Kymmenen vuotta sijoittamista takana ja vihdoin kohta sadan tonnin tonnin salkku
Isä opetti aikanaan sijoittamisen alkeet ja nyt vihdoin kantaa hedelmää. Kannattaa kaikkien vähän säästä pesämunaa lapsilleen.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksena varmaan vaurastumiseen kuitenkin pankin rahastot, joissa kulut ovat niin korkeat, ettei niillä pysty mitenkään vaurastumaan. Eli älä kysy neuvoa omasta pankista, se on tärkein ohje.
En nyt sanoisi noin jyrkästi. Olen vuosien varrella sijoittanut vähitelle Nordean Säästö 50 -rahastoon 24 000 €. Rahasto-osuuksien arvo on nyt 41 000 €, joten kyllä minä olen selvästi plussalla, vaikka ottaa inflaation huomioon.
Mutta toki muualla rahat olisivat tuottaneet paremmin. Pääosa sijoituksistani onkin muualla, ja tuo Nordean rahasto on vain pieni osa salkustani. Olen pitänyt sen lähinnä riskien hajauttamisen vuoksi.
Hyvä, jos näin. Sinänsä minusta on virhe surra sitä, että muualla rahat olisivat tuottaneet paremmin. Aina on joku kohde, joka olisi tuottanut paremmin, mutta useimmilla meistä on kristallipallo hukassa, kun tehdään päätöksiä. On aina hyvä, jos on kunnolla plussalla!
Silti ne kulut ovat tosi tärkeä juttu huomioida. Minulla on työnantajan maksama lisäeläkepotti, jonka sijoituskohteet saa valita itse pankin valikoimasta. Valikoima on suppea ja kallis. Näille olen saanut tuottoa muistaakseni 24 % samalla ajanjaksolla kuin oma Nordnet-salkkuni on tuottanut 67%. Onhan se iso ero, kun sijoitusperiaatteet ovat samat.
Hyvä sulle. Mullakin alkaa olemaan 10 vuotta sijoittamista takana ja parempi olisi ollut pitää rahat vaan tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sulle. Mullakin alkaa olemaan 10 vuotta sijoittamista takana ja parempi olisi ollut pitää rahat vaan tilillä.
Mennyt siis vähän kuin sellaiseksi järjettömäksi uhkapeliksi koko homma ja yrittää laittaa rahaa peliin sisään kun käppyrät on alhaalla ja toivoo pääsevänsä edes joskus plussalle niin ettei menetä rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa, tosin ei Helsingin pörssiin, sanoisin. Kiikuttakaa rahanne jenkkipörssiin, jos voittoa haluatte tehdä.
Niin moni hokee tuota, että sen on pakko olla huono idea. Se, joka menee lauman mukana, ostaa ylihintaan ja myy alihintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa, tosin ei Helsingin pörssiin, sanoisin. Kiikuttakaa rahanne jenkkipörssiin, jos voittoa haluatte tehdä.
Niin moni hokee tuota, että sen on pakko olla huono idea. Se, joka menee lauman mukana, ostaa ylihintaan ja myy alihintaan.
No tottakai sitä hoetaan koska lisää väkeä pyramidihuijaukseen tietää lisää tuottoja näille hokijoille ja kurssit nousee. Sitten kun ollaan sopivissa lukemissa onkin hyvä ottaa voitot pois ja seuraa romahdus, mukaan houkutellut on ihmeissään mitä tapahtui.
Luultavasti kuolinvuoteellanikin ihmettelen miksen myynyt Outokumpua kun oli +120% vaan pidin vaan. Ei varmasti koskaan enää tule nousemaan samoihin lähellekään ja aika monta vuotta saa osingot rullata että saa samat tuotot.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, meillä on niko-petteri ja kaverit taas paikalla. Ei taida tulla Pikku-Kakkosta tänään televisiosta, kun pitää tulla tänne huutelemaan.
Kyllä siitä kannattaa huudella. Kuka tahansa siivooja, joka saa jotain säästöön ja seuraavan pörssiromahduksen aikana laittaa rahat Nordeaan, Sampoon, Koneeseen, saa lastensa ja lastenlastensa tulevaisuutta turvattua. Tai ehkä jopa oman vanhuutensa.
Ja jos suomalaiset isolla joukolla osallistuvat Helsingin pörssiin, vaikka muiden sijoitusten ohella, tuetaan maan taloutta sekä turvallisuuttakin. Investoidaan talouteen ja rasitetaan vähemmän Sosua ja kelaa. Firmoilla on kotimaisen omistuksen myötä suojaa myös Venäjän kepposia vastaan.
