Onko kotivara kunnossa? Iskut tulee jatkumaan ja jossain vaiheessa se alkaa näkymään.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekki nyt ainakin tukkeutuu saman tien ja sieltä kaikki tuotteet loppuu. Kipin kapin ostamaan sieltä oma lääkekaappi täyteen. Ihan perus bebathen, kondomi, särkylääke, desinfiointiaine peruslääkkeistä puhumattakaan kuten diabetes tai verenpainelääkkeet.
Kun sota syttyy niin eipä niitä lääkkeitä saa mitenkään rahdilla enää Suomeen. Eikä naapuri varmastikaan anna omia diabeteslååkkeitåån sinulle. Kyllä itse pitää osata huolehtia itsestään ja etukäteen varautua. Itkeminen myöhemmin ei valitettavasti enää auta.
Huoltovarmuuskeskukselta löytyy lähes kaikkia reseptilääkkeitä kahden vuoden tarpeisiin.
Uskotko tuota ihan itekkään? Ainakin viime talvena oli toimitusvaikeuksia useammasta reseptilääkkeesät, ja meikäläisellä yksi oli puoli vuotta lopussa.
Apteekissa totesivat, että lääkevalmistajilla on pula raaka-aineista joidenkin lääkkeiden osalta. Kaikki rinnakkaistuotteetkin on välillä lopussa maahantuojilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kans ärsyttää, että itse kerää kotivaraa ja toiset ajattelee, että pyytää tarpeen tullen minun kotivarastani.
Ihan kaikki varautuminen hupenee, kun muut vie. Jopa armeijalle sopiva auto otetaan.
Minulta on turha pyytää mitään apua kovan paikan tullen. Itse en ole saanut sitä vaikea sairauteni keskellä normioloissa - ei tulisi mieleenkään auttaa.
Ei silloin pyydetä vaan otetaan.
muaahhahhahhaa, ainoo mitä otetaan, jos jotain otetaan on sulta - henki
Älkää hyvät ihmiset menkö näihin ryssyköiden lietsomiin keskusteluihin. Kotivara pitäisi olla joka tapauksessa, ilman mitään kriisejä, aina voi sattua itselleenkin joku pitkä sairaus tms.
Täällä palstalla viihtyy liian monta ryssykkä-trollia agitoimassa ja lietsomassa ihmisten ahdistusta. Ja ryssykän luonteenlaatu huomioon ottaen myös nauttivat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän apteekeista 3 eri niin kaikista loppu kaikki jodi-tabletit ties kuinka pitkäksi aikaan kun sota syttyi. En tiedä saako niitä nyt, mutta meillä on varauduttu. Armeijahommissa työskentelevä sukulainen kehotti niitä hommaamaan jo hyvissä ajoin. Kun alkaa pillit soimaan ja aikaa hakeutua sinne ydinpommisuojaan niin on jo vähän myöhäistä.
Siinä vaihessa kun piilit rupeaa soiman niin on viisan otta aurinkotuoli ja aurinkolasit mennä pihalle istua alas ja korkata se vuosikert wiski koska siinä vaihessa noilla jodi tableteilla ei tee enään paskaakan. Atomia tulee lentämään siihen mallin että sieltä suojasta lopuu varusteet enen kuin aurinko paistaa seuravan kerran.
Vierailija kirjoitti:
On kotivara kunnossa. Pakastimessa kaikkea ja kattila lämpiää hellalla. Puita on. Ulkona paljon lunta ja oma kaivo.
Pakasteesi sulavat kun sähköt katkeavat. Onko aggregaattisi käyttövalmiina? Lumet sulavat aikanaan. Hyökkäys voi tapahtua myös lumettomana aikana. Puut loppuvat tai ne varastetaan. Kaivovesi voi saastua.
Miksi ylipäätään juuri sinun tulisi selvitä? Oletko elintärkeä henkilö poikkeusaikojen yhteiskunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 2l vettä päivässä riittää henkilöä kohden jos istuu vaan sisällä sohvalla eikä edes hikoile. Eli jos on kotona 10l vettä niin sillä pärjää 5 päivää. Jos todella hankala hätätilanne niin sitten säännöstelee, että 1l per päivä vettä niin kestää 10 päivää. Ja toki sulla oli niitä limuja ja maitoja ja muuta purkkiruokaa mistä tulee nesteitä eli terve ihminen pärjää Jopa 1l päivässä puhdasta vettä juoden.
Ei todellakaan pärjää ja sitä vettä tulee käytettyä muuhunkin kuten trangialla ruuanlaittoon ja hampaiden pesuun. 10L menee pihistellen 3 päivässä helposti. Per henkilö.
En juo kraanavettä koska mielestäni se maistuu pahalta. En paljoa urheile. Katson vaan telkkaria. Kaupassa käyn kerran viikossa ostamassa vissyt ja limut ja ruoat. Joka päivä juon 2 x 0,33l vissyä ja 2 x 0,33l cola zeroa. En juo kahvia tai teetä tai muuta päivän aikana. Leipää ja pähkinää ja juustoa syön jne. En keittele pastaa, mihin tarttisi sitä vettä.
Eli vettä menee 0,66l ja limua 0,66l päivän aikana eli yhteensä 1,32 litraa.
Voin olla myös tarkoituksella peseytymättä 4 päivään jos olen vaan yksin kotona, tai saippualla ja pyyhkeellä pyyhkäistä naamaa, pyllyä ja kainaloita.
Jos sulla menee pihistelleen 3,3l päivässä vettä niin jollakin muulla voi mennä normaalistikin vain puolet tosta.
Vierailija kirjoitti:
Ryssykät taas yrittää pelotella. Haistakaapa pitkä paska. Posol na hui.
Ehkä aikeesi on hyvä, mutta tuollainen vähättely pelaa ryssyköiden pussiin. Vai oletko sitä mieltä, ettei valtion olisi pitänyt julkaista uutta varautumissuunnitelmaa, koska sekin on pelottelua ja trollausta? Tästä aiheesta ei saa mielestäsi puhua, vaikka on ajankohtainen ja tärkeä varsinkin talvella?
Meillä on vettä, makaronia, soijarouhetta ja riisiä niin että riittää muutamaksi päiväksi. Ei mikään viiden tähden illallinen, mutta siis hiilareita ja proteiinia niin että selviää hengissä. Vettä tai limsaa ei ole nyt kaapissa, mutta sitäkin pitäisi olla.
Vilttejä myös jos sähköt menee. Kynttilöitä. Ja se tärkein eli sipsipussi!
Taitaa olla hybridiä nyt menossa. Kaapeleita katkotaan ja tällä(kin) palstalla piippalakeilla pelotellaan.
Eipä silti, Ukraina tulee häviämään, mikä oli alusta lähtien ilmiselvää. R*ssällä on niin paljon massaa alla, ettei sille pärjää kuin joku suurvaltojen liittouma.
Kun Ukraina on kukistettu, seuraavaksi Putler tähyää muita kohteita ja yksi niistä voi aivan hyvin olla Suomi.
Katsokaa Euroopan karttaa, ei tarvitse olla mikään sotatieteen maisteri nähdäkseen, mitä tapahtuu seuraavaksi. Viro, Latvia, Liettua, sitten Suomi.
Ihmiset haluavat aina tuudittautua siihen, että ei mitään kuitenkaan tapahdu, kaikki jatkuu hyvin niinkuin ennenkin. On kuitenkin liian paljon nyt lyhyen ajan sisällä ollut näitä outoja tapahtumia, rajalle tunkemiset ja kaapelien katkomiset.
Kannattaisi kyllä varautua ainakin vähän. Itse en hamstraa vessapaperia (voi luoja ihmisten tyhmyyttä :D) mutta vettä voisi ostaa vähän lisää. Nyt on 15 litraa, pari viiden litran pänikkää taidan käydä vielä hakemassa.
Ei minua minään sota ahdista tai korona. Mutta todellakin on kotivaraa pariksi viikoksi nyt ihan vähintään. Limppaa, vettä, säilykkeitä, kuivatuotteita, herkkuja ja tietenkin tramgia ja kynttilöitä. Onneksi oli jo 6 vuotta sitten kun sairastuin ja sähköt meni moneksi päiväksi joulun alla ja puhelimesta loppui ekana akku. En kuollut nälkään enkä janoon vaikka en saanut yhteyttä tietenkään kehenkään. Makasin vaan sohvalla kuumeessa talvivaatteissa mutta onneksi oli lääkekaappi myös täynnä kamaa. Vessaa en vetänyt pariin päivään ja oli sinne onneksi vielä vettä jäänyt eli toimi 2 kertaa vielä vetää. Muuten olisin tehnyt tarpeeni muovipussiin kun ei tässä lähistöllä ole mitään metsää enkä olisi jaksanut edes ovesta ulos poistua.
Outoa olisi ajatella huolettomasti, että ei minulle ainakaan voi ikinä mitään tapahtua ja muut auttaa sitten ja tuo lääkkeitä ja vettä kotiovelle vaikka ulkona olisi liikkumakielto tai pankkikortit ei toimisi tai mitä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän apteekeista 3 eri niin kaikista loppu kaikki jodi-tabletit ties kuinka pitkäksi aikaan kun sota syttyi. En tiedä saako niitä nyt, mutta meillä on varauduttu. Armeijahommissa työskentelevä sukulainen kehotti niitä hommaamaan jo hyvissä ajoin. Kun alkaa pillit soimaan ja aikaa hakeutua sinne ydinpommisuojaan niin on jo vähän myöhäistä.
Siinä vaihessa kun piilit rupeaa soiman niin on viisan otta aurinkotuoli ja aurinkolasit mennä pihalle istua alas ja korkata se vuosikert wiski koska siinä vaihessa noilla jodi tableteilla ei tee enään paskaakan. Atomia tulee lentämään siihen mallin että sieltä suojasta lopuu varusteet enen kuin aurinko paistaa seuravan kerran.
Itse olen lukenut, että sodassa vastapuolen on ilmoittava 1-3 vuorokautta ennen kuin sen ydinpommin lähettävät, vaikka siinä itse ydinpommissa ei menisi kuin kaksi tuntia saapua kohteeseen. Mutta kyllä itse ainakin ehtisin 1 tunnissa pommisuojaan lääkkeitteni ja elintarvikkeilla ja vaatteilla täytetyn reppuni kanssa. Joditabletteja on lääkekaapissa vessassa, vaikka en tiedä onko niistä mitään hyötyä. Ainakaan en joutuisi shokkiin tai miettisi, että mitä nyt pitäisi tehdä. Pakkaamisessa menisi alle 2min kun tiedän mitä tarvitsisin mukaan ja missä ne on.
Haaveilen että ikävien "iskujen" sattuessa pääsen muuttamaan puhtaaseen ympäristöön, Tampereen koirankökkökinoksien, roskien ja pissivanojen keskeltä. Tavoitteita pitää olla vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekki nyt ainakin tukkeutuu saman tien ja sieltä kaikki tuotteet loppuu. Kipin kapin ostamaan sieltä oma lääkekaappi täyteen. Ihan perus bebathen, kondomi, särkylääke, desinfiointiaine peruslääkkeistä puhumattakaan kuten diabetes tai verenpainelääkkeet.
Kun sota syttyy niin eipä niitä lääkkeitä saa mitenkään rahdilla enää Suomeen. Eikä naapuri varmastikaan anna omia diabeteslååkkeitåån sinulle. Kyllä itse pitää osata huolehtia itsestään ja etukäteen varautua. Itkeminen myöhemmin ei valitettavasti enää auta.
Huoltovarmuuskeskukselta löytyy lähes kaikkia reseptilääkkeitä kahden vuoden tarpeisiin.
Uskotko tuota ihan itekkään? Ainakin viime talvena oli toimitusvaikeuksia useammasta reseptilääkkeesät, ja meikäläisellä yksi oli puoli vuotta lopussa.
Minä en ole edes ehkäisy-minipillereitäni saanut kertaakaan sitä määrättyä reseptilääkettä :D Apteekissa selittävät, että käykö tämä toinen vähän kalliimpi, jossa ei ole edes suomenkielisiä tekstejä, kun ei nyt ole muuta :D Aika huono 2 vuoden varastosäilytys kyllä :D Tuttuni ei saanut mistään 400km säteeltä diabetes-reseptilääkettään. Että mitenköhän sitten sota-aikana olisi yhtäkkiä parempi saatavuus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kotivara kunnossa. Pakastimessa kaikkea ja kattila lämpiää hellalla. Puita on. Ulkona paljon lunta ja oma kaivo.
Pakasteesi sulavat kun sähköt katkeavat. Onko aggregaattisi käyttövalmiina?
Jos sähköt menee, hitaasti sulavilla pakasteilla selviää hyvin monta päivää.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla hybridiä nyt menossa. Kaapeleita katkotaan ja tällä(kin) palstalla piippalakeilla pelotellaan.
Eipä silti, Ukraina tulee häviämään, mikä oli alusta lähtien ilmiselvää. R*ssällä on niin paljon massaa alla, ettei sille pärjää kuin joku suurvaltojen liittouma.
Kun Ukraina on kukistettu, seuraavaksi Putler tähyää muita kohteita ja yksi niistä voi aivan hyvin olla Suomi.
Katsokaa Euroopan karttaa, ei tarvitse olla mikään sotatieteen maisteri nähdäkseen, mitä tapahtuu seuraavaksi. Viro, Latvia, Liettua, sitten Suomi.
Ihmiset haluavat aina tuudittautua siihen, että ei mitään kuitenkaan tapahdu, kaikki jatkuu hyvin niinkuin ennenkin. On kuitenkin liian paljon nyt lyhyen ajan sisällä ollut näitä outoja tapahtumia, rajalle tunkemiset ja kaapelien katkomiset.
Kannattaisi kyllä varautua ainakin vähän. Itse en hamstraa vessapaperia (voi luoja ihmisten tyhmyyttä :D) mutta vettä voisi os
Paitsi että Putte ei tule koskaan saamaan koko Ukrainaa haltuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi kyllä varautua ainakin vähän. Itse en hamstraa vessapaperia (voi luoja ihmisten tyhmyyttä :D) mutta vettä voisi os
Haukut muita tyhmiksi, mutta itsekö meinaat muka fiksumpana pestä perseesi sillä kaupasta kannetulla ostovedellä, jota ei ole juomiseenkaan sulla tarpeeksi?
Olen eri, mutta Perseen pyyhkimisestä, niin itse käyn ainakin kakalla kerran päivässä ja minulla on aina 2 pakkausta kylppärissä mm. Matkoja ja mökkireissua varten ja jos olen laiska, niin kasvo/saniteettipyyhkeitä niin nytkin niitä 50 kpl jäljellä. Jos 1 tarvii päivässä kun toisella puolee pyyhkäisee kasvoja (kasvovedellä ja vanulapulla voi pyyhkiä myös kaikkea, niitä riittää moneksi kuukaudeksi) ja kainaloita ja toisella puolella perseen, niin pärjään ilman vettä persepesussa kyllä sen 50 päivää helposti eli 1,5kk. Ei siihen tarvitse juomavettä käyttää :D
Pakastimessa vielä paljon marjoja. Niistä tulee mehuakin juotavaksi sulaessaan. Muutakin toki on, mutta kyllä noillakin hätätilassa kolme vuorokautta pärjää hyvin!
Jokainen joka on laihduttanut, tietää kuinka vähällä ruualla ja juomalla voi tulla toimeen vaikka viikkoja, saati kolme vrk!!
Nyt äkkiä kaikki ketjun paniikkikäet ostamaan 10 paalia vessapaperia.