IS: Suomalaiset syövät surutta ravintolisiä, jotka voivat aiheuttaa maksavaurion ja miestissit.
Ikävä totuus ravintolisistä
Ravintolisien väitetään kohentavan terveyttä ja antavan lisää energiaa arkeen. Niillä voi kuitenkin tutkitusti olla useita terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia. Yksi tyypillisimmistä on maksavaurio
Moni suomalainen napsii ravintolisiä täysin tietämättömänä siitä, että niissä voi piillä haitallisia sivuvaikutuksia. Esimerkiksi mieskunnon parantamiseen käytetty suosittu valmiste voi todellisuudessa kasvattaa miestissit.
Lisiä myydään mairittelevin lupauksin terveyshyödyistä, mutta mahdollisista haittavaikutuksia mainitaan ainakaan kovin näkyvästi vain harvoin.
EU-jäsenmaiden elintarviketurvallisuusvirastojen johtajat ovat julkaisseet luettelon 12 aineesta, joiden käyttö ravintolisissä halutaan kieltää tai rajoittaa mahdollisten terveysriskien vuoksi.
Fimean ylilääkäri kertoo IS:lle, millaisia terveyshaittoja suosittujen ravintolisien on havaittu aiheuttaneen. Lisäksi hän neuvoo, miten ravintolisiä käytetään turvallisesti.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Saamme niin paljon kaikenlaisia lisäaineita ihan ruuasta, joten ei sitä kuormaa kannata enää lisätä millään huuhaa-lisäainaille.
Lääkkeissä on tarkkaan tietty määrä tehoavaa ainetta. Jos syöt jotain luomukapseleita, sulla ei ole aavistustakaan minkälaisia pitoisuuksia niissä on. Useimmt tuodaan kaukaisista maista, joissa ei juuri ujostella esim.kasvimyrkkyjen käytössä, ja niitä on pakko käyttää, koska siellä pesii niin paljon syöpäläisiä.
Esim. elintarvikeliikkeissä myytävä kurkumajauhe on tarkastettu monessa tullissa. Lääkkeeksi netissä myytävä voi olla mitä tahansa. Vaikka värjättyä riisijauhetta.
Teoriassa kaikki tarvittavat aineet tulevat ruoan kautta, mutta se kyllä silloin vaatii että ruokavalio on monipuolinen. Eli on puoli kiloa kasviksia, jotka vaihtelevat, että tulee kaikki vitamiinit, kartenoidit ja antioksidantit. Pitää olla lihaa, kalaa ja kanaa. Tästä huolimatta esim. D-vitamiinia tulee helposti saaneeksi liian vähän, vaikka kerran viikossa lohta söisikin. Totuus on, että kovin monen ruokavalio ei ole noin monipuolinen. Tulee syötyä valmisruokaa tai vähintäänkin jotain puolivalmisteita. Pizzaa ja pastaa vetämällä ei noihin toivottuihin pitoisuuksiin päästä vitamiinien ja vastaavien osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hemoglobiini on 121 niin se on ihan oikeasti hyvä. Lukekaa vähemmän tätä palstaa ja uskokaa enemmän mitä neuvolassa neuvotaan
Älytöntä mennä tuommoisiin arvoihin syömään päälle vielä jotain rautavalmisteita. Se piristymisen tunne on plasebo, eli korvien välissä
Hemoglobiini oli silloin 16 vuotta sitten ennen ensimmäistä verenluovutusta 149. Se ei ole koskaan palannut tuohon. Voin silloin täydellisen hyvin. Voi jos olisin tajunnut mihin hyväntahtoisuuteni johtaa olisin ollut yhtä itsekäs kuin kaikki vtun muutkin tällä planeetalla.
Häh? 🙄
Älä jaksa leikkiä tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sain ihan kirjallisen kaavintamääräyksen tulehduksen vuoksi, joka meni itsestään ohi.
Jäljestäpäin kuulin, etten ollut edes ainoa raskaana ollut nainen, jolle tuo terveyskeskuksen lääkäri oli määräillyt kaavintoja. Enkä edes tehnyt hänestä valitusta, koska moni oli niitä tehnyt kuulemma jo ennen minua. Siellä se vaan sai jatkaa tuppukylän lääkärinä silti. Luotto meni kyllä ylipäätään lääkäreihin silloin, kun ihmisten hoito oli tällä tasolla.
Vaikka hoidon määräämistä kutsutaankin "määräämiseksi", voi hoidosta useimmiten kieltäytyä (jos et ole hullu ja vaaraksi yhteiskunnalle).
Itse lopetin lisäravinteet ja vitamiinit kun maksa-arvot huiteli yhtäkkiä satasissa. Säikäytti niin kovasti etten ikinä noihin koske. Kyseessä oli berberiini. Käytön kun lopetin niin laski arvotkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta verenluovutuksesta.
Siihen kyllä painostettiin kovasti ysärillä, kun muistan, kuinka itsekin harmittelin, etten päässyt luovuttamaan verta, kun olin alipainoinen. 50 kg oli ainakin silloin rajana. Sitä propagandaa täytyi olla yliopistolla, koska enhän minä tuohon aikaan mitään lehtiä joutanut lukemaan, tai uutisia katsomaan. En enää kuitenkaan muista mistä "sain" idean.
Mutta sen muistan, että yliopistolla kannustettiin myös kovasti munasolun luovutukseen. Onneksi en mennyt sinnekään saamattomuuttani. Kun luin Sofi Oksasen Koirapuisto-romaanin, niin selvisi kuinka rikollinen business sekin on.
Eli en yhtään ihmettele, että ihmiset kääntyy luontaisravinteiden ja jopa huuhaa-kauppiaiden puoleen, kun lääketiede on nykyään mitä on.
SPR ja viranomaiset käyttivät härskisti hyväkseen nuorten naisten idealismia. Käyttävät varmaan edelleen. Vauriot naisten terveyteen sitten järjestelmällisesti kielletään ja vähätellään pois. Naisilta menee luotto terveydenhuoltoon ja viranomaisiin eivätkä enää tee myöskään lapsia. Sitten ajatellaan, että ne on vain niin paljon somessa ettei jää aikaa lapsille tai ettei ne tee enää lapsia kun ei voi matkustaa ja syödä vihersmoothieita kahvilassa. VMP.
Vierailija kirjoitti:
Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.
Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.
Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse kokea paskoneensa terveytensä jos ongelmia tulee.
Kaikenlaisia "lääkäreitä" sitä onkin. Ettei vaan olisi valelääkäri? Aika perusteellisesti joutuu ottamaan itse selvää vaivoistaan ettei joudu jonkun epäpätevän puoskarin armoille.
Olen tyytyväinen, että lääketiede on kehittynyt. Muuten olisin jo kuollut. Samoin tyttäreni.
Mutta suhtaudun myös kriittisesti. En esimerkiksi halua syödä horminaalista ehkäisyä, vaikka sitä minulle tuputetaankin lääkärien toimesta. Syystä että sille ei ole lääketieteellistä perustetta. En tarvitse sitä mihinkään, voin käyttää kondomia ja elimistöni toimii ihan normaalisti ilman pillereitä. En siis ole sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus tosin yrittää kieltää kaiken mahdollisen, millä pystyy monopolisoimaan ihmisen terveyden ostopalveluksi. Eihän enää saa synnyttääkään ilman kansalliseen r aiskausohjelmaan osallistumista, kohta ei saa varmaan raskautuakaan
Totta, minulle kuiviin limakalvoihin gyne suositteli tyrniöljykapseleita syöpähoitojen jälkeen, mutta kielsi kertomasta nimeään kenellekään. Hän toimi lääketeollisuutta vastaan. En siis tarvinnutkaan mitään lääketehtaiden pimppisalvoja😏
Ne kapselit ovat auttaneet todella hyvin.
Rahalla kumminkin kapselit maksoit?
Mikset hakenut tyrnejäs luonnosta ja jauhanu niistä salvaa toosaas, jos kertan et halua kenenkään rahastavan lääkkeillä?
Lähimmät tyrnipensaat kasvavat n 600 km päässä kodistani, joten bensarahoihin ja ilmansaastumiseen menee motakertaa se tyrnikapselien hinta.
Kemiaa tuntevana olisin osannut salvaa tehdä, mutta jos ymmrräsit lukemasi, niin olen syönyt tyrniöljykapseleita, jotka vaikuttavat koko elimistön limakalvoihin, vaikka leikillisesti vertasin noihin rasvoihin, jotka eivät vaikuta koko kehoon. Tiedoksi vielä että ne kapselithan evät ole LÄÄKKEITÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hoidon määräämistä kutsutaankin "määräämiseksi", voi hoidosta useimmiten kieltäytyä (jos et ole hullu ja vaaraksi yhteiskunnalle).
Se onkin määräys niille niille potilasta hoitaville, ei itse potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.
Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.
Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse kokea paskoneensa terveytensä jos ongelmia tulee.
Kaikenlaisia "lääkäreitä" sitä onkin. Ettei vaan olisi valelääkäri? Ai
Lähes kaikki lääkärit ovat raudanpuute- ja kilpirauhasasioissa Suomessa tuollaisia. Olen niin väsynyt tähän pelleilyyn, että voisin mennä nukkumaan enkä enää ikinä herätä.
Minulla on normaalisti hemoglobiini ~150. Raskauden aikana se tippui nopeasti 114, eivätkä hoitajat meinanneet uskoa, että minua huimasi noin hyvillä hemoglobiiniarvioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamme niin paljon kaikenlaisia lisäaineita ihan ruuasta, joten ei sitä kuormaa kannata enää lisätä millään huuhaa-lisäainaille.
Lääkkeissä on tarkkaan tietty määrä tehoavaa ainetta. Jos syöt jotain luomukapseleita, sulla ei ole aavistustakaan minkälaisia pitoisuuksia niissä on. Useimmt tuodaan kaukaisista maista, joissa ei juuri ujostella esim.kasvimyrkkyjen käytössä, ja niitä on pakko käyttää, koska siellä pesii niin paljon syöpäläisiä.
Esim. elintarvikeliikkeissä myytävä kurkumajauhe on tarkastettu monessa tullissa. Lääkkeeksi netissä myytävä voi olla mitä tahansa. Vaikka värjättyä riisijauhetta.
Teoriassa kaikki tarvittavat aineet tulevat ruoan kautta, mutta se kyllä silloin vaatii että ruokavalio on monipuolinen. Eli on puoli kiloa kasviksia, jotka vaihtelevat, että tulee kaikki vitamiinit, kartenoidit ja antioksidantit. Pitä
Puoli kiloa on btw vanhaa tietoa. Nykyään suositus on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen tyytyväinen, että lääketiede on kehittynyt. Muuten olisin jo kuollut. Samoin tyttäreni.
Mutta suhtaudun myös kriittisesti. En esimerkiksi halua syödä horminaalista ehkäisyä, vaikka sitä minulle tuputetaankin lääkärien toimesta. Syystä että sille ei ole lääketieteellistä perustetta. En tarvitse sitä mihinkään, voin käyttää kondomia ja elimistöni toimii ihan normaalisti ilman pillereitä. En siis ole sairas.
Tämä sitten aivan vtun kaikessa terveyteen liittyvässä ja aivan vtun aina kun lääkäriä tarvitsee. Voivat miettiä miksi nuoret naiset päätyvät elämään elämänsä yksin töitä tehden ja matkustellen. Miksi miehet ovat baareissa ja tindereissä yksin. Tällaista se on, jonnin joutavaa vääntöä joka stanan asiassa. Parempi ettei tee lapsia ja elää elämänsä lennellen lentokoneella ympäriinsä syöden vihersmoothieita. Paskannetaan kaikki planeetan päälle splörts.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sitten aivan vtun kaikessa terveyteen liittyvässä ja aivan vtun aina kun lääkäriä tarvitsee. Voivat miettiä miksi nuoret naiset päätyvät elämään elämänsä yksin töitä tehden ja matkustellen. Miksi miehet ovat baareissa ja tindereissä yksin. Tällaista se on, jonnin joutavaa vääntöä joka stanan asiassa. Parempi ettei tee lapsia ja elää elämänsä lennellen lentokoneella ympäriinsä syöden vihersmoothieita. Paskannetaan kaikki
Täh? Mikä ton sun oksennukses sanoma oli?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on normaalisti hemoglobiini ~150. Raskauden aikana se tippui nopeasti 114, eivätkä hoitajat meinanneet uskoa, että minua huimasi noin hyvillä hemoglobiiniarvioilla.
Joo en ymmärrä mikä taikajuttu raskaus on naisille. Yhtäkkiä naisesta tulee täydellisen jaksava ja terve. Se imettää lapsen, tekee kotihommat ja tukee miehen uraa, toipuu synnytyksestä päivässä ja menee kokopäivätöihin heti kun sen voi tarhaan viedä hoitoon, kaikki täydellisen eläväisenä ja kauniina pyhänä äitinä. Hemoglobiini keikkuu pyörtymisen rajamailla, mutta pyhä äiti jaksaa, ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sitten aivan vtun kaikessa terveyteen liittyvässä ja aivan vtun aina kun lääkäriä tarvitsee. Voivat miettiä miksi nuoret naiset päätyvät elämään elämänsä yksin töitä tehden ja matkustellen. Miksi miehet ovat baareissa ja tindereissä yksin. Tällaista se on, jonnin joutavaa vääntöä joka stanan asiassa. Parempi ettei tee lapsia ja elää elämänsä lennellen lentokoneella ympäri
Sun äitis kärsi selvästi raudanpuutteesta raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseiset lisäravinteet ovat tehokkaita, koska niitä ollaan kieltämässä. Ikäviä kilpailijoita lääketeollisuudelle. Itse sain maksavaurion ihan tutkitusta ja testatusta lääkkeestä, niilläkin on ikäviä sivuvaikutuksia.
Ja mä sain maksavaurion ihan kaupassa myytävistä redbulleista. Maksa tervehtyi vuodessa pätevän lääkärin määräämillä lääkkeillä ja lopettamalla energiajuomien juominen kokonaan. Mitään muuta en muuttanut ruokavaliossani. En lopettanut edes suklaan syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseiset lisäravinteet ovat tehokkaita, koska niitä ollaan kieltämässä. Ikäviä kilpailijoita lääketeollisuudelle. Itse sain maksavaurion ihan tutkitusta ja testatusta lääkkeestä, niilläkin on ikäviä sivuvaikutuksia.
Ja mä sain maksavaurion ihan kaupassa myytävistä redbulleista. Maksa tervehtyi vuodessa pätevän lääkärin määräämillä lääkkeillä ja lopettamalla energiajuomien juominen kokonaan. Mitään muuta en muuttanut ruokavaliossani. En lopettanut edes suklaan syöntiä.
Ei stana. Kai nyt tyhmäkin tajuaa ettei energiajuomia pidä litkiä kuin vettä? Tollasiin apukoululaisiin sitten verrataan kaikkia muitakin ja evätään hoito. Ei stana!
Kauhulla katselen, kun eräs sukulaiseni heittää kourallisen lisäravinteita ja vitamiineja joka aamu suuhunsa, reseptilääkkeiden lisäksi.
Itselleni sydänlääkäri sanoi reseptiä kirjoittaessaan, että anna olla syömättä yhtään mitään muuta lisäravinnetta yms. D-vitamiinia saa syödä. Mutta en syö sitäkään, koska oleskelen paljon etelässä auringossa ja D-vitamiinitasoni on hyvä.
Tripulus terrsticles tjsp.