Mistä merkeistä voi huomata narsismin jo suhteen alkumetreillä?
Auttakaa ymmärtämään. Olen huono ihmisten tuntemisessa :)
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Joku epäili törmännensä kahteen narsistiin. On hyvin mahdollista, mulle kävi just näin. Juoksin karhun kynsistä suden suuhun. Julkinarsistista pääsin lopulta eroon heittäytymällä suhteeseen piilonaraistin kanssa, hän kun tuntui olevan täysin päinvastainen ja juuri sitä mitä tarvitsin. Nyt oon kahden narsistisen ihmisen jäljiltä aivan murskana. En tiedä pystynkö koskaan enää luottamaan kehenkään. Näin jälkikäteen ajateltuna , varoitusmerkkejä oli hyvin nähtävissä jo alkuun. Ekalla kerralla en osannut mitään pelätä ( enkä ollut koskaan kohdannut narsistista ihmistä) ja toisella kerralla tarve " pelastavaan köyteen" oli niin suuri, etten niitä halunnut nähdä. Paska keikka, ei voi muuta sanoa. Haavoja ja seurauksia korjaillessa menee varmaan loppuelämä.
Niin, kumpikin omalla kohdalla oli persooniltaan aika päinvastaiset. Mutta kummallekin yhteistä oli se että alkuun olin ihana ja paras ja hetken kuluttua sitten en ollutkaan. Toisen kanssa osasin olla jo kuitenkin varovaisempi enkä heittäytynyt mihinkään ja oli jopa huvittavaa miten tällä ne jutut minusta sitten muuttuivat aika lailla heti kun huomasi ettei saakaan minua koukkuun niinkuin halusi. Alkoi merkillisesti kaikenlaista negatiivista juttua tulla päin naamaa itsestäni ja katosi pelkkä ihanuus ja täydellisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä miten hän puhuu muista ihmisistä, ennenkaikkea exästään.
Miten narsisti puhuu exästä?
Minun tuntemani narsisti ei viitannut eksäänsä "eksänä" tai hänen nimellään, vaan "idiootti" oli sana jota käytti.
Naiset yrittää vääntää väkisin miehistään tai existään narsistia. Lähihoitajan pätevyydellä, naisten kanakerhon palaverien (juorut) pätevyydellä.
Itse olen kohdannut ja vähän aikaa seurustellut henkilön kanssa, joka täytti kaikki narsistin kriteerit.
Jos ajatellaan ihan suhteen alkumetrejä niin nämä merkit olisi pitänyt ottaa heti huomioon:
- exänsä oli hullu eikä ollut tekemisissä teini-ikäisten lastensa kanssa
- rakkauspommitus, näyttävät kukkapuskat ym. huomionosoitukset, kun oli tunnettu vasta muutama päivä
-hirveä kiire edetä ja sitouttaa minua, puhun siis viikosta-parista, en kuukausista
- rahan, vallan ja omaisuuden suunnaton tärkeys ja niistä puhuminen
- kaikki tuntemansa ihmiset olivat jollain tavalla erityislaatuisia, korkeita arvoltaan.
- omituisen mahtailevat puheet, oli jumalasta seuraava ja sukupuukin oli jalo (ei ollut oikeasti)
- oli heti sielunkumppanini ja olin aivan täydellinen hänelle, täysin erilainen kuin kukaan muu aikaisemmin kohtaamansa ihminen
- kaikki naiset olivat puheidensa mukaan hulluina häneen ja häneltä oli jopa yritetty ostaa seksiä
Nämä heti parin viikon sisällä. Sen jälkeen alkoi eksyttäminen ja rajoittaminen, joten dumppasin hänet nopeasti. Se on sitten oma tarinansa.
Lyttäävät ja alaspainavat "vitsit" ja muu kommentointi. Et osaa pakata edes kauppakassia "oikein." Ulkonäkösi, pukeutumisesi kommentoiminen negatiivisesti. Kaikenlainen toisen vähättely.
Vierailija kirjoitti:
Mun narsisti exä pystyi esittämään normaalia reilusti yli vuoden. Ehdittiin muuttaa yhteen ennenkuin alkoi käytös muuttua. Oli toki hurmaava, mutta en tunnista mitään rakkauspommitusta. Tai sitten pommitin minäkin, olinhan rakastunut.
En silti osaa vastata mistä erottaa tekohurmaavan ja oikeasti hurmaavan suhteen alussa
Noin puolitoista vuotta paljastumiseen meni meilläkin. Yhteen ehdittiin muuttaa, kun oli niin ihmeellistä. Paljasti todellisen luonteensa syntymäpäivillään. Oli pettynyt kun kaikki eivät jaksaneet koko iltaa ihailla meidän täydellistä elämää, täydellistä kotia, ja minäkään en käyttäytynyt/näyttänyt täydelliseltä. Loukkaantui kun kaikki eivät jaksaneet kuunnella hänen etukäteen suunnittelemiaan itsekehujaaritteluita tai ollut vaikuttuneita hänen tuntemistaan ihmisistä. Kaikki tämä oli hänen mukaansa minun syytäni, olin nolannut hänet. Sen jälkeen alkoi outo, passiivis-aggressiivinen käytös ja minusta alkoi löytyä enemmän ja enemmän huomautettavaa. Jotenkin uskoin häntä aluksi ja yritin olla aina vain parempi, mutta sanottavaa löytyi mitä ihmeellisimmistä syistä. Lopulta olin aivan romuna, ja ex täysi tyranni. En olisi ensimmäisen vuoden aikana voinut mitenkään arvata. Jälkikäteen näen että olihan sitä itsekehua jo silloin aika paljon.
Narsistinen persoonallisuushäiriö -diagnoosi on eri asia kuin narsistiset persoonallisuuden piirteet. Ensin mainittua muutama prosentti populaatiosta ja jälkimmäistä on meillä kaikilla, enemmän tai vähemmän.
Ne teidän mammojen exät on olleet _narsistisia_, hyvin harva heistä _narsisti_.
Siitä että sulla on oudon melankolinen fiilis, kun mietit ihastustasi, koska pelkäät tekeväsi väärin. Kylmä-kuuma -jahkailu. Ensin hän saa sinut ahdistuneeksi, ja kun yrität ottaa etäisyyttä, niin hän onkin korostetun miellyttävä ja vetää sinut takaisin. Sanotaanko, että jos henkilö on suomalainen nainen, niin iso riski sille, että on narsisti. Hyvä esimerkki on +30v. nainen, joka etsii siittäjä-maksajaa vaatimuslistan kanssa.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
- Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
Minun jopa psykopaatti ex kehui aluksi exiään maasta taivaisiin. Kertoi heistä hyvin myötätuntoisina ja ihanina ihmisinä ja kuinka he olivat tarvinneet ja rakastaneet häntä. Toki siinä hälärit soi, että mitä sitten oli tapahtunut.... Muutaman kuukauden kuluttua nämä samat exät olivatkin muuttuneet kertomuksissa hulluiksi, jotka olivat yrittäneet kahlita, hallita, syyttää ja epäillä häntä kaikesta. Alkoi puhua, että jos olen sellainen, niin hän ei halua olla kanssani. Tapahtumat alkoivat edetä kuin karmivassa trillerissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyydä koskaan anteeksi.
EI KERTAAKAAN LÄHES KYMMENEEN VUOTEEN. HALVEKSII TUNTEITA.
Minun olisi pitänyt tajuta entisen miesystävän rakkauspommituksesta ja sitten yhtäkkiä radiohiljaisuudesta, että hän on äärimmäisen manipuloiva, Hän myös petti alusta saakka. Suureellinen aluksi, yöpyi kalleimmassa hotellissa ja tarjosi minulle juomia kalleimmassa yökerhossa. Kun olin koukussa, se loppui ja minä maksoin. Kerran hän halusi esittää syvästi loukattua ja yritti puristaa muutaman krokotiilinkyyneleen silmistään. Se esitys oli niin feikki, että hän itsekin sen tajusi ja luopui siitä kesken kaiken.
Pelaamista ja manipuloimista alusta loppuun. Yritti sitouttaa sormuksella, jotta pysyisin varalla kun hän häipyi viikoksikin omille teilleen. "Työmatka." Valitettavasti hänen työnsä tosiaan oli pääosin salassa pidettävää, mikä tarjosi loistavan alibin.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on tosi mukava, miellyttävä, kiinnostunut sinusta, komea / kaunis jne. Tunnet suurta vetoa häntä kohtaan. Narsisteja on väestöstä kyllä vain 0,5 % - 6 %, joten aika pienellä todennäköisyydellä juuri sinun tapaamasi ihminen on narsisti. Kaikki ihmiset, joiden kanssa et tule toimeen eivät ole narsisteja.
Mysö sellainen henkilö voi olla narsisti, joka ei ole komea/kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Siitä miten hän puhuu muista ihmisistä, ennenkaikkea exästään.
Voi myös ylistää exäänsä, ka triangulaatio.
Etene hitaasti uudessa suhteessa. Narsisti jaksaa maskata harvoin yli kolmea kuukautta. Kyllä se todellinen luonne näkyy nopeasti.
Hyvä testi on myös olla erimieltä jostakin asiasta ja sanoa ei, toisen pyyntöihin. Nämä kyllä kannattaa huomioida kaikissa ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain olen lukenut että narsistin tunnistaa helpoiten kysymällä, hän kertoo auliisti ja ylpeänä olevansa narsisti. Pitäneekö paikkaansa? Vähän epäilen kyllä?
Toinen juttu mitä tuli mieleen, että voinee olla myös ihan vaan itsekkäitä ihmisiä, jotka ei kuitenkaan ole varsinaisesti narsisteja, ja näitä lieneekin suurin osa niistä joita narsistina pidetään?
Itsekäs ihminen on todella eri asia kuin narsisti.
Narsisti vähitellen eristää uhrin muista ihmisistä, alkaa kontrolloimaan, säännöt ovat uhrille täysin eri kuin hänelle, valehtelee, kaasuvalottaa, saa uhrin vähitellen miettimään mikä on totta ja mikä ei. Uhri alkaa elämään aivosumussa ja yleensä saa vähitellen erilaisia fyysisiä oireita, jopa sairastuu vakavasti. Nämä fyysinet oireet ovat siitä erikoisia, että alkavat jo suhteen alkuaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on tosi mukava, miellyttävä, kiinnostunut sinusta, komea / kaunis jne. Tunnet suurta vetoa häntä kohtaan. Narsisteja on väestöstä kyllä vain 0,5 % - 6 %, joten aika pienellä todennäköisyydellä juuri sinun tapaamasi ihminen on narsisti. Kaikki ihmiset, joiden kanssa et tule toimeen eivät ole narsisteja.
Mysö sellainen henkilö voi olla narsisti, joka ei ole komea/kaunis.
Narsisti pitää erityisesti uhria kauniina ja erityisenä, vaikka näin ei olisi. Narsistin ulkonäkö on toissijaista tässä pelissä.
Narsisti puhuu aina rahasta.
Puhuu itsestään jumalasta seuraavana tai muutoin mahtavana ja pönkittää itse omaa olemustaan. Yrittää painaa sinua vitsin varjolla alaspäin tai kehumalla, miten "se ja se tyttöystävä kyllä teki sitä tai suostui tähän tai "ei eksä loukkaantunut tai ollut herkkä". Yleensä korkeassa asemassa työpaikalla ja käyttää paljon pähteitä. Ylipäätään oudon tunnekylmä, ei juurikaan empatiakykyä. Ei halua tehdä juuri mitään yhdessä, vain nähdä sisätiloissa kotona. Kavereina vain ihmisiä, joista on jollain lailla hyötyä.
Sinä olit vihainen ja hän surullinen. Olette erilaisia ja koette asiat eri tavalla. Miksi olet tekemisissä ihmisen kanssa, jota pidät narsistina?