Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nippelitiedosta kokonaisuuksien ajatteluun

Vierailija
30.12.2024 |

Olen yhä useammin jäänyt miettimään näitä aloituksia täällä. Toki jokaisella on pieniä mieltä askarruttavia asioita ja ongelmia, johin haluaa lisätietoja, neuvoja ja keskustelua. Ne ovat ihan ok, arkipäiväisyyksiin kuuluvia asioita.

Olen kuitenkin yhä enemmän hämmästynyt sekä keskustelusta täällä että ystäväpiirini ajatusten kehänkierrosta. Eli jankutetaan samaa pientä ympyrää, jossa syy-seuraus-suhteet eivät johda yhtään mihinkään. Toki minäkin tunnen muutamia henkilöitä jotka rypevät menneissä, ihmissuhteiden, omien valintojen, surun ja sattumusten aiheuttamissa traumoissa ja muissa tapahtumissa.

Mihin on kadonnut se taito asettaa itsensä hetkeksi ongelman yläpuolelle, katsoa mitä on ongelman ulkopuolella, elämä jatkuu, yksi lakkaa, uusi alkaa, elämän päättymätön kiertokulku. Mikä on se omaan napaan tuijottaminen, itsensä korottaminen ja kapea katsanto, joka on vallannut yhä useamman. Vain minä tiedän, vain minä haluan, vain minä sitä ja tätä.

Minä tavallaan olen astunut elämän virran yläpuolelle, näen tulevaa, menevää ja nyt tapahtuvaa, pienet ongelmat tulevat ja menevät, valintoja on tehtävä, mutta pitää ajatella asioita pitemmälle, ei pelkästään huomiseen... Olen jotenkin surullinen siitä, että ihmiskunta on jämähtänyt. Voivotellaan vastoinkäymisiä, suljetaan silmät tulevalta eikä nähdä mitä on tulossa, jotkut yrittävät selvittää tulevaisuutta ennustajien, tähtikarttojen ja näkijöiden avulla. Missä on oma ajattelu?

No, nyt tuli paatosta useamman kappaleen verran, jätetään tähän. Oletko sinä miettinyt suurempaa kokonaisuutta...

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnet liikaa vasemmistolaisia ja sama vitsaus näkyy täälläkin. Malliesimerkki: Hallitus tuhosi talouden kun romautti tuet -> romautti ostovoiman -> palveluyritykset joutuivat ongelmiin -> bkt laski. Mutta kun heille selittää että koko ketju perustuu velanottoon joka johtaa korkojen takia seuraavana vuonna suurempaan velanottoon ja jossain vaiheessa tulee kortin limiitti vastaan niin suututaan. Ei mene perille vaikka kuinka monta kertaa selittää tämän.

Vierailija
2/4 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnet liikaa vasemmistolaisia ja sama vitsaus näkyy täälläkin. Malliesimerkki: Hallitus tuhosi talouden kun romautti tuet -> romautti ostovoiman -> palveluyritykset joutuivat ongelmiin -> bkt laski. Mutta kun heille selittää että koko ketju perustuu velanottoon joka johtaa korkojen takia seuraavana vuonna suurempaan velanottoon ja jossain vaiheessa tulee kortin limiitti vastaan niin suututaan. Ei mene perille vaikka kuinka monta kertaa selittää tämän.

Raha, tuo maallinen huuhaa, jumalaista palvontaakin aiheuttava vaihdannan väline. Rahalla saa tyydytettyä fyysiset tarpeet, mutta miten henkinen hyvinvointi? Et saa rahalla älyä, oivalluskykyä tai henkistä voimavaraa. Esimerkkinä vähän huono, toki tälle maallistuneelle kansalle hyvin sopiva. On kuitenkin olemassa muutakin, jolla voi hallita elämäänsä, mieltänsä ja ajatuksiaan. Oivallus siitä, miksi olemme olemassa, miksi sota on yhtä välttämätön osa ihmisen ahneutta kuin rahanhimo, miksi tulevaisuutemme on aivojemme tuotos... Näitä on hyvä miettiä. Ymmärrän aloittajaa, mutta ainakaan minä en ole vasemmistolainen. Voit olla myös yksilöä korostava vaikka mietit suurempia kysymyksiä. Vasemmistolaisuus toimii enemmänkin yhteisön kehityksessä, olipa se reaalisosialismi, kansallissosialismi tai jokin muu. Sosialismin perusydin on kaikissa kriittinen suhtautuminen kapitalismiin. Siksi on vähän nurinkurista, että perussuomalaiset luetaan oikeistoon, kun päämääränä on sosialismi... Voi ressukoita kun eivät ole ymmärtäneet tätäkään, monen muun asian ohella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetettiin hankkimaan ns. 30 000 jalan näkemys, eli katsomaan isoa kuvaa. Näin siis 36 vuotta sitten, oppiainetta en enää muista. Oppikirja oli Kone Oy:n Vilkko Virkkalan tuolloin painotuore teos "Luova ongelmanratkaisu". 

Vierailija
4/4 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysinpäs ruokatunnilla lukemani ketjun. Jäin miettimään koko iltapäiväksi tätä ja kyllä, kokonaisuuksien miettiminen on tärkeämpää, mutta se liitetään yleensä johtajuuteen ja päätöksentekoon. Suurin osa ihmisistä tuijottaa kuitenkin yhä enemmän ja enemmän omaan itseensä, omiin asioihinsa ja omien ajatusten pyörittämiseen, rypemiseen itsesäälissä, onnen tunteessa, rakkaudessa, mielihyvässä.

Ei ole muotia miettiä suuria, vain omaa hyvää ja omaa hyvinvointia. Tai sitten omaa menneisyyttään ja omia kokemiaan vääryyksiä. Ei kehittävää eikä eteen päin vievää, valitettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän