Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei voi sanoa Thaimaaseen vaan pitää sanoa Thaimaahan?

Vierailija
30.12.2024 |

Voisiko joku kertoa perustelun? Olen opetellut tuon oikeian muodon, mutta kielikorvani mukaan itse sanoisin Thaimaaseen. 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta ihmeellisestä syystä kun panet keväällä ennen Loimaaseen lähtöä perunat kasvamaan maaseen. Kun käyt Alankomaaseessa  matkallasi Thaimaaseesta  palatessasi, niin tule sitten uimaan Saimaaseen. Maasta poiketen Saimaa sattuu olemaan jostain syystä järvi!

Vierailija
42/45 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on äidinkielesi, jos "kielikorvasi" mukaan taivutat suomen kielen sanan "maa" muotoon "maaseen"? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ite ole ain sanonu taikkusse

.

Vierailija
44/45 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ihan miten haluat. Kaikki ymmärtää ja ne joita häiritsee tarvii oikean ongelman elämässään.

Vierailija
45/45 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten Ahvenanmaalle eikä Ahvenanmaahan? Siksikö, koska se ei ole oikea maa?

Ap on itse asiassa kielialalla, mutta jostain syystä on muutamia tällaisia juttuja, jotka on vaan opeteltava ja silti puheessani sorrun niitä käyttämään.

Suomen kieleen vain kuuluu tällainen vaihtelu, jolle ei välttämättä ole sen kummempaa selitystä kuin vakiintunut käytäntö. Samoin on vaikkapa Elimäki - Elimäelle, mutta Pukinmäki - Pukinmäkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi