisia syyttömälle farmaseutille.
Miksi ms-taudin lääkkeet lopetettiin? Eikös tuota tautia pitäisi nykyään lääkitä koko ajan, vaikka olisi hyvin lievätkin oireet? Kiinnostaa siksi, että itselläni neurologisia oireita. Lääkäri tosin sanoi, että ei ole ms:ää, mutta kuvausta tai punktiota ei ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin
Enkö juuri kirjoittanut, että jäin jo nuorena eläkkeelle. Ei ms-tautista oteta mihinkään, kun en pääse kunnolla kävelemäänkään enää. Mitä höpsit? Vai etkö osannut lukea/sisäistää lukemaasi? Jos et, mene kouluun.
Mene töihin eläkeloinen.
Heti kun sinä annat ensin esimerkkiä asiasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ms-taudin lääkkeet lopetettiin? Eikös tuota tautia pitäisi nykyään lääkitä koko ajan, vaikka olisi hyvin lievätkin oireet? Kiinnostaa siksi, että itselläni neurologisia oireita. Lääkäri tosin sanoi, että ei ole ms:ää, mutta kuvausta tai punktiota ei ole tehty.
Käytin vuosia interferonia, kun sairauteni oli aaltoileva. Sitten sairauteni muuttui eteneväksi, lääkäri kirjoitti minulle eläkepaperit, sillä hän sanoi, etten tule pärjäämään enää kotonakaan, jos jatkan hoitotöissä (jossa siis olin). Feroni teki kuoliokohtia ihooni ja aiheutti mojovat sivuvaikutukset muutoinkin. Olen kokeillut sen jälkeen muitakin lääkkeitä, mutta niistä tuli sydänvaivoja. Nyt olen yrittänyt pärjäillä pelkillä särkylääkkeillä. Kävely on heikkoa ja fatiikkia tahtoo olla, sekä huimausta.
Periaatteessa minulle on aika samantekevää, onko alkuomavastuu 50 vai 70 euroa, kun se täyttyy yleensä vuoden ensimmäisellä apteekkikäynnillä. Vuosiomavastuun nostaminen on pahempi juttu varsinkin pienituloisille vanhuksille.
Tsemppiä. Täällä eläkeläinen psyykkisten sairauksien vuoksi, lääkkeitä on verenpainetautiin, refluksitautiin, allergioihin sekä kortisoni-nenäsuihketta CPAP-hoidon tukena. Lääkkeisiin mennyt melkein 400 euroa tänä vuonna, mutta lääkekatto ei tänäkään vuonna täyttynyt. Ja vaikka täyttyisikin, niin sitä lääkekattoakin nostetaan ensi vuonna. Nythän se on 626,94 euroa.
Pienituloiselle kaikkien lääkkeiden pitäisi olla maksuttomia. Me takuueläkkeensaajat ollaan väliinputoajia, kun ollaan erittäin pienituloisia, mutta ei saada aina toimeentulotukeakaan. Itse saan ehkä pari kertaa vuodessa muutaman euron, kun tulee esim. puolen vuoden vesilasku tai jos on isompaa terveydenhuollon maksua ja nämä normaalit kuukausittaiset sähkö- ja lääkemenot siihen päälle. Sähkönsiirtokin on paikkakunnallani aivan törkeän hintaista, mutta siihenkään ei saa enää toimeentulotukea, kun rupesivat laskuttamaan kuukausittain. Ennen kun lasku tuli kolmen kuukauden välein, niin se ylitti toimeentulotuen saamisen rajan.
Itse olen ruoka-apuakin joutunut välillä hakemaan, kun pieni eläke ei meinaa riittää välttämättömiin menoihin. Ja ei, en itsekään käytä alkoholia, en polta tupakkaa, shoppaile, matkustele, käy kahviloissa ja ravintoloissa jne. Kaikki raha menee välttämättömään, eikä riitä siihenkään. Riittäisi ehkä jotenkuten, jos ei olisi näitä sairauksista aiheutuvia menoja. Nyttenkin on tässä syksyn aikana mennyt parisataa euroa reseptilääkkeisiin ja itsehoitolääkkeisiin varmaan vielä toiset parisataa, kun on ollut hankalaa jalkasilsaa ja pitkittynyttä hiivatulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa sitten siellä apteekissa että mikään ei ole sen farmaseutin syy, ei lääkekatto, ei alv:in nosto, ei mikään!
