Miesystävä ei antanut lahjaa
Olen tapaillut miestä nyt 8 kuukautta, ollaan läheisiä ja viihdytään toistemme kanssa. Annoin hänelle, kuten kaikille läheisilleni joululahjan ennen joulua. Mies oli sukuloimassa aaton ja joulupäivän ja tavattiin tapanina. En saanut mieheltä mitään muuta kuin kortin, jossa ei ollut edes kirjoitettua joulutervehdystä. Tuli jonkin verran paha mieli, juteltiin asiasta ja mies pyyteli anteeksi ja oli pahoillaan. Selitin hänelle, etten odota mitään isoa, tykkään vaikka teepaketista tai sukista lahjana. Joulussa tärkeintä on rakkaiden ihmisten muistaminen.
Vaikka juteltiin ja sovittiin ihan rauhallisesti asia, jäi itseäni silti vaivaamaan muutama asia: ollaan jo nelikymppisiä molemmat, jaksanko kasvattaa miestä asioissa, jotka on itselle itsestäänselvyyksiä? Semmoinen turhanpäiväinen kitsaus häiritsee kanssa, hän on hyväpalkkaisessa työssä, mutta laskee pennilleen kaiken ja pihistelee ihan pienissäkin asioissa aina kun on mahdollisuus siihen. Itse taas tykkään hemmotella ja huomioida läheisiäni vaikkapa pienillä asioilla. Vaikka miehen kanssa on ihanaa ja läheisyys toimii tosi hyvin, mietin että olenko ikuisen poikamiehen kanssa, jaksanko opastaa häntä toisten huomioimisessa. En tiedä, piti jonnekin avautua tästä. Turhauttaa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Onko sama joka söi lasten vanukkaat ja eksytti kaupassa?
Ei ole. Mutta olen lukenut ketjun :D. t. AP
Itse olen tässä sinkkuilun aikana tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi, että tietyt asiat parisuhteessa olisivat itselleni kynnyskysymys.
Yksi merkki vastedes itselleni on se, että jos toisen tekeminen/tekemättä jättäminen aiheuttaa itselleni pahan mielen, niin olisin todella tuntosarvet pystyssä, että jatkuuko suhde enää. Parisuhteen pitäisi kuitenkin olla mukavampaa kuin yksinolo, joten miksi olisin parisuhteessa, jossa saan pahan mielen?
Tuo, että jo ekana merkkipäivänä jätetään huomiotta, voisi hyvin olla itselleni se kynnyskysymys.
Ei itsekkäästä ole parisuhteeseen. Hänelle on matkatkin sitten liian kalliita ja osaa vaan ottaa ei antaa. Näitä on nähty ja parisuhteet kaatuu muutamassa vuodessa. Pahin on pihi ex mies joka ei halua elättää lasta ja haastaa riitaa jokaisesta kymmenestä eurosta.
Oletko keskustellut miehen kanssa minkälaiset odotukset teillä ylipäätänsä on suhteessa toisen huomioimisessa? Meinaa itse kun löysin nykyisen mieheni, niin me kun tutustuttiin niin puhuttiin kyllä todella paljon siitä, miten tykätään huomioida toisia ja millä tavalla on huomioitu edellisiä, ja ylipäätänsä miten itse toivotaan tulla huomioiduksi.
Jostain syystä vielä ihan yli 40v iässä ihmiset ei käy kumppanin kanssa näitä keskusteluja läpi. Odotetaan vaan, että toinen osaa lukea ajatukset.
Kokemuksen rintaäänellä; mies ei ole parisuhdeainesta. Ihan perustapoihin ja hyvään käytökseen kuuluu muistaa läheisiä. Sinä olet uusi naisystävä ja erityisesti silloin on syytä huomioida. On eri asia pitkässä suhteessa sopia lahjoista jotain muuta suhteeseen sopivaa, mutta ei vielä tuossa kohdassa. Eikä sinun tarvitse olla vaatimaton teepussi-lahjan odottaja, vaan ihan kunnollinen henkilökohtainen lahja olisi ollut paikallaan, ei hintakysymys. Kyse tuskin on pihiyden luonneviastakaan, vaan puhtaasti arvostuksen puutteesta. Ja sitä ei pysty kasvattamaan tälle miehelle. Ainoa keino ko. tilanteessa mielestäni on tehdä itsestäsi ns harvinainen luonnonvara, eli ota kunnolla etäisyyttä mieheen. Jos lähtee perään, saattaa arvostus korjaantua. Jos ei, niin et tee yhtään mitään tuolla miehellä. Hän on jo näyttänyt sinulle millainen on, usko sitä. Jäämällä pitkität ja pettymykset seuraavat toisiaan.
"Joulussa tärkeintä on rakkaiden ihmisten muistaminen" ja samaan aikaan sanot, ettet halua opettaa "itsestäänselvyyksissä". Tässä mennään pieleen.
Jollekin joulu voi merkitä enemmänkin rauhoittumista hyvän ruuan äärelle ja läsnäoloa läheisten kanssa, eikä niinkään lahjoja.
Eikö tuosta olisi voinut keskustella etukäteen. Tiedän niin paljon aikuisia, jotka ovat sitä mieltä, ettei aikuisille osteta lahjoja. Onneksi mieheni kanssa ollaan samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut toiselta lahjoja vailla. Annan lahjoja, mutta en odota vastalahjoja.
En minäkään, mutta tämmöinen parisuhteen alku on eri asia. AP
Millä tavalla eri asia? Minulla mies alkoi ostamaan kunnolla lahjoja, kun oltiin seurusteltu pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
"Joulussa tärkeintä on rakkaiden ihmisten muistaminen" ja samaan aikaan sanot, ettet halua opettaa "itsestäänselvyyksissä". Tässä mennään pieleen.
Jollekin joulu voi merkitä enemmänkin rauhoittumista hyvän ruuan äärelle ja läsnäoloa läheisten kanssa, eikä niinkään lahjoja.
Tämäkin on tärkeää, mutta toisten huomioiminen on myös tärkeää. Se taisi olla se pointti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta toisille se merkitsee myös sitä, että muistetaan kumppania ja annetaan lahoja joilla voidaan osoittaa että hei, minä tunnen sinun, olen kuunnellut siitä mistä sinä tykkäät ja ostin tämän sinulle ilahduttaakseni sinua.
Naisen ei tarvitse tai kuulu nöyrtyä ja vaan hyväksyä joulu, jossa vaan "rentoudutaan", jos nainen kokee, että hän haluaa tulla muistetuksi.
Se on sama, kuin että on myös täysin hyväksyttävää, että naiset suuttuvat siitä, että kumppani ostaa heille uuden imurin tai paistinpannun jos nainen ei sitä ole erikseen toivonut.
Tuollaisen kortin antaminen on jotenkin tosi outoa :D
Ei meillä ole puolison kanssa enää aikuisena mitään lasten paketteja vaihdeltu jouluna. 😁 Kummallakin on rahaa hankkia omat tarpeensa niin ei tämmöistä lahja pelleilyä tarvita kun muuten välittäminen osoitetaan arjessa päivittän.
Mieheni kysyy aina tarviiko kaupasta tuoda jotain jos on jotain unohtunut. Ei ole mikään saita mutta ei ihan jonninjoutavaan tuhlaa, vaan itselläni on ollut sitä vikaa mutta iän myötä nyt alkanut järkevöitymään ja harkitsevammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on tärkeää, mutta toisten huomioiminen on myös tärkeää. Se taisi olla se pointti.
Itse viittasin siis siihen, että ihmiset voivat arvostsa joulussa eri asioita ja siksi ihmiset panostavat eri asioihin. Minusta näyttää siltä, että AP:n ja miehen jouluarvostus kohdistuu eri asioihin. Ja toisekseen, jos mies kokee ettei tapailu ole vielä riittvän vakavaa, koska ei ole ns. edennyt varsinaiseen seurustelusuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta toisille se merkitsee myös sitä, että muistetaan kumppania ja annetaan lahoja joilla voidaan osoittaa että hei, minä tunnen sinun, olen kuunnellut siitä mistä sinä tykkäät ja ostin tämän sinulle ilahduttaakseni sinua. Naisen ei tarvitse tai kuulu nöyrtyä ja vaan hyväksyä joulu, jossa vaan "rentoudutaan", jos nainen kokee, että hän haluaa tulla muistetuksi. Se on sama, kuin että on myös täysin hyväksyttävää, että naiset suuttuvat siitä, että kumppani ostaa heille uuden imurin tai paistinpannun jos nainen ei sitä ole erikseen toivonut.
Jokaisella on oikeus tuula huomioiduksi jouluna, ilman muuta. Sitäkin itsekin toivon. Mutta tiedostan samaan aikaan, että ihmiset arvostavat joulussa eri asioita ja panostavat niihin asioihin, jotka kokevat itselleen tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Itse viittasin siis siihen, että ihmiset voivat arvostsa joulussa eri asioita ja siksi ihmiset panostavat eri asioihin. Minusta näyttää siltä, että AP:n ja miehen jouluarvostus kohdistuu eri asioihin. Ja toisekseen, jos mies kokee ettei tapailu ole vielä riittvän vakavaa, koska ei ole ns. edennyt varsinaiseen seurustelusuhteeseen.
Joulun tarkoitus on huomioida se joulu sillä tavalla, mistä se toinen henkilö pitää eikä pelkästään sillä tavalla, mistä itse pitää.
Vierailija kirjoitti:
Monet aikuiset, huom ! Nelikymppinen on aikuinen, ei osta toisille lahjoja. Minusta on hyvä vaan että mies ei ostele mitä sattuu niin kuin sinä.
🤥 ihme pikku piru siellä huutelee? 😳😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortti on mielestäni muistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset voi arvostaa eri asioita, mutta jos aikoo poiketa normaalista toimintavasta, kannattaa varmistaa etukäteen, mitä mieltä kumppani on siitä.
Tyypillisempää on antaa läheisilleen joululahjoja kuin olla antamatta, joten jos on sitä koulukuntaa, ettei lahjo, ei kannata aiheuttaa pettymystä, vaan kertoa asiasta ennen kuin toinen ehtii hankkia lahjan. Jos tämä on apn miesystävältä oikeasti harkittu linjaus, hänen olisi ollut rreilua kertoa ennen joulua, että korttia enempää ei kannata häneltä odottaa.
Lahjat ovat ihmisille kulttuurista riippumatta tapa osoittaa arvostusta ja niihin liittyy paljon hienovaraisia viestejä ja sääntöjä. Lahja ilman vastalahjaa on yleensä joko loukkaavaa tai osoitus siitä, että lahjan antaja on alempi arvoinen. On typerää mennä omien arvostusten taakse, jos ei ole tarkoitus loukata oletettavasti itselle tärkeää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on hyvä sopia etukäteen, milloin annetaan lahjoja. Fiksuna kysyisin etukäteen, mitä hän toivoo lahjaksi. Se olisi vinkki hänellekin, että jokin lahja olisi kiva.
Ei miehet tajua tuollaisia vinkkejä. Osa ei tajua, vaikka suoraan kertoisi mitä haluaa lahjaksi.
Meillä lahjoja ostetaan vain alaikäisille.