Lunastuslauseke laukesi: perheeltä lähti ostettu asunto alta
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/db04eeab-15ff-45fc-aac1-226…
Kuinka moni ymmmärtää, että tuollainen lauseke on olemassa ja sitä voidaan käyttää?
Kommentit (984)
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin asunnon alkuperäisenä myyjänä melko närkästynyt tilanteesta, jos olisin yrittänyt myydä asuntoa hyvin pitkään, ja joku persreikänaapuri avaisi lopulta suunsa vasta sitten, kun olisin hyvässä hengessä myynyt asunnon liki pyyntihintaan. Miksi on pitänyt tuhlata kaikkien aikaa ja vaivaa, eikä ole voinut tehdä aiemmin tarjousta?
Sama juttu. Ex-naapuri saisi kyllä aika suorasanaisen palautteen tekemisistään, niin laillista kuin se onkin. Sekin on epäoikeudenmukaista, että lunastusaika ei ala kaupantekohetkestä vaan sitten, kun Maanmittauslaitos saa jossain vaiheessa asian eteenpäin. Ostaja ei siis voi tietää, missä vaiheessa luoti on varmuudella mennyt ohi.
Ihan järkevä tuo lunastuslauseke olla pystyy vähän kontrolloimaan kerä taloyhtiöön tulee.
Olen ostanut ja myynyt asunnon yhtiöstä, jossa on lunastusoikeus. Ei kai kukaan tervejärkinen muuta sellaiseen asumaan ennenkuin lunastusoikeus on ohitse. Oli ihan perheen oma moka.
Lunastuslauseke käytössä myös siksi ettei taloyhtiöön välttämättä haluta kaikenlaisia naapureita. Jotka esim levittää omia asioitaan ja riitojaan iltapäivälehtiin....
Ostaja varmaan oli tyytyväinen kun nuoripari oli jo asunnon siivonnut ja kenties maalannut ja osin kunnostanutkin ja pääsi muuttaa puhtaaseen kotiin.
Emme kaipaa näitä jotka eivät käytä farmarihousuja terv hallituksen puheenjohtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin asunnon alkuperäisenä myyjänä melko närkästynyt tilanteesta, jos olisin yrittänyt myydä asuntoa hyvin pitkään, ja joku persreikänaapuri avaisi lopulta suunsa vasta sitten, kun olisin hyvässä hengessä myynyt asunnon liki pyyntihintaan. Miksi on pitänyt tuhlata kaikkien aikaa ja vaivaa, eikä ole voinut tehdä aiemmin tarjousta?
No tämä. Nythän tuo oli ihan pelkkää kusipäisyyttä ja ihmisten kiusaamista. No, tuo tyyppi olisi varmaan kammottava naapuri joten sikäli perhe väisti luodin.
Ei kaikki seuraa myyntimarkkinoita. Hyvin usein nämä lunastajat havahtuvat asunnon ostomahdollisuuteen vasta siinä vaiheessa, kun ilmoitus lunastusmahdollisuudesta annetaan. Siinä on heille hinta valmiiksi neuvoteltuna, se tarttuu tilaisuuteen joka haluaa ja pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Lunastuslausekkeen käytön ymmärtää lähinnä tilanteessa, jossa asunnot ovat niin haluttuja, että muuten naapuriasunto ehtisi mennä ennen kuin osakas herää mahdollisuuteen ostaa sellainen. Sitä tässä mietin että jos tuo henkilö on tiennyt haluavansa ostaa asunnon niin miksi ei ole tehnyt kauppaa suoraan kun asunto on tullut myyntiin.
Tietysti siksi että on odottanut jos hinta laskisi.
Kiinteistöliiton lakiasiantuntijan mukaan on melko harvinaislaatuinen tilanne, että ostaja muuttaa asuntoon ennen lunastusajan umpeutumista.
Niinpä...
Jos haluaa jonkun tietyn asunnon, kannattaa maksaa sen verran ettei naapurit ajattele menneen halvalla.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kauppoja voi lyödä lukkoon ennenkuin lunastusaika on mennyt. Meille kävi niin että uuden asunnot naapurit ilmoitti että haluaa lunastaa asunnon. Onneksi eivät saaneet lainaa järjestymään ja asunto myytiin meille heti kun lunastusaika umpeutui. Asunnon myyjät halusi ehdottomasti myydä meille kun olimme nuori pari ja eka lapsi tulossa.
