Kiinnostaako tsunami ketään
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, joka oli Khao Lakissa tapahtuman aikaan, mutta ylempänä rinteessä turvassa. Ja toisen, jolla on tänä päivänä huvila Khao Lakissa. Välillä ihmetyttää, että eikö lainkaan pelota mennä sinne.
Minäkin haluaisin muuttaa erääseen paikkaan, jonka vieressä on tulivuori. Ei haittaa, koska paikka on muuten paratiisi.
Surffasin tsunamilla ja vesi palasi mereen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, joka oli Khao Lakissa tapahtuman aikaan, mutta ylempänä rinteessä turvassa. Ja toisen, jolla on tänä päivänä huvila Khao Lakissa. Välillä ihmetyttää, että eikö lainkaan pelota mennä sinne.
Miksi pelottaisi?
Ei kiinnosta, eikä tornien romahduskaan ym vanhat katastrofit. Miksi pitää oikein mässäillä noilla lehdet ja tv täynnä joka vuosi.. Eikö se riitä että omaiset muistaa ja suree, pitääkö koko kansakuntaa muistuttaa vuosi vuoden jälkeen. Ei ymmärrä. Mua ei liikuta enkä osaa tuntemattomia surra, kaikki me joskus kuollaan mutta nyt pitää elää kun on elossa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan tuliko aalto yllätyksenä rannalla mökeissä sisällä olleille turisteille? Vai kuuluiko vaikka kova suhina ensin?
Ei tullut, tyhmät juoksi pitkälle merelle katsomaan mihin se vesi katosi, eläimet painui jo siinä vaiheessa toiseen suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Menetykset ovat vaikuttaneet eloonjääneisiin 20 vuotta. Eikö se ole kiinnostavaa?
Entä sitten ? Moni muukin on menettänyt läheisiään ei pelkästään nuo. Kyllä lähempänäkin sattuu yllättäviä. Meillä oli minun lapsuudessa hoidossa tosi suloinen tasoero, kuoli 10 vuotiaana kun oli lautalla syyspimeällä satamassa, sinne hukkui
En enää. Kyllähän se kosketti silloin kun tapahtui. Tavallaan ei ole mitään spekuloitavaa asiasta, koska oli luonnonkatastrofi. Kipeä monelle, joilla menehtyi läheisiä tuolla ..
Vanhoista asioista jankkaaminen ei kiinnosta.
Tuttuni menetti sisaruksensa tsunamissa, isänsä pelastui. Hän ei ole koskaan hakenut huomiota asialla.
Kiinnostaa kyllä, nimenomaan nämä eloonjääneiden tarinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan tuliko aalto yllätyksenä rannalla mökeissä sisällä olleille turisteille? Vai kuuluiko vaikka kova suhina ensin?
Ehkä niille jotka ei olleet aaltoa huomanneet, nukkuitai oli just heränneet. Mutta uskaltaisin väittää, että kaikki muut huomasi viimeistään siinä vaiheessa alkoi kuulua ääntä.
Jotkut jäivät vain tuijottamaan sitä aaltoseinämää, eivätkä ehtineet sitten pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli. Kukaan ei ollut osannut varautua. Vain eläimet tiesivät: linnut lakkasivat laulamasta.
Ihmiset on niin kadottaneet yhteyden luontoon. Mistään ei tajuta mitään. Ei osata lukea luonnon merkkejä. Esim. ukkonen: luonto hiljenee ennen sadetta, myrskyä.
Uuden Dokkarin mies oli kokenut järistyksen suihkussa. Ei kysy mitään? Korkeat aallot veden pakenemisen jälkeen......todella outoa että jäädään rantaan!!!! Ja ukklnpalaa vielä avokin pyynnöstä katsomaan tilannetta, varoittamaan muita??????????????????
Surullinen tapahtuma johon en koe mitään tarvetta palata. Kuten Estoniakin.
Minua kiinnostaa. Liisan ja Gertsin tarina ja heistä kertova ohjelma on koskettavin pitkiin aikoihin.
Aika epätoivoisen oloinen oli se mies, jonka piti thaimaalaisella korostuksella kertoa koko maailmalle, että kohta iskee tsunami. Tapahtuma toki levisi mediassa nopeasti ja monet ehtivät rantansa tyhjentämään ennen kuin tsunamin aalloit ehti sinne. Mutta kyllä siihen kuolleita oli monissa maailman maissa,
Itse olen miettinyt viime aikoina jo ihan erilaisesta näkökulmasta. Kun osa noista uhreista hankki vielä uusia lapsia, jotka on varmaan nykyään jo teinejä tai jopa täysi-ikäisiä. Niin miltähän niistä teineistä ja nuorista tuntuu tämä koko katastrofi ja sen muisteleminen, kun varmasti tiedostaa sen että ilman koko katastrofia he ei olisi ikinä syntyneet ollenkaan.
Minun vanhempien silloisen naapuriperheen isännän veli oli perheineen siellä kun se aalto tuli, mutta eivät hukkuneet!
No kyllä noista on laajasti kirjoitettu ja ohjelmia tehty jo koko 20 vuotta. Miten sä olet ne onnistunut välttämään?