Millaista terapiassa PITÄISI olla??
Olen käynyt kymmenen kertaa juttelemassa (perheneuvolan) psykologin kanssa ihmissuhdeongelmistani ja muista mieltä painavista asioista. Jotenkin tuntuu aika turhalle koko touhu, vai odotanko liikoja?
Se nainen on hirveän varovainen, ei oikein uskalla sanoa mihinkään mitään. Välillä tuntuu et se säikähtää kun minä pamautan jotakin että " varmasti sanon sille ukolle sitten että...!!!" niin se alkaa että voi voi, jospa kuitenkin etenisit varovaisemmin... jne. Eli ymmärrän kyllä tuollaisen toppuuttelun, kyllä minä kuumenen välillä turhistakin, mutta kun suhtautuminen on joka asiaan hyvin varovainen. Enkä koe juurikaan saaneeni apua keskustelusta, jossa ei ikäänkuin pureuduta syvemmälle mieleni syövereihin, vaan jutustellaan jotenkin kevyesti. Toivoisin, että se esittäisi tiukkoja kysymyksiä tai tarkkoja havaintoja, mutta ei.
Toki siitä on jo vähän iloa, että joku kuuntelee, mutta voisko tuollainen psykologi sanoa enemmänkin - tiedättekö te?
Kommentit (11)
...kun voi puhua luotettavalle henkilölle!
saat purkaa omia tuntojasi. Sun pitäis ite kohsata, että mitä haluat :) Valita oma suhtautumistapasi. Olet aikuinen ja terapeutti ei ole holhoojasi.
On olemassa lyhytterapiaa ja pidempiaikaista terapiaa. Ovat erilaisia ja terapioita, eivät tuollaisia akuuttiin pahaan oloon tarkoitettuja psykologikäyntejä.
En syyllistä, kerron vain asiat.
Käyn itse taas terapiassa ja olen miettinyt samaa, että miltä tämän pitäisi tuntua :)
Olen känyt myös muutamia kertoja terveyskeskuksen psykologin puheilla, ne olivat ihan vain " purkamista" .
Sen sijaan hän vaan toisteli sanojani ja tunnekuvauksiani ja selitti miksi minusta tuntuu siltä ja tältä. En kaivannut sitä, vaan eteenpäin vieviä ohjeita.
Eivät nyt useinkaan sano mitään " älä tee noin" tms. mutta kyllä he voivat ihan hyvin muuten tehdä kantansa tiettäväksi, eikä siinä minusta mitään vikaa ole.
En ole varma, minkälaista siellä terapiassa " pitäisi" olla. Käyn itse psykoterapiassa, ja kyllä se vaihtelee aika paljon, minkälaista siellä on. Tällä hetkellä se on vähän sellaista, että minä selitän asiallisen kuivasti asioita, ja terapeutti koettaa varmaankin etsiä musta jotain tunteita, koska kaikesta, mitä selitän, hän kyselee, että no miltä sinusta silloin tuntui, ja miltä tuntuu nyt kun mietit asiaa, ja miltä tämä puhuminen tuntuu jne. Vähän ärsyttävää kieltämättä. Mutta on ollut sellaisiakin aikoja, jolloin minä olen vaan vollottanut ja toistellut, että olo on kamala ja tuntuu niin kamalalta, ja terapeutti on yrittänyt aika tuloksetta kysyä, että mitä nyt on tapahtunut ja mitä olen ajatellut, kun kerran niin pahalta tuntuu.
Psykoterapiassa tehdään sopimus terapian kestosta ja tarkoituksesta. Itse ramppasin " terapioissa" eli keskusteluapua saamassa vuosikausia, ja nyt olen viimein päässyt oikeaan psykoterapiaan. Siellä pureudutaan asioihin tuntuvasti, eikä jaaritella sääilmiöistä.
Onneksi on mieheltä ohi. Lomat pitää sovittaa terapeutin lomiin, sairastaa ei saa lainkaan, terapia aikaa ei saa siirtää, mutta terapeutti saa kyllä siirtää aikaa. Terapeutti on sellainen taakka, että. Sitten se vielä halusi, että mieheni kirjoittaa hänelle sähköpostia ja kyseli onko mieheni kaivannut häntä. Yritti epäsuorasti lietsoa riitaa mieheni ja minun välille...Ei kiitos, vaikka itsekin psykoterapiaa tarvitsisin. En kertakaikkiaan uskalla.
