Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisikohan vauvalle käyttää tukiviittomia puheen tukena?

Vierailija
26.02.2007 |

Auttaiskohan se kielenkehityksessä? Ei siitä varmaan haittaakaan olisi.

Onko kellään tietoa / kokemusta asiasta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siitä ei haittaakaan ole mutta normaalisti se on kyllä tarpeetonta. Vauvat tykkäävät muutenkin katsella kasvoja.

Vierailija
2/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hyödyllistä, ei tuu turhia kiukutteluja kun pieni lapsi, joka ei vielä osaa puhua, pystyy ilmaisemaan itseään edes jollain tavalla.

Eihän niitä nyt hirveästi niitä viittomia edes tarvitse opettaa, aika vähissä ne sanat mitä taapero käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eihän niitä nyt hirveästi niitä viittomia edes tarvitse opettaa, aika vähissä ne sanat mitä taapero käyttää.

Vuorokaudenajat, muutama adjektiivi, ruokasanastoa, perheenjäsenet, eläimiä, vaatteita jne.

Tulispa edes raskaaksi, niin saisi " kokeilla" :-)

ap

Vierailija
4/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kommunikoimaan. Itse ajattelen niin, että nuo tukiviittomat hidastuttavat puheen kehitystä.

Vierailija
5/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja kommunikoimaan. Itse ajattelen niin, että nuo tukiviittomat hidastuttavat puheen kehitystä.

Se, että lapsi oppii puhumaan nopeammin vai se, että hän pystyy ylipäänsä kommunikoimaan jo pienempänä / ihan vauvana?

Me kävimme opiskelemassa vauvan kanssa tukiviittomia (tosin vain joku kymenkunta viittomaa eli nälkä, uni yms.), eikä tuo meillä tuntunut puheen kehitystä hidastavan.

Vierailija
6/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasin, että ystäväni vauva, joka ei vielä osannut puhua lainkaan, osasi viittoa, että hänellä on nälkä! Kyllähän tuo helpottaa ei-vielä-puhuvan lapsen ja äidin kommunikointia. Normaalisti lapsella on puhe kehittynyt tuon jälkeen (nyt jo nelivuotias).

Vierailija
7/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olen ymmärtänyt ja osanut lakea lastani paljon ennen puheen tuloa ilman viittomia. Itku ja kiukku sekä se , ettei aina tule " kuulluksi " " nähdyksi " tai ymmärrätyksi on varmasti kasvun kannalta tarpeellistakin. En lähtsi tuohon.

Vierailija
8/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En alkais tuohon. Normaali elämä ja vauvalle juttelu takaa sen, että pikkuinen oppii puhumaan ja kommunikoimaan. Itse ajattelen niin, että nuo tukiviittomat hidastuttavat puheen kehitystä."

Tee aiheesta väikkäri ja tule sitten tänne selvittämään mielipiteitäsi. Olen työni puolesta ollut tukiviittomien kanssa tekemisissä jonkun verran ja ne koen ne ehdottoman positiivisena asiana. Ei niitä kenenkään pakko ole lukea, mutta ei kannata levitellä tänne väärää tietoa siitä, että ne haittaisivat jotenkin lapsen kehitystä.

Kun lapsi kokee tulevansa ymmärretyksi, sen itsetunto kasvaa. Duh!

Vierailija
9/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse ajattelen niin, että nuo tukiviittomat hidastuttavat puheen kehitystä.

Se on kyllä kuitenkin ihan tutkittu fakta, etteivät tukiviittomat mitenkään hidasta puheen- ja kielenkehitystä.

Mun täytyykin etsiä tästä jotain faktoja, alkoi kiinnostaa niin kovasti :-)

ap

Vierailija
10/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse työskentelen lasten erityisosaamis ryhmässä, sekä oel ntietojani ja oppeja käyttänyt myös lapsillani

Vierailija
11/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pienelle vauvalle pitäisi ruveta viittomaan? Kyllä normaali äippä ymmärtää lapsensa tarpeet ilman kaikenmaailman viittomiakin ja puhetta kehittää ihan samalla tavalla se, että puhut ja laulat lapsellesi = olet lapsesi kanssa vuorovaikutuksessa! Toki yhden lapsen kanssa voikin näitä kotkotuksia kokeilla, mutta kunhan jälkikasvua on enemmän, niin siinä ei kuulkaa paljon yhden kanssa viittoilla, kun sisaruksetkin pitäisi ottaa huomioon!

Vierailija
12/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
13/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin viittomien opettaminen lapselle veis jotenkin hirveesti aikaa. Samalla perusteella voisin jättää lapselleni laulamisen tai lukemisen pois, kun tulee lisää lapsia, kun ei sit kerkee turhaa höösään... Oppiihan se laulaan ja lukeen koulussakin.

