IS: Suomalaiset syövät surutta ravintolisiä, jotka voivat aiheuttaa maksavaurion ja miestissit.
Ikävä totuus ravintolisistä
Ravintolisien väitetään kohentavan terveyttä ja antavan lisää energiaa arkeen. Niillä voi kuitenkin tutkitusti olla useita terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia. Yksi tyypillisimmistä on maksavaurio
Moni suomalainen napsii ravintolisiä täysin tietämättömänä siitä, että niissä voi piillä haitallisia sivuvaikutuksia. Esimerkiksi mieskunnon parantamiseen käytetty suosittu valmiste voi todellisuudessa kasvattaa miestissit.
Lisiä myydään mairittelevin lupauksin terveyshyödyistä, mutta mahdollisista haittavaikutuksia mainitaan ainakaan kovin näkyvästi vain harvoin.
EU-jäsenmaiden elintarviketurvallisuusvirastojen johtajat ovat julkaisseet luettelon 12 aineesta, joiden käyttö ravintolisissä halutaan kieltää tai rajoittaa mahdollisten terveysriskien vuoksi.
Fimean ylilääkäri kertoo IS:lle, millaisia terveyshaittoja suosittujen ravintolisien on havaittu aiheuttaneen. Lisäksi hän neuvoo, miten ravintolisiä käytetään turvallisesti.
Kommentit (253)
Porilainen saarenomistaja toimii esimerkkinä tässä
Vierailija kirjoitti:
Ne 12 lisäravinnetta joita aiotaan kieltää EU:ssa. Juttu ei kertonut joten piti guuglettaa.
Coumarin in plant preparations
Curcumin in Curcuma preparations
Hypericum perforatum
Melaleuca essential oils
Melatonin
Piperine
P-Synephine in Citrus preparations
Tryptophan
Actaea racemose
Lepidium meyenii
Ocimum tenuiflorum
Tribulus terrestris
Withania somnifera.
(Ja, joo tiedän että niitä on oikeasti 13)
Toi melatoniini on hyvä poistaa. Lääkäri määräsi mulle, kun olin ongelmissa avioeron jälkeen, en saanut nukuttua huolten vuoksi. Oli mulle tosi pahasta, kun olin tokkurassa vielä päivälläkin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mua harmittaa, ettei raudanpuutteesta puhuttu mitään silloin kun olin 90-luvun lopussa raskaana. Vasta 20 vuotta myöhemmin selvisi, millä minäkin olisin saanut hirveät oireeni (mm. ainainen väsymys ja masennus) kuntoon, kun tytär kävi yksityisellä teettämässä testit raskautensa jälkeen. Lisärautaahan sille määrättiin, ja sai nopeasti arvonsa (ja elämänsä ja vartalonsa) kuntoon. Kuitenkin ramppasin koko ajan neuvolassa, kuten kaikki Suomen tuoreet äidit..."
No voi herttileidi sentään, kun 90 luvun alussa mulle määrättiin ihan varmuuden vuoksi äitiysneuvolassa rautaa, vaikka arvot olivat hyvät, koska neuvolan täti ei millään uskonut että raskaana olevalla voi olla ruokavalio kunnossa, eikä lisäaineita tarvita.
Foolihappoa pitäisi syödä.
Vai, että foolihappoa. B12 vitamiinia saa ihan luonnostaan lihatuotteista
Ehkä kannattaa kuitenkin näiden palstan lisäravinnegurujen sijaan syödä monipuolisesti ja unohtaa usein haitallisetkin neuvot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mua harmittaa, ettei raudanpuutteesta puhuttu mitään silloin kun olin 90-luvun lopussa raskaana. Vasta 20 vuotta myöhemmin selvisi, millä minäkin olisin saanut hirveät oireeni (mm. ainainen väsymys ja masennus) kuntoon, kun tytär kävi yksityisellä teettämässä testit raskautensa jälkeen. Lisärautaahan sille määrättiin, ja sai nopeasti arvonsa (ja elämänsä ja vartalonsa) kuntoon. Kuitenkin ramppasin koko ajan neuvolassa, kuten kaikki Suomen tuoreet äidit..."
