Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

käyttääkö kaikki yli 1-vuotiaita neuvolassa?

Vierailija
27.02.2007 |

Oma lapseni kävi neuvolassa säännöllisesti kaikki tarkastukset 1-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen en ole häntä siellä käyttänyt. Lapseni nyt 3,5 vuotta.

En jaksanut enää sitä " ei kulje käyrällä, kulkee käyrällä mutta pituutta liikaa/liian vähän jne." ja " lopeta imetys, miten nukkuu" -löpinää.

Lääkärillä käytetty tarvittaessa (yhden kerran) ja hyvin on pärjätty ilman ylihuolehtivaa ja holhoavaa neuvolaakin.

Onko muita vai käyttävätkö kaikki lapsensa neuvolassa kouluikään asti?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota alkuunkaan terveydenhoitajien ammattitaitoon ja -tietoon, joka on monilta osin vanhentunutta. Lapsen kasvatus ja kehityksen seuraaminen ei ole salatiedettä.

Meidän neuvolassa ei tehdä koulukypsyystestejä. Niihin mennään eskarista, jos tarve vaatii. Rokotukset lapsille on annettu lääkärillä, samoin siellä on testattu näkö ja kuulo. Pituuskasvuun ja painonnousuun ei ole kiinnitetty mitään huomiota, näkeehän sen silmälläkin, tarvitseeko niitä mittailla ja seurata.

Meillä tämä neuvolassa käyttämättä jättäminen + kieltäytyminen neuvolan ensimmäisestä kotikäynnistä aiheutti lastensuojeluilmoituksen. Olen keskustellut psykologin ja lastensuojeluviranomaisen kanssa siitä, miksi lapseni eivät käy neuvolassa. Mikään lasten käytöksessä tai kotioloissa ei heidän mukaansa velvoita minua heitä sinne viemään. Mutta muista! oletuksena on, että sinulla on jotain salattavaa, jos et lapsiasi neuvolaan vie. Varaudu yllätyksiin.

Vierailija
22/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on erikoissairaanhoidon piirissä astman vuoksi ja joka kerta siellä käydessä sairaanhoitaja mittaa pituuden ja painon. Kasvukäyrä on katsottavissa näyttöpäätteeltä.

En ymmärrä mitä pahaa mittaamisessa on.

Pidän lapseni terveydenhuoltoa niin tärkeänä etten anna itseäni häiritä yksittäisten kommenttien. Kyseinen lapsi oli jossain vaiheessa painossa -18 käyrällä ja myöhemmin plussalla jonkin verran, nyt ok.

Rankka sairastelukierre pienenä vei ruokahalut ja kasvu oli heikkoa.

Meillä on ollut oikein mukava neuvolaterkkari ja muutettua toisen terkkarin alueelle halusimme pitää saman terkkarin joka oli lapsille tuttu.

Ps. Mitä vastaatte lapsellenne aikuisena kun kyselee neuvolakorttiaan ja minkä kokoinen oli tietyn ikäisenä, jos ette käytä neuvolassa. Osa lapsistani on isoja ja ovat kiinnostuneita varhaisvaiheistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitä vanhempi oikeasti sokeutuu lapsensa suhteen. Ihmettelin kyllä, kun yksi lapsi roikkui aina minussa kiinni ja välillä kompuroikin, mutta en mitenkään osannut sitä huonoon näköön yhdistää. Neuvolassa asia huomattiin ja tyttö sai vahvat silmälasit ja lappuhoidon 3-vuotiaana. Luulisi, että sitä yhdestä kerrasta viisastuisi, mutta täysi yllätys oli sama asia nuorimmaisen kanssa. Nyt hänelläkin on lasit ja lappuhoito, yksi selvisi pelkillä silmälaseilla. Ilman neuvolan rutiininäkötarkastuksia en olisi osannut mitenkään kuvitella, että lapsilla on silmissä vikaa, kun kaikki kuitenkin piirsivät, katsoivat televisiota ja mielestäni näkivät hyvin.

Yhden lapsemme kasvussa oli myös häikkää, ja hänet lähetettiin jatkotutkimuksiin. Onneksi missään ei mitään vikaa ollut ja poika kasvoikin miehen mittaan lukioikäisenä. Olen kuitenkin tyytyväinen, että tällaiset asiat neuvolassa huomataan. Joskushan voi olla kyse esim. imeytymishäiriöstä.

Olen erittäin tyytyväinen neuvolan palveluihin ja kaikkien viiden lapsen kanssa olen aina mielelläni siellä käynyt. Olen myös saanut tukea neuvolasta, esim. heti nuorimmaisen synnyttyä sanoin, että täysimetän häntä puoli vuotta niin kuin tein edellistenkin lasten kanssa, ja joka kerta terkkari jaksoi tukea ja kysyä imetyksen sujumisesta. Hän myös kannusti imettämään pitkään vielä tuon täysimetyksen jälkeenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi