IS: Helsingissä pääsee julkisella lääkärille huonoiten koko maassa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010906710.html?utm_medium=promobox…
Hienoa sote! Helsingistä vietiin muualla maahan tuhannen lääkärin vuosipalkan veroinen potti vuosittain. Nyt ei sitten itse päästä lääkäriin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisikaan olla syynä, en osaa yhtään arvata!
Kepun politiikka. Pääsee Pohjois-Karjalan mummot nyt nopiaan lääkäriin kun stadin lapset saa odottaa korvatulehduksissaan.
Muualta maasta ollaan ajamassa alas kaikki sairaalat ja terveyskeskukset. Siellä ovat kohta kaikki muutkin helsinkiläisten jatkona jonottamassa samoille lääkäreille. Onnea vaan helsinkiläiset.
Eihän nyt hesassa voida mitään maksuja periä koska tiedätte kyllä ketkä siellä asuvat ja se olisi ras istista.
30% asukkaista vieraskielisiä
ei vissiin vaikuta mitenkään...
Meidän järjestelmä on luotu meidän omalle väestömäärälle, ja kun siihen tulee hirveä määrä muuhanmaattajia, on ihan selvä, että se tukkeutuu.
Me olemme koko maailman sossu ja lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2022 alussa vieraskielisiä Helsingissä 17 % väkiluvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kepun politiikka. Pääsee Pohjois-Karjalan mummot nyt nopiaan lääkäriin kun stadin lapset saa odottaa korvatulehduksissaan.
stadin lapset on 17v ja karvaiset kämmenet.
Vierailija kirjoitti:
maakunnista voisi ainakin lopettaa koko julkisen terveydenhuollon. täysin turhaa verorahojen haaskausta. ei julkiselta saa edes aikaa. jos joku harva onnistuu ajan saamaan, niin pääsee vain jonottamaan. ainoa hoito, mitä julkiselta saa, on burana. sairaat ja vanhukset saavat jonottaa niin kauan, että parantuvat itsekseen tai kuolevat pois.
jos siellä hellsingissä on vielä huonompi julkinen terveydenhuolto kuin maakunnissa, niin sitten on jo tosi huono.
julkinen terveydenhuolto pitäisi lopettaa kokonaan, koska sieltä ei kukaan saa mitään hoitoa (paitsi buranareseptin)
Voisiko johtua siitä että maakunnissa asiakkailta laskutetaan lääkärikäynnit kun taas hesassa ilmaista. Ei kai tyhjästä palvelua voida nyhjäistä.
Ei pidä paikkaansa, joillain alueilla saa ajan melko nopeastikin.
Mutta tärkeintä on että meillä on ihanan vasemmistolaista!
Vierailija kirjoitti:
Mitä sotella on tämän kanssa tekemistä kun Helsinki isoon ääneen halusi olla siitä pois
Helsinki on oma alueensa, koska asukkaista on paljon enemmän kuin monella muulla sotealueella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla ne on helsinkiläisiä ja suomalaisia kuin muutkin.
Vaalityötäkö jo tehdään ?
Kivelän terveysasema toimii ainakin kuin unelma. Kiitos sinne!
M51, Meilahti
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maailman paras ilmainen twrveydenhuolto. Harmi vaan ettei se "paras" ole asiakkaan näkökulmasta kovinkaan kummoista.
On se vaan hassua kuinka saksankielisen Keski-Euroopan vakuutuspohjainen & oikeasti kilpailuttamiseen perustuva systeemi hakkaa meikäläisen arvauskeskusperseilyn mennen tullen.
Itselläni on Helsingistä kokemus, jossa olin kyhmyn löytämisen vuoksi jo viikossa jatkotutkimuksissa ja kuukaudessa aloitettiin syöpähoidot HUSin Syöpäkeskuksessa. Hoito oli hyvää ja koen kyllä saaneeni verorahoilleen rutkasti vastinetta.
Ei ne yksityiselläkään aina osaa. Työterveys yksityisellä. Kävin näyttämässä nopeasti kasvavaa luomea. Sanoi, että ei tarvi poistaa ei ole vaarallisen näköinen edes, mutta voi laittaa lähetteen julkiselle, jos minä oikeasti haluan, kun työterveys ei korvaa. Jalassani olikin sitten alkava melanooma ja julkisen puolen lääkäri tuumasi heti, että hyvä kun tulit, kyllä tämä näyttää erilaiselta kuin muut luomesi ja on hyvin musta ja kerta se on kasvanut niin nopeasti kuten sanoit. Jouduin siis vänkäämään tuon yksityisen lääkärin kanssa, kun piti minua vissiin luulosairaana.