Mulla on miljoona tziljoonan laukku
Oletko nyt siis saavuttanut maksimaalisen onnellisuuden tilan vai miksi asia piti täällä kuuluttaa?
Vierailija kirjoitti:
Unohdit oleellisen, eli paljonko oli lähtötilanne?
Minulla lähtötilanne oli käytännössä 0 kun aloin osakesalkkua uudelleen rakentaa pari vuotta sitten Nyt se on päälle 100 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit oleellisen, eli paljonko oli lähtötilanne?
Minulla lähtötilanne oli käytännössä 0 kun aloin osakesalkkua uudelleen rakentaa pari vuotta sitten Nyt se on päälle 100 000.
LOL. Joo niin sitä rahaa tulee ihan ovista ja ikkunoista. Kunhan vain sijoittaa rahat jonnekin niin voi alkaa elämään osingoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kuvittelevat, että sijoittaminen on joku varma lottovoitto. Sitten pettyvät, kun 2000€ sijoituksella ei tullutkaan heti miljoonaa. Oikeasti sijoittaminen tuottaa, mutta vain suhteessa sijoitettuun rahamäärään. Jos haluaa miljoonan, pitää jaksaa laittaa rahaa pitkäjänteisesti sijoituksiin. Silloin kyllä miljoonan saa melko varmasti.
Sijoittamisessa on myls vahva lumipalloefekti. Ensimmäinen kymppitonni on vaikeampi raapia kokoon kuin seuraava. Ja ihan tavallinen 7% tuotto on alussa nappiksuppaa, mutta iso raha sitten, kun pääomaa on jo valmiiksi mukavasti.
Poikkeuksena varmaan vaurastumiseen kuitenkin pankin rahastot, joissa kulut ovat niin korkeat, ettei niillä pysty mitenkään vaurastumaan. Eli älä kysy neuvoa omasta pankista, se on tärkein ohje.
Kyllähän vaikka Danske invest teknologia tuottaa mukavasti
Paljonko isukki antoi rahaa? 200 000€ ?
10 vuodessa sijoittanut yhteensä n.20 000€ ja jäljellä 5000€ = tappiota 15 000€
Jippii kyllä on mahtavaa sijoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kuvittelevat, että sijoittaminen on joku varma lottovoitto. Sitten pettyvät, kun 2000€ sijoituksella ei tullutkaan heti miljoonaa. Oikeasti sijoittaminen tuottaa, mutta vain suhteessa sijoitettuun rahamäärään. Jos haluaa miljoonan, pitää jaksaa laittaa rahaa pitkäjänteisesti sijoituksiin. Silloin kyllä miljoonan saa melko varmasti.
Sijoittamisessa on myls vahva lumipalloefekti. Ensimmäinen kymppitonni on vaikeampi raapia kokoon kuin seuraava. Ja ihan tavallinen 7% tuotto on alussa nappiksuppaa, mutta iso raha sitten, kun pääomaa on jo valmiiksi mukavasti.
Kyllähän vaikka Danske invest teknologia tuottaa mukavasti
Kuplautunut Novo Nordiskin vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten kummassa olet onnistunut tuossa? Jopa kehittyvät markkinat -indeksirahasto on yli 20% plussalla tuolla aikavälillä, ja se on minusta surkean sijoituksen prototyyppi (jep, edustettuna salkussani, onneksi hyvin marginaalisella summalla).
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se todellinen tilanne useimmille, mutta näissä asioissa aina häviäjät vaiennetaan ja vain harvojen voittajien tarinat kerrotaan suureen ääneen ja vielä suurennellen, jättäen kertomatta valikoidusti oleellisia asioita jotka ovat johtaneet vaurastumiseen.
Tämä on ihan sama kuin youtubettajat jotka kertovat milloin minkäkinlaisia asioita joiden avulla kanavasi menestyy "varmasti". Ne neuvot on ihan bullshittiä, ei kai menestyjät halua kertoa totuutta menestyksen takana ettei vain kilpailu kiristyisi, vaan keksivät samanlaisia mielikuvitustarinoita kuin sijoittamisessakin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin olet sijoittanut? Ilmeisesti yksittäisiin osakkeisiin ilman riittävää hajautusta, kuten Outokumpuun ja Fortumiin? Kerro meille ja jaa tuskasi.
En sinun lapsistasi tiedä, omat ovat onneksi fiksuja. -ohis