Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa monta kaivosta? Tuhoaako ne luontoa?

Vierailija
27.12.2024 |

Lähistöllä asuu kaivosgeologi. Hän liikkuu paljon luonnossa..

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapista kannattaa nauttia nyt, muutaman vuoden päästä kaivosyhtiöt tuhoavat lapin vedet ja luonnon  saasteillaan.

Lapissa on ihan hemmetin paljon noita valtauksia, joita nyt tutkitaan. Minunkin maat on kaikki valtauksen alaisena, ja saan siitä nyt pientä korvausta 30 euroa hehtaarilta.

Jos maillesi perustetaan kaivos, niin lunastaako ne maasi ja saatko enemmän korvausta,

Louhitun malmin arvosta korvataan 0,15%. Parempi tulla sitten hemmetin tuottoisa kaivos. 

Onko pakko antaa maansa kaivoksen käyttöön?

No ei sille mitään voi, jos ne maat vallataan malminetsintään. Mietin itse, että valtaan  omat maani, mutta se oli vain viisi vuotta kerrallaan ja siinä piti olla kaikenlaiset tutkimisussuunnitelmat ja eihän mulla sellaisia ollut. Kävin ne paperit läpi netissä ja annoin olla sitten. Tuosta ei mennyt kuin vuosi, kun tämä ulkomainen yhtiö teki sitten valtauksen maille. Ne oli vallannut jo muita alueita siitä läheltä, joten arvasin, että näin tulee tapahtumaan. 

Vierailija
22/69 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitain geologian opiskelijoita. Ne kesisin etsivät maastosta malmeja. Minun mielestäni luonnon pitää saada olla alkuperäisessä tilassa eikä mitään kaivoksia pidä perustaa varsinkin kun monet kaivokset ovat ulkolaisomistuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaivoksille! Ne tuhoaa kaunista luontoa,

Vierailija
24/69 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap veikkaisit. Jotkut malmiot ovat niin köyhiä, että kiloon malmia täytyy louhia ja käsitellä myrkyillä tonneittain maata 

Vierailija
25/69 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi louhinta vielä suoritetaan fossiilisia polttoaineita käyttävillä koneilla. Avolouhokset ovat usein satojen hehtaarien kokoisilla alueilla, joilta on kaikki puut kaadettu ja tuo alue on täysin lopullisesti tuhottu, eikä ole enää koskaan ennallistettavissa 

Törkeää ympäristön tuhoamista 

Vierailija
26/69 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt vastaus: kyllä ja kyllä.

Vierailija
27/69 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyllä, Suomesss on paljon kaivostoimintaa. Ja sitä kautta paljon luonnonrikkauksia.

2. kyllä, kaivostoiminta pahimmillaan saastuttaa paljonkin. Sitä voi tehdä myös suhteellisen siististi.

3. Ei. Suomi ei hyödy näistä kaivoksista. Ulkomaalaiset yrityksen kaivavat, sotkevat ja keräävät hyödyn. Suomi maksaa puhdistuksen.

4. Hyvin äänestetty. 

Vierailija
28/69 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua asua paikkakunnalla, jossa on kaivos.

Vierailija
29/69 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kaivos ei saasttuta. Meillä on maailman puhtain ilma ja vedet.

Vierailija
30/69 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediasta olen lukenut, että monen kaivosen lähivesistöt ovat saatuneita. Ilmasto ja kasvillisuus kärsii kaivosten lähellä.

Vierailija
31/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden geologin, joka ulkoilee ahkerasti luonnossa ja puhuu puhtaan ilmaston ja luonnon puolesta. Melkoinen ristiriita työn ja harrastusten välillä.

Vierailija
32/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne kaivokset te muutakuin saastuttaa, mutta ei haittaa kun ajelen vastineeksi sähkövatkaimella.

Vähempi niitä vatkaimia oli silloin kun kaivoksia oli enempi.

Vierailija
33/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaivosten, paristoautojen ja monikulttuurin vastustaminen on RASISMIA FASISMIA NATSISMIA

Vierailija
34/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulfaatti- ja nikkelipitoisuuksien lisäksi koboltin, kadiumin, kromin, kuparin ja alumiinin arvot pohjavesissä vaihtelivat kohonneista korkeisiin. Uraanin pitoisuus pohjavedessä on huomattavan korkealla yli ympäristölaatunormin yhdessä kaivosalueen pohjaveden mittauskohdassa.

Vierailija
35/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

No jos kysyt häneltä? Varmaan tietää paremmin kuin me täällä.

Tuskin saisin rehellistä vastausta, kun kaivosgeologit yleensä korostavat kaivoksien hyviä puolia.

Ns. tiedemyönteiset vihervasemmistolaiset kuuntelevat propaganda-asioissa kaikkia muita kuin asiantuntijoita. Juttelim opiskeluaikoinani Greenpeacen feissarin kanssa ydinvoimasta, ja kuultuaan että pääaineeni on fysiikka, ei enää halunnut keskustella fissiosta kanssani koska hän ei tietänyt aiheesta tarpeeksi.

Jos itse kuulen toisen tietävän jostain aiheesta enemmän kuin minä itse, olen hiljaa ja kuuntelen. 

Vihervasemmisto on kokonaisuudessaan tiedevastaisia salaliittohörhöjä. Älkää antako heidän kaasuvalottaa teitä kuvittelemaan toisin. Yksikään ei osaa selittää mitä fissio edes on, mutta heillä on kuitenkin vahva mielipide aiheesta.

Vierailija
36/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kittilässä on Euroopan suurin kultakaivos. Se takoo 300 miljoonaa . Omidtus Kanadassa. 

Kaivosvero on 0,4-0,6%

Vierailija
37/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän joitain geologian opiskelijoita. Ne kesisin etsivät maastosta malmeja. Minun mielestäni luonnon pitää saada olla alkuperäisessä tilassa eikä mitään kaivoksia pidä perustaa varsinkin kun monet kaivokset ovat ulkolaisomistuksessa.

Kerrotko vielä millä metalleilla sähköistetään Eurooppa kun maailman jokainen litium-, kobaltti-, kadmium-, vanadiini- ja uraanikaivos suljetaan?

Kun kerrot miten tuo tehdään niin julkaistaan tuloksesi yhdessä ja mennään koppaamaan Nobel sähköfysiikan mullistamisesta.

Kiitos jo etukäteen, kummankaan meistä ei tarvitse mennä enää ikinä töihin kun patentoidaan nuo sinun ratkaisusi.

Vierailija
38/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediasta olen lukenut, että monen kaivosen lähivesistöt ovat saatuneita. Ilmasto ja kasvillisuus kärsii kaivosten lähellä.

Media-alan ihmiset ovat tosiaan tunnettuja ensisijaisesti luonnontieteellisestä osaamisestaan.

Vierailija
39/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti kaivokset aiheuttavat lähistöllä olevien vesistöjen ja maaperän saastumista, ilmanlaadun huononemista jne.

Ihan hirvittää, minkälaista tuhoa ne aiheuttavat luonnolle. Ei saisi antaa lupia uusien kaivoksien perustamiseen.

Tätä mieltä alkaa olla aika moni sellainen, jonka työ ja toimeentulo on riippuvainen kaivoksesta.

Vierailija
40/69 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kittilässä on Euroopan suurin kultakaivos. Se takoo 300 miljoonaa . Omidtus Kanadassa. 

Kaivosvero on 0,4-0,6%

Silloin toivottiin kaivoksia, kun 1980-luvulla kuljettiin Suurikuusikon yli. Onhan se tuonut työtä ja toimeentuloa, mutta minulle oli suurempi ilo ja hyöty Seurujoen tammukoista, joita tuskin kukaan enää pyytää. Mutta sama se on Kokkosnivan vihreässä vesivoimassa. Ei mitään merkitystä sähkön hintaan, mutta oli siinä hyviä harreja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme