Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisuus on pelkkää raatamista

Vierailija
26.12.2024 |

Huomenna taas töihin. Töitä, töitä, töitä. Jouduin aikuisena opiskelemaan uuden ammatin, käyn opintojen ohella töissä. En ole lomalla koskaan, en edes yhtä viikkoa. Rahasta on tiukkaa varsinkin kuun lopulla. 

Miten te muut kiireiset kestätte tätä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäämällä työttömäksi.

Vierailija
2/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelemalla eläkepäiviä ja keskittymällä töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lampaat raataa.

Vierailija
4/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota tekemään töitä tai yhtään mitään.

Vierailija
5/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä olisi hyvää elämää, elää jossakin kaupunginvuokramurjussa Kontulussa pulloja keräten. 

Vierailija
6/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisuus sentään kirkkaasti lapsuuden voittaa. Mieluummin käyn itse valitsemissani töissä kuin virun jossain koulussa tai päiväkodissa.

Vierailija
7/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä viihtyisin lapsuudessa. Koulussa jne. 

Vierailija
8/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa koulu oli ikävää, mutta ne lomat. Nytkin olisi joululoma herkkuja syöden, kirjoja lukien ja tietokonetta pelaten. Ihana vapaus lorvailla. 

Vierailija
9/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomat ja vapaapäivät on ihmiskunnan historiassa hyvin uusi asia. Vielä mun omilla vanhemmillani, 1920-luvulla syntyneillä maanviljelijöillä ei ollut koskaan lomaa tai vapaata. Lehmät piti lypsää ja muu karja ja kotieläimet hoitaa joka päivä, kesät talvet, arjet ja pyhät.

Mun sukupolveani on hemmoteltu yllin kyllin. Lyhyet työpäivät, joka viikko kaksi vapaapäivää ja kaiken huipuksi palkallinen (!) vuosiloma. En kehtaisi valittaa.

Vierailija
10/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratas kapitalismin rattaissa, orja. 

Vierailija
11/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomat ja vapaapäivät on ihmiskunnan historiassa hyvin uusi asia. Vielä mun omilla vanhemmillani, 1920-luvulla syntyneillä maanviljelijöillä ei ollut koskaan lomaa tai vapaata. Lehmät piti lypsää ja muu karja ja kotieläimet hoitaa joka päivä, kesät talvet, arjet ja pyhät.

Mun sukupolveani on hemmoteltu yllin kyllin. Lyhyet työpäivät, joka viikko kaksi vapaapäivää ja kaiken huipuksi palkallinen (!) vuosiloma. En kehtaisi valittaa.

Työtahti oli ennen vanhaan kiireettömämpi. Silloin talvella myös lorvittiin varsin jouluaatosta loppiaiseen, jolloin tehtiin vain pakolliset eläintenhoito- ja lumityöt. 

Vierailija
12/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä hienoa. En ole ollut kahteen vuoteen lomalla, ei ole varaa pitää vapaita. -ap

Vierailija
13/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaa pitää välillä saada. Miehen iloliemi tuo mielihyväävälittäviä aineita ja jaksaa taas raataa töissä.

Vierailija
14/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä olisi hyvää elämää, elää jossakin kaupunginvuokramurjussa Kontulussa pulloja keräten. 

Ihan Helsingin keskustassa asun yksiössä, rahaa jää vuokran ja laskujen jälkeen 500€/kk ruokaan, ei tarvitse pulloja kerätä.

Työtön mies

Vierailija
15/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule niin nykyään koirakin pitää lenkittää joka päivä. 1920-luvun maanviljelijöillä oli yksi lehmä, kaksi sikaa ja 10 kanaa. Niiden hoitaminen ei ole vienyt koko päivää.

Jopa kivikautiset metsästäjä-keräilijät viettivät suurimman osan päivästään nautiskellen vapaasta. Jos elanto olisi ollut niin tiukalla että sitä pitää 8h päivässä hakea saadakseen mahan täyteen, niin ihmiset olisivat kuolleet nälkään ja uupumukseen. Kävele hissukseenkin koko päivä, kulutat jotain 3000-4000kcal ja ruokaa pitäisi löytyä 10 minuutin välein. Paljon todennäköisempää että kaatoivat biisonin ja löysivät viikunapuun ja istuivat puun alla syömässä biisonia ja viikunaa koko viikon.

