IS: Suomalaisten Temu tilaukset räjähtivät käsiin: Tavaraerien määrä nousi vuodessa 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan
Kiinasta tulevien pakettien määrä on rajussa kasvussa, kertovat Tullin tuoreet tilastot.
Samalla kun kotimaisia yrityksiä menee nurin n. 300 kuukaudessa, ovat Kiinan halpakaupat yltäneet jopa yli 1000% kasvuun.
Kommentit (606)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas keksitty uusi tapa ilkkua ja syrjiä köyhiä. On kai käynyt tylsäksi trollailla tuista, joten on siirrytty aiheeseen Temu.
Ikään kuin köyhyys olis ainoa syy ostaa temusta. Itse ostan sen mikä mun mielestä näyttää kivalta, oli se sitten myynnissä temussa tai stockalla. Mun vuositulot on noin 50 000€.
Totta. Syynä voi myös olla tyhmyys.
En tule kannattamaan sun rupista kivijalkaputiikkias vaikka kuinka arvostelisit täällä. Itsestäsi teet vain naurettavan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta en tunne yhtään koulutettua hyvätuloista perhettä, joka tuolta tilaisi. Yhden itänaapurista muuttaneen perheen tiedän. Ja sitten kaupungin vuokrakolhooseissa asuvia, joilla menee rahat Alkoon ja tupakkaan. Kun aiheesta on puhuttu, niin kaikilla tuttavilla sama huomio.
Yhdessä tietämässäni perheessä 18-vuotias heitettiin omilleen asumaan. Kaikki mitä sai ostettua, ostettiin asuntoon temusta. En ymmärrä, kun meidän kaupungissa on vielä kierrätyskeskus, joka antaa ILMAISEKSI hyväkuntoista tavaraa nuorille, jotka muuttavat omilleen. Ja muutenkin vähävaraisille.
Ok, no täällä yksi! Ostan aina sen, mistä tykkään eniten. Ei kiinnosta hinta eikä alkuperä. Vain tuote, josta tykkään. Temussa on paljon kivoja juttuja myynnissä, joten ostan sieltäkin toisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas keksitty uusi tapa ilkkua ja syrjiä köyhiä. On kai käynyt tylsäksi trollailla tuista, joten on siirrytty aiheeseen Temu.
Ikään kuin köyhyys olis ainoa syy ostaa temusta. Itse ostan sen mikä mun mielestä näyttää kivalta, oli se sitten myynnissä temussa tai stockalla. Mun vuositulot on noin 50 000€.
50 000 ei ole kovin kummoiset tulot nykyaikana. Eettisiin ja ekologisiin arvoihin taas ei tarvita tuloja välttämättä ollenkaan.
En mä ole väittänyt niiden kummoiset tulot olevankaan, oma olkiukkosi tuo 😅 kirjoitin, etten ole KÖYHÄ. Tulojeni perusteella sijoitun ylempään keskiluokkaan.
Seuraa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai se, minkä kirjoitin omaksi perustelukseni edellä. Tai jokin myy. Sepä se, syitä on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai se, minkä kirjoitin omaksi perustelukseni edellä. Tai jokin myy. Sepä se, syitä on muitakin.
*muu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta en tunne yhtään koulutettua hyvätuloista perhettä, joka tuolta tilaisi. Yhden itänaapurista muuttaneen perheen tiedän. Ja sitten kaupungin vuokrakolhooseissa asuvia, joilla menee rahat Alkoon ja tupakkaan. Kun aiheesta on puhuttu, niin kaikilla tuttavilla sama huomio.
Yhdessä tietämässäni perheessä 18-vuotias heitettiin omilleen asumaan. Kaikki mitä sai ostettua, ostettiin asuntoon temusta. En ymmärrä, kun meidän kaupungissa on vielä kierrätyskeskus, joka antaa ILMAISEKSI hyväkuntoista tavaraa nuorille, jotka muuttavat omilleen. Ja muutenkin vähävaraisille.
Ok, no täällä yksi! Ostan aina sen, mistä tykkään eniten. Ei kiinnosta hinta eikä alkuperä. Vain tuote, josta tykkään. Temussa on paljon kivoja juttuja myynnissä, joten ostan sieltäkin toisinaan.
Tämä paljastaa, että olet trolli. Hyvä yritys kuitenkin.
Mun täytyy nyt pitää vähän paussia kun meen hakemaan noutolaatikosta Temusta tilaamani tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi koko ajan pitää ostaa jotain. Kaikki tuo krääsä ei voi olla tarpeellista kenellekään.
Mees nyt pappa päiväunille välillä. Levy jurnaa vähän niinku paikallaan. Tais ne lääkkeetkin jäädä ottamatta?
Ekan mielipiteen asiasta kirjoitin enkä ole mikään pappa, vaan ihan nuorehko nainen. En jaksanut lukea koko ketjua. Kulutusiloa vaan sitten teille muille.
Nämä keskustelut on turhia, ne on sellaisia kissa-hiiri-leikkiä. Temusta (ym vastaavista) on tehty tutkimuksia eri tahoilta ja niitä tuloksia voi jokainen lukea/katsoa, mutta kun ei Temun käyttäjiä kiinnosta se.
Kiina ei ole mikään tyhmä maa. Kyllä ne osaa keksiä keinot, jolla länsimaata nujerretaan. Täällä keskustelussa on tullut erittäin hyvin perusteltuja faktoja esille, mutta jankkaamiseksi sekin on mennyt. Ei mua kiinnosta tai samat tuotteet myydään tokmannilla tai kaikissa lukee Made in China.
YLE Areenassa on esim yksi hyvä ja lyhyt (alle puoli tuntia kestävä) dokumentti Temusta, tehty Briteissä. Suosittelen sen katsomaan, googlatkaa. Se on yksi dokumentti muiden joukossa, mutta jospa edes se saisi ajattelemaan aihetta. Tämä Temu ei ole pelkästään Suomen ongelma, vaan koko länsimaan.
Yksi asia, joka Temu-sovellus aiheuttaa, on riippuvuutta. Addiktio kuin addiktio, niin niissä on samanlaisia piirteitä:
- alitajunta tietää, että tekee väärin, mutta ei kykene lopettamaan vaan perustelee itselleenkin syyn käyttäytymiseen
- Kun siitä huomauttaa, keho reagoi siihen hyökkäyksenä, jolloin puolustaudutaan, jopa haukutaan tai sanotaan ettei kiinnosta.
Loppupeleissä Temu ei tuo kuin hetkellisen mielihyvän, kunnes ollaan jo taas sovelluksen kimpussa.
Valitettavaa siis on, että ihmisillä on perusluonteessa itsekkyyttä ja joillain se menee ajatukselle, että ei mua kiinnosta. Jokainen tällainen ei osaa tai halua nähdä tilanteen kokonaiskuvaa. Voi teitä, kunpa näkisitte pintaa syvemmältä. Mutta edelleen tähän ei auta se, että näistä kerrotaan. Jokaisen pitää se itse totuus kohdata. Mutta vain jotkut kohtaa sen, suurin osa ei.
Kaikkein eniten tässä säälittää lapset. Meidän tulevaisuuden toivot. Temu on perustettu vuonna 2022. Ja sitä myrkyn ja talousongelmien määrää, jota se tuottaa tänne länsimaihin, näkyvät vasta muutaman vuosikymmenen päästä (vastaavat Wish ja Shein ei ole onnistunut samaan kuin Temu). Kun katson pieniä lapsia, niitä viattomia, jotka iloitsevat kaikesta lelukrääsästä sen hetken aikaan. Voi kun voisin päättää, ettei nämä nukkuisi niissä tutkitusti myrkyllisissä lakanoissa, tai pitäisi liikaa myrkkyä sisältäviä vaatteita päällään. Myrkyt, jotka aiheuttavat syöpiä ja lapsettomuutta. Ne tulokset näkyvät vuosikymmenien päästä.
Pidän omat lapseni näistä poissa oman tämänhetkisen tietoni mukaan. Katsomalla myös epäilyttävän halpojen, Suomessa myytävien, tuotteiden materiaaleja. Valitettavasti bisnes on bisnestä täällä Suomessakin. Ja valitettavasti syövät ovat lisääntyneet. Monien syöpäpotilaiden kanssa keskustellessa, siinä vaan potilaat spekuloivat mistä se syöpä on voinut tulla. Joten ihmettelen, että kun meillä on tietoa, miksi ollaan niin välinpitämättömiä.