Et ilmeisesti ihan ymmärrä miten tuo lunastuslauseke toimii. Jos kauppoja ei ole tehty, niin ei ole mitään lunastettavaakaan. Muuttaa ei kannatta ennen kuin lunastusaika on umpeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Ex-naapuri saisi kyllä aika suorasanaisen palautteen tekemisistään, niin laillista kuin se onkin. Sekin on epäoikeudenmukaista, että lunastusaika ei ala kaupantekohetkestä vaan sitten, kun Maanmittauslaitos saa jossain vaiheessa asian eteenpäin. Ostaja ei siis voi tietää, missä vaiheessa luoti on varmuudella mennyt ohi.
Itse naapurina olisin tyytyväinen, jos hyvänä naapurina ja osakkaana tunnettu henkilö lunastaisi osakkeen jonkun tuntemattoman sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Emme kaipaa näitä jotka eivät käytä farmarihousuja terv hallituksen puheenjohtaja
Näin saa ajatella ja omassa yhtiössä saa myös toteuttaa ajatuksia käytännössä.
Itä-Helsingistä, Vantaalta ja radanvarresta löytyy ihan kelvollisia perheasuntoja jos kokee että Katajanokalla asuminen on kansalaisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse naapurina olisin tyytyväinen, jos hyvänä naapurina ja osakkaana tunnettu henkilö lunastaisi osakkeen jonkun tuntemattoman sijaan
Ja ottaisi siihen vuokralle jonkun tuntemattoman.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa tehty, joulu tulossa ja sitten yksi hyväkäs hoksaa toimia ja lunastaa!! Tuokin kämppä ollut varmasti myynnissä jo jonkin aikaa.
En minä ainakaan aktiivisesti seuraa, onko naapurin kämppiä myynnissä vai ei. Asun satojen kilometrien päässä talosta jossa olen osakkaana.
Lunastuslauseketapauksissa se tieto tulee minulle suoraan isännöitsijältä, jolloin voin tarvittaessa reagoida asiaan ja käyttää lunastuslauseketta.
Menee täysin protokollan mukaan ja näin sen kuuluukin mennä. Ei siinä ole mitään tekemistä kusen tai joulun kanssa.
T. Sijoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Nythän tuo oli ihan pelkkää kusipäisyyttä ja ihmisten kiusaamista. No, tuo tyyppi olisi varmaan kammottava naapuri joten sikäli perhe väisti luodin.
Ei kaikki seuraa myyntimarkkinoita. Hyvin usein nämä lunastajat havahtuvat asunnon ostomahdollisuuteen vasta siinä vaiheessa, kun ilmoitus lunastusmahdollisuudesta annetaan. Siinä on heille hinta valmiiksi neuvoteltuna, se tarttuu tilaisuuteen joka haluaa ja pystyy.
Höpsis, on henkilöitä, jotka antavat roikottaa asuntoja niin kauan tyhjillään, tahalleen, ja sitten kun ilmestyy joku riittävän halukas ostaja niin ei muuta kuin matto alta vaan, tahalleen!
Samalla tavalla toimii myös ulosotto Suomessa. Sama myös joillakin vuokranantajilla, isoillakin.
Mitä ei kannata tehdä niin lamaantua ja jäädä paikoilleen, tätäkin hetkeä joku voi yrittää käyttää hyväkseen, vaan todellakin äkkiä vaan eteenpäin elämässä! Ja tosiaan, kenenkään ei kannata luottaa, jos vähänkin jokin mahdollisuus jonkun ketkuilla, niin se voi tapahtua ihan hyvin itselle, vaikka minkälainen pieni todennäköisyys olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse naapurina olisin tyytyväinen, jos hyvänä naapurina ja osakkaana tunnettu henkilö lunastaisi osakkeen jonkun tuntemattoman sijaan
Sekin vähän riippuu, jos se sama osakas omistaa kovinkin monta osaketta niin voidaan joutua tilanteeseen jossa hän yksin päättää taloyhtiön asioista.
Mikä kiinteistönvälittäjän vastuu asiassa on? Mielestäni omistus- ja/tai hallintaoikeuden ei pitäisi voida siirtyä ostajalle, ennen kuin lunastusaika on kulunut umpeen. Eikö tuossa ole silloin oikeudellinen virhe sopimuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu perheelle, mutta mua nauratti että lapsen joulu pilalla ja ensimmäinen joulu jonka lapsi muistaa 1v ei muista joulusta yhtään mitään. Ei edes välttämättä kolmevuotias
Tämä! 1-vuotias ei ymmärrä joulusta yhtikäs mitään, muistamisesta nyt puhumattakaan! Ei sen joulu mitenkään pilalle mennyt tuosta. Yhy yhy yhy.... 🙄🤦🏻
Tällä voi kyllä lohduttautua, ettei lapsi tästä joulusta muista mitään.