No voi herttileidi sentään, kun 90 luvun alussa mulle määrättiin ihan varmuuden vuoksi äitiysneuvolassa rautaa, vaikka arvot olivat hyvät, koska neuvolan täti ei millään uskonut että raskaana olevalla voi olla ruokavalio kunnossa, eikä lisäaineita tarvita.
Foolihappoa pitäisi syödä.
Foolihappoa ei itse asiassa monen pitäisi syödä ollenkaan, se voi olla osalle haitallista eikä tuo hyötyjä, joita siitä väitetään saavan. Folaattia kannattaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä takapajulassa neuvolan täti ei tajunnut mistään mitään. Eikä lääkäri. Mulla on mun täysin terveestä aikuisesta lapsesta vielä tallella lääkärin kaavintamääräyskin. En todellakaan suostunut lopettamaan lastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä takapajulassa neuvolan täti ei tajunnut mistään mitään. Eikä lääkäri. Mulla on mun täysin terveestä aikuisesta l
Kaavintamääräys?
Oletko itse hyväkuntoinen vai pullukka plösö vammaismopedilla? Aja sillä mopedilla rotkoon, pullukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne 12 lisäravinnetta joita aiotaan kieltää EU:ssa. Juttu ei kertonut joten piti guuglettaa.
Hypericum perforatum
Melaleuca essential oils
Melatonin
Piperine
Tryptophan
Actaea racemose
Lepidium meyenii
Ocimum tenuiflorum
Tribulus terrestris
Withania somnifera.
Toi melatoniini on hyvä poistaa. Lääkäri määräsi mulle, kun olin ongelmissa avioeron jälkeen, en saanut nukuttua huolten vuoks
Et sitten älynnyt pienentää annostusta?
Ihme va jakkeja tällä palstalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypericum perforatum
Melaleuca essential oils
Melatonin
Piperine
Tryptophan
Actaea racemose
Lepidium meyenii
Ocimum tenuiflorum
Tribulus terrestris
Withania somnifera.
Andienkrassi / maca
Maca ei ole lisäravinne vaan ihan ravintona käytetty juurikasvi.
Länsimaissakin sitä kaupataan superfoodina, ei lisäravinteena.
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus tosin yrittää kieltää kaiken mahdollisen, millä pystyy monopolisoimaan ihmisen terveyden ostopalveluksi. Eihän enää saa synnyttääkään ilman kansalliseen r aiskausohjelmaan osallistumista, kohta ei saa varmaan raskautuakaan
Totta, minulle kuiviin limakalvoihin gyne suositteli tyrniöljykapseleita syöpähoitojen jälkeen, mutta kielsi kertomasta nimeään kenellekään. Hän toimi lääketeollisuutta vastaan. En siis tarvinnutkaan mitään lääketehtaiden pimppisalvoja😏
Ne kapselit ovat auttaneet todella hyvin.
Jaksan lenkittää vauvaa kolme tuntia reippaalla lenkillä joten enköhän tee silti jotain oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypericum perforatum
Melaleuca essential oils
Melatonin
Piperine
Tryptophan
Actaea racemose
Lepidium meyenii
Ocimum tenuiflorum
Tribulus terrestris
Withania somnifera.
Andienkrassi / maca
Maca ei ole lisäravinne vaan ihan ra
Oli miten oli, mutta kieltoon sekin joutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypericum perforatum
Melaleuca essential oils
Melatonin
Piperine
Tryptophan
Actaea racemose
Lepidium meyenii
Ocimum tenuiflorum
Tribulus terrestris
Withania somnifera.
Toi melatoniini on hyvä poistaa. Lääkäri määräsi mulle, kun olin ongelmissa avioeron jälkeen, en saanut nukuttua huolten vuoks
Melatoniinia myydään kovaan hintaan apteekissa jatkossakin. Lisäravinnekielto vie vain melatoniinit ruokakaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus tosin yrittää kieltää kaiken mahdollisen, millä pystyy monopolisoimaan ihmisen terveyden ostopalveluksi. Eihän enää saa synnyttääkään ilman kansalliseen r aiskausohjelmaan osallistumista, kohta ei saa varmaan raskautuakaan
Totta, minulle kuiviin limakalvoihin gyne suositteli tyrniöljykapseleita syöpähoitojen jälkeen, mutta kielsi kertomasta nimeään kenellekään. Hän toimi lääketeollisuutta vastaan. En siis tarvinnutkaan mitään lääketehtaiden pimppisalvoja😏
Ne kapselit ovat auttaneet todella hyvin.