Me ihmiset luullaan tulevamme fiksummaksi, mutta tulemme tyhmemmäksi. Aiheutamme itse ihmiskunnan tuhon.
Joillekin Temun osto on riippuvuutta (verrattavissa rahapeliriippuvuuteen), joillekin itsekkyyttä ja joillekin välinpitämättömyyttä. Tietoa jokainen saa, mutta valitettavasti ihminen ei aina halua nöyrtyä ja huomata olevansa väärässä tai aiheuttaneensa jo vahinkoa.
Tämä keskustelu on turhaa, mutta toisaaltaJos edes yksi ymmärtäisi edes lasten tulevaisuuden puolesta. Katsokaa dokumentteja tai kuunnelkaa viranomaisia!
No hallelujaa sulle. Tämä paasaus kuuluu samaan luokkaan kuin jehovan todistajien käännytysyritykset ja yleensäkin kaikki väkisin tuputukset. Kuvitellaan itse olevansa jotenkin muita viisaampia ja lähdetään sitten neuvomaan meitä tyhmempiä. Voi haukotus. Jospa kuitenkin kunnioitettaisiin muidenkin mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi koko ajan pitää ostaa jotain. Kaikki tuo krääsä ei voi olla tarpeellista kenellekään.
Mees nyt pappa päiväunille välillä. Levy jurnaa vähän niinku paikallaan. Tais ne lääkkeetkin jäädä ottamatta?
Ekan mielipiteen asiasta kirjoitin enkä ole mikään pappa, vaan ihan nuorehko nainen. En jaksanut lukea koko ketjua. Kulutusiloa vaan sitten teille muille.
Kannattaisko sitten lukea mitä ketjussa on keskusteltu eikä tulla tuputtamaan omia kangistuneita mielipiteitä. Mä en taas ymmärrä miksi pitää kirjoitella latteuksia jos asia ei enempää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä se krääsä on mitä sieltä ostetaan? Nämä kiinalaisviritykset ovat kuuluisia lähinnä siitä, että sieltä tulee mitä sattuu ja jos sattuu tulemaan se tavara mitä tilattiin, se on sutta ja sekundaa. Kannattaako köyhien sellaiseen laittaa rahansa?
Montako tilausta olet tehnyt, että voit noin väittää? Omalla yli 30 tilauksen kokemuksellani minä voin väittää, että Temusta tuleva tavara on ollut sitä, mitä tilasin ja on ollut hinta-laatusuhteeltaan erinomaista eli kelvannut oikein hyvin käyttötarkoitukseensa. Mitään en ole palauttanut. Yksi lahjaksi kaavailtu pikkutavara oli paketissaan särkynyt, mutta sen alle euron hinta hyvitettiin ilman palautusta. Tilauksissani toki on ollut "tarpeettomiakin" tavaroita esim. muutama alle euron taikurinväline, jotka annan aikanaan lahjaksi tulevan vuoden aikana. Kivijalkakaupasta en saisi alle eurolla mitään, minkä kehtaisi antaa sukulaislapsille lahjaksi. Osa tavaroista tulee suurpakkauksissa verrattuna kivijalkakauppaan, mutta sitten niistä riittääkin moneksi vuodeksi. Esim. kivijalkakaupasta aikanaan ostamani kumilenkit ovat hapertuneet myyntipakkauksessaan ja käytössä. Temusta ostin isot paketit kahta kokoa paksuja kumilenkkejä (vastaavia ehkä leikkaisi vanhasta polkupyörän sisäkumista), jotka tuskin hapertuvat.
