IS: Suomalaisten Temu tilaukset räjähtivät käsiin: Tavaraerien määrä nousi vuodessa 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan
Kiinasta tulevien pakettien määrä on rajussa kasvussa, kertovat Tullin tuoreet tilastot.
Samalla kun kotimaisia yrityksiä menee nurin n. 300 kuukaudessa, ovat Kiinan halpakaupat yltäneet jopa yli 1000% kasvuun.
Kommentit (606)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten itketään joistan lomalentojen saasteista....
Ymmärrättekö miten tuon Kiinakrääsän tuottaminen ja rahtaaminen saastuttaa? Raaka-aineet, valmistus, pakkaus, rahti, jakelu, käyttö ja päätyy vielä vuosisadoiksi roskikseen?????
Ihmiset on niin ihanan tekopyhiä ja tietämättömiä!?
Ei meitä kiinnosta. Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja sovitellut päivärahat ja asumistuet. Te oikeistopuolueisiin kuuluvat voitte pitää kauppakeskukset pystyssä.
En ole oikeistolainen enkä äänestä kokoomusta. Palkalla ja eläkkeellä eletään kuten muutkin normaalit ihmiset.
Enkä osta Temukrääsää sen enempää kuin lihottaisin kauppakeskuksiakaan. Mieluummin reissaan niillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa valmistettuja vaatteita on melko hankala löytää, mutta kyllä niitä googlettelemalla vaan löytyy yhä vuonna 2024. Virossa, Liettuassa ja Portugalissa valmistettuja vaatteita löytää jo helpommin. "
Mutta yritäpä löytää vaate, johon myös materiaalit on valmistettu Suomessa tai edes Euroopassa. Saat kaivaa todella syvältä.
Suomessa valmistettu ei ole = suomalainen, eikä se tee vaatteesta kuin hitusen eettisemmän, että sen on kiinalaisella hikipajalla valmistetusta kankaasta joku suomalainen ommellut.
Ei sitä suomalainen ompele! Suomessa vain "designataan" malli ja korkeintaan laitetaan suomenkielinen niskalappu ja TADAA tuote muuttuu kotimaiseksi ja hinta 10x.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi itse tilasin sieltä nyt ekaa kertaa ihan siksi, että teen remonttia ja siellä oli paljon nätimpiä tapetteja sata kertaa suomalaista tarjontaa halvemmalla. Olin tosi positiivisesti yllättynyt laadusta, oletin että sillä hinnalla tulee ihan paskaa postissa, mutta ei. Tosi hyvät ja nopeasti.
Yhtään ei mietitytä niiden turvallisuus ja mitä niistä voi haihtua huoneilmaan?
Ei yhtään. Tuskinpa Suomenkaan verkkokauppojen tapetit täällä meillä paikallisesti painetaan, eiköhän nekin Kiinassa tehdä siinä missä kaikki muukin. Samaa paskaa kuin ne Marimekon lakanat, joita käytän ihollani ja joita hengitän huoneilmassa, ne ainakin on made in China
Esim. suomalainen Sandudd tekee tapetit Akaassa. Samoin Akaassa toimii paperitapetteja valmistava Pihlgren ja R
Se siitä kotimaisuudesta....
"Ei, vaan nimenomaan saastuttaa vähemmän yrityksen tilata kontillinen tavaraa laivarahtina kuin, että jokainen ihminen tilaa tavaran erikseen lentorahtina Kiinasta."
Koska tottahan ne lähettävät joka kilkkeen erikseen erillisellä lennolla 🙈 Ihmisten typeryys on kyllä rajatonta, ei voi muuta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa valmistettuja vaatteita on melko hankala löytää, mutta kyllä niitä googlettelemalla vaan löytyy yhä vuonna 2024. Virossa, Liettuassa ja Portugalissa valmistettuja vaatteita löytää jo helpommin. "
Mutta yritäpä löytää vaate, johon myös materiaalit on valmistettu Suomessa tai edes Euroopassa. Saat kaivaa todella syvältä.
Suomessa valmistettu ei ole = suomalainen, eikä se tee vaatteesta kuin hitusen eettisemmän, että sen on kiinalaisella hikipajalla valmistetusta kankaasta joku suomalainen ommellut.
Ei sitä suomalainen ompele! Suomessa vain "designataan" malli ja korkeintaan laitetaan suomenkielinen niskalappu ja TADAA tuote muuttuu kotimaiseksi ja hinta 10x.
Tämä pitää paikkansa suurimmassa osassa tapauksia.
Tottakai on ympäristön kannalta joka tavalla parempi että ihminen tilaa itse kiinasta ja vain ne tuotteet mitä tarvitsee.
Tämä nykymeno missä kauppaketjut tilaa satoja kontillisia roinaa ja myyvät ne sitten muka-alennus kampanjoina ihmisille, on tulossa tiensä päähän. Se toimi vielä silloin kun oltiin sitä mieltä että kulutuksen täytyy kasvaa koska se luo talouskasvua. Niinhän se tekikin mutta se on kestämätöntä luonnon kannalta.
Kiinasta tilaaminen on helppoa, turvallista ja nopeaa. ja siinä säästää ihan käyttötavaroissakin jopa satoja euroja kuukaudessa. Tavarat tulee kätevästi matkustajakoneiden rahdin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs on niin korkeat hinnat. Itse sain hammasharjaan vaihtopäitä 5 kpl 3 eurolla. Suomessa yksi sellainen vaihtopää olis ollut 30 e!
Satuja. Vai mistä se oli tehty, kullasta?
Valkoinen roska nyt ei vaan ymmärrä miten typerät teot vaikuttaa asioihin. Sitten vänistään, kun työttömyyttä on lisää ja tukia leikataan. Tyhmistä päistä kärsii koko kansakunta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ihmiset on liian tyhmiä tajuamaan, että eipä kohta riitä niille enää mitään tukiakaan, joilla tilailla temukamaa. Ei nimittäin ole kohta Suomessa enää yhtään työpaikkaa eikä ketään joka maksaa veroja.
Pitääkin alentaa lisää tuloveroja ja nostaa alvia, terveisin urpopetteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs on niin korkeat hinnat. Itse sain hammasharjaan vaihtopäitä 5 kpl 3 eurolla. Suomessa yksi sellainen vaihtopää olis ollut 30 e!
Satuja. Vai mistä se oli tehty, kullasta?
Ihan normaali hinnan ero. Itse tilaillut mm iphonen suojakuoria ja panssarilaseja.
Kuoret Suomessa tyyliin 60eur, Kiinassa 2-3 euroa, käytännössä sama tuote. Lasinsuojat Suomessa 20eur, Kiinassa 2eur paketti jossa 5 suojaa.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa, gigantillekin
Naapuri on Temun kanta-asiakas. Hän on mm tilannut muovisen kukkaköynnöksen kuistilleen. Kun sopivasti tuulee, köynnöksestä irtoavat lehdet ja tuulen mukana se roska siirtyy meidän pihalle. Kiikutanko postilaatikkoon sen roskan? En halua sitä krääsää pihalleni!
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa. Kotimainen yritys tai ihminen ei taida köyhistä paljoa välittää, uskoo äänestämiseen ja leikkuriin. Nyt köyhiltä leikataan, tervetuloa joukkoon.
Ketä kiinnostaa suomalaisten firmojen vinkuminen kun nekään eivät työllistä enää suomalaisia edes vakituisiin työsuhteisiin vaan keinottelevat itse työvoimalla ja lisänä vielä ulkomaalainen työvoiman hyväksikäyttö sekä palkkadumppaus.
Pata kattilaa soimaa ja sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on ympäristön kannalta joka tavalla parempi että ihminen tilaa itse kiinasta ja vain ne tuotteet mitä tarvitsee.
Tämä nykymeno missä kauppaketjut tilaa satoja kontillisia roinaa ja myyvät ne sitten muka-alennus kampanjoina ihmisille, on tulossa tiensä päähän. Se toimi vielä silloin kun oltiin sitä mieltä että kulutuksen täytyy kasvaa koska se luo talouskasvua. Niinhän se tekikin mutta se on kestämätöntä luonnon kannalta.
Kiinasta tilaaminen on helppoa, turvallista ja nopeaa. ja siinä säästää ihan käyttötavaroissakin jopa satoja euroja kuukaudessa. Tavarat tulee kätevästi matkustajakoneiden rahdin mukana.