Vierailija
16/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule niin nykyään koirakin pitää lenkittää joka päivä. 1920-luvun maanviljelijöillä oli yksi lehmä, kaksi sikaa ja 10 kanaa. Niiden hoitaminen ei ole vienyt koko päivää.

Jopa kivikautiset metsästäjä-keräilijät viettivät suurimman osan päivästään nautiskellen vapaasta. Jos elanto olisi ollut niin tiukalla että sitä pitää 8h päivässä hakea saadakseen mahan täyteen, niin ihmiset olisivat kuolleet nälkään ja uup

1920-luvulla syntyneeet kasvoivat aikuisiksi ja aloittivat työuransa 1940-luvulla. Yhden lehmän tilalla ei olisi tullut toimeen kukaan. Esimerkiksi meillä oli pientila mutta lehmiä oli 15, lisäksi pienkarja, hevonen ja siat.

Vaikka joulun aikaan "lorvittiin" tekemättä muuta kuin pakolliset, niihin pakollisiin aamu- ja iltalypsyyn, navetan siivoamiseen, eläinten ruokkimiseen ja muun meni aikaa kuutisen tuntia päivässä. Jouluaattona, joulupäivänä, tapaninpäivänä ja joka ikinen päivä. Aamuherätys joka päivä kello 5.30, ympäri vuoden.

Itse synnyin 1950-luvun alussa ja 1960-luvun alussa osallistuin talon töihin jo parhaani mukaan. Isä ja äiti eivät ikinä valittaneet sanallakaan, mutta minä päätin opiskella ammatin, jossa pääsisin edes vähän helpommalla.

Vierailija
17/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtahti oli ennen vanhaan kiireettömämpi. Silloin talvella myös lorvittiin varsin jouluaatosta loppiaiseen, jolloin tehtiin vain pakolliset eläintenhoito- ja lumityöt. 

Olen kotoisin maatalosta jossa eläimiä. En muista yhtään aikaa, että olisi lorvailtu jouluaatosta loppiaiseen. Koko ajan paitsi pyhinä tehtiin eläinhoidan lisäksi muitakin töitä. Maitoa tuli lehmiltä ja munia kanoilta, ei maito itsestään lehmästä meijeriin kulkeutunut. Tallit siivottiin ja heinää sekä pahnaa piti päivittäin eläimille laittaa. Työkaluja ym. huollettiin ja korjattiin, tekemistä riitti ihan kaikiksi päiviksi. Tietysti oli taloja joissa lorvittiin, mutta ne talot olivat äkkiä entisiä taloja. 

Vierailija
18/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisuus sentään kirkkaasti lapsuuden voittaa. Mieluummin käyn itse valitsemissani töissä kuin virun jossain koulussa tai päiväkodissa.

Minä pidin koulusta. Koulupäivät olivat myös lyhyempiä kuin työpäivät. Koulun jälkeen oli hauska hengailla kaverien kanssa tai jäädä koulun kirjastoon lukemaan. Kesälomat olivat pitkiä ja lomailla sai myös syksyllä, jouluna ja talvella viikon verran. Nyt on 30 lomapäivää ja työpäivät matkoineen vievät 10 tuntia päivässä.

Vierailija
19/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarva mitään "raataa" nykyään. Sisällä istutaan pehmeässä tuolissa ja se on työtä muttei raatamista. Minäkin opiskelin aikoinani kaksi vuotta kokopäivätyön ohella. Nuorena ja keski-iässä sitä jaksaa aika tavalla vaikka mitä. Vasta 65 vuotiaasta voi puhua pienestä väsähtämisestä jos on perusterve ihminen. 

Vierailija
20/25 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella. Että pitää koira lenkittää joka päivä. On se vaan raskasta nykyajan ihmisen elämä.  :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme