Hyvin muistisairaan ihmisen vieminen teatteriin
Kommentit (44)
Sanot että justhan te kävitte siellä viimeviikolla.
Pyydä joku naapuri käymään lausumaan runoja hänelle.
Johonkin harrastajateatteriesitykseen voi mennä. Siellä ei muutenkaan ole niin nokonuukaa muukaan. Voi lähteä kesken pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Älä vie. Ellei ymmärrä siitä jotain ja nauti. Komediateatteriin? Draama ei ole kiva. Missä paikassa voi olla rennommin. Onko tauko ja leivos. Olotila pitää huomioida, osa voi olla liian väsyneitä viralliseen paikkaan. Vaikka voihan se virkistää, että käy jossain. Missä tykkäsi käydä ennen. Viihtyikö vapaammin vai virallisissa paikoissa.
Mitä sönkötystä tämäkin taas on?
Joku musiikkitetteri tai musikaali voi mennä. Musiikki stimuloi alkukantaisempia aivojen osia kuin puhdas keskusteluteatteri
Muistisairaat yleisesti pitävät rutiineista ja tutuista pakoista. Uudet paikat voivat laukaista sekavuustilan, josta palautuminen on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä vaihe ap:lle on "hyvin" muistisairas, mutta mun äiti on testien mukaan edennyt niin pitkälle että on siirtynyt kotihoidon piiriin, mutta ei tarvitse sitä vielä. Käytännössä tarkoittaa, ettei mene enää kerran vuodessa testeihin siellä ekassa paikassa. Nauttii teatterista, kokkaa, huolehtii omasta hygieniasta, jumppaa jne. Riippuu ihmisestä siis mutta mun äidin kanssa me vaan mennään yhdessä viemään takit jne. Eli paperilla on vähän eri kuin käytännössä. Mutta jos on jo ihan taju veks niin ei varmaankaan kannata viedä.
Kyseessä on sen verran muistisairas henkilö, että ei muista omaa nimeään tai missä on. On kuitenkin useasti puhunut että teatteriin olisi kiva päästä.
ap
Kokeile ihmeessä. Buukkaa paikat lähimpänä ovia takarivissä. Jos tulee tilanne niin lähdette pois. Ei siinä sen kummempaa. Aika kummallisia kommentteja täällä. Jos hän saa nautintoa edes hetken jostain asiasta niin kai se on sen arvoista vaikka täällä moni ei selkeästi halua sitä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä vaihe ap:lle on "hyvin" muistisairas, mutta mun äiti on testien mukaan edennyt niin pitkälle että on siirtynyt kotihoidon piiriin, mutta ei tarvitse sitä vielä. Käytännössä tarkoittaa, ettei mene enää kerran vuodessa testeihin siellä ekassa paikassa. Nauttii teatterista, kokkaa, huolehtii omasta hygieniasta, jumppaa jne. Riippuu ihmisestä siis mutta mun äidin kanssa me vaan mennään yhdessä viemään takit jne. Eli paperilla on vähän eri kuin käytännössä. Mutta jos on jo ihan taju veks niin ei varmaankaan kannata viedä.
Kyseessä on sen verran muistisairas henkilö, että ei muista omaa nimeään tai missä on. On kuitenkin useasti puhunut että teatteriin olisi kiva päästä.
ap
Silti, häiriöksi muille.
Jos muistisairaus on vielä lievä, onnistuu hyvin. Jos on keskivaikea tai vaikea, ei onnistu lainkaan, koska ihminen ei ymmärrä missä on ja ei välttämättä pysy paikoillaan ja voi tehdä ihan mitä hyvänsä.
"Hyvin muistisairas" ihminen tarvitsee rutiineja ja tuttuja paikkoja. Pimeä teatteri, unohtaa missä on, saa paniikkikohtauksen ja päättää lähteä kotiin. Koko rivi ihmisiä häiriintyy. Ei ole hyvää hoitoa eikä hyvää muiden huomioista tuollainen.
t: "hyvin muistisairaan" edunvalvoja
Vierailija kirjoitti:
"Hyvin muistisairas" ihminen tarvitsee rutiineja ja tuttuja paikkoja. Pimeä teatteri, unohtaa missä on, saa paniikkikohtauksen ja päättää lähteä kotiin. Koko rivi ihmisiä häiriintyy. Ei ole hyvää hoitoa eikä hyvää muiden huomioista tuollainen.
t: "hyvin muistisairaan" edunvalvoja
Ei kaikilla ole tällaista. Mun kaverin mummo meni vaan ajassa taaksepäin ja luuli olevansa nuori tyttönen. Ei hän huutanut jne. Muuten edes kokeneet ihmiset täällä ei tajua että riippuu ihmisestä? Mikään rivi ei häiriinny kun lähtee vaan takavasemmalle Jos ei ole huutajatyyppi jne. Käytkö ap muissa jutuissa hänen kanssaan vai olisiko tämä eka retki jonnekin?
Riippuu siitä, mitä oireita hänellä muistin heikentymisen lisäksi on. Jos on merkittäviä psykiatrisia liitännäisoireita kuten huutelua tai aggressiivisuutta, ei tietenkään ole järkevää mennä teatteriin. Jos on hiljainen ja asiallinen, vain muistamaton ihminen, voi teatterissa käynti onnistua aivan hyvin ja ollakin mukava kokemus.
Hoivakodissa oli omalla vanhemmillani musiikkiesitys. Yksi mummo alkoi kesken esityksen huutamaan apua. Hoitaja vei pois. Oma vanhempani nukahti tuoliin.
Mitä meinasit tehdä, kun vessahätä iskee? Osaatko vaihtaa vaipat?
Ei kyllä tulisi mieleenkään viedä. Sukulainen on muistisairauden kanssa siinä vaiheessa, että ei tunnista läheisiään. Tuollainen ympäristö, ei tuttu ja turvallinen saattaa laukaista pelottavia olotiloja sairaassa ihmisessä.
Reunapaikat, että pääsette pois tarvittaessa. Ota myös toinen toimintakykyinen kaveri mukaan. Jos ylläreitä tulee, pääsette helpommin pois.
kyllä tähän maailmaan kaikki ihmiset mahtuu. Pienisieluisia ja elämänkokemuksettomia on noi ikåvien puhujat. Jos ei kestä elämää ja erilaisia ihmisiä, ehkä heidän pitäisi pysyå kotona.
hieno juttu kun viet!
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon piiriin siirtymiseen on ehkä vaikuttanut enemmän joku muu seikka kuin muistisairaus. Yleensä kotihoidon piiriin ei noilla kriteereillä pääse vaan vasta sitten, kun ei muista syödä, peseytyä eikä ensinkään ottaa lääkkeitä. On toki hyvinkin erilaisia potilaita. Jos on voimiensa päivinä ollut innokas teatterin harrastaja ja käyttäytyy kunnolla kaikissa tilanteissa, voi teatterikäynti onnistua. Sitten on niitä joita ei voi laittaa katsomaan edes nykyaikaista isoruutuista televisiota vaan katsotaan vanhoja mustavalkoisia filmejä, jotka erottuvat selvästi todellisuudesta.
Hoitopaikan henkilökunta voi olla hätää kärsimässä sen teatterireissun jälkeen. Kun dementia on jo noin pitkällä, että ei tiedä nimeään eikä paikkaa, tulee olemaan kovin sekaisin teatterireissun jälkeen. Meillä mummo oli vielä kotona, kun käytiin illalla erään sukulaisen syntymäpäivillä. Hän oli eksyksissä vielä seuraavana päivänäkin. Sitten havaitsi "kotonahan minä olen, tiedän kun näen tuon veräjän, josta äiti laittoi lehmiä". Ei se sama veräjä ollut, mutta mitä väliä. Tärkeintä oli se, että tunsi olevansa kotona.
Hyvä syötti mutta
Voit mennä vaikka istumaan siihen teatterin edustalle vähäksi aikaan ja sitten kysyä mitä pidit teatteriesityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Reunapaikat, että pääsette pois tarvittaessa. Ota myös toinen toimintakykyinen kaveri mukaan. Jos ylläreitä tulee, pääsette helpommin pois.
kyllä tähän maailmaan kaikki ihmiset mahtuu. Pienisieluisia ja elämänkokemuksettomia on noi ikåvien puhujat. Jos ei kestä elämää ja erilaisia ihmisiä, ehkä heidän pitäisi pysyå kotona.
hieno juttu kun viet!
En sanoisi olevani elämänkokemukseton, kun melkein vuosikymmenen olin tekemisissä dementoituvan vanhuksen kanssa. Oletko sinä ollut yhdenkään?
Kyllä tässä ketjussa puhuu vahva kokemuksen ääni ja huomaa kyllä, kuka kirjoittajista ei ole ollut tekemisissä dementoituvien kanssa. Kyse on todella paljon enemmästä kuin pelkästä muistin heikkenemisestä.
Katsokaa näytelmä tv:stä.
Rauha näyttelijöille - ja teatterissa on muitakin katsojia, kuin te.