Muistakaa: lääkärillä kuin lääkärillä ollessanne pitää puolianne. He eivät ole jumalia, jotka voivat kieltäytyä, jos asiakas oikeasti epäilee että jotain on vialla.
T. N. 35
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, ettei tulkkipulaa osata ratkaista käyttämällä vaikka ChatGPT:a lääkärin ja potilaan välisessä keskustelussa. Sehän kääntää tekstit tuosta noin vain nopeasti. Tietenkin vastaanottokäyntiin kuluu enemmän aikaa kun kolme ihmistä puhuu vaivan selvittämiseksi ja lääkärin diagnoosia selvitetään potilaalle tulkin välityksellä. ChatGPT:n avulla tehty selostus säilyy sentään potilaan puhelimella. Tuskinpa potilas voi ilmaiseksi kysellä tulkilta, että kuinka se lääkärin ohjeistus oikein menikään?
Kovin kummallista, aina olen viikossa päässyt ja siitä putkessa eteenpäin 1 - 2 viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on maailman paras ilmainen twrveydenhuolto. Harmi vaan ettei se "paras" ole asiakkaan näkökulmasta kovinkaan kummoista.
On se vaan hassua kuinka saksankielisen Keski-Euroopan vakuutuspohjainen & oikeasti kilpailuttamiseen perustuva systeemi hakkaa meikäläisen arvauskeskusperseilyn mennen tullen.
No, ei se meidänkään terveydenhuolto täysin ilmaista ole: me maksamme siitä verojen muodossa, mutta emme sitten pysty/saa käyttää näitä verorahoin maksettuja palveluita. Minä en edes muista, milloin olen julkisella päässyt lääkärin vastaanotolle, juurikin täällä pk-seudulla. Jos saan jonkin ajan, niin se on soittoaika. Toki olen onnellisessa asemassa koska voin käyttää työterveyspalveluita, mutta eiväthän nekään kata kaikkea. Olen asunut ulkomailla, ja omasta mielestäni asuinmaissani julkinen terveydenhuolto on pelannut paljon paremmin kuin Suomessa. Eniten on yllättänyt se tehokkuus: ei tuhlata aikaa siihen, että potilasta kierrätetään joko hoitajilla tai annetaan sata eri soittoaikaa, tai ei konsultoida ollenkaan, vaan asia hoidetaan kerralla kuntoon, ja samalla kertaa otetaan esim. kaikki eri verikokeet. Pystyin käymään vaikka joka vuosi tarkastuksessa (esim. tähystyksessä, joka sekin muuten hoidettiin nukutuksessa), kun taas Suomessa odotetaan siihen asti että paskannat tai oksennat verta, kunnes aletaan tutkimaan kunnolla. Siinä säästetään kaikkien aikaa ja yhteiskunnan resursseja, kun potilaan terveyttä aletaan hoitaa heti, ja tehdään myös ennakoivat toimenpiteet. Olin kesällä päivystyksessä ja se oli kyllä naurettavuuden huippu: olin siellä 7 tuntia, jonka aikana en päässyt tapaamaan lääkäriä. Sen sijaan kävin 3 eri hoitajalla, jolle piti selittää ihan samat jutut kuin edelliselle. En tajua, mikä järki tuossa on.
Näinhän se on, että Helsingissä ei pääse lääkäriin ja kun pääsee, siellä on joku kielitaidoton vänkkä, mikä ei osaa käyttää potilastietokantaa, eikä osaa tarkistaa mitään koneelta.
Tutkitusti Suomessa on EU:n huonoin ja kallein perusterveydenhuolto. Nyt pilataan myös toimiva erikoissairaanhoito "amerikan mallilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kepulla ei taida hesoissa olla paljon valtaa.
Miksi niitä potilaita ei voi ohjata niihin terveysasemiin missä ei ole ruuhkaa? Kyse on saman hyvinvointialueen sisällä olevista asemista ja samasta yhteisestä väestömäärästä.
maakunnista voisi ainakin lopettaa koko julkisen terveydenhuollon. täysin turhaa verorahojen haaskausta. ei julkiselta saa edes aikaa. jos joku harva onnistuu ajan saamaan, niin pääsee vain jonottamaan. ainoa hoito, mitä julkiselta saa, on burana. sairaat ja vanhukset saavat jonottaa niin kauan, että parantuvat itsekseen tai kuolevat pois.
jos siellä hellsingissä on vielä huonompi julkinen terveydenhuolto kuin maakunnissa, niin sitten on jo tosi huono.
julkinen terveydenhuolto pitäisi lopettaa kokonaan, koska sieltä ei kukaan saa mitään hoitoa (paitsi buranareseptin)