Ihan turhan paljon on siellä asiakkaita jotka ovat vihaisia syyttömälle farmaseutille.
No ei tulisi mieleenkään alkaa farmaseutille raivoamaan asiasta. Kyllä se kritiikki pitää kohdistaa istuvan hallituksen suuntaan. -työkyvyttömyyseläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa minulle on aika samantekevää, onko alkuomavastuu 50 vai 70 euroa, kun se täyttyy yleensä vuoden ensimmäisellä apteekkikäynnillä. Vuosiomavastuun nostaminen on pahempi juttu varsinkin pienituloisille vanhuksille.
Siis sinuako ei haittaa mitään, että menee 50 euron sijasta 70 euroa?
Kyllä itselleni tuolla 20 eurollakin olisi muuta käyttöä.
Olisi ihan reilua että olisi joku katto mitä Kela korvaa lääkkeitä kuten vaikka 5000 euroa vuodessa. Jotkut käyttävät satojen tuhansien arvoisia lääkkeitä tuosta vaan. Onko se reilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinuako ei haittaa mitään, että menee 50 euron sijasta 70 euroa?
Kyllä itselleni tuolla 20 eurollakin olisi muuta käyttöä.
Tällaiselle ihmiselle ei kai ole sitten väliä kaupan hinnoillakaan, ihan sama maksaako kahvipaketti 3,90 e vai 27 e. Mitä välii. Itelläkin on vaikee tajuta miten jotkut ei käsitä sitä, että kun rahaa menee enemmän, niin se on huono juttu.
No, eiks sulla siitä silmätippaostoksesta tule heti ensikättelyssä omavastuu liki täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Jos rahojen riittävyys vaikeaa etkö saa toimeentulotukea, eikö ole myös jotain hoitotukia?"
Itse kirjoitin jo aiempaan kommentiini äsken tuosta, että minimi-eläkettä saavat ovat väliinputoajia, eivätkä aina oikeutettuja toimeentulotukeen. Itselläni jää useimpina kuukausina muutamista euroista tai muutamista kymmenistä euroista kiinni, etten saa toimeentulotukea. Ja Kelahan hyväksyy menoiksi vain tietyt menot, ei esimerkiksi niitä itsehoitolääkkeitä, opintolainan lyhennystä yms. jotka joudun kumminkin maksamaan. Myöskään eläkkeensaajan asumistukeen tehtyjä leikkauksia ei toimeentulotuki kohdallani kompensoi.
Perus-hoitotukea sain itse muutaman vuoden ajan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen ajalta, mutta Kela lopetti myös sen myöntämisen, kun lopetti vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen myöntämisen (jota sitäkin olisin tarvinnut jatkaa). Kela vaan päätti yhtäkkiä, että avuntarve ei ole minulla merkittävää, vaikka tilanteeni ei ollut muuttunut miksikään. Että kun itse saan vaatteet puettua ja hampaat pestyä, niin en tarvitse hoitotukea, vaikka puoliso on käytännössä omaishoitaja minulle, kun en itse juuri jaksa käydä kaupassa, siivota, tiskata, laittaa ruokaa tms. -eri kuin ap
Mikäpä hinta tässä ei nousisi.
Terveydenhuollossa kaikki hinnat nousevat, joku vakuutuksen ottanut sen kun elvistelee vaan korvaukseen menevillä lääkärikuluillaan.
Mullakin olis varmaan asiaa terkkariin paristakin jutusta, mutta en mene, koska mulla ei ole varaa maksaa niitä käyntimaksuja, saati jos tulis lääkkeitä tai jos joutuis sairaalatutkimuksiin, niin ei ole varaa maksaa niistäkään syntyviä kuluja. Olis parikin asiaa.... olis suolistovaivaa, olis jaloissa vaivaa, olis hamaiden tarkatustarvetta ja niin edelleen. Mitä mä sinne menen, ei mulla ole varaa... Käyttäkööt ne noita palveluita, jotka ne paremmin tienaavina ansaitsevat! Purra kumppaneineen haluaa että palveluita jaetaan ansaintaperusteen mukaan. No, se tässä tietty on, että MINÄ EN AINAKAAN OLE VIEMÄSSÄ KENELTÄKÄÄN MITÄÄN HÄNEN TARVITSEMAANSA! KUKAAN EI JÄÄ MINUN TAKIANI MITÄÄN VAILLE!
Vierailija kirjoitti:
No, eiks sulla siitä silmätippaostoksesta tule heti ensikättelyssä omavastuu liki täyteen?
Tulee tietysti tämä 70 e.
Mutta, mitenkähän tämän selittäisin. Sen lähtöhinta on jotain yli 80 e. Normaalisti saan siihen erityiskorvaavuuden, koska glaukoomalääkkeisiin annetaan tällaisia. Minullakin on näkökenttäpuutoksia aika paljon. Normaalisti pakkaus maksaa minulle vain 2,50 e kerralta, siis 3 kk:n lääke. Nyt vuoden alussa joudun hakemaan paketin, olikohan 4.1., kun sen saan. Silloin en saa sitä tuolla 2,50 eurolla vaan maksan siitä ensin 70 e omavastuuta ja lopusta hinnasta maksan sen 2,50 e eli minulta menee rahaa 72,50 e.
Sentään saat veronmaksajien kustannuksella elatuksen ja lääkärin vastaanotot sekä lääkemääräykset. Mitä vielä pitäisi sinulle antaa tässä maailmassa? Jotkut eivät saa mitään noista, vaan maksavat ne omasta taskustaan.
Sivuhuomautus:
on muuten erikoista, että tk-lääkärikään ei kaiketi ymmärrä tätä omavastuuasiaa lääkkeissä. Se ymmärtää että Kela-korvattavuus tarkoittaa sitä, että kun sä meet apteekkiin, niin aina tulee se korvausprosenttiin perustuva hinta maksettavaksi. Mulla ei ole lääkärikäyntejä eikä reseptejä kuin satunnaisesti, viimeksi kun jotain antibioottireseptiä mulle kirjoitettiin muutama vuosi sitten, lääkäri sanoi vaan, että tää on kelakorvattava... Juu, mut kun mulla ei ole lääkeostoja entuudestaan, niin mä maksoin täyden hinnan!"
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan reilua että olisi joku katto mitä Kela korvaa lääkkeitä kuten vaikka 5000 euroa vuodessa. Jotkut käyttävät satojen tuhansien arvoisia lääkkeitä tuosta vaan. Onko se reilua?
Minusta olisi reilua, että köyhille kaikki tarvittavat lääkkeet olisivat ilmaiset ja muille ne maksaisivat tulojen mukaan. Käytännössä tämä olisi varmaan hankala toteuttaa, joten ehdotan mieluummin suurten pääomatulojen verojen kiristämistä, jolla saadaan sama vaikutus aikaiseksi. Rikkaat eivät tarvitsisi lääkekattoja, kun on varaa maksaa lääkkeistä muutenkin. Rikkaathan toki muutenkin sairastavat vähemmän, kun on varaa hoitaa terveyttään paremmin ja auttaa kummasti terveyttä, kun ei tarvitse jatkuvasti stressata rahasta. Köyhyys on tosi kuluttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Sentään saat veronmaksajien kustannuksella elatuksen ja lääkärin vastaanotot sekä lääkemääräykset. Mitä vielä pitäisi sinulle antaa tässä maailmassa? Jotkut eivät saa mitään noista, vaan maksavat ne omasta taskustaan.
Miten minä saan veronmaksajien rahoilla elatuksen jne. Ihan olen itse maksanut kaikki. Jokaisesta lääkärissäkäynnistä olen saanut laskun ja nekin nyt nousevat. Toimeentulotukea en ole hakenut, enkä saanut. Hyvä jos sinä saat. En ole sinulle kateellinen.
En saa hoitotukea.