Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomalaiset syövät surutta ravintolisiä, jotka voivat aiheuttaa maksavaurion ja miestissit.

Vierailija
30.12.2024 |

Ikävä totuus ravintolisistä

Ravintolisien väitetään kohentavan terveyttä ja antavan lisää energiaa arkeen. Niillä voi kuitenkin tutkitusti olla useita terveydelle haitallisia sivuvaikutuksia. Yksi tyypillisimmistä on maksavaurio

Moni suomalainen napsii ravintolisiä täysin tietämättömänä siitä, että niissä voi piillä haitallisia sivuvaikutuksia. Esimerkiksi mieskunnon parantamiseen käytetty suosittu valmiste voi todellisuudessa kasvattaa miestissit.

Lisiä myydään mairittelevin lupauksin terveyshyödyistä, mutta mahdollisista haittavaikutuksia mainitaan ainakaan kovin näkyvästi vain harvoin.

EU-jäsenmaiden elintarviketurvallisuusvirastojen johtajat ovat julkaisseet luettelon 12 aineesta, joiden käyttö ravintolisissä halutaan kieltää tai rajoittaa mahdollisten terveysriskien vuoksi.

Fimean ylilääkäri kertoo IS:lle, millaisia terveyshaittoja suosittujen ravintolisien on havaittu aiheuttaneen. Lisäksi hän neuvoo, miten ravintolisiä käytetään turvallisesti.

Kommentit (253)

Vierailija
101/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalaa ferritiiniä hoidetaan käytännössä masennuslääkkeillä. 

Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.

Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.

Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesili

Olen aina syönyt terveellisesti.

Ihmisillä on hyvin erilaisia käsitteitä mitä on terveellinen syöminen. 

Vierailija
102/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävin nuorempana usein terveyskaupoissa ja ostin kaikenlaista sontaa,  jotka kyllä yleensä jäivät nauttimatta. Miksi helkkarissa pitäisi esim. ulkomailta kerättyä ruohoa syödä terveydekseen. Niistäkin löytyi joskus salmonellaa.

Olen lopettanut noiden käytön jo aikaa sitten, se oli kain jonkinlaista nuoruuden höperyyttä.

Ongelma piilee mielestäni siinä että vaikka terveyskaupoissa on vaikka mitäkin outoa sontaa saatavilla niin on myös tärkeä asia vastustaa ns. "big pharma" monopolia - on olemassa ravintolisiä joita kielletään vain sen takia että lääketeollisuus pystyy säilyttämään monopolinsa. Kaikkea ei tarvitse "foliohattuilla", mutta eivät asiat ole aina niin mustavalkoisia. Asioita voi tarkastella kriittisesti.

Ehkä suurin evidenssi itselle on kuinka paljon lääkärit valehtelevat täällä pohjoismaissa kannabiksesta (ja sen hyödyistä). Täällä puolella maapalloa ajatellaan usein että se aiheuttaa automaattisesti psykoosin ihmiselle tai alkoholia vahvempaa addiktiota, joka on täyttä puppua. Ei edes haluta keskustella hyödyistä esimerkiksi Parkinson-potilaissa yms. Muualla maailmalla sen käyttö on ihan normaalia, ja jopa koirille annetaan rauhoittavaa THC:tä ahdistuksen hoitoon. Sen huomaa vasta ulkomailla reissatessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä: että oletetaan ylipainoisen kärsivän puutoksista. Oma kokemukseni on n se, että ylipainoinen saa suurella todennäköisyydellä kaikki ravinteet ja enemmänkin, koska on suuriruokainen ja syö paljon - kaikkea eli myös ravinnerikasta ruokaa.

Riippuu siitä mitä ylipainoinen syö

Vierailija
104/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestisseistä tuli heti mieleen se yksi mainos, joka pyörii monta kertaa illassa telkkarissa, missä jatkuvalla kuukausimaksulla saa mieskuntoa edistävää ravintolisää :DD

Vierailija
105/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen imettävä äiti ja syön lisärautaa, koska olen väsynyt ja se piristää. Väsymykseni taas johtuu matalasta varastoraudasta. Tiedän sen, koska terveyteni meni alamäkeen 16 vuotta sitten kun aloitin säännölliset verenluovutukset. Lopetin ne, mutta ferritiini on siitä lähtien pysynyt matalana.

Nyt en "saa" sitä nostaa, koska hemoglobiini on tällä hetkellä 121 ja se on kuulemma "hyvä". Olen sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan vuosien raudanpuutteen vuoksi ja nyt lääkäreiden mielestä minun pitäisi vain syödä ne kilpirauhaslääkkeet kiltisti ja jättää pois se lisärauta.

Kun kiinnostus ihmisten terveyttä kohtaan on tätä ymmärrän hyvin jos joku syö täydenkuun aikaan vesili

Et ole syönyt terveellisesti, jos on puutteita raudasta.

Vierailija
106/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä: että oletetaan ylipainoisen kärsivän puutoksista. Oma kokemukseni on n se, että ylipainoinen saa suurella todennäköisyydellä kaikki ravinteet ja enemmänkin, koska on suuriruokainen ja syö paljon - kaikkea eli myös ravinnerikasta ruokaa.

Ei riipu, mutta tälläkin palstalla kehutaan päivittäin kuinka se ja se vitamiini tai ravintolisä tai rautafuusio on ihan välttämätöntä. Ylipainoisilla ei kyllä ole mitään puutostauteja, vaikka olisivat yhden kuukauden kokonaan syömättä ei elimistö siitä häiriinny mihinkään suuntaan 

Vierailija
107/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miestisseistä tuli heti mieleen se yksi mainos, joka pyörii monta kertaa illassa telkkarissa, missä jatkuvalla kuukausimaksulla saa mieskuntoa edistävää ravintolisää :DD

Nämä on suurin kusetus ikinä, mutta ilmeisesti niihin joku haksahtaa. Kaikki testoa kohottavat ainesosat on Suomessa ehdottoman kiellettyjä. Sinkkiä nuo tabletit ovat, mutta törkeästi ylihinnoiteltuna ja trendikkäästi jotain testoboostina nimettyinä.

Vierailija
108/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä halusin lähteen kurkuman ja mustapippurin maksatoksisuudesta. 

Kurkuma on ollut kauttain tärkeä maustekasvi ja sitä löytyy jokaisesta kodista ja syödään ainakin curryn muodossa. Mustapippuri sisältää piperidiiniä puolestaan. 

Molempia on tutkittu mm. aineina, jotka vähentää tulehdustiloja. Piperiini auttaa kurkumiinin imeytymistä huomattavasti. Näissä tutkimuksissa ei muistaakseni mainittu maksatoksisuutta lainkaan. 

Lähteet ovat pilipali ja keksitään, sillä kotilääkintä syö lääketeollisuuden tuloja. Kurkumaa on yritetty jopa patentoida jenkeissä, minkä intialaiset kai torppasivat

Ymmärtäkää jo, että lääketeollisuus on paha, ja kirjaimellisesti r a i s k a a koko väestöä tällä hetkellä. Pilluun, kohtuun ja joka ikiseen muuhunkin elimeen.

Kyllä, 1-tyypin diabeetikkojen pitäisi lopettaa insuliiniannostuksensa heti, koska se on vain rahastusta! Lääketiede vain huijaa heitä, että he kuolisivat ilman lääkepistostaan. Jos he vain jättäisivät annoksensa väliin, tajuaisivat lopulta, että eivät he siihen kuolleetkaan vaan heitä on vain aivopesty koko ajan!

Vierailija
109/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheltä seuranneena: ei ylipaino takaa monipuolista syömistä. Kun ravinto koostuu limuista, sipseistä, patongeista, pitsasta, ranskalaisista, hampurilaisista ja suklaasta, niin todellakin voi olla tilanteessa, jossa ravinteita ei tule tarpeeksi.

Vierailija
110/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävin nuorempana usein terveyskaupoissa ja ostin kaikenlaista sontaa,  jotka kyllä yleensä jäivät nauttimatta. Miksi helkkarissa pitäisi esim. ulkomailta kerättyä ruohoa syödä terveydekseen. Niistäkin löytyi joskus salmonellaa.

Olen lopettanut noiden käytön jo aikaa sitten, se oli kain jonkinlaista nuoruuden höperyyttä.

Ongelma piilee mielestäni siinä että vaikka terveyskaupoissa on vaikka mitäkin outoa sontaa saatavilla niin on myös tärkeä asia vastustaa ns. "big pharma" monopolia - on olemassa ravintolisiä joita kielletään vain sen takia että lääketeollisuus pystyy säilyttämään monopolinsa. Kaikkea ei tarvitse "foliohattuilla", mutta eivät asiat ole aina niin mustavalkoisia. Asioita voi tarkastella kriittisesti.

Ehkä suurin evidenssi itselle on kuinka paljon lääkärit valehtelevat täällä pohjoismaissa kannabiksesta

Kyllä siitä varmasti tehtäisiin lääkeaineita, jos niiden hyödyt ylittäisivät haitat.

Vierailija
111/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mua harmittaa, ettei raudanpuutteesta puhuttu mitään silloin kun olin 90-luvun lopussa raskaana. Vasta 20 vuotta myöhemmin selvisi, millä minäkin olisin saanut hirveät oireeni (mm. ainainen väsymys ja masennus) kuntoon, kun tytär kävi yksityisellä teettämässä testit raskautensa jälkeen. Lisärautaahan sille määrättiin, ja sai nopeasti arvonsa (ja elämänsä ja vartalonsa) kuntoon. Kuitenkin ramppasin koko ajan neuvolassa, kuten kaikki Suomen tuoreet äidit...

Vierailija
112/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hemoglobiini on 121 niin se on ihan oikeasti hyvä. Lukekaa vähemmän tätä palstaa ja uskokaa enemmän mitä neuvolassa neuvotaan 

Älytöntä mennä tuommoisiin arvoihin syömään päälle vielä jotain rautavalmisteita. Se piristymisen tunne on plasebo, eli korvien välissä 

Vierailija
113/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 12 lisäravinnetta joita aiotaan kieltää EU:ssa. Juttu ei kertonut joten piti guuglettaa.

Coumarin in plant preparations

Curcumin in Curcuma preparations

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

P-Synephine in Citrus preparations

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

(Ja, joo tiedän että niitä on oikeasti 13)

Vierailija
114/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat lisäravinteet, joita nautin, on energiajuomissa, jotka koostuvat kofeiinista, tauriinista ja tietyistä B-vitamiineista. Juon energiajuomia siksi, että ne piristävät, en lisäravinteiden vuoksi.

Ihan niinku se ei olisi juuri lisäravinteiden takia että ne piristävät.

"Minäkin popsin lisäravinteita, sen takia että ne parantavat terveyttä, en lisäravinteiden vuoksi."

No, joka tapauksessa, kävin labratesteissä viime kesänä, ja maksa ja munuaiset olivat hyvässä kunnossa, joten en ole lainkaan huolestunut energiajuomien nauttimisesta.

Kannattaa käydä hammaslääkärissä myös, sinne se isoin vaurio varmaan tulee. Kofeiini voi myös alkaa aiheuttamaan närästystä.

Totta. Juon toki sokerittomia energiajuomia, mutta nämäkin kuluttavat hampaita, valitettavasti. Light-cokisten yms. hiilihapot ovat myös haitallisia hampaille. No, sokeri on tietysti kaikista pahin, ainakin minun kohdalla, mutta onneksi en syö juuri mitään makeaa.

Vierailija
115/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riipu, mutta tälläkin palstalla kehutaan päivittäin kuinka se ja se vitamiini tai ravintolisä tai rautafuusio on ihan välttämätöntä. Ylipainoisilla ei kyllä ole mitään puutostauteja, vaikka olisivat yhden kuukauden kokonaan syömättä ei elimistö siitä häiriinny mihinkään suuntaan 

Se puutos on siellä olemassa, kun ylipainoinen syö ravintoköyhää ruokaa, eikä katoa minnekään, jos hän on kuukauden syömättä. Puutostilat ovat usein pitkän ajan tulos. Poikkeuksiakin on, esim. Runsas verenvuoto voi aiheuttaa raudanpuutteen melko nopeastikin.

Vierailija
116/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävällinen vinkkini on, että älä hakeudu sote-alalle

Vierailija
117/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheltä seuranneena: ei ylipaino takaa monipuolista syömistä. Kun ravinto koostuu limuista, sipseistä, patongeista, pitsasta, ranskalaisista, hampurilaisista ja suklaasta, niin todellakin voi olla tilanteessa, jossa ravinteita ei tule tarpeeksi.

Nykyajan ravinto on köyhdytettyä. Pitää syödä villiriistaa tai jotain luonnonmarjoja, jos haluaa saada ravinnostaan tarvittavat ravinteet. Siksi ihmisillä on koko ajan nälkäkin, vaikka syövät paljon. Keho huutaa ravinteita.

Vierailija
118/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mua harmittaa, ettei raudanpuutteesta puhuttu mitään silloin kun olin 90-luvun lopussa raskaana. Vasta 20 vuotta myöhemmin selvisi, millä minäkin olisin saanut hirveät oireeni (mm. ainainen väsymys ja masennus) kuntoon, kun tytär kävi yksityisellä teettämässä testit raskautensa jälkeen. Lisärautaahan sille määrättiin, ja sai nopeasti arvonsa (ja elämänsä ja vartalonsa) kuntoon. Kuitenkin ramppasin koko ajan neuvolassa, kuten kaikki Suomen tuoreet äidit..."

No voi herttileidi sentään, kun 90 luvun alussa mulle määrättiin ihan varmuuden vuoksi äitiysneuvolassa rautaa, vaikka arvot olivat hyvät, koska neuvolan täti ei millään uskonut että raskaana olevalla voi olla ruokavalio kunnossa, eikä lisäaineita tarvita. 

Vierailija
119/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne 12 lisäravinnetta joita aiotaan kieltää EU:ssa. Juttu ei kertonut joten piti guuglettaa.

Coumarin in plant preparations

Curcumin in Curcuma preparations

Hypericum perforatum

Melaleuca essential oils

Melatonin

Piperine

P-Synephine in Citrus preparations

Tryptophan

Actaea racemose

Lepidium meyenii

Ocimum tenuiflorum

Tribulus terrestris

Withania somnifera.

(Ja, joo tiedän että niitä on oikeasti 13)

Andienkrassi / maca

Kaarnamyrttien eteeriset öljyt

Kumariini kasvivalmisteissa

Kurkumiini kurkumavalmisteissa

Mäkikuisma

Okarennokki

Piperiini

Pyhäbasilika / tulsi

Synefriini sitrusvalmisteissa

Tryptofaani

Tähkäkimikki

Rohtokoisio / ashwagandha

https://yle.fi/a/74-20104070

Vierailija
120/253 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mua harmittaa, ettei raudanpuutteesta puhuttu mitään silloin kun olin 90-luvun lopussa raskaana. Vasta 20 vuotta myöhemmin selvisi, millä minäkin olisin saanut hirveät oireeni (mm. ainainen väsymys ja masennus) kuntoon, kun tytär kävi yksityisellä teettämässä testit raskautensa jälkeen. Lisärautaahan sille määrättiin, ja sai nopeasti arvonsa (ja elämänsä ja vartalonsa) kuntoon. Kuitenkin ramppasin koko ajan neuvolassa, kuten kaikki Suomen tuoreet äidit..."

No voi herttileidi sentään, kun 90 luvun alussa mulle määrättiin ihan varmuuden vuoksi äitiysneuvolassa rautaa, vaikka arvot olivat hyvät, koska neuvolan täti ei millään uskonut että raskaana olevalla voi olla ruokavalio kunnossa, eikä lisäaineita tarvita. 

Foolihappoa pitäisi syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi