Armeijan käyneet, mitä tarvitsee armeijaan mukaan ?
Omat alusvaatteet, kello, taskulamppu...mitä muuta ?
Kommentit (154)
Omat treeni vaatteet tai ainakin lenkkarit. Ja Marseille hyvät geeli- tms pohjalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä oli kuulokkeet aika tärkeä, että sai hetkeksi irtautua muusta ympäristöstä. Nuorempien tupakavereiden jutut kävi ajoittain todella raskaaksi, kun kävin itse intin hieman vanhempana.
Maailman pahin virhe on mennä inttiin +25 vuotiaana kun muut 18-20 teinejä. Tuossa vaiheessa se ikäero ja henkinen kehitys on todella iso!
Siinä on puolensa. Kävin itse 26-vuotiaana ja toisaalta kestin erilaisia vastoinkäymisiä paremmin kuin muut, kun niitä oli jo ehtinyt elämässä kokea. Se on hieman eri asia mennä inttiin, kun on jo vuosikausia asunut yksin kuin mennä sinne suoraan äidin helmoista.
Mielestäni inttiin ei pitäisi mennä vielä 18-19v vaan vasta joskus 22-23v aikoihin. Ihmiset ovat aivan h*lvetin paljon kypsempiä silloin. In
Itselle olisi riittänyt, että olisin nähnyt tai kokenut muutaman viikon oikeaa alokasaikaa ennen inttiä, niin olisin osannut varautua henkisesti. Iällä ei olisi silloin niin väliä. Nyt se koko touhu tuli shokkina itselleni ja kesti kauan sopeutua orjan rooliin ja sekalaiseen porukkaan.
Aamukampa,kello hyvällä paristolla, taskurahaa muutama kymppi...
Kalsarit tulee talon puolesta kierrätettynä eli toisen pitämiä kalsareita joutuu käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä oli kuulokkeet aika tärkeä, että sai hetkeksi irtautua muusta ympäristöstä. Nuorempien tupakavereiden jutut kävi ajoittain todella raskaaksi, kun kävin itse intin hieman vanhempana.
Maailman pahin virhe on mennä inttiin +25 vuotiaana kun muut 18-20 teinejä. Tuossa vaiheessa se ikäero ja henkinen kehitys on todella iso!
Siinä on puolensa. Kävin itse 26-vuotiaana ja toisaalta kestin erilaisia vastoinkäymisiä paremmin kuin muut, kun niitä oli jo ehtinyt elämässä kokea. Se on hieman eri asia mennä inttiin, kun on jo vuosikausia asunut yksin kuin mennä sinne suoraan äidin helmoista.
Mielestäni inttiin ei pitäisi mennä vielä 18-19v vaan vasta joskus 22-23v aikoihin. Ihmiset ovat aivan h*lvetin paljon kypsempiä silloin.
Itse olin 19 v ja siitä nähden 23 v oli tosi vanha...nuorempana sopeutuu paremmin siihen nöyryyttävää kyykyttämiseen kuin vanhana .
Sukupuolesta riippuen joko naisten tai miestenlehtiä :)
Vierailija kirjoitti:
Liukastetta ja kortonkeja, "anneli" leikkeihin.
Juu, täällä odotetaan uusia tiukkoja peppuleita jo malttamattomina.
-Juho
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni inttiin ei pitäisi mennä vielä 18-19v vaan vasta joskus 22-23v aikoihin. Ihmis
Itse kun olin intissä niin vanhin osallistuja oli jo reilu 30 vuotias ja porukassa oli myös useita 25-26 vuotiaita..
Poikkeuksetta näillä oli kaikilla joku pitkä yliopisto tutkinto takana
Ei ole tätäpäivää etenkään ikäluokkien kutistuessa ettei naisten tarvitse osallistua maanpuolustukseen ja käydä armeijaa. Sellaista tasa-arvoa. Voisi maksaa edes keskipalkan mukaisen korvauksen intistä.
Alusvaatteita,radio,kamera,ruokaa,herkkuja, apteekin pirtua limsapulloissa.
Tosin nykyään selviää vähemmällä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni inttiin ei pitäisi mennä vielä 18-19v vaan vasta joskus 22-23v aikoihin. Ihmis
Ei rukkiin pääseminen tarkota että on supersotilas. Laskuvarjojääkärialikeilla on ollu kovempi koulutus ku sulla ku oot joku tykistön reserviupseeri
Alusvaatteet yms. saa kyllä ihan talon puolesta ja periaatteessa kyllä kaiken muunkin, mutta on mukavaa, jos mukana on esimerkiksi:
1. Parranajo- ja hammas- ym. pesuvehkeet. Pieni, kierrekorkillinen, vuotamaton pullo suihkusaippuaa t. vastaavaa. Saippuapullon kaulaan on kätevää sitoa narulenkki, jotta sen voi ripustaa kaulaansa vaikkapa järvessä peseytyessään tai koko joukkueen tungeksiessa saunassa, ei joudu hukkaan sitten. Lisäksi myös mahdolliset henkilökohtaiset lääkkeet sekä varoiksi pari nappia Buranaa ja Immodiumia.
2. Pieni, taskuunsopiva taskulamppu varaparistoineen ( hyvä esimerkki esim. Nextorch K3 ) sekä mahdollisesti otsalamppu. Maastossa otsalamppu matkustaa kätevästi kaulassa ollen tarvittaessa välittömästi käsillä ja pysyen lisäksi lämpimänä, joten pakkanen ei tyhjennä paristoja.
3. Pieni monitoimitaskuveitsi, esim. Victorinox Huntsman ( veitsi, pullon- ja purkinavaajat, sakset, purasin, atulat ym. ). Leathermanin tuotteet ovat myös hyviä, mutta ne ovat suurempia, kalliimpia ja kömpelömpiä.
4. Rannekello, jossa valo, herätys ja ajanottomahdollisuus ( esim. Casion G-Shock-sarjasta. Niitä saa muutamalla kympillä ja armeijan jälkeen se on hyvä urheilu- / työkello )
5. Lompakkoon hieman rahaa pieninä seteleinä ja kolikkoina ( esim. Sotilaskotiostoksia varten ja matkarahoiksi )
6. Lompakkoon lisäksi tilinumero päivärahojen maksua varten, muutamia erikokoisia laastareita, mahdollisesti myös rakkolaastareita ja neula, lankaa ja pari varanappia pikku korjauksiin sekä pari erikokoista hakaneulaa. Itse kannan lompakossani myös muutamaa metriä selkäsiimaa ja metriä hehkutettua rautalankaa. Olen satunnaisesti tarvinnut niitä ihan reservissäkin, vaikkapa rekisterikilven kiinnittämiseen metsätiellä tai repunviillekkeen tai suksensiteen korjaamiseen. Lompakossa on hyvä olla myös muutamia muistilappuja ( vaikka keltaisia liimalappuja ) ja kynä. Myöskään pieni ensiside ( esim. Cederroth ) on mukava olla taskunpohjalla, on heti käsillä sitten, jos joku helsinkiläinen vuolee sormilleen. Myös pari paperinenäliinapakettia saattaa olla tarpeen metsässä hädän hetkellä.
7. Tulentekovehkeet, vedenpitävästi pakatut tulitikut ja ehkä halpa kaasusytytin ( esim. BIC ). Kaasusytyttimen ympärille on kätevää kiertää pari metriä ilmastointiteippiä, jolla voi tilapäisesti paikata kumisaappaan, teltan, sadeviitan tai käyttää sitä monenlaiseen kiinnittämiseen. Muutama sytytyspala voi myös olla mukava olla mukana kosteammalla kelillä.
8. Perinteisen mallinen, hyvä puukko. Esim Iisakki Järvenpään Iso-Uppo tai Vuolu. Älä ota leukua tai mitään ulukomaanihmettä, niillä ei tee oikeasti mitään. Puukkoa voi tarvittaessa kantaa "tähystykseltä suojassa" niin, että se ripustetaan housuvyöhön, mutta pannaankin housunkauluksen sisäpuolelle - normaalisti sitä kannetaan toki 'normaaliin' tapaan. Puukko on tärkeä perusvaruste, joka yllättävän monelta puuttuu! Sitä tarvitaan myös ruokaillessa.
9. Myös oma kompassi on perusvaruste ja sellainen tulisi puukon ja tulivehkeitten lisäksi olla aina kannossa. Älä luota navigaattoreihin, tositilanteessa niiden signaalia tullaan häiritsemään.
10. Taskukalenteri / muistikirja tai erillinen muistilehtiö on hyvä, mutta ei välttämätön. Olisi hyvä olla reisitaskukokoinen. Muistiinpanovälineet jaetaan talon puolesta oppitunteja varten.
Näistä ainoastaan puukko, kompassi ja taskulamppu rasittavat lompakkoa, kaikki muu ja useimmilta nämäkin löytyvät valmiina. Kaikki kastuva kannattaa pakata Minigrip-pusseihin.
Saa täydentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni inttiin ei pitäisi mennä vi
No olihan se aika iisiä tuolla kaukana Lapin perillä, sisäministeriön puolisotilaallisissa partiopojissa...
Sopivankokoisia urheilurintsikoita, talon puolesta tarjotut liivit eivät välttämättä ole sopivia. Siis tytöille, toki myös pojille jos tykkää niitä käyttää :)
Peppuvoidetta, kondomeja ja liukuvoidetta peppuseksin varalta. Jos siis olet mies.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti mukaan otettavaa, mutta jos siellä vielä saa jalkarätit niin opettele käyttämään niitä. Paljon paremmat kuin ne hiostavat ja hiertävät sukat.
Jalkarätit valitettavasti poistettiin -91-asukokonaisuudesta, joten ne, jotka asioita ymmärtävät hankkivat sellaiset itse. Valitettavasti riittävän paksua VILLAflanellia on nykyään hyvin vaikeaa löytää.
Ne todettiin kyllä Oulun yliopiston testeissä ylivertaisiksi sukkiin verrattuina, mutta ne jätettiin silti pois koulutuksellisista syistä. Itse olen suosinut niitä saappaissa alle kymmenvuotiaasta, isäni opetettua niiden käytön.
Jotkut hyvät geelipohjalliset, puukko, rannekello, särkylääkettä on hyvä olla, laastareita, otsalamppu, varavirtalähde, hygieniatarvikkeet. Poika just kotiutui reilu viikko sitten ja noilla pärjäsi hyvin. Aluksi oli omat alusvaatteet mutta sitten siirtyi intin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Peppuvoidetta, kondomeja ja liukuvoidetta peppuseksin varalta. Jos siis olet mies.
Tekisipä mieli iskeä kenttälapio kurkkuusi, kuten kaikille muillekin sodomiiteille.
Armeijaan mukaan otettavat tavarat kannattaa pitää kohtuullisena, sillä saat palveluksen alussa kaiken tarpeellisen, kuten varusteet ja vaatetuksen. Omat tavarat täydentävät näitä. Tässä lista hyödyllisistä mukaan otettavista:
Välttämättömät henkilökohtaiset tavarat:
Alusvaatteet ja sukat: Riittävästi aluksi (esim. 710 paria). Suosi hengittäviä ja kestäviä materiaaleja.
Hygieniatarvikkeet: Hammasharja, hammastahna, saippua, deodorantti, partakone/karvojen ajovälineet, pyyhe, kynsisakset.
Kello: Helppolukuinen, kestävä ja mielellään vedenkestävä rannekello.
Hyödylliset lisätarvikkeet:
Taskulamppu: Pieni, kestävä ja paristoilla toimiva.
Pyykkipussi: Alusvaatteille ja muulle likapyykille.
Teippiä: Ilmastointi- tai jeesusteippiä, pientä korjaamista varten.
Muistivihko ja kynä: Ohjeiden ja asioiden ylös kirjaamiseen.
Mukavuuden lisäämiseksi:
Särkylääkkeet ja laastarit: Esimerkiksi päänsärkyä tai hiertymiä varten.
Kosteuspyyhkeet: Nopeaan puhdistukseen ilman vettä.
Pieni määrä rahaa: Varuskunnan kanttiinissa asiointiin.
Oma tyynyliina: Jos haluat pientä kotoisuutta.
Vapaa-ajan tavarat:
Kirja tai pieni viihde: Esimerkiksi pokkari tai korttipakka.
Puhelin ja laturi: Huomaa, että puhelimen käyttö on rajoitettua.
Vinkkejä:
Vältä turhaa ylimääräistä tavaraa, sillä säilytystila on rajallinen.
Pakkaa mukaan asenne: armeija opettaa, että usein pärjäät vähemmällä kuin luulet! 😊
Tarvittaessa läheiset voivat lähettää tai tuoda lisää tavaroita myöhemmin palveluksen aikana.
Mielestäni inttiin ei pitäisi mennä vielä 18-19v vaan vasta joskus 22-23v aikoihin. Ihmiset ovat aivan h*lvetin paljon kypsempiä silloin. Intti-minässäni 19 vuotiaana ja siinä ensimmäisen lapsen isässä 23v on ihan hirveä ero.