Evakuointikuljetukseen ei saa ottaa lemmikkieläimiä
Tiedoksi eläinten omistajille: Evakuointikuljetuksiin ei saa ottaa lemmikkieläimiä. Valmistautukaa siis kulkemaan omalla autolla tai järjestämään itsellenne ja lemmikillenne jokin muu kyyti.
Itse olen autoton lemmikkien omistaja, eli tämä pulma koskee minuakin.
Kommentit (258)
Onko kellään tietoa evakuointi suunnitelmasta alueellisesti? Asun Etelä-Karjalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien omistajien kannattaa liittoutua ja miettiä vaihtoehtoinen kyyti sekä majoitus. Itse en onneksi asu sellaisessa paikassa, josta pitäisi lähteä mihinkään. Ja majoitusta jos tarvitaan, otan lemmikinomistajat ensin lemmikeineen.
Ei sitä saa itse päättää, ketä majoittaa. Viranomaiset päättävät.
Mutta voin päättää miten kohtelen majoittujia.
Vierailija kirjoitti:
Koirat ja kissat möhnäytetään pajavasaralla tiukan paikan tullen. Tv. eräjorkki
Sut möhnäytetään kyllä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien omistajien kannattaa liittoutua ja miettiä vaihtoehtoinen kyyti sekä majoitus. Itse en onneksi asu sellaisessa paikassa, josta pitäisi lähteä mihinkään. Ja majoitusta jos tarvitaan, otan lemmikinomistajat ensin lemmikeineen.
Mä asun ihan itärajan vieressä, tässä pitää kai ihan tosissaan alkaa miettimään toistaako historia taas itseään. Mun isoisän perheen piti lähteä Kannakselta ja jättää koti sinne. Kamala ajatus.
Kyllä pitää miettiä miten ehdit alta pois vaikka parin tunnin varoitusajalla. Pidä tankki täynnä ja yhteen rinkkaan kaikki mukaan otettava henkilöpaperit, vaatteet yms. Ja jos on lemmikkejä niin kaikki rokotukset ja eläinpassi jos tulee pitempi evakkomatka.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinut evakuoidaan, ota lemmikki mukaan. Häiriö- ja poikkeustilanteissa pelastusviranomaiset
voivat myös evakuoida väestöä paikallisesti tai laajemmin. Tällöin lemmikit otetaan mukaan, eikä niitä tule päästää vapaaksi luontoon tai jättää kotiin.https://pelastustoimi.fi/documents/25266713/32283829/SM_Ohje_lemmikkien…
Lemmikkien mukaan ottaminen koskee omalla autolla kulkevia. Yhteiskunnan järjestämiin evakuointikuljetuksiin eläimiä ei saa ottaa.
"Ihmiset ovat joutuneet tekemään raskaita päätöksiä jo ennen bussiin astumista. Omaan autoon lemmikin voi ottaa mukaan, mutta busseihin pääsevät vain ihmiset.
Bussikyytiä tarvitsevalla omistajalla on kaksi vaihtoehtoa: jäädä huolehtimaan eläimistä omalla vastuullaan tai lopettaa ne inhimillisellä tavalla, sanoo Avin Wiikinkoski.
Vakava päätös on edessä myös maatiloilla, sillä tuotantoeläimiä ei siirretä."
Mitä ihmettä, eikö paikallisväestö olekaan pahan NATOn ikeestä vapauttajaa vastassa kukkasin ja hurraahuudoin?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on kaksi autoa. Toisen voin antaa jonkun lemmikillisen perheen käyttöön. Ilman koiria en lähde minäkään.
Toivottavasti ette omista citymaastureita. Puolustusvoimilla on oikeus ottaa haltuunsa siviilien maasturit ja citymaasturit tarvittaessa.
Ei saanut ottaa viime sotienkaan evakuoinneissa. Siinä moni sydän särkyi. Kuten Yrjö Jylhän Tuomittu talo -runon eräässä säkeessä:
Autio talo, hyjätty talo. Ikkunoista on sammunut valo. Ovet on auki liesi on jäässä, ammuttu koira porraspäässä.
(kokoelmasta Kiirastuli 1941)
Toivottavasti ei koskaan jouduta tähän enää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä saa itse päättää, ketä majoittaa. Viranomaiset päättävät.
Eiköhän viranomaiset ensisijaisesti järjestää majoituksen kouluihin tms. kuntien tai valtion omistamiin tiloihin. Yksityiskotiini otan ketä haluan ja valitsen tietenkin niitä, jotka lemmikin kanssa eivät pääse viranomaisten järjestämiin kohteisiin. Väitänpä vielä, että ne viranomaiset eivät käy hankaloittamaan asioita, päinvastoin. Heidän ja minun intresseissä on majoittaa mahdollisimman paljon väkeä lämpimään. Ja mulla on puulämmitteistä tilaa monelle.
Olet väärässä. Toisen maailmansodan aikanakin viranomaiset pakottivat ihmiset ottamaan evakoita kotiinsa. Ei tulijoita saanut itse valita.
"Digi- ja väestötietovirasto voi selvittää valmiuslain turvin, minkä verran asukkaita kussakin asunnossa on. Isojen asuntojen omistajia voitaisiin velvoittaa sijoittamaan tulijoita osaan huoneista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli persuja ei oteta kyytiin
persupersupersu, jos tulee sota niin sinunlaisistasi hankkiudutaan eroon, siitä voit olla täysin varma. Ellet älyä häipyä itse maasta niin saat kyydin johon ei halukkuutta kysellä, liian moni on kurkkuaan myöten täynnä pjauhamistanne.
Persulla meni taas ihon alle.
Sotameuhkaajat taas vauhdissa. Ja kyllä, tiesin ettei lemmikkejä saa ottaa kuljetukseen, tai esim väestönsuojaankaan.
En lähde mihinkään evakuointikuljetukseen, jossa on Halla-ahon & Purran koplaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun sulle kelpaa nist ien pitbullit. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on kaksi autoa. Toisen voin antaa jonkun lemmikillisen perheen käyttöön. Ilman koiria en lähde minäkään.
Toivottavasti ette omista citymaastureita. Puolustusvoimilla on oikeus ottaa haltuunsa siviilien maasturit ja citymaasturit tarvittaessa.
Tarvittaessa puolustusvoimilla on oikeus ottaa haltuunsa ihan mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinut evakuoidaan, ota lemmikki mukaan. Häiriö- ja poikkeustilanteissa pelastusviranomaiset
voivat myös evakuoida väestöä paikallisesti tai laajemmin. Tällöin lemmikit otetaan mukaan, eikä niitä tule päästää vapaaksi luontoon tai jättää kotiin.https://pelastustoimi.fi/documents/25266713/32283829/SM_Ohje_lemmikkien…
Lemmikkien mukaan ottaminen koskee omalla autolla kulkevia. Yhteiskunnan järjestämiin evakuointikuljetuksiin eläimiä ei saa ottaa.
"Ihmiset ovat joutuneet tekemään raskaita päätöksiä jo ennen bussiin astumista. Omaan autoon lemmikin voi ottaa mukaan, mutta busseihin pääsevät vain ihmiset.
Bussikyytiä tarvitse
Pelastustoimen ohje on sisäministeriön ohje ja lemmikit otetaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ihmiset kenelle oma koira on tärkeämpi pelastaa kuin vieras lapsi jos vain jommankumman ehtii pelastaa?
Sellainen ihminen tulee lopettaa.
"Kymmeniätuhansia siviiliajoneuvoja on sijoitettujen ajoneuvojen listalla, kertoo Pääesikunnan operatiivisella osastolla työskentelevä kapteeni Jani Nevalainen.
Puolustusvoimilla on tietojärjestelmä, johon haetaan puolustusvoimille soveltuvia ajoneuvoja Trafin tietokannasta ennalta määrätyillä hakuehdoilla. Puolustusvoimien järjestelmässä henkilöt valikoivat vielä erikseen soveltuvat autot.
Ajoneuvoja rajataan vuosimallin, merkin ja mallin mukaan. Ikärajauksena on 4-5 vuotta tai sitä nuoremmat ajoneuvot, eli kyseessä on varsin uudet ajoneuvot. Listalle valitaan yleisten merkkien yleisiä automalleja, joihin löytyy hyvin varaosia, jotta huolto- ja kunnossapito on edullista ja helppoa.
Henkilöautoista listoille etsitään paketti-, maasto- ja lava-autoja. Neliveto on myös plussaa armeijan käytölle.
Vierailija kirjoitti:
En lähde mihinkään evakuointikuljetukseen, jossa on Halla-ahon & Purran koplaa mukana.
Siinä vaiheessa kun kuulet mitä rajaseudun naisille olisi tehty Imatralla ja muilla rajanpinnan paikkakunnilla, lähtisit mihin hyvänsä kyytiin pakoon päästäksesi ellet ole suisidaalinen ja halua pyssynpiipulla rikottua anusta ja peräsuolta ennen kuin sinut lopetettaisiin kuin eläin.
Jos PK-seutu pitäisi evakuoida niin bussit ja junat riittäisivät aika harvalle.