Vaikka pimppisalvat kuulostavat niin lääh puuh🤤🤤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalaa ferritiiniä hoidetaan käytännössä masennuslääkkeillä.
Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.
Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.
Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesiliskon suolia sammakonkudulla. Ainakin voi ihan itse kokea paskoneensa terveytensä jos ongelmia tulee.
Mulla oli hb yli 140 ja varastorauta alle 30. Olen lukenut että elimistö voi jopa jotenkin kompensoida sitä alhaista varastorautaa pitämällä hb:a hyvänä (niin pitkään kuin mahdollista). Söin rautalisää, hb madaltui, varastorauta nousi, mikä tukee tätä teoriaa. Todellakin jos sun arvot huonot, syö vain sitä rautaa. Itselläni ferritiini kohosi nopeasti kuukausissa kymmeniä pykäliä.
Itselläni alhainen ferritiini lähti myös varmaankin siitä kun menetin paljon verta. Myös olen huomannut vuosien varrella, että jostain syystä kasvirauta ei mulla imeydy oikein, vaikka yleensähän siinä ei ole ongelmaa. Joudun ottamaan aika ajoin rautaa purkista.
Vierailija kirjoitti:
Voisko naiset syödä noita ravintolisiä jos niillä tissit kasvaa? 😅
Jep, mikä ravintolisä? Vaimon puolesta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Hypericum perforatum
Melaleuca essential oils
Melatonin
Piperine
Tryptophan
Actaea racemose
Lepidium meyenii
Ocimum tenuiflorum
Tribulus terrestris
Withania somnifera.
Onko minun terveellisempää popsia unettomuuteen jotain riippuvuuttaa aiheuttavaa kallista unilääkettä Melatoniinin sijasta. Vai valvonkoa vain kaikki yöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin nuorempana usein terveyskaupoissa ja ostin kaikenlaista sontaa, jotka kyllä yleensä jäivät nauttimatta. Miksi helkkarissa pitäisi esim. ulkomailta kerättyä ruohoa syödä terveydekseen. Niistäkin löytyi joskus salmonellaa.
Olen lopettanut noiden käytön jo aikaa sitten, se oli kain jonkinlaista nuoruuden höperyyttä.
Ongelma piilee mielestäni siinä että vaikka terveyskaupoissa on vaikka mitäkin outoa sontaa saatavilla niin on myös tärkeä asia vastustaa ns. "big pharma" monopolia - on olemassa ravintolisiä joita kielletään vain sen takia että lääketeollisuus pystyy säilyttämään monopolinsa. Kaikkea ei tarvitse "foliohattuilla", mutta eivät asiat ole aina niin mustavalkoisia. Asioita voi tarkastella kriittisesti.
Ehkä suurin evidenssi itselle on kuinka paljon lääkärit valehtelevat täällä pohjoismaissa kannabiksesta
Oot siis sitä mieltä, että kaikki, mitä ei tehdä ilmaisena hyväntekeväisyytenä, on vaan rahaa? Eli kun joku erehtyy pyytämään tekemästään työstä rahaa, se on vaan rahastusta?
Mielummin kannattaa laittaa rahansa tiskin alta myytävään kannabikseen, kuin että joku tutkisi aineen ja sen mahdolliset haitat, tekisi siitä tasalaatuisen valmisteen, jolloin tiedät mitä purkissa saat? Kehtaisi pyytää tästä vielä rahaakin!
Rahalla voidaan myös arvioida, mitä asioita pidät tärkeänä. Mihin sinä olet valmis laittamaan rahaa?
Tottakai saa olla kriittinen...
Vierailija kirjoitti:
Euroopan lihavin kansa ei ehkä välttämättä ravintolisiä tarvitse. Saavat tarpeeksi ravintoa muutenkin.
Kaikkihan emme ole lihavia, vaikka miehistä 75% onkin.
Hoikka nainen
minä taas tulen kipeäksi tosta echina forsesta. Tulee korkea kuume ja rupean oksentelemaan. Ei ikinä enää