Hyvin edullisia ja vähintäänkin melko terveellisiä ruoka-aineita
Hyvin edullisia ja (vähintäänkin melko) terveellisiä ruoka-aineita Prisman (noin) hinnoilla:
Tumma makaroni 400 g 0,70 e
Perunat 2 kg: 1,5 e
Porkkanat 1 kg 1 e
Sipulit 500 g 1 e
Valkosipulipussi 1 e
Kaurahiutaleet 500 g 0,40 e
Pakastepinaatti 1 kg 2 e
Kruunukasvikset pakaste 1 kg 2 e
Tomaattimurskapurkki 0,40 e
Ceylontee 100 ps 1,60 e
Kamomillateepaketti 1 e
Sitruunamehu n. 1 e
Soijarouhepussi 3 e
Punaiset linssit 3 e
Kikhernepurkki 0,60 e
Kuivatut herneet 500 g max. 1 e
Kuoritut auringonkukansiemenet pussi 1,50 e
Omenat 1 kg 1 e
Rypsiöljy 3-4 e
Rusinat 0,60 e
Vehnäjauho 2 kg 1 e
Suolapähkinät 250 g 0,90 e
Saksanpähkinät 300 g 3,70 e
Olkaa hyvät! Jatkakaa!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhettu inkivääri 70 g 1,05 e
Kaneli 70 g 0,95 e
Ruusunmarjatee 0,85
Kanelissa on kumariinia joka on maksatoksista.
Kuinka monta grammaa saat sitä päivässä? Prismassa oli kuluttajatestinmukaan Ceylon-kanelia, joka ei ole maksatoksista.
Itse olen tehnyt puuroa varten fariinisokerista ja kanelista seoksen, jota laitan aamuisin 3 teelusikallista puuron päälle.
Ceylon-kaneli on erityistuote ja sen hinta on moninkertainen ja jos olet sitä käyttänyt, tiedät että sen maku on myös paljon miedompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehnäjauho ja suolapähkinät eivät ole terveellisiä missään mielessä.
Maapähkinät ovat niin terveellisiä, että jopa suolapähkinät ovat pienissä määrin terveellisiä.
Vehnajauhosta voi leipoa itse kevyttä ja vähäsokerista pullaa (tai sämpylää, kakkua, keksejä), joka on edullista ja terveellinen valinta kahvileiväksi. Terveellisempää kuin kaupasta ostettu, kun vähentaa rasvaa ja sokeria.
Kaurahiutaleista voi tehdä kaurajauhoa itse. Tulee edulliseksi. Voi käyttää keks- ja piirakkataikinoissa.
Terveellistä kahvileipää on lähinnä pähkinä- ja porkkanakakku, ei mikään vehnäpulla.
Itse leivottu pulla on paljon terveellisempää kuin kaupan palmuöljyleuvonnaiset.
Toki porkkanakakkua voi leipoa itse, samoin pähkinäkakkua. Leivon molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhettu inkivääri 70 g 1,05 e
Kaneli 70 g 0,95 e
Ruusunmarjatee 0,85
Kanelissa on kumariinia joka on maksatoksista.
Kuinka monta grammaa saat sitä päivässä? Prismassa oli kuluttajatestinmukaan Ceylon-kanelia, joka ei ole maksatoksista.
Itse olen tehnyt puuroa varten fariinisokerista ja kanelista seoksen, jota laitan aamuisin 3 teelusikallista puuron päälle.
Mikset pysty syömään puuroa ilman sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisiä eivät ole:
Rypsiöljy, perunat, säilykkeet päivittäin käytettynä, siemenet, soijarouhe, halpaa tee - tutustu liikaan fluorinsaantiin
Virallisterveellisissä ruokasuostuksissa rypsiöljy, palkokasvit, keitinperunat, soijarouhe ja tee ovat terveellisiä valintoja.
Ainoastaan OSANA ruokavaliota joka sisältää mm paljon rasvaista kalaa. Ja halvin tee on aivan erilainen tuote kuin kalliimpi tee, mm fluorin ja raskasmetallien osalta. Perunat ovat ravinneköyhää höttöä.
Peruna on mainettaan parempi. Complete protein -ruokaa. Syökää kuorineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapähkinät ovat niin terveellisiä, että jopa suolapähkinät ovat pienissä määrin terveellisiä.
Vehnajauhosta voi leipoa itse kevyttä ja vähäsokerista pullaa (tai sämpylää, kakkua, keksejä), joka on edullista ja terveellinen valinta kahvileiväksi. Terveellisempää kuin kaupasta ostettu, kun vähentaa rasvaa ja sokeria.
Kaurahiutaleista voi tehdä kaurajauhoa itse. Tulee edulliseksi. Voi käyttää keks- ja piirakkataikinoissa.
Terveellistä kahvileipää on lähinnä pähkinä- ja porkkanakakku, ei mikään vehnäpulla.
Itse leivottu pulla on paljon terveellisempää kuin kaupan palmuöljyleuvonnaiset.
Toki porkkanakakkua
Pähkinäkakku on kaukana edullisesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisiä eivät ole:
Rypsiöljy, perunat, säilykkeet päivittäin käytettynä, siemenet, soijarouhe, halpaa tee - tutustu liikaan fluorinsaantiin
Virallisterveellisissä ruokasuostuksissa rypsiöljy, palkokasvit, keitinperunat, soijarouhe ja tee ovat terveellisiä valintoja.
Suositusruokahan on kaukana terveellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki porkkanakakkua
Terveellisempää kuin tupakka, mutta ei silti ns terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisiä eivät ole:
Ainoastaan OSANA ruokavaliota joka sisältää mm paljon rasvaista kalaa. Ja halvin tee on aivan erilainen tuote kuin kalliimpi tee, mm fluorin ja raskasmetallien osalta. Perunat ovat ravinneköyhää höttöä.
Peruna on mainettaan parempi. Complete protein -ruokaa. Syökää kuorineen.
Jos luotat perunaan proteiinin lähteenä niin:
Vierailija kirjoitti:
Listalla olevia tuotteita syömällä omega-rasvahappoja tasapaino muuttuu vaaralliseksi. Omega-3:sta et saa mistään riittävästi.
PSRypsiöljy EI OLE hyvä omega-3:n lähde.
Rypsiöljystä saa omega 3 -rasvahappoja.
Muita hyviä lähteitä: pellavarouhe tai pellavansiemenet (kaurapuuroon), chiansiemenet. Unohdin listasta. Ovat haploja. Tietysti myös saksanpähkinät.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listalla olevia tuotteita syömällä omega-rasvahappoja tasapaino muuttuu vaaralliseksi. Omega-3:sta et saa mistään riittävästi.
Rypsiöljystä saa omega 3 -rasvahappoja.
Muita hyviä lähteitä: pellavarouhe tai pellavansiemenet (kaurapuuroon), chiansiemenet. Unohdin listasta. Ovat haploja. Tietysti myös saksanpähkinät.
-ap
Halpoja :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Keiju (sydänmerkitty) rypsiöljy sisältää runsaasti omega-3:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydänmerkityt "tuotteet" ei ole ihmisen ravintoa. Se merkki ostetaan, sitä ei ansaita.
Ja kaikki margariinit on sopimattomia ihmisen elimistölle, oli "merkki" tai ei.
Tosi nuijaa. Pakkausten hinnoilla ei merkitystä. Yksikköhinta ja ravintosisältö ratkaisevat. Debiili?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydänmerkityt "tuotteet" ei ole ihmisen ravintoa. Se merkki ostetaan, sitä ei ansaita.
Ja kaikki margariinit on sopimattomia ihmisen elimistölle, oli "merkki" tai ei.
Margariineja kuitenkin suositellaan, ja voita kehotetaan välttämään.
Jos kaipaa eläintuotteita, kananmunat, maustamaton jogurtti, seiti, tonnikala, salaattijuusto ja tavallinen kermajuusto ovat monikäyttöisiä, edullisia ja melko terveellisiä valintoja.
En ymmärrä miten halpa tee eroaa kalliimmasta teestä fluoripitoisuudessa. Kyse on samasta kasvista. Tottakai kasvupaikka voi olla eri. Kuinka usein laatutarkastuksia tehdään? Ei kallis hinta välttämättä ole tae, että fluoripitoisuus olisi matalampi kuin halpisteessä.
Omassa suussani euron maksava (paketilta) Xtra- ja K-menu tee maistuu hyvältä, samoin kuin 20 euron tee. Todella monenlaisia teelaatuja olen juonut.
-ap
Soijajauhoa voi lisätä smoothieen lisäämään proteiinipitoisuutta. Soijajauhopussi maksaa 3 e. Maksaa paljon vähemmän kuin varsinainen proteiinijauhe.
Tokmannilla on myynnissä 50 mikrogramman D-vitamiinia 150 tabletin purkki yhdellä eurolla. Vitamiineja ei kannata ostaa apteekista, vaan markettien tarjouksista.
IS Extra-juttuna oli jonkun Jounin tai Raunon yllättävä havainto, kuinka laihtua edullisesti: söivät porkkanan aina ennen muuta ruokaa. Aivan sama, että oliko ateria kaikkien ravitsemustieteen rakennettu ateria vaiko mikropizza ja lasi maitoa. Se porkkana vei ruokahalua edullisemmin kuin Ozempic ja sai 15 kiloa putoamaan kolmessa kuukaudessa tuskitta.