Kun jokainen ostaisikin mitä tarvitsee, voitaisiin puhua luonnosta. Sisustusroinan, koriste-esineiden, askartelutarvikkeiden ja lahjatavaroiden shoppailu ei missään muodossa ole ekologinen vaihtoehto. Köyhtyvässäkin maassa eletään edelleen ylellisyydessä, jota moni ei näköjään osaa edelleenkään arvostaa. T: muualla syntynyt
Urpon Suomessa kulutus laskee nyt kohinalla, porvari pelkää jo oikeasti ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi niitä vanhoja hyviä aikoja kun kiinatavarat ostettiin kalliilla välikäsien kautta Tokmannilta, Halpahallista ja Tiimarista, onhan se ihan kauheeta ja tuomittavaa kun nykyään ne samat kiinatavarat ostetaan suoraan ilman välikäsien rahastusta, kerrassaan leuat loksauttavan järkyttävää.
Minäpä en osta kummastakaan. Ostan suomalaista käsin tehtyä vaatetta ja tekstiiliä ja suomalaisia kenkiä. En tarvi turhaa muovikrääsää mihinkään.
Onneksi olkoon. Kaikilla ei ikävä kyllä ole varaa Sievin kenkiin eikä muihinkaan Suomessa vielä edelleen valmistettaviin tavaroihin. Yritä ymmärtää köyhää ja sitä, että Temu on monelle ratkaisu niihin ongelmiin, jotka Orpo-Purran hallitus on aiheuttanut.
Jaa. Itse kyllä ihan opiskelijana, pelkällä opintotuella ja elareilla elätän vielä kolme lasta, emmekä ole kertaakaan tilanneet Temusta mitään. Emmekä tilaa muistakaan kiinapaska kaupoista. Ei koko ajan tarvitse olla ostamassa jotain. Kuka tarvitsee viidet eri kissa-aiheiset tyynyt tai muutakaan krääsää? Jessus.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ostaa sontaa. En ikinä ostaisi mitään tuolta.
Mä oon köyhä, mutta en osta myrkkysontaa. Säästän pitkään, että sasn jonkun vaatteen esim mitä haluan. Voi olla, että Suomesta ostetuissakin on kemikaaeja liikaa, mutta tuskin niin paljon kuin temuissa.
Voiteet ja kosmetiikan ostan apteekista tai Dermosydistä. .Mitään muuta en ostele.
Kiinalaisiahan kaikki maailman tuotteet nykyisin ovat. Suomesta en osta juurikaan mitään suuren hiilijalanjäljen takia. On ilmastoteko tilata tasan sama tuote suoraan sen valmistusmaasta, joka poikkeuksetta on juurikin Kiina.
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun tokmannien ja kärkkäisen ym. halpismyymälöiden hyllyillä on sitä samaa kamaa, hinta on vaan eri. Katselin tässä esim. teltanpohjalle eristettä, sellaista n. 5mm paksua 150cm x 200cm kangaspäällysteistä vaahtomuovilevyn palaa. Halvin suomalainen kauppa tarjosi sitä 20e hintaan, monessa hinta oli 30e. Temussa se on 5e.
Minkä v..un takia maksaisin suomalaisille kauppiallle moninkertaista ylihintaa tuosta? Tuote on ilmiselvästi täsmälleen sama, samat materiaalit, tikkaukset, purjerenkaat nurkissa jne. - samasta tehtaasta.
Ei Temu ole huijari vaan nämä suomalaiset kaupat jotka ovat kusseet hävyttömästi silmiin kuluttajia jo vuosikymmeniä. Jos katsoo kuinka kauppa on kannattanut niin sen näkee kyllä tyhmäkin: nämä kärkkäiset, kakkoset ja keskiset on monimiljonäärejä jokainen!
Ei pennin latia enää minun kukkarostani näille, ei tipu, ei penniäkään!
Et ole siis kovin isänmaallinen?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset sahaavat jälleen omaa jalkaansa ja sitten taas ihmetellään miten tässä näin kävi.
Tyhmällä kansalla on tyhmän kansan kohtalo.