Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aiot säästää tulevana vuonna?

Vierailija
28.12.2024 |

Mitkä 3 pointtia?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka on ilman bonuksia 3100€/kk ja siihen vuokratuloja nettona 650€/kk. Olen elänyt tämän vuoden noin 1900€/kk kuussa. Tuosta jää joka kuukausi 1850€ säästöön ja sijoitettavaksi, kun lainat loppuivat viime helmikuussa 30 vuoden maksamisen jälkeen.

Ai niin, pointteja kysyttiin. Tuhlaan vähemmän kuin tienaan. Eri asia sitten on, onko tässä mitään järkeä. Pitäisikö mielummin tuhlata enemmän?

Minähän olen tähän asti säästänyt kaikesta mahdollisesta. Ajanut vanhalla autolla tankaten halvimpana päivänä, kerännyt kaupasta punalappuisia, ostanut vaatteet ja kestokäyttötavarat alesta ja lomaillut sesongin ulkopulella. Mitähän tässä vielä olisi voinut tehdä? Ai niin, tein 30 vuotta kotiolueni ja -viinini itse.

Vaan onko tässä mitään järkeä? Se onkin toisen keskustelun aihe.

Mulla vähän samanlaista, vaikkakin nettopalkka hieman pienempi eikä ole sijoitusasuntoa. Oma asunto on kuitenkin velaton, samoin uudehko vähän ajettu auto velaton. Säästöjä noin kuusinumeroinen summa ja lisää kertyy koko ajan, kun en vaan osaa tuhlata mihinkään. Katson mielelläni tarjoukset, hyödynnän hävikkiruokaa, mietin kahdesti tarvitsenko jotain vai pärjäisikö ilmankin. Useinmiten pärjään. 

Välillä mietin, onko tässä ylenpalttisessa säästämisessä mitään järkeä, mutta toisaalta olen oppinut elämässä, että kaikkea yllättävää voi sattua. Mitä jos jäisin työttömäksi, niin harmittaisiko että olen laittanut rahaa kaikenmaailman turhuuksiin. Todennäköisesti harmittaisi. 

Todennäköisesti jatkan säästäväistä elämäntapaa siis myös ensivuonna. Jonkun kivan matkan aion kuitenkin tehdä! Turhuuksia en ostele. 

Vierailija
22/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin jo monta sataa euroa kilpailuttamalla kuntosalin ja lehtitarjoukset. Maksoin kuntosalista ennen yli 80e /kk , nyt vain 49e/kk.

Vältän turhia vaateostoksia, yritän sen sijaan laihduttaa vanhoihin vaatteisiin. 

Ajattelin hyödyntää mahdollisia alennusmyyntejä ja osakeromahduksia. Ostan halvalla kaikkea mitä todella tarvitsen ja sijoitan vähän amerikkalaisiin osakkeisiin ja mahdollisesti rahastoihin.

Osakkeiden hinnat vaan taitaa olla nyt aika korkealla. olen varovainen ja seuraan tilannetta. En osta osakkeita joiden P/E-luku on poikkeuksellisen korkea vastaaviin yrityksiin verrattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minimi ostoilla mennään jo nyt, kun vihreä siirtymä on nostanut hintoja ja vienyt ostovoiman. pakolliset hankinnat teen temusta.

Vierailija
24/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. suihku joka kolmas päivä

2. minigrip pussien pesu

3. paskalle työaikana

Vierailija
25/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän herkuttelua.

Vierailija
26/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän ainakin ravintoloissa syömistä ja juomista. Olen käynyt paljon kulttuuritapahtumissa, ja niihin liittyvät ravintolapalvelut alkavat olla sietämättömän hintaisia.

Kun ei käy tapahtumissa, ei tarvitse uusia vaatteitakaan. 

En kestitse enää ystäviä kotonani. On heidän vuoronsa. 

Vierailija
27/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Vähennän alkoholinkäyttöä (aivan liiallista nykyään muutenkin, terveyskin kärsii, kun dokaa joka viikko 20 annosta)

2. En osta koko vuonna meikkejä (hirveästi edellisiäkin kaapissa, riittää helposti pariksi vuodeksi, mutta jostain syystä koko ajan tekee mieli ostaa lisää?)

3. Ostan juna- ja bussiliput ajoissa, jolloin ne saa jopa moninkertaisesti halvemmalla

Vierailija
28/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton ostamista olen pohtinut kyllä. Jos joku pieni ja edullinen sähköauto löytyisi saattaisin jopa sellaisen hankkia.

Pitemmän päälle bensa ja parkkikulut on niin paljon suuremmat vanhassa bensa-autossa että lähes yhtä hyvin voisi ajaa uudella, teknisesti paljon paremmalla, tyylikkäällä, hienolla, päästöttömällä ja äänettömällä sähköautolla kun pysäköintitunnukset ja muut pysäköintimaksu puoliintuisi, huollot jäisi alkuun kokonaan pois ja bensaan ei menisi enää rahaa. Lisäksi laittaisin autoon kitkat enkä vaihdattaisi niitä lainkaan, kun kaupunkiajossa renkailla ei ole niin väliä.

Vierailija
29/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailutan vakuutukset, näyttäisi säästävän muutaman saturaisen vuodessa. Ne sijoitan, niin saan sitten pikkuisen lisää korkoina. Puhelinliittymät kilpailutin tänä vuonna, mukavasti laski puhelinlaskut, yli 50% /kk. Ja sitten on nämä kestosuosikit, verovähennykset ja ylityöt päivärahoineen, joilla saa vaivattomasti vähän ekstraa.

Vierailija
30/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt viimeiset 50 vuotta joten se on loppu nyt.

Vierailija
31/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tilini alle 10000€ jotta saan jatkossakin asumistukea.

Vierailija
32/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vaihdan työpaikkaa ensi vuonna. Samalla en tarvitsisi enää autoa työmatkaan.

Vierailija
33/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka on ilman bonuksia 3100€/kk ja siihen vuokratuloja nettona 650€/kk. Olen elänyt tämän vuoden noin 1900€/kk kuussa. Tuosta jää joka kuukausi 1850€ säästöön ja sijoitettavaksi, kun lainat loppuivat viime helmikuussa 30 vuoden maksamisen jälkeen.

Ai niin, pointteja kysyttiin. Tuhlaan vähemmän kuin tienaan. Eri asia sitten on, onko tässä mitään järkeä. Pitäisikö mielummin tuhlata enemmän?

Minähän olen tähän asti säästänyt kaikesta mahdollisesta. Ajanut vanhalla autolla tankaten halvimpana päivänä, kerännyt kaupasta punalappuisia, ostanut vaatteet ja kestokäyttötavarat alesta ja lomaillut sesongin ulkopulella. Mitähän tässä vielä olisi voinut tehdä? Ai niin, tein 30 vuotta kotiolueni ja -viinini itse.

Vaan onko tässä mitään järkeä? Se onkin toisen keskustelun aihe.

Mulla vähän samanlaista, vaikkakin nettopalkka hiema

Minä laskin jo viimeksi työpaikaa 2015 vaihtaessani, että tämän hulluuden voisi lopettaa, mutta mihinkäs koira karvoistaan pääsee. Niin sitä vaan ahne ja turvallisuushakuinen ihminen jatkaa luonteelleelleen tyypillisesti.

Vierailija
34/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata säästää.

-hallitus

Vierailija
35/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ruokajakelu

2 veden ja sähkön kulutus 

3. En osta palveluja

Vierailija
36/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein just budjetin. Itellä jää 1300 ja puolisolla 1000 kuukaudessa ei-välttämättömiin hankintoihin, huveihin ja säästöön. Lisäksi ruokabudjetissa on varaa kiristää jos tilanne muuttuu.

Vierailija
37/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Vähennän alkoholinkäyttöä (aivan liiallista nykyään muutenkin, terveyskin kärsii, kun dokaa joka viikko 20 annosta)

2. En osta koko vuonna meikkejä (hirveästi edellisiäkin kaapissa, riittää helposti pariksi vuodeksi, mutta jostain syystä koko ajan tekee mieli ostaa lisää?)

3. Ostan juna- ja bussiliput ajoissa, jolloin ne saa jopa moninkertaisesti halvemmalla

Noin vähän alkoholia? Minä teen raskasta työtä ja 100 annosta vk menee, että pysyy pää kasassa. M39

Vierailija
38/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin vähän alkoholia? Minä teen raskasta työtä ja 100 annosta vk menee, että pysyy pää kasassa. M39

Ihmettelin aivan samaa. Raskas työ vaatii kunnon huvit tai muuten kansantalouslakkaa pyörimästä.

Vierailija
39/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy enemmän ravintolassa syömässä, osta kalliimpia leikkeleitä ja lihapainotteinen ruokavalio.

Tervetuloa osastolle suolikuvaukseen parin vuoden päästä. Ensin pumpataan sun suoli täyteen ilmaan, ja sitten saat kivan madon sinne luikertelemaan. Ja jos huono tuuri käy, niin saat pienen aukon vatsaan jossa sun kakka jatkossa kulkee :)

Vierailija
40/58 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion säästää tulevana vuonna siten, että voin irtisanoutua työpaikastani joka on erinäisistä syistä johtuen muuttunut sietämättömäksi.

Säästökeinoni ovat yksinkertaiset : ostan vain ruokaa ja välttämättömät hygieniatarvikkeet. En siis käytä lanttiakaan mihinkään joka ei oikeasti ole välttämätöntä. Tämä siksi että pystyn kärsimään irtisanoutumisesta seuraavan karenssin. 

Eläkeikään on vielä useita vuosia ja tuskin tulen työllistymään enää, mutta mittani on täynnä eikä minulla tiettävästi ole kuin tämä yksi elämä jota en enempää tuossa työpaikassa aio haaskata. 

Motivaationi säästämiseen on siis korkealla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä