Uuden miesystävän käyttäytyminen kavereidensa kanssa
Olen tapaillut erästä mukavaa, hyvin huumorintajuista ja ystävällistä miestä puolisen vuotta, ja minua kiusaa tapa, jolla hän kommunikoi ystäviensä kanssa. Miehellä on tapana pelata kavereidensa kanssa, ja näiden pelisessioiden aikana huulenheitto menee todella roisiksi ja vulgaariksi. Olen aina aiemmin ajatellut, että se miten hän kommunikoi nuoruuden ystäviensä kanssa ei ole minun asiani, ja heillä saa tietenkin olla omat juttunsa ja tapansa puhua toisilleen, vaikkei se minun omaan käsitykseeni huumorista istuisikaan. Tällä viiikolla osallistuimme kuitenkin ensimmäistä kertaa yhdessä miehen ystävän syntymäpäiville, joissa oli 5 muutakin pariskuntaa. Kaikki olivat todella ystävällisiä ja mukavia. Huomasin kuitenkin, että juuri oma tapailukumppanini oli se, joka tasaisin väliajoin "heitti läppää" ja huuteli pöydän yli kavereilleen herjaa tai inside-kännivitsejä. (Huom. kukaan porukasta ei ollut minkäänlaisessa hiprakassa, ei myöskään tapailukumppanini.) Minua tämmöinen käytös ihmetytti, se ei mielestäni kuulu aikuiseen tapaan kommunikoida, etenkään kun ollaan paikalla isomman joukon eikä vain omien nuoruuden kavereiden kesken. Joissain tilanteissa pöydän yli huuteleminen saattoi jopa häiritä tai keskeyttää toisten keskustelun, mikä tuntui minusta kiusalliselta. Olin aistivinani, että käyttäytyminen ehkä hieman vaivasi myös muutamia muita porukassa.
Olen kyllä sanonut tapailukumppanilleni, etten itse ole tottunut sellaiseen läppään, mitä hän ystäviensä kanssa viljelee, enkä varsinaisesti arvosta sitä, että vastaavia vitsejä kerrotaan minulle. Mies on kyllä ottanut tämän hyvin huomioon yhdessä ollessamme, ja arvostan sitä. Nyt kuitenkin pohdin, pitäisikö tästä olla huolissaan? Jos rohkenisin esitellä miehen perheelleni tai omille ystävilleni, istuisiko hän porukkaan ja osaisiko hän käydä pitkiä keskusteluja ilmaan roisia läppää, vai olisiko hänellä myös silloin tarve esiintyä jonkinlaisena porukan pellenä.
Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä tästä tilanteesta! Onko joku kokenut samanlaista omassa parisuhteessaan, ja miten asian kanssa on tasapainoiltu?
Kommentit (33)
Mun lyhytaikainen ex oli tuollainen, ja tunnusti itsekin kouluaikojen pellen roolin jääneen päälle. Ei siinä mitään, kun minun kanssani kuitenkin käyttäytyi aina fiksusti ja myös aina iäkkäitä vanhempiani tavatessaan oli oikein aikuinen ja sivistynyt herrasmies.
Kunnes hän sitten kai kyllästyi minuun, ja alkoi pikkuhiljaa viljellä tuollaista huumoria myös kaksin minun kanssani, ja pian myös hyvin herkissä ja intiimeissä tilanteissa. Kamelin selkä katkesi kun heitti ensimmäisen tuollaisen vitsinsä vanhempieni läsnäollessa.
Hän itse selitteli, että sellainen hän on, ota tai jätä. Minä taas tulkitsin, että hän alkoi vetää tuota pellen roolia ihan vain ärsyttääkseen ja loukatakseen minua, että saisi hyvän syyn vaihtaa naista. En sitten tiedä, käyttikö hän muka suhteen alussa kaikki voimansa esittääkseen fiksua ja normaalia - en jotenkin usko. Ennemminkin uskoisi tuon pelleilyn olevan jonkinlainen defenssimekanismi. Tiedä häntä.
Vierailija: Joo, voin hyvin kuvitella. Rohkaisevaa kuitenkin kuulla, että pystyitte ilmeisesti keskustelemaan asiasta ja että mies ymmärsi käyttäytyä seuran mukaan, vaikkei sitä sitten lopulta niin pitkään kestänytkään. Todella tökeröä, että hän päätyi käyttämään "huumoriaan" sinua vastaan, voin kuvitella, että tuommoinen on tuntunut aika kauhealta varsinkin intiimeissä tilanteissa...
Luulen, että myös minun miesystävälläni pelleilyyn liittyy jotain syvempää nuoruudesta, ehkä hän kokee, ettei muulla tavoin ole miespuolisten kavereidensa silmissä tarpeeksi hauskaa tai hyvää seuraa? Viime vuosina mies on joutunut muuttamaan elämäntapojaan aika tavalla terveysongelmien takia, ja enemmän säännöllisyyttä ja terveellisiä rutiineita sisältävän uuden arjen myötä juhliminen ja muutenkin ulkona käyminen ovat jääneet aivan minimiin. Keittiöpsykologina voisin veikata, että ehkä pelleily ja muu nuoruudesta tuttu hölmöily on jonkinlainen tapa koettaa pitää kiinni "vanhasta minästä".
Mitäs tuo haittaa? Ei mua haittaisi, jos muuten ihmiset viihtyy seurassa ja kaikki löytää puhuttavaa jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tuo haittaa? Ei mua haittaisi, jos muuten ihmiset viihtyy seurassa ja kaikki löytää puhuttavaa jonkun kanssa.
Minua mietityttäisi, jos mies olisi minulle oikein fiksu ja asiallinen, mutta sitten muiden kanssa taantuisi rivosuiseksi teinipojaksi. Toki en tiedä mitä nämä aloittajan tarkoittamat rivot jutut ovat, mutta voin kuvitella. Yksi ex vei minut alkuaikoina illanviettoon kavereidensa luokse. Yksi kavereista osoitti minua ja kysyi exältä että "panetko sä tota p*rseeseen?" ja jatkoi, että "saako näin hyvä kaveri kans?" Ex vain naureskeli siihen jotain, mutta jäi mietityttämään, että puhuukohan hänkin tuohon sävyyn kavereidensa kanssa, vai oliko tuo kaveri vain joku yksittäinen pervojorma.
Riippuu vähän millaista huumoria... Sellaista naisia alentavaa sovinistiläppää tai alapäähuumoria?
Tuskimpa hän sinun sukulaistesi ja kavereidesi tuollaiseen ryhtyy.
Muista, että miehen käytös ja mistä se kumpuaa on lopulta hänen asiansa. On hänen vastuullaan ottaa myös muut ja tilanne huomioon käytöksessään.
Älä rupea mieslasta kasvattavaksi ja terapoivaksi yliymmärtäjäksi, vaan katso rehellisesti, onko mies henkisesti samalla tasolla kanssasi.
Pelaa clownia eli haluaa hauskuuttaa kaikkia.Ei se aina vaan onnistu.
Eikä se ikuinen hauskuuskaan ole kivaa.
Nämä pellemiehet ovat aina paitsi käytökseltään vastenmielisiä, myös rumia. Huomatkaa kuinka oikeasti hyvännäköisillä miehillä ei ole tarvetta "heittää läppää."
Vierailija kirjoitti:
Nämä pellemiehet ovat aina paitsi käytökseltään vastenmielisiä, myös rumia. Huomatkaa kuinka oikeasti hyvännäköisillä miehillä ei ole tarvetta "heittää läppää."
Kieltämättä usein se vaikuttaisi olevan jonkinlaista hauraan itsetunnon pönkitystä.
Tiedän ihmistyypin. Hän on ilmeisesti se kaveriporukan pelle. Nähnyt tällaisia, vaan on koskaan seurustellut sellaisen kanssa. Aika hankala tilanne. Kai tuosta voisi jonkun hienovaraisen keskustelun käydä, että sun läsnäollessa jäisi tuo pelleily pois. En tiedä kyllä auttaako se.