Kummallista kun Temusta ei saisi ostaa useampaa tavaraa kerralla. Suomessa on vuosikymmenet maksettu mainoksista että saatais kuluttajat ostamaan enemmän. On tarjouksia, mainokset lävähtää silmille niin ulkona kuin sisälläkin. En ole kenenkään kuullut arvostelevan että ostat turhaa roinaa, päinvastoin yritetään tehdä lisämyyntiä kaikin keinoin. Nyt nämä kuluttajat ovat keksineet Temun, josta saa tuotteita paljon huokeammalla hinnalla kuin suomen liikkeistä ja kiikuttavat rahansa sinne. Tästä nousi sitten iso haloo, kaikki mitä Temusta tilataan on turhaa roinaa, miksi pitää tilata niin paljon jne. Onkohan nyt niin että Temu tilaukset on alkaneet tuntua siellä kauppiaan pussissa, ei ehkä päästä enää pari kertaa vuodessa etelään, ehkä mersu pitää vaihtaa halvempaan? Jos vielä koittaisin haukkua ton Temun lyttyyn ja sen asiakkaat niin ehkä ne hyvät ajat vielä tulisivat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kun Temusta ei saisi ostaa useampaa tavaraa kerralla. Suomessa on vuosikymmenet maksettu mainoksista että saatais kuluttajat ostamaan enemmän. On tarjouksia, mainokset lävähtää silmille niin ulkona kuin sisälläkin. En ole kenenkään kuullut arvostelevan että ostat turhaa roinaa, päinvastoin yritetään tehdä lisämyyntiä kaikin keinoin. Nyt nämä kuluttajat ovat keksineet Temun, josta saa tuotteita paljon huokeammalla hinnalla kuin suomen liikkeistä ja kiikuttavat rahansa sinne. Tästä nousi sitten iso haloo, kaikki mitä Temusta tilataan on turhaa roinaa, miksi pitää tilata niin paljon jne. Onkohan nyt niin että Temu tilaukset on alkaneet tuntua siellä kauppiaan pussissa, ei ehkä päästä enää pari kertaa vuodessa etelään, ehkä mersu pitää vaihtaa halvempaan? Jos vielä koittaisin haukkua ton Temun lyttyyn ja sen asiakkaat niin ehkä ne hyvät ajat vielä tulisivat takaisin.
Niinpä. Mikä sitä turhaa roinaa on?
Omasta mielestäni melkein kaikki, mitä naiset ovat Tokmannista iät ja ajat kantaneet. Noita tonttujakaan en ymmärrä, mitä Tokmanni myi joulun alla. Meilläkin sellaisia oli ilmestynyt joka pöydälle.
Teki mieli heittää roskiin nuo rumilukset.
Vierailija kirjoitti:
En tule kannattamaan sun rupista kivijalkaputiikkias vaikka kuinka arvostelisit täällä. Itsestäsi teet vain naurettavan.
Sun mielestäsi Suomessa on varmaan liian korkea palkkataso, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten pelkästään vain tyhmyys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä se krääsä on mitä sieltä ostetaan? Nämä kiinalaisviritykset ovat kuuluisia lähinnä siitä, että sieltä tulee mitä sattuu ja jos sattuu tulemaan se tavara mitä tilattiin, se on sutta ja sekundaa. Kannattaako köyhien sellaiseen laittaa rahansa?
Montako tilausta olet tehnyt, että voit noin väittää? Omalla yli 30 tilauksen kokemuksellani minä voin väittää, että Temusta tuleva tavara on ollut sitä, mitä tilasin ja on ollut hinta-laatusuhteeltaan erinomaista eli kelvannut oikein hyvin käyttötarkoitukseensa. Mitään en ole palauttanut. Yksi lahjaksi kaavailtu pikkutavara oli paketissaan särkynyt, mutta sen alle euron hinta hyvitettiin ilman palautusta. Tilauksissani toki on ollut "tarpeettomiakin" tavaroita esim. muutama alle euron taikurinväline, jotka annan aikanaan lahjaksi tulevan vuoden aikana. Kivijalkakaupasta en saisi alle eurolla mitään, minkä k
Kumilenkkejä?
Ok, varmaan maailman tärkeimpiä ja välttämätöntä tilata just temusta. Kaikkea sitä joutuukin lukemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestäsi Suomessa on varmaan liian korkea palkkataso, vai mitä?
Voi patu, patu. Ajat ovat muuttuneet sitten 50 luvun kun myyjän ammatti saattoi olla jonkun pikkutytön haave. Mutta vaikka vanhoja ammatteja ei enää arvosteta on uusia syntynyt koko liuta. Sulla on tollanen jännä asenne, että kaikki mitä kaupan alalla tapahtuu on asiakkaan vika. Joo me määrätään palkat ja sodan alut :) Salli mun nauraa.
50 000 ei ole kovin kummoiset tulot nykyaikana. Eettisiin ja ekologisiin arvoihin taas ei tarvita tuloja välttämättä ollenkaan.