Vierailija:
Yritti epäsuorasti lietsoa riitaa mieheni ja minun välille....
olisko vainoharhaisuutta ilmoilla?
Sanoi, että se tekee hyvää miehelleni ja vihdoinkin hän on normaali itsensä. Kiva. Mukava rakastava perheenisä muuttuu raivopääksi ja onnettomaksi. Meillä oli täällä kotona muutaman vuoden ikäiset lapset. Ei miehellä voi olla sellainen lääkitys, että se raivoissaan nappaa esikoistakin päästä ja paiskaa lattiaan. Hullu ämmä kun sellaisen lääkityksen jatkamista suositteli. Ei muuten ole mies soitellut ja lähettänyt yhtään sähköpostia terapian loputtua vaikka tämä terapeutti niinkin pyysi. En tiedä sitten onko useinkin tapana terapeuttien pitää yhteyttä potilaisiinsa terapiajakson jälkeen? Kirjoitti jopa itse kelalle lausunnon terapian jatkamisesta ja vaati vielä kolmattakin vuotta vaikka mies ei olisi edes halunnut käydä sitä toistakaan vuotta.
Vierailija:
Vierailija:
Yritti epäsuorasti lietsoa riitaa mieheni ja minun välille....olisko vainoharhaisuutta ilmoilla?
Tiedän kyllä, että potilas on pääosassa, mutta miehelleni oli todella vaikeaa vain leikata koko perheensä pois hänen elämästään. Mieheni taas valitti, että terapeutti käytti aikansa mieluiten keskustellen omasta palkkiostaan.
Kauhean vaikeaa sekin oli kun juuri kun käynnit oli kaikki loppu ( minä laskin käyntien määrät kuiteista ) niin löytyikin parisenkymmentä käyttämätöntä käyntiä mistä oltiin kuulemma jo maksettu ??? En ymmärrä millä matematiikalla.
Sitten tuli jo mieheltäkin itku, että ei hän halua mennä, kun ei vaan enää jaksa kun se ei hyödytä häntä mitään ja miksi se ei anna hänen olla. Jätti sitten viimeiset kolme kertaa käyttämättä ja ihan kuin taakka olisi pudonnut mieheni harteilta niin onnellinen hän oli kun pääsi siitä ihmisestä eroon. Eikä ole vastannut yhteydenottopyyntöihin. Vainoharhainen tai ei niin minä ainakin harkitsen muutaman kerran ennen kuin otan uuden " perheenjäsenen" meidän perheeseen.
12/14
Vierailija:
Tiedän kyllä, että potilas on pääosassa, mutta miehelleni oli todella vaikeaa vain leikata koko perheensä pois hänen elämästään. Mieheni taas valitti, että terapeutti käytti aikansa mieluiten keskustellen omasta palkkiostaan.Kauhean vaikeaa sekin oli kun juuri kun käynnit oli kaikki loppu ( minä laskin käyntien määrät kuiteista ) niin löytyikin parisenkymmentä käyttämätöntä käyntiä mistä oltiin kuulemma jo maksettu ??? En ymmärrä millä matematiikalla.
Sitten tuli jo mieheltäkin itku, että ei hän halua mennä, kun ei vaan enää jaksa kun se ei hyödytä häntä mitään ja miksi se ei anna hänen olla. Jätti sitten viimeiset kolme kertaa käyttämättä ja ihan kuin taakka olisi pudonnut mieheni harteilta niin onnellinen hän oli kun pääsi siitä ihmisestä eroon. Eikä ole vastannut yhteydenottopyyntöihin. Vainoharhainen tai ei niin minä ainakin harkitsen muutaman kerran ennen kuin otan uuden " perheenjäsenen" meidän perheeseen.
12/14
Mutta terapeutit ei ikinä ota kantaa; homman idea on että itse keksii syyt, seuraukset ja uudet toimintatavat. Käypä kirjastossa ja perehdy psykoterapian eri suuntauksiin.