Mistä johtuu että nimenomaan himopyöräilevät ja hiihtävät miehet ovat niin raivostuttavia persoonia?
Tiedät ihmistyypin. Se "spandexpukuinen" keski-ikäinen mies joka "ojentaa" vastaantulijoita, haukkuu muita liikenteenkäyttäjiä kovaan ääneen ja päsmäroi aiheesta kuin aiheesta. Näiden insinööri-putkiaivojen empatiakyky ja keskustelutaidot ovat noin 2-vuotiaan tasolla.
Kysymys kuuluu, miksi he hurahtavat juuri pyöräilyyn ja hiihtoon äärimmäisine varusteluineen?
Kommentit (124)
Isäni ei uskoakseni napsahtele kanssakulkijoille, mutta olisi täysin piinaava parisuhdekumppani tai muukaan perheenjäsen.
Autismi (?) pitää hänet omassa kuplassaan ja ADHD (?) pakottaa liiikkumaan maanisesti. Pyöräilyn ja hiihdon lisäksi juoksee.
Ikinä ei ole rauhassa paikallaan ja viettää lomat yksin urheillen. Omiin harrastuksiin voi laittaa rahaa vaikka kuinka, mutta perhe ei saisi maksaa mitään. Ruokavalio ja sosiaaliset taidot tyyliä rahkapetri.
Joo, ei olla oltu samaa perhettä aikoihin.
Tykkäsin hiihtää silloin tällöin, mutta ei tuonne ladulle uskalla mennä kun porukka on niin kärttyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörää säilytetään kodin seinälle ripustettuna tai vähintäänkin parvekkeen seinälle ripustettuna muille näytille asetettuna että katsokaas mitä minä omistan ja mitä minä osaan, kiitää pitkin asfalttia perse töröllä.
No kun se on niin kallis, että heti pöllittäisiin...
Pyörästä tulee ikoni, joka on oma ja tehokkuuden symboli.
Vierailija kirjoitti:
Jos on käynyt intin ja sen jälkeen on tarvetta vielä hiihtää tai pyöräillä, niin kyllähän se kertoo mt-ongelmístạ.
Tapa itses autoileva läskijuntti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan läskimiehet taas julistaa "tietokonetuolinsa" syvennyksestä 😂
Se ettei raivoa spandexit päällä ei tarkoita, että olisi läski. On hivenen hintahtavaa miehen pukeutua spandexiehin. M
On enemmän kuin hintahtavaa tuo sun homofobia. Se, kuten on todistettu, viittaa omien halujen kieltämiseen.
Mä tykkään katsella hyvännäköisiä, hyväkuntoisia miehiä tiukoissa urheiluvaatteissa. Niin tykkäät sinäkin ja kiihotut katsomisesta.
N
Väärin. Homotovat ok, mutta nämä spandexpelletvähemmän on. Parveilevat yleensä koko tien leveydeltä.
Kaikki minkä tahansa asian fanaatikot ovat ärsyttäviä persoonia.
Kun pyöräily on sallittu jalkakäytävällä niin miksiVitussa pitää tehdä ajoradalle munamankeleiden invaasio joka peittää autoilijoiden koko kaistan pitkältä matkalta????
Vierailija kirjoitti:
Pyörää säilytetään kodin seinälle ripustettuna tai vähintäänkin parvekkeen seinälle ripustettuna muille näytille asetettuna että katsokaas mitä minä omistan ja mitä minä osaan, kiitää pitkin asfalttia perse töröllä.
Missä vaiheessa hyvästä fyysisestä kunnosta tuli läskille näppylänaamalle punainen vaate?
Voi olla totta että liian kiivastahtinen hiihto tai pyöräily sopii huonosti ns. kevyen liikenteen sekaan (ja heitä varten on maantienvarsi, kuntopyörä sekä kilpaladut). Mutta toisaalta kyllä rasittaa vähän sekin miten noita spandekseja vihataan niin paljon että normaali sääntöjä noudattava ja jalalnkulkijoille pysäyttävä työmatkapyöräilijäkin saa aina osansa etenkin autoilevien työtovereiden fillarivihasta. Itse olen tottunut kulkemaan sekä pyörällä, jalan, autolla ja moottoripyörällä niin että tähän mennessä tiedän jotain siitä mikä ketäkin ärsyttää.
Pyöräilijänä toki nopeuserot ovat ongelma. Isoin riski ei olekaan kevyenkapea spandex vaan nämä kokoperheen kopalliset sähköavusteiset pyörät, sellainen saattaa olla moottoripyörän levyinen ja pituinen, ja painoakin yhdistelmällä saattaa olla toistasataa kiloa kun tukevan kokoinen emäntä tai isäntä vie tuplavahinkoa tarhaan. Lisäksi se kiihtyy vähän yllättävän kovaa. MItään vahinkoa tai haittaa noiden kanssa ei toki ole tullut kuten ei spandeksienkaan, joten en kumpaakaan halua kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on riippuvuus. Se on kuin alkoholismi mutta urheilussa sitä ei pidetä sairautena. Jos jonkun on pakko juoda joka päivä alkoholia hänet viedään hoitoon. Jos jonkun on pakonomaisesti pyöräiltävä tai hiihdettävä joka päivä niin häntä ei hoideta mitenkään.
Valitettavasti ei viedä hoitoon, vaikka joisi joka päivä alkoholia. Olen juonut jokapäivä alkoholia 25 vuotta ja 15 vuotta olen oma-aloitteisesti yrittänyt päästä hoitoon, mutta se on todella vaikeaa. Jos hetkellisesti lopetamn juomisen niin alkaa nimenomaan pakonomainen kestävyysurheilulajien harrastaminen: kävely, juoksu, hiihto, pyöräily ja uinti. Ehkä niitten takia olen vielä hengissä. Pelkkä alkoholinkäyttö olisi ehkä eri asia. Makasin toissayön putkassa. Sydän hakkasin 120/min monta tuntia. Mietin, että mitä tämä tekee minulle kun sydän on niinkuin juoksisin kolme maratonia, mutta muu keho on kaikenaikaa paikoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei raivoa spandexit päällä ei tarkoita, että olisi läski. On hivenen hintahtavaa miehen pukeutua spandexiehin. M
On enemmän kuin hintahtavaa tuo sun homofobia. Se, kuten on todistettu, viittaa omien halujen kieltämiseen.
Mä tykkään katsella hyvännäköisiä, hyväkuntoisia miehiä tiukoissa urheiluvaatteissa. Niin tykkäät sinäkin ja kiihotut katsomisesta.
N
Väärin. Homotovat ok, mutta nämä spandexpelletvähemmän on. Parveilevat yleensä koko tien leveydeltä.
Ja se haittaa läskin persun elämää... miten? Et ehdi ennen iltaysiä sipsi- ja kaljakauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulle tällainen miespyöräilijä tuli kerran liikenteessä huutamaan. Olin ajanut autolla suojatien päälle osittain. Oli todella pelottava hetki, koska mies oli raivon vallassa. Tuosta on kohta 20 vuotta aikaa, mutta on jäänyt mieleen.
Myös hiihtoladulla on näitä kovakuntoisia miehiä, jotka huutavat.
Juoksijoissa en ole törmännyt näihin. Itse sekä hiihdän, pyöräilen että juoksen. Ilon kautta!
Oikeasti ajoit kolmion takaa eteen sivuille vilkuilematta. Fillaristin suttijarrutus säästi fyysiseltä loukkaantumiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kun pyöräily on sallittu jalkakäytävällä niin miksiVitussa pitää tehdä ajoradalle munamankeleiden invaasio joka peittää autoilijoiden koko kaistan pitkältä matkalta????
Läskin maalaisjuntin kiusaksi varmaan? Laihduta ja pyöräile ylikilot pois, ennenkin muutut täysin pyörätuolitapaukseksi.
Ei äitis ole aina sua hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis puhutko ap nyt maanteillä liikkuvista kuntopyöräilijöistä vai pyörällä matkustavista (siis samaan tapaan kuin joku siirtyy paikasta toiseen kävellen/autolla/joukkoliikenteelläkin)? Pyörällä matkustavien joukko on oikeasti tosi moninainen ja suuri osa vieläpä lapsia, ei noita sinun mainitsemiasi spandexmiehiä.
Itse sanoisin, että mikään ei ole raivostuttavampi ihmistyyppi kuin himoautoilija. Kukaan tai mikään ei saa viivästyttää matkantekoa edes muutamia sekunteja ja otetaan hirveitä riskejä. Eikä oteta tippaakaan huomioon, että itse ajetaan tonnien tappokonetta, joka saattaa muut vaaraan.
Kyllä oma stressitasoni laski ihan huomattavasti, kun siirryin autoilijasta pyöräilijäksi. Eipähän tarvitse risteyksiä lukuun ottamatta olla ikävien autoilijoiden kanssa enää tekemisissä.
On syytä erottaa keskiverto hiihtäjät, lenkkeilijät, uimarit, ratsastajat, salilla kävijät, pyöräilijät ja niin edelleen heistä, joille urheilusta tai harrastuksesta on tullut fyysinen ja/tai psyykkinen riippuvuus. Toisinaan siitä tulee myös teknisen pätemisen kohde, mikäli puhutaan varustelajeista. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvia eli tavallisia harrastelijoita on valtaosa lähes kaikkien lajien harrastajista. Jälkimmäiseen ryhmään, eli teknisiin hifistelijöihin, voi kuulua yhtä hyvin myös ei-niin-urheilullinen työmatkapyöräilijä, laskettelija, kulinaristi, veneilijä, hifi-tai viiniharrastaja, golfari tai lähes mikä harrastaja hyvänsä.
Täytyy myös huomioida, ettei pakkomielteisistä urheilijoista suurin osa raivoa muille, korkeintaan he ovat hankalia itseään kohtaan (suorittamisen pakko, kyvyttömyys rentoutua, kilpailunhalu). Ehkä ovat myös välillisesti hankalia lähipiirilleen siinä mielessä, että urheilu voi viedä huomattavan osan vapaa-ajasta (tätä ei toki moni edes laske miinukseksi parisuhteissa).
Ihminen on haastavaan urheilusuoritukseen keskittyessään ylivirittyneessä tilassa niin mentaalisesti kuin fyysisestikin ja silloin yllättävä häiriö voi tuottaa helpommin primitiivisenkin reaktion. Nämä lajit vain tulevat lähemmäksi muidenkin ihmisten arkista kokemusmaailmaa, koska niitä ei harrasteta yleisurheilu-ja jäähalleissa tai muuten suljetuilla areenoilla. Voidaan ajatella, että peliin keskittyvä futari tai lätkänpelaaja tuskin olisi yllättävän häiriön yllättäessä yhtään sen vähemmän voimallisesti reagoiva.
Ei jokainen "spandex" ole myöskään lajinsa suhteen pakkomielteinen himosuorittaja. Moni varustautuu lajiin sopivalla tavalla, vaikka ei omaisikaan siihen luonnotonta suhdetta. Sukkahousut nyt vain ovat toimivin housuasuste niin hiihdossa kuin matkapyöräilyssäkin, tämän huomaa useimmat, jotka käyvät säännöllisesti vaikkapa hiihtämässä.
Asian kommentoinnissa on varmasti toisinaan myös ripaus kateutta. Lajit, joiden suoritustaso menee täysin yli itselle realistiseksi määritellyn suorituskyvyn, leimataan ehkä helpommin järjettömiksi, kuten ultrajuoksu tai maantiepyöräilyn. Kun itse jaksetaan juosta 5-10km, tuntuu järjettömältä, että joku juoksee 50km. Ihminen ymmärtää helpommin sellaista, joka on lähellä hänen omaa kokemusmaailmaansa.
Ehkä voisikin sanoa, että annetaan kaikkien kukkien kukkia, mutta pyritään huomioimaan myös muut.
Kevytväylällä sallittu maksiminopeus on 15 km/h, jos siellä saa liikkua jalkaisin.
Joten tieliikennelain mukaisesti yli kolmeakymppiä, yli neljääkymppiä ajava pyöräilijä kuuluu ajoradalle.
Hänellä on yhtäläinen oikeus tiellä liikkumiseen kuin jalattomalla autopersullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on riippuvuus. Se on kuin alkoholismi mutta urheilussa sitä ei pidetä sairautena. Jos jonkun on pakko juoda joka päivä alkoholia hänet viedään hoitoon. Jos jonkun on pakonomaisesti pyöräiltävä tai hiihdettävä joka päivä niin häntä ei hoideta mitenkään.
Valitettavasti ei viedä hoitoon, vaikka joisi joka päivä alkoholia. Olen juonut jokapäivä alkoholia 25 vuotta ja 15 vuotta olen oma-aloitteisesti yrittänyt päästä hoitoon, mutta se on todella vaikeaa. Jos hetkellisesti lopetamn juomisen niin alkaa nimenomaan pakonomainen kestävyysurheilulajien harrastaminen: kävely, juoksu, hiihto, pyöräily ja uinti. Ehkä niitten takia olen vielä hengissä. Pelkkä alkoholinkäyttö olisi ehkä eri asia. Makasin toissayön putkassa. Sydän hakkasin 120/min monta tuntia. Mietin, että mitä tämä tekee minulle kun sydän on niinkuin juoksisin kolme maratonia, mutta muu keho on k
Millainen lapsuuskoti sinulla oli? Se trauma pitää saada hoitoon, jotta pääset irti addiktioista.
Oletko kysynyt kunnan päihdepalvelusta pääsyä pidempään hoitoon?
Oletko käynyt AA:ssa?
Youtubessa on hyvä ex-alkoholistin / traumahoitajan kanava Filius & Fila. Suosittelen.
Kaikkea hyvää sinulle <3
Taas joku lyllerö saanut kolhun egoon kun on pyöräilijä varoittanut selän takaa.
Ettei olis sulkijalihaskin pettänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N
Ja se haittaa läskin persun elämää... miten? Et ehdi ennen iltaysiä sipsi- ja kaljakauppaan?
Älä nyt saatana rupea minua vasemmistolaista persuksi haukkumaan.
Ja siis olen nainen, ja eri jolle vastasit.