Hassua, että ihmiset, jotka ei tiedä asiasta mitään, kommentoi sitä hyvin negatiivisesti. Mut niinhän se aina on, edistykselliset ottaa uudet asiat mielenkiinnolla vastaan, loput kapinoi viimeiseen asti oli uus juttu kuinka hyvä tahansa... Kunhan vaan ei tarvii opetella mitään!

Vierailija
14/28 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan kuin viittomien opettaminen lapselle veis jotenkin hirveesti aikaa. Samalla perusteella voisin jättää lapselleni laulamisen tai lukemisen pois, kun tulee lisää lapsia, kun ei sit kerkee turhaa höösään... Oppiihan se laulaan ja lukeen koulussakin.

Hassua, että ihmiset, jotka ei tiedä asiasta mitään, kommentoi sitä hyvin negatiivisesti. Mut niinhän se aina on, edistykselliset ottaa uudet asiat mielenkiinnolla vastaan, loput kapinoi viimeiseen asti oli uus juttu kuinka hyvä tahansa... Kunhan vaan ei tarvii opetella mitään!

T: vauvansa kanssa vuosi sitten viittonut

Vierailija
15/28 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että suurinosa perusnegatiivisista kommenteista tulee siitä ahdistuksesta, että viittominen liitetään usein vammaan, kuurouteen.

Toisaalta joidenkin mielestä myös esim. vauvauinti, vauvahieronta ja äiti-vauvajumppa on huuhaata ja hörhöjen hommaa.

Vierailija
16/28 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eriasia kuin viittomakieli!

t. dysfasia pojalla viittomia käyttänyt

Vierailija
17/28 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset ovat terveitä ja ns. normaaleja.

Vanhempi oppi puhumaan alle vuoden ikäisenä kahta kieltä, eli viittomat eivät hänen tapauksessa ainakaan hidastaneet puheen kehitystä. " Parhaimmillaan" hänellä oli käytössä n. 60 eri viittomaa. Sanoille jotka hän osasi jo sanoa, hän ei koskaan käyttänyt viittomia.

Nuorempi aloitti viittomisen jo 7kk iässä ja oppii nyt vuoden ikäisenä viittomia niin paljon kuin me vanhemmat vaan keksittäisiin.

Lapset selvästi nauttii kun pystyvät kertomaan asioita joita näkevät, haluavat tai ihmettelevät. Esim. " mikä ääni?" on hauska viittoma käytännössä. Samoin kaikki eläimet, kulkuneuvot jne. Tästä on iloa ja hyötyä isovanhempien ja muiden tuttujen kanssa jotka ei osaa " lukea" vauvan käyöstä samoin kuin vanhemmat. Hekin voivat helposti kommunikoida vauvan kanssa.

Tässä ketjussa kyllä huomaa todellakin, kuten aiemmatkin todenneet, että tätä juttua epäilevät ja vastustavat juuri ne jotka ei aiheesta tiedä/ymmärrä mistä on itse-asiassa kyse.

Viime syksynä 2+ lehdessä oli kirjoitus aiheesta. Tosin siinäkin aihe kuitattiin vähän sellaiseksi hömpötykseski joka ei varsin ole hyödyllistä muttei haitallistakaan... Olisivat tutustuneet aiheeseensa paremmin! Meille tästä on ollut tosi paljon iloa&hyötyä. Ja nyt vielä enemmän toisen lapsen kanssa.

Vierailija
18/28 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tukiviittomat käytössä 2,5v pojalla. Ja alku kankeuden jälkeeen poika on hiumaa vauhtia oppinut viittomia lisää. Olisin ollut utelias, että kuinka pian viittomien aloittamisesta teille tuli puheeseen uusia sanoja vai tuliko niitä? Meillä lähiympäristö luo paineita puhumiselle ja siinä samalla minullekin. liian usein kuulen että: Eihän xxxxxx ole tyhmä miksi te viitotte.

Vierailija
19/28 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi ala käyttää viittomia ensisijaisesti, koska niillä hän tulee paremmin ja aikaisemmin ymmärretyksi? Ja jättää puhumisen vähemmälle, koska se on vaikeampaa ja tulee huonommin ymmärretyksi? Tämähän olisi aivan loogista.

Vierailija
20/28 |
27.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasi siis kommunikoida ennen kuin puhui, ja minusta ei ole ollenkaan huono asia että ihminen saa kerrottua mitä haluaa?

Oppi puhumaan ihan normaalisti ja nykyään on jopa laaja sanavarasto ja vivahteikas kieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän