Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomalaiset syövät surutta ravintolisiä, jotka voivat aiheuttaa maksavaurion ja miestissit.

Vierailija
30.12.2024 |

Ikävä totuus ravintolisistä

Ravintolisien väitetään kohentavan terveyttä ja antavan lisää energiaa arkeen. Niillä voi kuitenkin tutkitusti olla useita terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia. Yksi tyypillisimmistä on maksavaurio

Moni suomalainen napsii ravintolisiä täysin tietämättömänä siitä, että niissä voi piillä haitallisia sivuvaikutuksia. Esimerkiksi mieskunnon parantamiseen käytetty suosittu valmiste voi todellisuudessa kasvattaa miestissit.

Lisiä myydään mairittelevin lupauksin terveyshyödyistä, mutta mahdollisista haittavaikutuksia mainitaan ainakaan kovin näkyvästi vain harvoin.

EU-jäsenmaiden elintarviketurvallisuusvirastojen johtajat ovat julkaisseet luettelon 12 aineesta, joiden käyttö ravintolisissä halutaan kieltää tai rajoittaa mahdollisten terveysriskien vuoksi.

Fimean ylilääkäri kertoo IS:lle, millaisia terveyshaittoja suosittujen ravintolisien on havaittu aiheuttaneen. Lisäksi hän neuvoo, miten ravintolisiä käytetään turvallisesti.

Kommentit (253)

Vierailija
121/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olen tiennyt tuon jo 30v.

20v sitten työkaveri hörppi koko talven echinaforce tippoja reippaasti, päätyi maksansiirtojonoon... 

Alkoa varmaan joi,,

itse käyttänyt 25 v echinaa, alat arvo 10. Ikä 49.

minä taas tulen kipeäksi tosta echina forsesta. Tulee korkea kuume ja rupean oksentelemaan. Ei ikinä enää

Vierailija
122/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porilainen saarenomistaja toimii esimerkkinä tässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne 12 lisäravinnetta joita aiotaan kieltää EU:ssa. Juttu ei kertonut joten piti guuglettaa.

Coumarin in plant preparations

Curcumin in Curcuma preparations

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

P-Synephine in Citrus preparations

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

(Ja, joo tiedän että niitä on oikeasti 13)

Toi melatoniini on hyvä poistaa. Lääkäri määräsi mulle, kun olin ongelmissa avioeron jälkeen, en saanut nukuttua huolten vuoksi. Oli mulle tosi pahasta, kun olin tokkurassa vielä päivälläkin töissä.

Vierailija
124/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"mua harmittaa, ettei raudanpuutteesta puhuttu mitään silloin kun olin 90-luvun lopussa raskaana. Vasta 20 vuotta myöhemmin selvisi, millä minäkin olisin saanut hirveät oireeni (mm. ainainen väsymys ja masennus) kuntoon, kun tytär kävi yksityisellä teettämässä testit raskautensa jälkeen. Lisärautaahan sille määrättiin, ja sai nopeasti arvonsa (ja elämänsä ja vartalonsa) kuntoon. Kuitenkin ramppasin koko ajan neuvolassa, kuten kaikki Suomen tuoreet äidit..."

No voi herttileidi sentään, kun 90 luvun alussa mulle määrättiin ihan varmuuden vuoksi äitiysneuvolassa rautaa, vaikka arvot olivat hyvät, koska neuvolan täti ei millään uskonut että raskaana olevalla voi olla ruokavalio kunnossa, eikä lisäaineita tarvita. 

Foolihappoa pitäisi syödä.

Vai, että foolihappoa. B12 vitamiinia saa ihan luonnostaan lihatuotteista 

Ehkä kannattaa kuitenkin näiden palstan lisäravinnegurujen sijaan syödä monipuolisesti ja unohtaa usein haitallisetkin neuvot 

Vierailija
125/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"mua harmittaa, ettei raudanpuutteesta puhuttu mitään silloin kun olin 90-luvun lopussa raskaana. Vasta 20 vuotta myöhemmin selvisi, millä minäkin olisin saanut hirveät oireeni (mm. ainainen väsymys ja masennus) kuntoon, kun tytär kävi yksityisellä teettämässä testit raskautensa jälkeen. Lisärautaahan sille määrättiin, ja sai nopeasti arvonsa (ja elämänsä ja vartalonsa) kuntoon. Kuitenkin ramppasin koko ajan neuvolassa, kuten kaikki Suomen tuoreet äidit..."

