Rintapumpun sterilointi?
Hei,
Hankin kovasti kehutun Avent Isis -pumpun, mutta sen käyttöönotto on jäänyt sterilointiin liittyvän kysymyksen takia. Toivottavasti siis joku osaa vastata!
Pumppuhan pitää steriloida keittämällä ennen käyttöönottamista. Mutta entäs sen jälkeen? Pitääkö kaikki osat ja tuttipullot keittää jokaisen käytön jälkeen vai riittääkö pelkkä käsin peseminen? Entäs kuinka säilytätte keitytyn pumpun ja pullot tutteineen käyttöä odottamassa, että säilyvät puhtaina? Steriileinähän ne eivät säily kattilasta ottamisen jälkeen, kun joutuvat ilman kanssa kosketuksiin. Onko joku saanut tähän ohjeita sairaalasta/neuvolasta?
Pikaiset vastaukset ilahduttaisivat, niin pääsisin pumppaamaan!
Kommentit (7)
...pumppu on käytössä pari kertaa päivässä, joten se yleensä jää kuivauskaappiin odottamaan uutta käyttöä. Pulloja ja tutteja meillä on enemmänkin ja ne ovat ihan tavallisessa astiakaapissa: tutit nurinperin pulloon sisälle ja kansi löyhästi päällä niin eivät pölyynnykään (pullot eivät ole käytössä kun rintamaidolla on menty ja lypsetty maito pakastettu jääpalarasioihin).
Mielestäni pumppu pitäisi keittää / steriloida kerran päivässä. Tiskaaminen kun ei kauheesti auta pöpöjen poistamisessa - tiskiharjaankin kerääntyy bakteereja aika lailla.
Itse luovutan maitoa, ja sen vuoksi keitän sekä pullot että pumpun joka käytön jälkeen - pikkuisen jo parin viikon jälkeen tympii keitteleminen, mutta ainakin toistaiseksi keitän pumpun myös oman lapseni maidonkeräystä varten joka kerta...
minä myös keitän pumpun ennen joka käyttöä.
käytön jälkeen huuhtelen kylmällä vedellä ja sitten pesen tiskiaineella kuumassa vedessä, tämän jälkeen keitän pumpun osat. tietysti ne kuivuessaan ovat ilman kanssa tekemisissä ettei ihan täysin steriilinä voi pysyä.
Itse pumppasin kolme-neljä kertaa päivässä ja hankin myös Aventin mikrosterilaattorin jota suosittelen kaikille jotka pumppaavat usein ja tai antavat korviketta paljon. Tiskasin eka pumpun ja pullot ja heitin hökötyksen mikroon tiskin päälle. Ei mitään keittelemistä ja kattilan vahtimista. Muuten säilytin pumppua ja pulloa ihan vaan kuivassa keittiön kaapissa. Eihän pullon tai pumpun tarvitse olla steriili mutta hyvä steriloida maitopöpöt pois käyttökertojen välillä.
En tiedä menikö mulla liialliseen pesuun mutta ainakaan ei tullut yhtään mahatautia tai ripulia ja nyt kun poika on 7kk niin pesen pullot ja tilpehöörit tiskikoneessa. ja se mikrosterilisaattori oli oikeasti pelastus, keittelyä en jaksanut yhtään.
Enpä ole kysynytkään tätä mistään kun emme pulloja käytä, mutta kun joku viittasi että pumpun puhtaanapito tehtäisiin samoin kuin pullojen niin neuvotaanko ne siis edelleen steriloimaan keittämällä? Tässäkin on varmaan paikkakuntakohtaisia eroja juomaveden laadun mukaan. Meillä nimittäin ei neuvota edes keittämään vauvalle mahdollisesti annettavaa vettä (esim mahavaivoihin), joten eipä siitä mitään haitallista voi silloin pulloihin/pumppuunkaan jäädä.
Meillä ainakin tiskiharja käytetään välillä tiskikonepesussa ja huuhdellaan käytön jälkeen niin ettei siihen jää mitään ruokajämiä, niin tuskinpa siinä tällöin merkittävästi bakteereja kasvaa. Tiskiaine (lukipa kyljessä antibacterial tai ei) liuottaa rasvoja ja bakteerien solukalvo ei tätä kestä sen enempää kuin keittämistäkään.
Meillä vauva on nyt 2,5 vkoa ja tutti on taidettu sinä aikana kerran keittää = silloin kun otettiin paketista... Eipähän tule ylihygieenistä lasta :-) Maalaisjärkeä tietty käytetään puhtaudessa eikä mitään tauteja vauvalle ehdoin tahdoin tartuteta, mutta liika puhtauskin on mielestämme pahasta.
Meidän vauva on jo yli 6 kk, joten steriloimisesta ei ole enää niin suurta huolta - syöhän hän ihan käsin tiskatuilta lautasiltakin (meillä ei ole tiskikonetta laisinkaan, ellei miestä lasketa ;). Asumme Vantaalla, ja vettäkin vauveli saa ruoan päälle - vesijohtovettä ihan mukista. Hyvin on kaikilta vatsapöpöiltä vältytty ainakin tähän saakka.
Koska vesijohtovesi ainakin meillä on ihan juomakelpoista myös vauvalle, emme enää ensimmäisten kuukausien jälkeen ole keittänyt pulloja enkä rintapumpun (minullakin Avent) muoviosia. Mutta silikoniosat ovat eri asia! Niihin jää helpommin tiskauksesta huolimatta maitoproteiinia, joka voi sitten pilaantua. Tästä syystä sekä tuttipullojen tuttiosat että pumpun silikoniosat, jotka ovat kosketuksissa maidon kanssa (Aventissa siis kaikki pehmeät osat) olisi steriloitava ainakin silloin tällöin. Itse en ole keittänyt edes silikoniosia jokaisen käytön jälkeen, vaan pessyt kuumalla ja kuivattanut.
Näin siis meillä, jostain olen lukenut tuosta silikoniosien keittämisestä mutta en enää valitettavasti muista mistä.
L.
Eli ostin samaisen pumpun käytettynä viime viikolla. Steriloin pumpun ennen käytön aloittamista, mutta sen jälkeen olen vain purkanut osiin ja pessyt käyttökertojen välillä ja antanut kuivua tiskikaapissa. Maalaisjärjelläni sterilointia ei tarvita, sillä myös tiskiaine tappaa kyllä bakteerit ja kattilasta nostamisen jälkeen pumppu ei kuitenkaan säily steriilinä käyttöön asti. Olennaista on siis mielestäni se, että pumppu pestään käyttöjen välillä sillä siihen jäävät maitotipat kyllä kivasti elättävät bakuja. Samoin otan pumpun taas käyttöön vasta kuivana /kuivaan sen kaapista ennen kokoamista. Kuivassa muovissahan ei myöskään kyllä mikään elä.