No voi herttileidi sentään, kun 90 luvun alussa mulle määrättiin ihan varmuuden vuoksi äitiysneuvolassa rautaa, vaikka arvot olivat hyvät, koska neuvolan täti ei millään uskonut että raskaana olevalla voi olla ruokavalio kunnossa, eikä lisäaineita tarvita. 

Foolihappoa pitäisi syödä.

Foolihappoa ei itse asiassa monen pitäisi syödä ollenkaan, se voi olla osalle haitallista eikä tuo hyötyjä, joita siitä väitetään saavan. Folaattia kannattaa syödä.

Vierailija
126/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä takapajulassa neuvolan täti ei tajunnut mistään mitään. Eikä lääkäri. Mulla on mun täysin terveestä aikuisesta lapsesta vielä tallella lääkärin kaavintamääräyskin. En todellakaan suostunut lopettamaan lastani.

Vierailija
127/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä takapajulassa neuvolan täti ei tajunnut mistään mitään. Eikä lääkäri. Mulla on mun täysin terveestä aikuisesta l

Kaavintamääräys?

Vierailija
128/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse hyväkuntoinen vai pullukka plösö vammaismopedilla? Aja sillä mopedilla rotkoon, pullukka.

Vierailija
129/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne 12 lisäravinnetta joita aiotaan kieltää EU:ssa. Juttu ei kertonut joten piti guuglettaa.

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

Toi melatoniini on hyvä poistaa. Lääkäri määräsi mulle, kun olin ongelmissa avioeron jälkeen, en saanut nukuttua huolten vuoks

Et sitten älynnyt pienentää annostusta?

Ihme va jakkeja tällä palstalla 

Vierailija
130/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

Andienkrassi / maca

Maca ei ole lisäravinne vaan ihan ravintona käytetty juurikasvi.

Länsimaissakin sitä kaupataan superfoodina, ei lisäravinteena.

Vierailija
131/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketeollisuus tosin yrittää kieltää kaiken mahdollisen, millä pystyy monopolisoimaan ihmisen terveyden ostopalveluksi. Eihän enää saa synnyttääkään ilman kansalliseen r aiskausohjelmaan osallistumista, kohta ei saa varmaan raskautuakaan 

Totta, minulle kuiviin limakalvoihin gyne suositteli tyrniöljykapseleita syöpähoitojen jälkeen, mutta kielsi kertomasta nimeään kenellekään. Hän toimi lääketeollisuutta vastaan. En siis tarvinnutkaan mitään lääketehtaiden pimppisalvoja😏

Ne kapselit ovat auttaneet todella hyvin.

Vierailija
132/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan lenkittää vauvaa kolme tuntia reippaalla lenkillä joten enköhän tee silti jotain oikein.

Vierailija
133/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

Andienkrassi / maca

Maca ei ole lisäravinne vaan ihan ra

Oli miten oli, mutta kieltoon sekin joutaa.

Vierailija
134/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

Toi melatoniini on hyvä poistaa. Lääkäri määräsi mulle, kun olin ongelmissa avioeron jälkeen, en saanut nukuttua huolten vuoks

Melatoniinia myydään kovaan hintaan apteekissa jatkossakin. Lisäravinnekielto vie vain melatoniinit ruokakaupoista.

Vierailija
135/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketeollisuus tosin yrittää kieltää kaiken mahdollisen, millä pystyy monopolisoimaan ihmisen terveyden ostopalveluksi. Eihän enää saa synnyttääkään ilman kansalliseen r aiskausohjelmaan osallistumista, kohta ei saa varmaan raskautuakaan 

Totta, minulle kuiviin limakalvoihin gyne suositteli tyrniöljykapseleita syöpähoitojen jälkeen, mutta kielsi kertomasta nimeään kenellekään. Hän toimi lääketeollisuutta vastaan. En siis tarvinnutkaan mitään lääketehtaiden pimppisalvoja😏

Ne kapselit ovat auttaneet todella hyvin.

Vaikka pimppisalvat kuulostavat niin lääh puuh🤤🤤

Vierailija
136/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalaa ferritiiniä hoidetaan käytännössä masennuslääkkeillä. 

Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.

Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.

Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse kokea paskoneensa terveytensä jos ongelmia tulee.

Mulla oli hb yli 140 ja varastorauta alle 30. Olen lukenut että elimistö voi jopa jotenkin kompensoida sitä alhaista varastorautaa pitämällä hb:a hyvänä (niin pitkään kuin mahdollista). Söin rautalisää, hb madaltui, varastorauta nousi, mikä tukee tätä teoriaa. Todellakin jos sun arvot huonot, syö vain sitä rautaa. Itselläni ferritiini kohosi nopeasti kuukausissa kymmeniä pykäliä.

Itselläni alhainen ferritiini lähti myös varmaankin siitä kun menetin paljon verta. Myös olen huomannut vuosien varrella, että jostain syystä kasvirauta ei mulla imeydy oikein, vaikka yleensähän siinä ei ole ongelmaa. Joudun ottamaan aika ajoin rautaa purkista.

Vierailija
137/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko naiset syödä noita ravintolisiä jos niillä tissit kasvaa? 😅

Jep, mikä ravintolisä? Vaimon puolesta kyselen.

Vierailija
138/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

Onko minun terveellisempää popsia unettomuuteen jotain riippuvuuttaa aiheuttavaa kallista unilääkettä Melatoniinin sijasta. Vai valvonkoa vain kaikki yöt?

Vierailija
139/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävin nuorempana usein terveyskaupoissa ja ostin kaikenlaista sontaa,  jotka kyllä yleensä jäivät nauttimatta. Miksi helkkarissa pitäisi esim. ulkomailta kerättyä ruohoa syödä terveydekseen. Niistäkin löytyi joskus salmonellaa.

Olen lopettanut noiden käytön jo aikaa sitten, se oli kain jonkinlaista nuoruuden höperyyttä.

Ongelma piilee mielestäni siinä että vaikka terveyskaupoissa on vaikka mitäkin outoa sontaa saatavilla niin on myös tärkeä asia vastustaa ns. "big pharma" monopolia - on olemassa ravintolisiä joita kielletään vain sen takia että lääketeollisuus pystyy säilyttämään monopolinsa. Kaikkea ei tarvitse "foliohattuilla", mutta eivät asiat ole aina niin mustavalkoisia. Asioita voi tarkastella kriittisesti.

Ehkä suurin evidenssi itselle on kuinka paljon lääkärit valehtelevat täällä pohjoismaissa kannabiksesta

Oot siis sitä mieltä, että kaikki, mitä ei tehdä ilmaisena hyväntekeväisyytenä, on vaan rahaa? Eli kun joku erehtyy pyytämään tekemästään työstä rahaa, se on vaan rahastusta?

Mielummin kannattaa laittaa rahansa tiskin alta myytävään kannabikseen, kuin että joku tutkisi aineen ja sen mahdolliset haitat, tekisi siitä tasalaatuisen valmisteen, jolloin tiedät  mitä purkissa saat? Kehtaisi pyytää tästä vielä rahaakin!

Rahalla voidaan myös arvioida, mitä asioita pidät tärkeänä. Mihin sinä olet valmis laittamaan rahaa?

Tottakai saa olla kriittinen...

Vierailija
140/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopan lihavin kansa ei ehkä välttämättä ravintolisiä tarvitse. Saavat tarpeeksi ravintoa muutenkin.

Kaikkihan emme ole lihavia, vaikka miehistä 75% onkin.

Hoikka nainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme